صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۵
کد خبر: 9905
گزارشگر: 213
۶۲۰
۰
۰
۲
براساس آخرین گزارش ها درباره گرانی

مرغ و گوشت از خرید حذف شد/مردم میوه را دانه ای می خرند

مرغ و گوشت از خرید حذف شد/مردم میوه را دانه ای می خرند
در حالی که قیمت گوشت و مرغ در بعضی فروشگاه‌های تهران به کیلویی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان رسیده است؛ قیمت بسیار بالای میوه و صیفی برای بسیاری از خانواده‌ها سبب شده که مردم میو را دانه ای بخرند.

به گزارش آسیانیوز، در حالی که قیمت گوشت و مرغ در قیمت گوشت قرمز در بعضی فروشگاه‌های تهران به کیلویی ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان رسیده است، مشاهدات میدانی حاکی از آن است قیمت میوه و صیفی برای بسیاری از خانواده‌ها همچنان بالا بوده و برخی از ‌آنها به خرید دانه‌ای میوه روی آورده‌اند.

همچنین محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اما شرایط جدید بازار مرغ را طبیعی دانست و گفته است: «در مواقعی که به اسم جراحی اقتصادی، قیمت ارز و مبلغ یارانه‌ها اصلاح می‌شود، طبیعی است که شرایط بازار از حالت طبیعی خارج شود. چراکه تا چند همین هفته پیش قیمت مرغ در هر کیلوگرم ۲۷ هزار تا ۳۰ هزار تومان بود، اما اکنون مردم با نرخ مصوب ۶۰ هزار تومان مواجه شده‌اند.»

 

ایسنا  درباره خرید میوه های نوبر نوشت بر اساس مشاهدات میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو طالبی۲۱ تا ۲۳ هزار تومان، ملون و جانا ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان، سیب ۲۸ هزار تومان، پرتقال۱۶ تا ۲۶ هزار تومان، کیوی ۳۴ تا ۳۶ هزار تومان، موز ۳۸ هزار تومان، گوجه فرنگی ۱۴ تا ۱۸ هزار تومان، سیب زمینی ۱۸ تا ۲۱ هزار تومان، پیاز ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان، خیار ۱۵ هزار تومان، هندوانه ۱۰ هزار تومان، توت فرنگی ۸۵ هزار تومان، گوجه سبز ۶۵ هزار تومان و زردآلو ۶۸ هزارتومان است.

گفتنی است قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد.

در میادین میوه‌ و تره بار نیز قیمت هر کیلو پرتقال ۱۱ تا ۱۳ هزار تومان، توت فرنگی ۵۲ هزار تومان، سیب قرمز ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان، کیوی ۱۴هزار و ۴۰۰ تومان، خیار ۹۹۰۰ تومان، موز ۳۲ هزار و۵۰۰ تومان، ملون ۹۹۰۰ تومان، جانا ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان، گوجه سبز ۱۸ تا ۳۹ هزار تومان، زردآلو ۴۷ هزار تومان، هندوانه ۵۹۰۰ تومان، پیاز ۵۸۰۰ تا ۸۵۰۰ تومان، سیب زمینی ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان و گوجه‌فرنگی ۹۹۰۰ تومان است.

ملکی در گفتگو با روزنامه همشهری گفت: «هم‌اکنون هرکیلو گوشت گوسفندی با قیمت ۱۶۵ تا ۱۷۰ هزارتومان به‌دست مغازه‌دار می‌رسد که قیمت برای مصرف‌کننده با احتساب سود ۱۰درصدی ۱۸۱ تا ۱۸۷ هزار تومان خواهد بود.»

افزایش قیمت گوشت قرمز باعث شد تا دولت برای کنترل قیمت‌ها اقدام به واردات گوشت قرمز گرم از روسیه و پاکستان کند. وزیر جهاد کشاورزی دوشنبه ۲۶ اردیبهشت اعلام کرد که دولت با این اقدام و همچنین افزایش توزیع گوشت منجمد در پی بازگرداندن قیمت این کالا به نرخ‌های پیشین است. او البته وعده داد که تا پایان هفته قیمت مصوب گوشت قرمز اعلام خواهد شد. اتفاقی که تا به امروز خبری از آن نشده است.

پیش از این گسترش نیوز اعلام کرده بود که در بازار مرغ نیز شرایط مشابهی ایجاد شده است. این سایت خبری روز پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت گزارش داد که پس از افزایش ۹۳ درصدی قیمت مرغ، خرید آن توسط مردم افت چشمگیری داشت. طوری‌که خرده‌فروشی‌ها برای خالی‌کردن یخچال‌های خود چاره‌ای جز پایین‌آوردن قیمت‌ها نداشته‌اند.

همچنین محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی اما شرایط جدید بازار مرغ را طبیعی دانست و گفت: «در مواقعی که به اسم جراحی اقتصادی، قیمت ارز و مبلغ یارانه‌ها اصلاح می‌شود، طبیعی است که شرایط بازار از حالت طبیعی خارج شود. چراکه تا چند همین هفته پیش قیمت مرغ در هر کیلوگرم ۲۷ هزار تا ۳۰ هزار تومان بود، اما اکنون مردم با نرخ مصوب ۶۰ هزار تومان مواجه شده‌اند.»

روزنامه خراسان نیز با اشاره به کاهش تقاضا برای خرید مرغ و بازار کساد فروشندگان مرغ، روز ۲۶ اردیبهشت در یک گزارش میدانی نوشت: «با گذشت چند روز از اجرای طرح تحول اقتصادی دولت و آزاد شدن قیمت چند قلم از کالاهای اساسی از جمله مرغ و تخم‌مرغ، نه تنها خبری از صف‌های طولانی خرید نیست بلکه در اغلب مرغ‌فروشی‌های حاشیه میدان استقلال کسی برای خرید دیده نمی‌شود، اکثر مغازه‌ها روی قیمت ۵۹۸۰۰ تومان اعلام شده کاغذ چسبانده‌اند و قیمت جدیدی زده‌اند. مردم نمی‌خرند رفت و آمد در حاشیه میدان استقلال بسیار کم است بعضی مغازه‌داران جلوی در مغازه ایستاده‌اند و سر گرم گوشی‌هایشان هستند و بعضی دیگر با هم گفت و گو می‌کنند.»

در حالی که سیاست جراحی اقتصادی دولت جدید طی ما‌ه‌های گذشته بر خلاف ادعای دولت باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است. از یک‌سو دولت جمهوری اسلامی منکر کاهش قدرت خرید مردم می‌شود و از سوی دیگر شهروندان با انتشار عکس‌ها و ویدئوهایی خبر از عدم خرید مرغ و گوشت می‌دهند. اتفاقی که فروشندگان را برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات‌شان مجبور به کاهش قیمت می‌کند.

ایرنا خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی نیز هفته گذشته نوشت «با وجود افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی با اصلاح یارانه ارزی، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد در اکثر دهک‌های درآمدی شهری قدرت خرید خانوارها به لطف یارانه دریافتی، بیشتر از قبل شده است.»

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در ۱۹ اردیبهشت با دفاع از اصلاح نظام یارانه وافزایش قیمت‌ها گفته بود: «در طرح اصلاح نظام یارانه‌های کشور تاکید داریم تا حد ممکن قدرت خرید مردم حفظ شود و میزان پرداختی از جیب اقشار کم درآمد را رعایت کنیم.»/

https://www.asianews.ir/u/6pc
اخبار مرتبط
تاثیر گرانی بر ازدواج جوانان و علل کاهش ازدواج جوانان و به تاخیر افتادن آن چقدر به دولت و گرانی ربط دارد..؟! که در ادامه این مطلب در این رابطه بحث خواهیم کرد.
ایران به عنوان همسایه روسیه و وابسته به برخی محصولات کشاورزی تعیین‌کننده از سوی هر دو کشور روسیه و اوکراین، می‌تواند با معضل به خطر افتادن امنیت غذایی روبه‌رو شود؛ در حالی که موضوع قاچاق و خروج کالاهای اساسی از کشور نیز علاوه بر بحث خشکسالی و بحران جنگ منجر به افزایش قیمت کالاهای اساسی در کشور شده است.
کنترل تورم و حمایت از معیشت مردم بدون تصویب و اجرایی شدن بخش هایی از اصلاح ساختار بودجه امکانپذیر نیست.
اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی در کنفرانس مطبوعاتی هیات داوران جشنواره کن گفت: خوشحالی ام از داوری در جشنواره کن عمیق نیست و با توجه به تمام شدن طاقت مردم در اثر مشکلات اقتصادی، بسیاری از ایرانی‌ها اصلا نمی‌توانند واقعا خوشحال باشند.
براساس برخی اخبار و گزارش ها همراه با ویدیو های منتشر شده در شبکه های اجتماعی، شامگاه دوشنبه، ناآرامی ها و اعتراضات در شهرکرد تشدید شده است.
تجمع‌های اعتراضی در شامگاه امشب؛ یکشنبه هم ادامه یافت و برخی گزارش های تایید نشده حاکی از درگیری برخی ماموران با معترضان در شهرکرد، و قطع اینترنت در برخی شهرها است.
پس از اعتراضات شامگاه جمعه همراه با اختلال در اینترنت، تا کنون تجمعاتی نیز در یزد، نیشابور، هفشجان و شهرک کاروان تهران شکل گرفته و کشته شدن یک نفر تایید شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید