صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
جمعه / ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۶:۲۵
کد خبر: 9883
گزارشگر: 213
۵۹۶
۰
۰
۲
سخنان بنی گانتز در آمریکا درباره ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده

تاکید بر ائتلاف «خاورمیانه آمریکایی» در سفر مقام اسرائیلی به واشینگتن

تاکید بر ائتلاف «خاورمیانه آمریکایی» در سفر مقام اسرائیلی به واشینگتن
بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در سفرش به واشینگن که با سفر مقام سعودی همراه شد، بر ایجاد یک «ائتلاف در خاورمیانه» تحت رهبری آمریکا تاکید کرد.

به گزارش آسیانیوز، وزیر دفاع اسرائیل که به آمریکا سفر کرده روز پنج‌شنبه از واشینگتن خواست تا «ائتلاف خاورمیانه را برای مقابله با ایران تقویت کند».

بنی گانتز با همتای آمریکایی خود، لوید آستین و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، درباره ادعای «تهدید ناشی از برنامه هسته‌ای ایران» و «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» گفت‌وگو کرد.

این دیدارها در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت، در حالی انجام شد که مذاکرات وین، برای احیای توافق برجام، که گفت‌وگوهای غیر مستقیم آمریکا و ایران نیز محسوب می‌شود، از حدود سه ماه پیش درجا می‌زند. این در حالی است که یک روز پیش از این دیدارها، خالد بن‌ سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان سعودی، که نیز به واشینگتن رفته بود، با جیک سالیوان و شمار دیگری از مقامات آمریکایی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به نوشته جروزالم پست، همزمانی این دیدارها این گمانه‌زنی را ایجاد کرده که اسرائیل در حال هماهنگی اقدامات بعدی خود در قبال ایران با آمریکا و عربستان است.

دفتر بنی گانتز در بیانیه‌ای پس از دیدار او با ژنرال لوید آستین مدعی شد که وزیر دفاع اسرائیل «به تغییرات تاریخی در منطقه، در کنار تهدید فزاینده ناشی از تجاوز ایرانی اشاره کرد.

گانتز با توجه به «تغییر معماری منطقه» (برقراری روابط نوپای چند کشور عرب با اسرائیل)، بر ایجاد یک «ائتلاف عملی» تحت رهبری آمریکا همراه با «شریکان منطقه‌ای» در مقابله با ایران تاکید کرد.

به گزارش جروزالم پست، در دیدار روز پنج‌شنبه در پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، بنی گانتز آن‌چه را که اسرائیل از یک سال پیش به عنوان «طرح ب» در قبال ایران در صورت اعلام شکست مذاکرات وین می‌نامد، و همچنین درخواست اسرائیل برای «افزایش تحریم‌ها علیه ایران» را با ژنرال لوید آستین در میان گذاشت.

همچنین اسرائیل ارزیابی می‌کند که ایران و آمریکا به توافق احیای برجام نخواهند رسید و از هم‌اکنون «به طور جدی» چندین گزینه نظامی را برای شکست مذاکرات برنامه‌ریزی می‌کند.براساس این گزارش، ارتش اسرائیل از آمریکا نیز می‌خواهد که «گزینه نظامی» را در برابر ایران عنوان کند.

دولت جو بایدن، برخلاف دولت دونالد ترامپ، از کاربرد عبارت «گزینه نظامی» در برابر ایران خودداری کرده، ولی تاکید کرده که همواره در کنار اسرائیل، متحد مهم راهبردی خود، خواهد ایستاد.

جیک سالیوان دیدار با ژنرال گانتز در کاخ سفید را «عالی» نامیده و ادعا کرد که با وزیر دفاع اسرائیل درباره «حمایت از امنیت اسرائیل و راه‌های مقابله با ایران» تبادل نظر کرده است.

بنی گانتز یک روز پیش از سفر به واشینگتن مدعی شد که ایران در حال تلاش برای تکمیل تولید و نصب یک‌هزار سانتریفیوژ پیشرفته آی‌آر۶، از جمله در تاسیسات جدید زیرزمینی در نزدیکی نطنز است. وی افزود که فاصله ایران تا انباشت مواد شکافت‌پذیر کافی برای یک بمب هسته‌ای تنها «چند هفته‌» است. گانتز بدون توضیح بیشتر افزوده بود که «هزینه جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی در حال حاضر کمتر از یک ‌سال دیگر خواهد بود».

در همین حال برخی رسانه‌ها گزارش دادند که ارتش اسراییل قرار است در مرحله پایانی رزمایشی که از دو هفته پیش با عنوان «ارابه‌های آتش» در جریان است، در آسمان کشور یونان «حمله به ایران» را «شبیه‌سازی» کند.

ژنرال مایکل کوریلا، فرمانده جدید سنتکام، ستاد مرکزی نیروهای آمریکا، که به تازگی به این مقام رسیده، این هفته در نخستین دیدار رسمی خود از اسرائیل، از مانور «ارابه‌های آتش» بازدید کرد. در حالی که همکاری‌های نظامی اسرائیل و آمریکا از دو سال پیش زیر فرماندهی سنتکام قرار گرفته است.

دولت جو بایدن و کنگره به تازگی بسته کمک امنیتی و نظامی آمریکا به ارتش اسرائیل به مبلغ ۴.۸ میلیارد دلار در یک‌ سال را نهایی کردند. وزیر دفاع اسرائیل در سفر به واشینگتن از این امر قدردانی کرد.

تحرکات تازه دیپلماتیک و نظامی اسرائیل در برابر ایران در حالی است که تهران هنوز نسبت به دستیابی به توافق احیای برجام در مذاکرات وین ابراز امیدواری می‌کند، ولی تصمیم‌گیری نهایی درباره آن را به اراده آمریکا موکول کرده است.

جمهوری اسلامی ایران از دیرباز استدلال کرده که اسرائیل خود با داشتن «صدها کلاهک هسته‌ای» فاقد صلاحیت برای اظهارنظر درباره «برنامه مسالمت‌جویانه هسته‌ای» ایران است. این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم به ماهیت واقعی برنامه هسته‌ای ایران مشکوک است./

https://www.asianews.ir/u/6oq
اخبار مرتبط
تام کروز در حالی یکی از مهم‌ترین چهره‌های روز دوم جشنواره کن شد که در فیلم «تاپ گان ۲» با رویکرد مقابله آمریکا و اسراییل با جایی مانند ایران بازی کرده که برگ هایی از جزییات درباره شکست توافق هسته ای، گزینه نظامی و حمله به بخش هایی از ایران؛ از جمله نطنز و سایر سایت‌های هسته‌ای ایران در آن ورق می خورد.
براساس برخی منابع خارجی ادعا شده که برای اولین بار، ارتش اسرائیل با مانور موسوم به «ارابه های آتش» برای یک حمله گسترده به تاسیسات هسته‌ای ایران آماده می‌‌شود.
مقام نظامی سابق ایالات متحده روایتی از کشمکش‌ها برای جنگ با ایران بعد از سرنگونی پهپاد ۲۰۰ میلیون دلاری گلوبال‌هاوک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ارائه کرده است.
برخورد شش موشک به یک پالایشگاه در شهر اربیل در جنوب عراق به آتش گرفتن یکی از مخازن اصلی این پالایشگاه منجر شد؛ این در حالی است که مصطفی الکاظمی این حمله را محکوم کرد.
در حالی که دیپلمات کره جنوبی گفت مذاکرات برجام در مرحله ثمربخش نهایی قرار ندارد، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد مذاکراتی دیگر باقی نمانده است؛ همچنانکه چند روز گذشته در برخی خبرها آمده بود آمریکا خود را برای اعلام شکست مذاکرات هسته ای آماده می کند.
رسانه‌های اسرائیل به نقل از شماری از مقام‌ها و دیپلمات‌ها گزارش دادند که آمریکا خود را برای اعلام شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران آماده می‌کند.
حسن مراد مرجان، دیپلمات ارشد ترکیه ای، با انتشار مقاله‌ای در نشریه «ترکی اسکوپ»، وابسته به مرکز مطالعات راهبردی دانشگاه «دایان» اسرائیل گفت که «هر دو کشور با تهدیدهای مشابهی از طرف بازیگران منطقه‌ای مواجه هستند».
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید