صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۲۳:۳۲
کد خبر: 9862
گزارشگر: 213
۵۰۶
۰
۰
۲
با اشاره به نتایج انتخابات و شکست حزب الله

حسن نصرالله گفت در لبنان آشوب رخ می دهد

حسن نصرالله گفت در لبنان آشوب رخ می دهد
حسن نصرالله، با اشاره به نتایج انتخابات لبنان، از گروه‌های سیاسی و نمایندگان جدید خواست که با همکاری، مشارکت و آشتی مدنی، به بحران‌های اقتصادی و سیاسی رسیدگی کنند و هشدار داد که در غیر این صورت، جایگزین آن «آشوب و خلاء» خواهد بود.

به گزارش آسیانیوز، حسن نصرالله گفت: «برعکس انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ هیچ گروه سیاسی‌ای نمی‌تواند ادعای اکثریت پارلمان را داشته باشد»

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در اولین سخنرانی تلویزیونی پس از انتخابات پارلمانی آن کشور که از تلویزیون المنار متعلق به حزب‌الله پخش شد، ضمن اذعان به این‌که حزب‌الله و متحدانش اکثریت پارلمانی خود را از دست داده‌اند، گفت که در عین حال هیچ گروهی نتوانسته اکثریت را به دست آورد.

او گفت:‌ «برعکس انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ هیچ گروه سیاسی‌ای نمی‌تواند ادعای اکثریت پارلمان را داشته باشد.»

نصرالله همچنین گفت «شاید نتیجه انتخابات در جهت منافع لبنان و لبنانی‌ها است. از آنجا که هیچکس اکثریت را کسب نکرد، بنابراین همه مسئولند.»

حزب‌الله و متحدانش در انتخابات روز یکشنبه، ۱۵ مه، ۶۲ کرسی به دست آوردند. این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران، و متحدانش در انتخابات سال ۲۰۱۸ با کسب ۷۱ کرسی اکثریت پارلمانی را داشتند.

نصرالله از گروه‌های سیاسی و نمایندگان جدید خواست که با «همکاری، مشارکت و آشتی مدنی» به بحران‌های اقتصادی و سیاسی رسیدگی کنند و هشدار داد که در غیر این صورت، جایگزین آن «آشوب و خلاء» خواهد بود.

حسن نصرالله درباره توزیع قوای سیاسی در پارلمان، گفت که حزب‌الله و متحدانش «حضوری قوی در پارلمان دارند.» حزب‌الله و متحد اصلی‌اش جنبش امل، کرسی‌های متعلق به شیعیان را در پارلمان حفظ کردند، اما شماری از متحدان آن از جمله احزاب و گروه‌های سنی، دروز و سیاستمداران مسیحی کرسی‌های خود را از دست دادند.

در انتخابات اخیر پارلمانی لبنان، یک حزب سنی ضد حزب‌الله و چندین نماینده تازه‌نفس و همچنین نامزدهای مستقل، پیروزی‌های چشمگیری به دست آوردند.

هرچند نتایج این انتخابات نوعی شکستی برای حزب‌الله است که نه‌تنها اکثریت پارلمانی بلکه تمامی متحدان غیرشیعه خود را نیز از دست داد، اما نصرالله آن را «یک پیروزی بسیار بزرگ» توصیف کرد.

حزب‌الله تقریبا در همه مناطق لبنان شکست خورد و ترکیب جدید نمایندگان راه یافته به پارلمان برای قرار دادن کشور در یک مسیر جدید، می‌توانند یک فرصت واقعی داشته باشند. تشکیل دولت جدید، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب رییس بعدی پارلمان، از جمله عواملی هستند که در این تغییر نقش دارند.

تحلیلگران هشدار داده‌اند که حزب‌الله، بعد از شکست در انتخابات برای اثرگذاری به نفع خود در گام‌های بعدی از تمام ابزارهایش استفاده خواهد کرد، از تهدید به خشونت گرفته تا - آنگونه حسن نصرالله در سخنان جدیدش اشاره کرده- ایجاد خلاء قدرت. آنان می‌گویند که حزب‌الله این کار را با به تاخیر انداختن فرایندهای مهم سیاسی از طریق مانع‌تراشی و انسداد تصمیم‌گیری‌ها و ایجاد خلاء در موسسات و نهادهای دولتی انجام می‌دهد همانطور که در گذشته انجام داده است.

همچنین حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، پس از شکست در کسب اکثریت پارلمانی این کشور گفت: «اشغال لبنان توسط ایران دروغی بزرگ است.» او افزود: «هیچگاه دیدید که سفیر ایران در انتخابات لبنان دخالت کند؟ سفیر آمریکا دخالت می‌کرد و سفیر عربستان سعودی بیشتر از همه فعالیت انتخاباتی می‌کرد.»/

https://www.asianews.ir/u/6o5
اخبار مرتبط
یک نشریه روسی نوشت: روسیه در حال خروج نیروهای خود از سوریه است و پایگاه‌های نظامی را به سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان تحویل داده است؛ این در حالی است بشار اسد روز گذشته سفری غیر منتظره به تهران داشت.
رئیس ستاد ارتش اسرائیل مدعی شد که روند آماده‌سازی ارتش این کشور برای «اقدام در ایران» با سرعت زیاد در حال انجام است.
سعد حریری، نخست‌وزیر پیشین لبنان در حالی پس از اعلام تعلیق فعالیت سیاسی خود و در میانه تنش حوثی های یمن با امارات به ابوظبی سفر کرد؛ که به گفته خودش به دلیل نفوذ ایران در لبنان و سردرگمی بین‌المللی در این کشور، وضعیت لبنان در روند بهبودی قرار ندارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید