صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۰:۱۲
کد خبر: 9718
گزارشگر: 213
۱۰۹۹
۰
۵
۲
موج گرانی غذاهای ارزان را هم برای عده ای دست نیافتنی می کند

چه بر سر ساندویچ و فلافل می آید؟

چه بر سر ساندویچ و فلافل می آید؟
با دو برابر شدن بهای نان‌های حجیم، نرخ ساندویچ فلافل نیز افزایش یافته است.
به گزارش آسیانیوز، ساندویچ فلافل به دلیل بهای مناسب‌تر نسبت به دیگر غذاهای آماده و نیمه‌آماده، طرفداران زیادی دارد.

 

این در حالی است که با دو برابر شدن بهای نان‌های حجیم، نرخ ساندویچ فلافل نیز افزایش یافت. هم‌زمان، برخی فلافل‌‌فروشی‌ها برای اینکه مشتریان خود را حفظ کنند، نان مصرفی‌ خود را به لواش تغییر دادند و گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که در برخی نقاط، مشتریان اشتراکی ساندویچ فلافل می‌خرند؛ هر دو نفر یک ساندویچ.
 
ساندویچ فلافل به دلیل بهای مناسب‌تر نسبت به دیگر غذاهای آماده و نیمه‌آماده، طرفداران زیادی دارد؛ اما این روزها حتی خرید یک ساندویچ فلافل هم گران تمام می‌شود.
 
اسدالله احمدی شهریور، رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان تهران با اشاره به افزایش دو برابری بهای نان باگت ساده از پنج هزار تومان به ۱۰ هزار تومان، گفت: «سهم نان از قیمت ساندویچ دست‌کم ۱۵ درصد است که در کنار سایر هزینه‌ها مانند دستمزد کارگران، برخی ساندویچ‌ها را که مورداستقبال اقشار کم‌درآمد بود، به غذایی گران‌قیمت برای این قشر تبدیل کرده است.»

 

جدول افزایش نرخ نان های فانتزی و صنعتی در ادامه آمده است:

چه بر سر ساندویچ و فلافل می آید؟

به گفته او، در حال حاضر تولیدکنندگان نان فانتزی کف قیمت را برای نان‌های حجیم در نظر گرفته‌اند تا مصرف‌کنندگان که عمدتا اغذیه‌فروشان‌اند، توانایی خرید نان با این نرخ‌ها را داشته باشند.

 
رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان تهران با استناد به «شهادت» اغذیه‌فروشی‌های مناطق جنوبی این شهر، از کاهش فروش ساندویچ فلافل خبر داد؛ تا آنجا که هر چهار نفر دو عدد ساندویچ می‌خرند.
 
اسدالله احمدی وظیفه درباره خطر تعطیلی کسب‌وکار اغذیه‌فروشی‌ها هشدار داد و گفت: «اغذیه‌فروشانی که عمده مشتریان آن‌ها اقشار کم‌درآمدند و درآمد اصلی آن‌ها از فروش این نوع از ساندویچ‌ها است، حداکثر می‌توانند تا شش ماه فعالیت کنند.»
 
با تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت گندم و آرد، بهای هر کیسه آرد برای نانوایی‌های فانتزی ۱۰ برابر شد و به همین دلیل قیمت نان حجیم نیز دو تا سه برابر افزایش یافت.
 
 
رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشی‌های تهران افزایش ۱۰ برابری قیمت آرد برای نانوایی‌های فانتزی به بهانه جلوگیری از قاچاق را غیرمنطقی خواند و افزود:‌ «۹۰ درصد نان‌های تولیدی در کشور سنتی‌اند و اگر آرد دولتی قاچاق می‌شود، بخش اعظم آن از چرخه تولید نان سنتی خارج شده است.»
 
یکی از اغذیه‌فروش‌های جنوب تهران که به‌تازگی‌ از نان لواش به جای نان باگت برای ساندویچ‌های فلافل استفاده می‌کند، به پایگاه خبری اقتصاد آنلاین گفته است: «چند روز بعد از گران شدن نان باگت و افزایش قیمت ساندویچ‌ها، شاهد کاهش مشتریان بودیم و بسیاری پس از شنیدن قیمت‌های جدید، از خرید منصرف می‌شدند.»
 
او در ادامه افزود که برای تعدیل قیمت‌ها راه دیگری جز استفاده از نان لواش وجود نداشت. او در پاسخ به این پرسش که آیا مشتریان به استفاده از نان لواش برای تهیه ساندویچ اعتراض می‌کنند یا خیر، گفت:‌ «از مشتری می‌پرسیم ساندویچ خود را با نان باگت می‌خواهد یا لواش و قیمت هرکدام را هم می‌گوییم. اکثر مشتریان با شنیدن اختلاف قیمت، ساندویچ با نان لواش را انتخاب می‌کنند.»
 
سخنان این اغذیه‌فروش بازتاب زیادی در رسانه‌های اجتماعی داشت و برخی کاربران نوشتند که فلافل با نان باگت هم به لیست غذاهای ثروتمندان اضافه شده است.
 
در همین حال ابراهیم رئیسی، شامگاه دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت،  به صداوسیما رفت و بدون اشاره به دردسرهایی که افزایش قیمت نان برای اقشار متوسط و فقیر جامعه ایجاد کرده است، وعده داد نان سنتی و بنزین گران نمی‌شود. او همچنین گفت که برای آسیب ندیدن سفره و معیشت مردم از آبروی خود می‌گذرد.

 

این در حالی است که قیمت هر نان باگت معمولی به ۱۰ هزار تومان و قیمت هر نان باگت فرانسوی به ۱۵ هزار تومان افزایش یافته است.

تجارت نیوز در این باره نوشت با حذف یارانه آرد برای نان‌های فانتزی، برخی اخبار از افزایش قیمت نان حکایت می‌کردند اما مقامات دولتی موضوع را تکذیب کرده‌اند./ 

https://www.asianews.ir/u/6kb
اخبار مرتبط
علی کریمی ستاره مردمی فوتبال ایران در انتقاد به تورم و گرانی نان گفت: عدالت زمانی اجرا می سود که همه مرده باشیم!
رئیس مجلس گفت: مساله اصلی که باعث نگرانی بیشتر مردم شده این است که گرانی اخیر شروع گرانی های کالاهای اساسی باشد که معیشت مردم به آن گره خورده است. ریشه این نگرانی های مردم به این بر می‌گردد که اگر قرار است ارز ترجیحی مربوط به کالاهای اساسی هدفمند شود، گرانی های شدیدی در دیگر کالاها که مرتبط با آن هستند ایجاد خواهد شد.
وزیر اقتصاد در توییتی زمان پرداخت یارانه نان با کد ملی را اعلام کرده و گفته طرح یارانه نان از این هفته آغاز می‌شود.
در حالی که برخی نانوایی‌ها به کارت‌خوان‌ هوشمند مجهز شده اند، گفته شده برای نانوایی‌هایی که نان مردم را تهیه می‌کنند، هیچ تغییری در قیمت آرد داده نشده و مانند قبل قیمت آرد نانوایی‌ها ثابت است.
در حالی که دولت پس از گران کردن قیمت نان، قصد دارد به هر کد ملی «نان یارانه‌ای» اختصاص بدهد؛ گفته شده پرداخت یارانه براساس کد ملی به شیوه ارایه کوپن در دهه شصت است.
همزمان با افزایش چشمگیر قیمت نان، یک مقام ارشد وزارت اقتصاد گفت که نان به صورت سهمیه‌ای و با کد ملی فروخته خواهد شد.
قیمت نان های صنعتی از جمله باگت معمولی و فرانسوی افزایش یافت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید