صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۸
کد خبر: 9869
گزارشگر: 213
۲۴۷۸
۰
۰
۵
سازنده موسیقی ارابه های آتش

ونجلیس درگذشت/خالق موزیک قبل از اخبار تلویزیون در دهه ۶۰+بشنوید

ونجلیس درگذشت/خالق موزیک قبل از اخبار تلویزیون در دهه ۶۰+بشنوید
ونجلیس، موسیقیدان یونانی و خالق موسیقی آثاری چون «ارابه‌های آتش» و «بلید رانر»، در اثر ابتلا به کرونا در فرانسه درگذشت.

به گزارش آسیانیوز، ونجلیس، موسیقیدان یونانی و خالق موسیقی آثاری چون «ارابه‌های آتش» و «بلید رانر»، در سن ۷۹ سالگی در اثر ابتلا به کرونا در فرانسه درگذشت.

------------

بیشتر بخوانید

جلوه گری زنان با لباس های خاص در مراسم «گرمی ۲۰۲۲»/شکار لحظه های استثنائی
------------------------------------------
کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان، روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت در توییتی این خبر را اعلام کرد و نوشت ونجلیس پاپاتاناسیو «دیگر میان ما نیست» و دنیا این هنرمند بین‌المللی را از دست داد. وکیل این هنرمند هم در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا از درگذشت این «یونانی کبیر» اظهار تاسف کرد. اوانجلوس اودیسه پاپاتاناسیو در سال ۱۹۴۳ متولد شد و علاقه‌اش به موسیقی را نخستین بار با کوبیدن قابلمه‌ها و تابه‌ها یا چسباندن میخ‌، لیوان‌ و سایر اشیا به سیم‌های پیانوی والدینش، کشف کرد.

 


ونجلیس در سن ۲۵ سالگی، در پی کودتای ۱۹۶۷ و به قدرت رسیدن نظامیان در یونان، همراه بسیاری دیگر از هنرمندان این کشور را ترک کرد و به پاریس رفت.

او در پاریس جذب زمینه جدیدی از سازهای الکترونیکی شد که به او اجازه می‌داد ملودی‌های شاد بسازد که بعد‌ها به صدای خاص موسیقی او تبدیل شد.

همکاری با فردریک روسیف، کارگردان معروف فرانسوی، به ورود ونجلیس به دنیای سینما منجر شد.

 او با ساخت موسیقی متن فیلم‌هایی مستند درباره حیات وحش به کارگردانی روسیف، پروژه‌هایی در این زمینه در کارنامه‌اش ثبت کرد.

این همکاری‌ موجب شد تا ونجلیس مورد توجه چند کارگردان مطرح جهان قرار گیرد. او با ساخت موسیقی فیلم «ارابه‌های آتش» بود که به شهرتی جهانی رسید و برنده جایزه اسکار سال ۱۹۸۱ شد، فیلمی تاریخی و درام به کارگردانی هیو هادسن درباره دو ورزشکار که برای حضور در المپیک تمرین می‌کنند.

این فیلم در کنار جایزه بهترین فیلم جشنواره گلدن‌گلوب، در هفت رشته نامزد اسکار شد و سه جایزه اسکار برای فیلم، فیلمنامه و موسیقی دریافت کرد. موسیقی متن این فیلم یکی از ماندگارترین موسیقی‌های متن سینما در دهه ۱۹۸۰ محسوب می‌شود.

تک‌آهنگ «ارابه‌های آتش» که برای آلبوم موسیقی این فیلم عرضه شد توانست تا جایگاه نخست فهرست ۱۰۰ آهنگ برتر بالا بیاید، همچنین از این تک‌آهنگ در مسابقه‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن و هنگام اهدای مدال استفاده شد.

ونجلیس تولید موسیقی اختتامیه المپیک سیدنی (۲۰۰۰) و سرود رسمی جام جهانی فوتبال ۲۰۰۲ را نیز برعهده داشت. موسیقی ونجلیس تاکید بسیار زیادی روی سینتی‌سایزر (سینث‌سایزر) دارد. برخی از کارشناسان موسیقی او را به ارکستر الکترونیکی تشبیه کرده‌اند. به گفته وی، فناوری و موسیقی همیشه با هم بوده‌اند و موسیقی علم است.

این هنرمند به موسیقی تجاری نظر مساعدی نداشت و بیشتر وقت خود را در استودیویی در لندن می‌گذراند و در آن‌جا بود که موسیقی فیلم «ارابه‌های آتش» را نوشت.

ونجلیس در طول بیش از ۵۰ سال فعالیت در عرصه موسیقی، بیش از ۵۰ آلبوم موسیقی منتشر کرد و از او به‌عنوان یکی از برترین آهنگسازان موسیقی الکترونیک در همه دوران یاد می‌شود.

در ایران، موسیقی آرامی که همیشه چند ثانیه‌ قبل از اخبار از تلویزیون پخش می‌شد به نام دختر کوچک دریا (La Petite Fille de la Mer) از آثار معروف و به‌‌یادماندنی او است که در خاطر ایرانیان ماندگار شد./

https://www.asianews.ir/u/6od
اخبار مرتبط
مراسم جوایز گرمی یکی از بزرگ‌ترین مراسم اهدای جوایز موسیقی در جهان است و از سال ۱۹۵۹ تاکنون هرساله با شکوه ویژه‌ای برگزار می‌شود و معمولا جایی نیست که ستاره‌ها با لباس‌های متعارف ظاهر شوند.
یک جامعه زمانی هنر و علوم انسانی را مورد توجه قرار می دهد که از مسائل و نیازهای اولیه و روزمره خود فارغ شده باشد و بتواند به تعالی بعد غیر مادی خود بپردازد.
خوزستان دارای یک گنجینه است که هر قوی تر و کم مساله تر باشد، پایتخت و سایر مناطق کشور نیز وضعیت مطلوب تری خواهند داشت.
کوروس سرهنگ‌زاده که به بهانه شصت و سومین سالروز درگذشت زنده یاد داریوش رفیعی یاد او را گرامی داشته، است، درباره خوانندگان جدید مانند همایون شجریان و سالار عقیلی نیز انتقاداتی را مطرح کرده و گفته است که آهنگ و موسیقی باید از دل برآید تا بر دل نشیند.
شامگاه گذشته بانویی با لباس های سیاه و فاصله گرفتن از تماشاگران، نوازندگان کنسرت را با حرکات دست هدایت کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید