صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۷:۰۲
کد خبر: 9760
گزارشگر: 213
۵۲۷
۰
۰
۳
حاشیه های سفر مذاکره کننده اتحادیه اروپا به تهران

دلیل «مبهم» بازداشت انریکه مورا در مسیر بازگشت از ایران/توقف اجرای حکم احمدرضا جلالی؟

دلیل «مبهم» بازداشت انریکه مورا در مسیر بازگشت از ایران/توقف اجرای حکم احمدرضا جلالی؟
جلوگیری از حکم اعدام احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی_سوئدی و بازداشت شدن در فرودگاه فرانکفورت آلمان، از موضوعات جالب سفر انریکه مورا به ایران بوده است؛ در حالی که گفته شد او برای گفت و گوهای برجامی به تهران آمده بود.

به گزارش آسیانیوز، انریکه مورا، مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا، در پایان سفرش به تهران گفت که از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواسته است اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی را متوقف کنند.

وی  در یک توییتی که صبح جمعه، ۲۳ اردیبهشت، منتشر کرد همچنین نوشت که از مقامات ایران خواسته است که احمدرضا جلالی، پژوهشگر دوتابعیتی ایرانی سوئدی، را «بر اساس بشردوستی» آزاد کنند.

هماهنگ‌کننده مذاکرات وین از طرف اتحادیه اروپا که به‌ تازگی به ایران سفر کرده بود، روز جمعه همچنین در توییتر از اتفاقی نوشت که در مسیر بازگشت در فرودگاه فرانکفورت در آلمان برایش افتاده خبر داده است.

به نوشته انریکه مورا، او در حالی که در مسیر پرواز به بروکسل از طریق آلمان بوده است، توسط پلیس آلمان در فرودگاه فرانکفورت بدون هیچ توضیحی بازداشت شده است.

گرفتاری موقت وی در حالی رخ داده که او در یک ماموریت رسمی «با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی» بود.


سرپرست و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین از طرف اتحادیه اروپا نیم ساعت پس از اعلام خبر بازداشت خود در توییت دیگری اعلام کرد که به همراه همکارانش، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل در وین و رئیس سرویس اقدامات خارجی اروپایی ایران (EEAS) آزاد شده‌اند.

او در ادامه نوشت که در زمان این بازداشت موقتی، او و همکارانش جدا از هم نگهداری شده‌اند و عدم پاسخ‌گویی پلیس آلمان در مورد دلایل این اتفاق برای یک دیپلمات ارشد «نقض کنوانسیون وین» است.

اما انریکه مورا ضمن توقف خود در فرودگاه در توییتی نوشت که در ملاقات با مقامات جمهوری اسلامی ایران بر لزوم توقف حکم اعدام احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر دوتابعیتی، تاکید کرده و خواستار آزادی او به دلایل «بشردوستانه» شده است.

سفر این دیپلمات اتحادیه اروپا در روز سه‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت، انجام شد و انریکه مورا تا پنج‌شنبه شب در تهران حضور داشت تا شاید راهی برای گشودن بن‌بست احیای برجام بیابد.
با این حال هنوز در مورد جزئیات این مذاکرات که به عنوان هدف اصلی انریکه مورا اعلام شده بود نه خود او حرفی زده است و نه طرف‌های ایرانی تاکنون در این باره اظهارنظری کرده‌اند.

بر اساس گمانه‌زنی‌ها هدف مورا از سفر اخیر خود به ایران متقاعد کردن جمهوری اسلامی ایران برای امضای متن نهایی توافق مذاکرات احیای برجام بدون حذف نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا و حل‌ و فصل این مسئله در زمانی دیگر بود.

حذف نام سپاه پاسداران از این فهرست به یکی از مهم‌ترین اختلافات باقی‌مانده میان تهران و واشینگتن در مذاکرات برجام تبدیل شده و سرنوشت توافق هسته‌ای را مبهم کرده است./

https://www.asianews.ir/u/6lg
اخبار مرتبط
بازار ارز ایران در پی نا امیدی از مذاکرات وین و برخی سیاست‌های اقتصادی جدید دولت دچار تکان های شدید قیمت ارز شد.
جیم ریش، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا مدعی شد: دستگیری شهروندان اروپایی در ایران، آخرین میخ بر تابوت برجام است.
در حالی که دیپلمات کره جنوبی گفت مذاکرات برجام در مرحله ثمربخش نهایی قرار ندارد، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد مذاکراتی دیگر باقی نمانده است؛ همچنانکه چند روز گذشته در برخی خبرها آمده بود آمریکا خود را برای اعلام شکست مذاکرات هسته ای آماده می کند.
طرح توقف صنایع پهبادی ایران از طرف دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا به طور مشترک ارائه شد؛ این در حالی است که گفته شده این طرح بر سرنوشت مذاکرات وین تاثیر منفی خواهد داشت.
پلیس اسرائیل مدعی شد نامه‌ای خطاب به خانواده نفتالی بنت، با تهدید به مرگ و گلوله ارسال شده است.
رسانه‌های اسرائیل به نقل از شماری از مقام‌ها و دیپلمات‌ها گزارش دادند که آمریکا خود را برای اعلام شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران آماده می‌کند.
جانشین پیشین فرمانده نیروهای آمریکا در اروپا درباره کناره گرفتن جو بایدن از توافق هسته ای موسوم به برجام با ایران توضیحاتی داده است.
موسسه پژوهش‌های بازرگانی اعلام کرده است که انتظار می‌رود متوسط نرخ دلار در سال جاری ۳۰ هزار تومان شود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید