صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۶:۳۱
کد خبر: 9749
گزارشگر: 213
۷۵۳
۰
۰
۲
در پی ناامیدی ها از مذاکرات وین

تکان «شدید» بازار با دلار ۳۱ هزار تومان به بالا

تکان «شدید» بازار با دلار ۳۱ هزار تومان به بالا
بازار ارز ایران در پی نا امیدی از مذاکرات وین و برخی سیاست‌های اقتصادی جدید دولت دچار تکان های شدید قیمت ارز شد.

به گزارش آسیانیوز، واریز یارانه‌های نقدی منجر به افزایش نرخ دلار در بازار‌ شده است.

-----------

بیشتر بخوانید

دلار ۳۰ هزار تومان می شود
--------------------------------
بازار ارز ایران درپی ناامیدی از مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها و سیاست‌های اقتصادی جدید دولت دچار شوک قیمتی شد واکنش بازار ارز به واریز یارانه‌های نقدی، نرخ دلار به مرز ۳۰هزار تومان رسید.

این در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت با ۱۷۰تومان افزایش نسبت به دو روز گذشته، ۲۹ هزار و ۴۷۰ تومان معامله شد.

آخرین زمانی که دلار در محدوده قیمتی ۲۹ هزار تومان به فروش رسید‌، ۱۴ دی سال ۱۴۰۰ بود و حالا برخی تحولات اقتصادی و سیاسی منجر به ورود دوباره دلار به این کانال قیمتی شده است.

گروهی از تحلیلگران بازار، واریز یارانه‌های نقدی را عامل مهمی در وارد شدن شوک به بازار ارز می‌دانند و می‌گویند بخش قابل توجهی از این پول در روز‌های آتی وارد این بازار می‌شود و قیمت‌ را باز هم افزایش خواهد داد.

درحالی‌که به‌طور کلی بی‌نتیجه ماندن مذاکرات هسته‌ای وین نیز ازعوامل رشد نرخ دلار در ایران اعلام شده است، برخی دیگر از تحلیل‌‌گران می‌گویند بی‌اعتمادی بازار به نتایج سفر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، به تهران، هم در افزایش نرخ ارز بی‌تاثیر نیست. بلاتکلیف ماندن توافق‌ احتمالی برای بازگشت به برجام و رفع تحریم‌ها، همچنین باعث شده است تا تصمیم‌های اقتصادی دولت در بسیاری زمینه‌ها، از جمله کنترل بازار ارز، هم بی‌نتیجه بماند.

وب‌سایت «همشهری آنلاین» با انتشار تحلیلی، افزایش هزینه‌های وارداتی دولت در سال‌جاری به‌علت وابستگی بیشتر به منابع ارزی را از دیگر علت‌های این شوک ارزی اعلام کرده است.

 تورم و نرخ ارز
هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست میزان ارز مورد نیاز برای واردات در سال‌ جاری چقدر است، اما با توجه به افزایش قیمت جهانی کالاهای اساسی تحت ‌تاثیر جنگ در اوکراین، برآورد می‌شود میزان نیازهای ارزی ایران در سال جاری به شکل محسوس افزایش یابد.

عامل دیگری که در نوسان‌های قیمت ارز تاثیر داشته، افزایش انتظارات تورمی (تورم پیش‌بینی‌شده) است که این شاخص یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده روند تغییرنرخ ارز محسوب می‌شود.

اما مسوولان توضیح نداده‌اند که علت رشد پیاپی نرخ ارزهای خارجی در مقابل ریال چیست، اما به نظر می‌رسد بانک مرکزی به‌رغم افزایش چشمگیر درآمدهای صادراتی، توان یا تمایل به تزریق ارز کافی به بازار را ندارد.

مقام‌های دولتی بارها اعلام کرده‌اند که ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت (از محل صادرات نفت و غیره) برای بازپرداخت بدهی‌های سررسیده شده دولت مصرف می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود که ماه جاری منتشر کرده، می‌گوید که انتظار می‌رود کل صادرات ایران در سال جاری به ۱۴۰ میلیارد دلار برسد؛ در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۱ حدود ۹۲ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۴ میلیارد دلار بود.

بهای نفت در بازارهای جهانی به حدود ۱۱۰ دلار اوج گرفته و به تبع آن قیمت فرآورده‌های نفتی، گاز، پتروشیمی و معدنی بیش از دو برابر شده‌است.

به‌رغم رشد چشمگیر درآمدهای صادراتی، دولت ابراهیم رئیسی اقدام به حذف تدریجی ارز ترجیهی برای واردات و آزاد کردن قیمت نان و برخی اقلام غذایی کرده‌است.

این در حالی است که افزایش قیمت‌ برخی کالاهای اساسی شاید به طور مستقیم به افزایش نرخ تورم و شاید رشد نرخ دلار منجر نشود، اما این دست از تغییر و تحول‌های قیمتی به‌دلیل تجارب قبلی که در اذهان عموم مردم باقی گذاشته است، باعث افزایش انتظارات تورمی می‌شود که می‌تواند در بازار ارز هم تاثیر بگذارد.

در این میان مقام‌ها دولت ابراهیم رئیسی می گویند با وجود افزایش قیمت‌های ناشی از سیاست‌های اقتصادی دولت، آن‌ها برنامه‌هایی برای کنترل بازار ارز دارند.

این در حالی است که تحلیلگران و کارشناسان ارزی از آغاز سال جدید ضمن اشاره بر آغاز روند افزایشی دلار از ابتدای سال جدید از فرسایشی شدن روند مذاکرات هسته‌ای وین به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل آغاز این روند افزایشی سخن گفتند. این افراد بر این باورند که از ابتدای انتشار سیگنال‌های مثبت سیاسی و در نتیجه آن کانال‌شکنی‌های پیاپی نرخ ارز در زمستان سال گذشته، انتظارات نسبت به نرخ دلار بعد از حصول توافق هسته‌ای احتمالی به میزان قابل توجهی کاهشی شد.

دنیای اقتصاد هفته گذشته نوشت با طولانی‌تر شدن روند مذاکرات و وجود سیگنال‌هایی از برخورد این نشست‌ها به هسته سخت، انتظارات مذکور تغییر جهت یافته و متقاضیانی که در انتظار خرید دلار ارزان پساتوافق از معاملات خود دست کشیده بودند حالا در نقش خریدار در حال ورود به بازار هستند.

معامله‌گران افزایشی نیز با غنیمت شمردن فرصت گاهی با عدم عرضه و در موارد دیگر با ارائه نرخ‌های غیر واقعی برای تشدید و همراهی با روند افزایشی آغاز شده تلاش می‌کنند./

 

 


https://www.asianews.ir/u/6l5
اخبار مرتبط
جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا مدعی شد: دستگیری شهروندان اروپایی در ایران، آخرین میخ بر تابوت برجام است.
کوین ترودو، کارآفرین و تاجر، در نامه جدیدش که به تحریریه آسیانیوز رسیده، بیشتر افراد موفق انرژی جسمی و روحی زیادی دارند و دارای استقامت روحی و بردباری هستند.
کارشناس بازارهای مالی گفت: احتمال نوسان بالای طلا با انس جهانی با توجه به افزایش نرخ دلار در آینده نزدیک وجود دارد.
در حالی که دیپلمات کره جنوبی گفت مذاکرات برجام در مرحله ثمربخش نهایی قرار ندارد، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد مذاکراتی دیگر باقی نمانده است؛ همچنانکه چند روز گذشته در برخی خبرها آمده بود آمریکا خود را برای اعلام شکست مذاکرات هسته ای آماده می کند.
رسانه‌های اسرائیل به نقل از شماری از مقام‌ها و دیپلمات‌ها گزارش دادند که آمریکا خود را برای اعلام شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران آماده می‌کند.
جانشین پیشین فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا درباره کناره گرفتن جو بایدن از توافق هسته ای موسوم به برجام با ایران توضیحاتی داده است.
موسسه پژوهش‌های بازرگانی اعلام کرده است که انتظار می‌رود متوسط نرخ دلار در سال جاری ۳۰ هزار تومان شود.
طلا در روند صعود در بالاترین جایگاه تاریخی خود قرار گرفته است؛ این درحالی است که قیمت دلار نیز در سایه ابهام و عدم نتیجه در مذاکرات هسته ای در حال بالا رفتن است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید