صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۳:۲۴
کد خبر: 9898
گزارشگر: 2
۱۶۸۱۷
۰
۰
۶
آزمایش شمارش پلاکت خون

سطح پلاکت خون را با آزمایش PDW بسنجید!

سطح پلاکت خون را با آزمایش PDW بسنجید!
آزمایش شمارش پلاکت یا آزمایش PDW سنجشی است که تعداد پلاکت‌های خون شما را اندازه گیری می‌کند. پلاکت‌ها سلول‌هایی هستند که به لخته شدن خون کمک می‌کنند. تعداد کمتر از حد نرمال پلاکت‌ها می‌تواند نشانه وجود سرطان، عفونت یا نارسایی‌های مربوط به مغز استخوان باشد. در مقابل تعداد بیش از حد نرمال پلاکت‌ها احتمال خطر ایجاد لخته خون در رگ‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

آزمایش PDW چیست؟

 

برای پاسخ به پرسش"PDW چیست؟" می‌توان گفت، یک آزمایش خون رایج است که تعداد پلاکت‌ها را در خون شما اندازه می‌گیرد. پلاکت‌ یا ترومبوسیت‌ها، سلول‌های خونی هستند که از تقسیم سلول‌های مغز استخوان (مگاکاریوسیت‌ها) ایجاد می‌شوند. زمانی که به رگ‌های خونی شما آسیب می‌رسد، پلاکت‌ها با ایجاد لخته، از خونریزی بیشتر جلوگیری می‌کنند. به عنوان مثال، اگر انگشت خود را ببرید، پلاکت‌ها با کمک سایر عوامل ایجاد لخته (پروتئین‌های موجود در جریان خون) تشکیل یک نوع چسب سلولی می‌دهند که این چسب سلولی خونریزی را متوقف می‌کند.
تعداد پلاکت طبیعی، از ۱۵۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰۰ پلاکت در هر میکرولیتر خون متغیر است. داشتن بیش از ۴۵۰۰۰۰ پلاکت در هر واحد خون، وضعیت غیر طبیعی به نام ترومبوسیتوز را ایجاد می‌کند. در مقابل وجود کمتر از ۱۵۰۰۰۰ پلاکت در هر واحد خون، نشانه بیماری ترومبوسیتوپنی است. شما می‌توانید وضعیت پلاکت‌های خود را از طریق انجام یک چکاپ ساده از طریق آزمایش شمارش کامل سلول های خونی (CBC) بسنجید. این آزمایش تعداد پلاکت‌ها، گلبول‌های سفید و گلبول‌های قرمز را اندازه گیری می‌کند.

آزمایش پلاکت

در چه مواردی باید آزمایش PDW انجام دهیم؟

 

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر که نشان دهنده افزایش یا کاهش بیش از حد در تعداد پلاکت‌ها است؛ لازم است که آزمایش PDW دهید.

 

علائم و شرایطی که سبب کاهش بیش از حد پلاکت می‌شوند، عبارتند از:

 

. خونریزی شدید و طولانی مدت پس از بریدگی یا آسیب جزئی
خونریزی شدید بینی
کبودی‌های بی دلیل
ایجاد لک‌های قرمز در قسمت‌های مختلف بدن
قاعدگی‌های سنگین و یا طولانی مدت

 

علائم و شرایطی که سبب افزایش تعداد پلاکت می‌شوند، عبارتند از:

 

بی حسی در دست و پا
سردرد
سرگیجه
ضعف

 

در موارد زیر نیز لازم است PWD را از طریق آزمایش خون بسنجند:

 

زمانی که لازم است در بیمارستان بستری شوید و تحت عمل جراحی قرار بگیرید
زمانی که داروهایی را مصرف می‌کنید که سبب کاهش پروتئین‌های لخته کننده خون می‌شود

آزمایش PDW

محدوده نرمال PDW در آزمایش خون چه میزان است؟

 

رنج طبیعی PDW در آزمایش خون حدود ۱۴۰۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰۰ پلاکت در هر میکرولیتر (μl) خون است. وقتی تعداد پلاکت‌ها کم باشد، غلظت خون کاهش می‌یابد. زنان معمولاً به علت بارداری و قاعدگی بیشتر دچار کاهش پلاکت می‌شوند.

 

تعداد زیاد پلاکت در خون نشانه چیست؟

 

هنگامی که موردی باعث شود که مغز استخوان بیش از اندازه پلاکت‌سازی کند، تعداد پلاکت‌های خون بالا رفته و ایجاد بیماری ترومبوسیتوز می‌کنند. علت پلاکت‌سازی بیش از حد هنوز به لحاظ پزشکی و علمی کاملا مشخص نشده است؛ با این حال گفته می‌شود که ژنتیک، بروز عفونت و پرتو درمانی دلایل عمده بوجود آمدن این مشکل هستند.
ترومبوسیتوز خطر ایجاد لخته خون نابجا را در بازوها و پاها افزایش می‌دهد. لخته خون ایجاد شده ممکن است در جریان خون حرکت کرده و به نواحی دیگری از بدن، مانند رگ‌های قلب و مغز برود و سبب سکته قلبی یا مغزی شود. البته خطر لخته شدن خون در افرادی که به دلیل بیماری دائما در بستر هستند و نمی‌توانند اندام خود را حرکت دهند نیز وجود دارد.

 

برخی از علل و عوامل مرتبط با تعداد بالا پلاکت عبارتند از:

 

بیماری‌های ژنتیکی نادر که سبب افزایش فعالیت مغز استخوان می‌شود
سرطان‌های درگیر کننده مغز استخوان
کمبود آهن یا کم خونی همولیتیک
بیماری التهابی
بروز عفونت‌هایی مانند سل
واکنش‌های دارویی
از دست دادن شدید خون
مصرف زیاد الکل یا کمبود ویتامین B12 یا فولات
فعالیت بدنی شدید

 

تعداد کم پلاکت خون در آزمایش PDW چه معناست؟

 

تعداد کم پلاکت‌ در خون، از ایجاد لخته جلوگیری کرده و فرد را در معرض خطر خونریزی بیش از حد قرار می‌دهد. علت کاهش پلاکت‌ یا بیماری ترومبوسیتوپنی ممکن است به ارث رسیدن ژن عامل بیماری باشد یا اینکه به خاطر وجود بیماری زمینه ای مغز استخوان دچار نارسایی شود.
در ترومبوسیتوپنی پلاکت‌های خون به کمتر از ۲۰۰۰۰ در هر واحد خون می‌رسند. فرد مبتلا ممکن است بعد از هر خونریزی به تزریق خون یا پلاکت نیاز داشته باشد. تعداد کم پلاکت خطر مرگ را در افرادی که آسیب‌های تروماتیک مغز (آسیب‌های مغزی خفیف که باعث اختلال در سلولهای مغز می‌شود) را تجربه می‌کنند افزایش می‌دهد.

 

برخی از علل و عوامل مرتبط با تعداد کم پلاکت عبارتند از:

 

سرطان‌ مغز استخوان
کم‌خونی آپلاستیک
بیماری‌های خودایمنی
مصرف برخی از داروها
ابتلا به عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی
به ارث رسیدن ژن عامل بیماری
مصرف زیاد الکل
بارداری

 

قبل از آزمایش PDW، چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

 

اگر نمونه خون شما فقط برای PDW آزمایش می‌شود، احتیاج به ناشتایی نیست و می‌توانید قبل از انجام آزمایش به طور معمول غذا بخورید. اما اگر نمونه خون شما برای آزمایش‌های دیگری مانند قند، چربی نیز سنجش می‌شود، ممکن است لازم باشد برای چندین ساعت (اغلب ۸ ساعت) قبل از انجام آزمایش ناشتا باشید. در این مورد حتما پزشک به شما دستورات لازم را خواهد داد. همچنین یادتان باشد که لیست دارو و مکمل‌هایی را که مصرف می‌کنید به پزشک‌تان بدهید؛ زیرا مصرف برخی از داروها ممکن روی نتیجه آزمایش تاثیر بگذارند.

آزمایش در منزل

سطح پلاکت خون خود را در منزل بسنجید!

 

همانطور که اشاره شد، تعداد پلاکت‌ها در خون در وضعیت سلامتی شما تاثیر زیادی دارد. کاهش یا افزایش پلاکت باعث تغییراتی می‌شود که گاها سبب ابتلا به آسیب و بیماری‌های مختلف می‌شود. توصیه می‌کنیم هر شش ماه برای انجام چکاپ به آزمایشگاه مراجعه کنید. البته مراکز درمانی جز مکان‌های پر ریسک از لحاظ آلودگی بالای ویروسی و عفونی هستند. بنابراین پیشنهاد ما این است که برای انجام آزمایش PDW، از خدمات آزمایش در منزل هومکا استفاده کنید.

شرکت هومکا با بهره‌گیری از بهترین متخصصان، انواع خدمات آزمایش در منزل رشت، تهران، کرج، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد و اهواز را پوشش می‌دهد. شما می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس گرفته یا با مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، انواع خدمات آزمایش در منزل را درخواست دهید.

https://www.asianews.ir/u/6p5
اخبار مرتبط
در گذشته، مردم فقط در زمان بیماری به پزشک مراجعه می کردند. امروزه، مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه در حال تبدیل شدن به یک امر عادی است زیرا مردم در مورد سلامت آموزش بیشتری می بینند و آگاه تر هستند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید