صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۸ شهریور ۱۳۹۸ / ۲۰:۰۰
کد خبر: 984
گزارشگر: 49
۱۴۶۳
۲
۰
۰

سوال از شورای فقهی بانک مرکزی

فعالان اقتصادی و کارآفرینان از ظلم بانکها به ستوه آمدند تمام اموال مردم به تملک بانکها در آمده است ، حتی زوج های جوانی که برای شروع زندگی مشترکشان مجبور به اخذ تسهیلات از بانکها شده اند نیز چون کارآفرینان و به تعبیر رهبر انقلاب پس از عبور از هفتاد خوان رستم، اکنون جزو بدهکاران بانکی هستند.
فعالان اقتصادی و کارآفرینان از ظلم بانکها به ستوه آمدند تمام اموال مردم به تملک بانکها در آمده است ، حتی زوج های جوانی که برای شروع زندگی مشترکشان مجبور به اخذ تسهیلات از بانکها شده اند نیز چون کارآفرینان و به تعبیر رهبر انقلاب پس از عبور از هفتاد خوان رستم، اکنون جزو بدهکاران بانکی هستند. 
آقایان شورای فقهی ، آیا فکر نمی کنید ۸۰ میلیون جمعیت ایران نمی توانند جزو بدهکاران بانکی باشند و متخلف؟
اظهار نظر بعضی از این اعضا همانند فردی است که در اتوبان برعکس رانندگی می کرد و بعد با پلیس تماس گرفته و می گفت در فلان اتوبان همه راننده ها در حال تخلف هستند و جاده را برعکس می رانند!
آیا شما مطمئن هستید ۲۳۰۰۰ شعبه بانکی کاخ گونه در بهترین خیابان های کشور، مگامال ها ، خصوصی سازی ها، باستی هیلزها، خوردو های چندین میلیاردی بنگاهداران بانکی همگی حاصل عمل  نمودن بانکها به عقود منعقده شرعی و اسلامی است.و به زیر خط فقر رفتن مردم به خاطر این است که به موقع اقساط خود را پرداخت ننموده اند؟
برای کمک به فهم موضوع به این اظهار نظر یکی از این فقهای شورای فقهی بانک ها دقت بفرمایید.
سیدعباس موسویان عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفته است ،اگر فردی مشتری بانک است و از مرجعی تقلید می کند که آن مرجع وجه التزام بانکی را شرعی نمی دانند، باید تسهیلات خو د را تا سررسید بازپرداخت کند تا مشمول وجه التزام نشود؛ در غیر این صورت خود وی مرتکب گناه شده است؛ نه بانک.
حالا سوال این است ،آقای عضو شورای فقهی بانک، انگار شما در این کشور زندگی نمی کنید و یا چشم های خود را بسته اید، آیا نمی دانید چندین و چند سال است که کارآفرینان و صنعتگران سالم و شناسنامه دار ما، با شدیدترین تحریم های خارجی و بدتر از آن تحریم کنندگان داخلی مقاومت می کنند و در برابر این همه موانع تولید و کسب وکار در جنگ اقتصادی تحمیلی که دقیقا در وسط این معرکه هستیم تمام توان خود را به کار بسته اند. تا واحد های صنعتی خود را زنده نگاه دارند.
آیا نمی دانید بانکها در همان بدو تسهیلات دهی با چه تخلفاتی صنعتگر بخت برگشته را تلکه می کنند.؟
آیا نمی دانید در ۱۵ سال اخیر اصلا ملاک تسهیلات دهی بانکها به هیچ وجه تخصص ، اهلیت و توجیه فنی طرح ها نبوده و بانکها برای تامین سرمایه مورد نیاز کارآفرینان فقط وثایق آنها را ارزیابی و ۷۰ درصد این ارزش را به آنها پول بهره ای پرداخت و اصلا به سود آوری یا زیان سرمایه گذاری ها توجه نکرده اند؟
آقای عضو شورای فقهی آیا شما شریک بانک هستید؟ یا می بایست ناظر بر اعمال خلاف شرع بانکها باشید؟
چرا به مردم توصیه نمی کنید آنجایی که بانک ها  با سرمایه گذاری ناقص ، قراردادهای صوری، پرداخت تسهیلات جدید به منظور تسویه محاسبات موهوم قراردادهای قبلی، عدم توجه به قوانین آمره پولی و بانکی و عدم تمکین بانک ها از بخشنامه ها و نرخ بهره ، این قربانیان ربای بانکی به کدام مرجع دینی و فتوای آنان رجوع کنند ولی می فرمائید اگر اقساط شان را به موقع ندهند گناهکارند و بانک مقصر نیست.
آقای شورای فقهی شما در کدام مکتب این علوم را فرا گرفته اید ؟ مگر نه اینکه  اساتید جنابعالی که همگی از بزرگترین مراجع تقلید جهان اسلام هستند ، ربا را جنگ با خدا می دانند. 
آیا شما در تسهیلات مشارکتی اعتقاد به نظارت بانک، افتتاح حساب مشارکت، تکمیل موضوع سرمایه گذاری و بهره برداری و رسیدن به سود و تسهیم آن به نسبت سرمایه گذاری دارید، اگر شما هم مثل ما عوام به دستورات دینی به همین سادگی نگاه کنید خواهید دید که این اصول در هیچ کدام از عقود شرعی بانکها رعایت نشده است! و فعالان اقتصادی که در اصل شریک بانکها در موضوع مشارکت هستند ، از روز اول به چشم بدهکار بانکی شناخته شده و انگار پول بانک از آسمان آمده و سرمایه صنعتگر بیچاره بیت المال است که هر سازمانی چون گوشت قربانی تکه ای از آن را به یغما می برد. در این شراکت چرا بانک هیچ تضمینی به تولید کننده نمی دهد چرا فقط تولید کننده می بایست تمام قراردادهای یک طرفه و خلاف شرع و قانون را که هر نوع اختیاری را به بانک می دهد امضا کند؟ چرا اصلا شریک که بانک باشد از صنعتگر بیچاره وثایق خارج از طرح می گیرد و خانه و زندگی و سرپناه تسهیلات گیرنده و ضامنینش را برای این مشارکت به رهن خود درآورده و منتظر می ماند که ماشین حساب ربای دوران جاهلی بانک به محاسبات موهوم و غیر شرعی پرداخته تا به محض متورم شدن تسهیلات پرداختی به میزان وثایق دریافتی ، خارج از این که طرح به سودآوری رسیده باشد یا نه ، اموال اسرای خود را از طریق اجرائیه، به تملیک خود درآورد‌.
در این میانه نقش شورای فقهی چیست؟ 
ما صنعتگران اعتقاد داریم که بانک مرکزی به شما هم اجازه ورود به جزئیات را نمی دهد و متاسفانه از دین و شورای فقهی استفاده ابزاری برای رسیدن به منافع خودش را به کار بسته است
که در غیر اینصورت بعید می نمود بانکها ربای ۱۰۰۰ درصدی بگیرند و شورای فقهی بی خبر باشد و فقط با یک کلمه حرام است وحلال است و ذاتا بدون هیچ اطلاعاتی قربانیان ربای بانکی را در نپرداختن اقساط خود متهم نماید.
آقایان شورای فقهی ما سربازان جنگ اقتصادی حاضریم به شما بزرگواران اطلاعاتی را در پرونده های تسهیلاتی تقدیم کنیم که در هر کدام آن ربا فواران می کند ، به طور مثال بانکی در سال ۸۸ یک میلیارد تسهیلات به واحدی پرداخت و تاکنون یک و نیم میلیارد پس گرفته است و اکنون ۷ میلیارد تومان دیگر مطالبه و اموال تمام سرمایه گذاران در طرحی که قبل از اخذ تسهیلات بالغ بر ده میلیارد تومان توسط موسسان طرح دانش بنیان هزینه گردیده است در حراج و مزایده بانک خصوصی است.
یعنی با گرفتن یک میلیارد و پرداخت یک ونیم میلیارد ، یک سرمایه گذاری ده میلیاردی دانش بنیان به خاکستر تبدیل شده و بانک زیاده خواه هنوز مطالبه ۷ میلیارد دیگر می کند، آقای شورای فقهی الان دقیقا شما کجا هستی و نقشتان چیست ، این ربای ۱۰۰۰ درصدی را کدام دین و فقه و شرع قبول دارد ، اینجا چرا سکوت می کنید؟
جا دارد یادی کنیم از فرمایش حضرت آیت الله جوادی آملی که فرمودند خدا هیچ مسلمان و کافری را گرفتار بانکها نکند.
آقایان شورای فقهی ، بار مسئولیت فقر و فلاکت مردم بر روی شانه های شماست ، 
رهبر انقلاب سالهاست که حمایت از تولید را فریاد می کشند ، بنگاهداری بانکها را غلط می خوانند، ولی گوش کسی بدهکار نیست. حداقل شما فقهای بانکی در تحقق منویات رهبری معظم قدمی بردارید. 
آنجایی که ۸۵ درصد کل منابع بانکی در اختیار ۱۳۰ نفر مفت خور و مفسد اقتصادی قرار گرفته است سکوت کرده اید ، آنجا هم حکمی بدهید و بگویید که اینها گناهکارند ، 
بدیهی است با این رویه و نظارت نمایشی بر عملکرد بانکها ما به این جا رسیده ایم و این یعنی یک جای کار می لنگد، پس اگر با همین فرمان به پیش بروید همین اندک باقیمانده کسب و کار ها هم تعطیل و امورات مردم فقط با سپرده کردن پول در بانکها خواهد گذشت چون راحت ترین راه ممکن بوده و شکر خدا بیمه و مالیات هم که ندارد.
حال بانکها این بهره ها یا همان ربا را چگونه به خورد مردم می دهند و محل تامین آن کجاست خدا می داند. چون در سالهای اخیری تسهیلات گیرندگان یا همان فعالان اقتصادی که سودی نبردند و بانکها تاکنون با مزایده اموال ضرر کنندگان ، سود رباخواران را پرداخت کرده اند ولی از این به بعد چگونه خواهد شد ، خدا می داند شاید به هنگام مراجعه سپرده گذاران برای دریافت اصل پولشان دیگر پولی باقی نمانده باشد ، مثل ما کارآفرینان که همه اموالمان به حراج بانکها درآمد و وقتی به شورای فقهی نامه زدیم گفتند کسی شما را مجبور به آخذ تسهیلات نکرده بود،بدیهی است این اظهار نظر حاکی از این  است که این عزیزان شرایط مملکت و نشانه روی دشمن بر اقتصاد را درک نکرده اند ، ولی روزی که بانک ها نتوانند اصل پول سپرده گذاران را پرداخت کنند، همین پاسخ را شاید بشنوند که کسی شما رامجبور به سپرده گذاری نکرده بود، می رفتید کار می کردید، حال و روز ما کارکنندگان هم که اکنون روشن است. پس بانک هم تسهیلات گیرندگان و هم سپرده گذاران و هم شورای فقهی و برخی مسئولان را به بازی گرفتند تا اقتصاد ایران را به گروگان بگیرند‌ ، غافل از این وعده الهی، یمحق الله الربا
 
مجید حسینی
https://www.asianews.ir/u/1ig
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
محمدرسوا سبزئی
۱۳۹۸/۰۶/۰۹
5
0
1

با توجه به اینکه فقه های بانکها حقوق بگیر بانک هستند وهمیشه مدیون لطف ومساعدتهای بانک هستند هیچ وقت انتظار نداشته باشید منافع مشتری رونسبت به بانک ترجیح دهند.این موضوع مصداق این ضرب المثل است که می گویدشمشیر هیچ وقت غلاف خود رونمی برد

مدیر سایت
۱۳۹۸/۰۶/۱۶
0
0
0

براوو.....



ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید