صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۹:۲۸
کد خبر: 9802
گزارشگر: 213
۱۰۶۱
۱
۰
۵
تغییر نیروی انتظامی به سازمان اطلاعات انتظامی کل کشور

آیا تبدیل «ناجا» به «فراجا»؛ با اعتراضات اخیر مرتبط است؟

آیا تبدیل «ناجا» به «فراجا»؛ با اعتراضات اخیر مرتبط است؟
در حالی که برخی از تحلیل‌گران ارتقای ساختار نیروی انتظامی را با گسترش اعتراضات مرتبط دانستند، تغییراتی در ساختار نیروی انتظامی و تبدیل آن به فرماندهی انتظامی، سازمان اطلاعات انتظامی کل کشور ایجاد شده است.

به گزارش آسیانیوز، خبرگزاری ایسنا نوشت که در پی تغییر ساختار نیروی انتظامی و تبدیل آن به فرماندهی انتظامی، سازمان اطلاعات انتظامی کل کشور تشکیل می‌شود.

بر اساس این گزارش، در پی تغییرات در ساختار نیروی انتظامی، عنوان اختصاری این نهاد از ناجا (نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) به فراجا (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) تغییر کرده است.

در همین حال مهدی حاجیان، سخنگوی نیروی انتظامی، گفت که طی یک سال آینده اسامی ناجا از روی خودروها و تجهیزات پلیس نیز تغییر کرده و عنوان فراجا روی آن نصب می‌شود.

ایسنا نوشت که در تغییرات جدید سازمان اطلاعات انتظامی کل کشور ایجاد و معاونت فرهنگی و اجتماعی نیز ارتقا پیدا خواهد کرد.

محمدعلی نوری نژاد، معاون هماهنگ کننده نیروی انتظامی، نیز ۱۸ دی ۱۴۰۰ گفته بود که در ساختار جدید پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا به دو مجموعه سازمان اطلاعات و پلیس امنیت عمومی تبدیل شده است.

در نیروی انتظامی علاوه بر پلیس اطلاعات واحد دیگری با عنوان سازمان حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی فعالیت می‌کند. این در حالی است که برخی از تحلیل‌گران ارتقای ساختار نیروی انتظامی را با گسترش اعتراضات در ایران مرتبط دانسته‌اند.

این در حالی است که بخش‌های امنیتی نیروی انتظامی پیش از این نیز اقدامات بازداشت برخی فعالان را انجام می داد.

در دهه ۹۰ نیز پلیس فتا در این باره فعالیت داشت. سال ۸۸ نیز معاونت اطلاعات سپاه پاسداران به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران تبدیل شد. همچنین ارتقای ساختار نیروی انتظامی از حدود دو سال پیش مطرح شده و در آذر ماه سال گذشته رسانه‌ها از موافقت رهبر انقلاب با این تغییرات خبر دادند.

روز ۱۶ آذر سال گذشته مراسم رونمایی و ابلاغ طرح جامع ساختار و سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با حضور محمد باقری، رییس ستاد کل نیرو‌های مسلح و حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی برگزار شد.

هنوز جزییات دقیق تغییر ساختار نیروی انتظامی اعلام نشده و تنها رسانه ها به بخش‌هایی از این تغییرات اشاره کرده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، پیش از این نیروی انتظامی جایگاه سازمانی پایین‌تری نسبت به ارتش و سپاه داشت و با تبدیل آن به فرماندهی کل، هم رده ارتش و سپاه پاسداران قرار می‌گیرد، یعنی فرمانده نیروی انتظامی هم رده فرماندهان ارتش و سپاه قرار می‌گیرد.

در این گزارش ها اعلام شده بود که جایگاه فرمانده نیروی انتظامی پیش از این هم رده وزرای دولت محسوب می‌شده و با این تغییر هم رده معاون اول رییس جمهور محسوب می‌شود.

فرماندهان کل سپاه پاسداران و فرماندهان ارتش درجه سرلشگری دارند اما فرمانده کل نیروی انتظامی سرتیپ است./

https://www.asianews.ir/u/6ml
اخبار مرتبط
وزارت خارجه عراق حمله توپخانه‌ای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منطقه اربیل در اقلیم کردستان را محکوم کرد.
«مقر گروهک‌های تروریستی» در کردستان عراق مورد حمله زمینی سپاه پاسداران قرار گرفت.
یک نشریه روسی نوشت: روسیه در حال خروج نیروهای خود از سوریه است و پایگاه‌های نظامی را به سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان تحویل داده است؛ این در حالی است بشار اسد روز گذشته سفری غیر منتظره به تهران داشت.
انتشار تصاویر و ویدیوهایی، از تحرکات نظامی و جنگی در مرز ایران و افغانستان خبر می دهند؛ در حالی که صف‌آرایی و استقرار نیروهای لشکر ٨٨ زرهی زاهدان نشان از حرکت به سوی مرز افغانستان است.
در پی کشته شدن یک مامور نیروی انتظامی در شیراز، سخنگوی نیروی انتظامی امروز گفت: در قانون فعلی، شرایط استفاده از اسلحه «توان ریسک» را کاهش می‌دهد و ماموران پس از استفاده از بکارگیری اسلحه «وارد پروسه‌ها و درگیری‌های قضایی و بازجویی قرار می گیرند.
یزد - ​این نشست با حضور سرهنگ ​محمد رضا مزیدی معاون اجتماعی ،نیروی انتظامی یزد، سرهنگ سعید زینلی فرمانده انتظامی شهرستان یزد ، سروان شریفی رییس کلانتری۱۷ ، ​در محل کلانتری 17 تشکیل شد
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
حسین
۱۴۰۱/۰۷/۱۸
0
0
1

ممنون


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید