صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
یکشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۲
کد خبر: 9914
گزارشگر: 213
۹۰۶
۱
۰
۱۰
یادداشت

برای خالی نماندن عریضه، هفته‌ میراث فرهنگی مبارک!/مردمی که نان ندارند و میراثی که جان ندارد!

برای خالی نماندن عریضه، هفته‌ میراث فرهنگی مبارک!/مردمی که نان ندارند و میراثی که جان ندارد!
هر چند که آب در هاون کوبیدن است، ولی باید بگوییم که این روزها شوربختانه خبرها نشان از ویرانی تکه‌ای دیگر از پیکرِ این کهن‌بوم دارد؛ مثلا باید بگوییم که به داد اصفهان برسید؛ فرونشست تاریخِ اصفهان را می‌بلعد؛ کاش به داد برسید، به داد وطن، به داد مردمی که نان ندارند و میراثی که جان ندارد!

به گزارش آسیانیوز، من هر شب کانال‌های خبری در شبکه‌ی اجتماعی تلگرام که اخبار میراث فرهنگی را پوشش می‌دهند، مطالعه و پیگیری می‌کنم و شوربختانه همواره و همیشه خبرها نشان از ویرانی و نابودیِ تکه‌ای دیگر از پیکرِ با اصالتِ این کهن‌بوم دارد. خبرهایی که در این چند وقت اخیر خوانده‌ام چنین بودند:

۱- «بالاخره بی‌‌توجهی مسئولانِ میراث بلایِ جان خانه‌ی قدیمی خدیوی زنجان شد و این بنای تاریخی سوخت. خانه‌ی خدیوی زنجان از جمله بناهای تاریخی شهر به شمار می‌رود و در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است».

---------------

بیشتر بخوانید

نگذاریم قاجاریه تکرار شود!

-------------------------------------------------

۲- «وضعیت عمارت «مسعودیه» رو به وخامت است. بخش‌هایی از آجرهای دیوار بیرونی ریخته و عابرانی که هر روز از خیابان «ملت» گذر می‌کنند، نگران ریزش دیوارهای عمارت قاجاری هستند».

مردمی که نان ندارند و میراثی که جان ندارد! asianews

۳- «مهاباد یکی از شهرهای مرکزی ایران و از توابع شهرستان اردستان استان اصفهان است. متاسفانه یادگار دوران صفویه؛ یخچال طبیعی مهاباد اردستان بر اثر بی‌توجهی، سهل‌انگاری و مرمت‌نشدن در زمان مناسب، فرو ریخته است و بیش از نیمی از این بنای ارزشمند منحصر بفرد، به‌طور کامل از بین رفته است و باقی‌مانده‌ی پیکرِ نیمه‌جان و زخمی این اثر تاریخی تبدیل به آغل و سایه‌بانی برای گله‌ی گوسفندان و چوپانان شده است».

۴- «نفس‌های قلعه‌ی قره جُخون اسلام‌آباد ارسنجان به شمارش افتاد».

۵- «به گفته‌ی‌ کارشناسان، رنج فرونشست بر دوش مساجد تاریخی اصفهان سنگینی می‌کند و برای آنها به یک تراژدی تبدیل شده است. بررسی‌های آنها نشان می‌دهد ترک‌های فرونشستی، تنها دامن‌گیر مسجد سید، و مسجد و حمام علی‌قلی آقا نیست و مسجد قاجاری رحیم‌خان و مسجد صفویه‌ی قطبیه نیز از حمله‌ی فرونشست در امان نبوده‌اند».

از خدا پنهان نیست؛ از شما چه پنهان، من تاکنون به دوبی سفر نکرده‌ام. با این جیب خالی فکر نمی‌کنم حالا حالاها هم سفر کنم. راستش را بخواهید بیشتر از آن‌که پولش را ندارم، دلش را ندارم! چرا که تنها؛ دریغ، افسوس، غبطه، تاسف و واژگانی از این دست احساس مرا به هنگام دیدن تصویرها و نگاره‌هایی از این شهر توصیف می‌کند.

افسوس و دریغ نه برای دبی و مردمش، بلکه برای خودم، هم‌وطنم، و وطنِ کُهنم. من کم‌و بیش محله‌ی بستکیه‌ی دبی را به‌واسطه‌ی پژوهشی که چندین سال پیش انجام داده‌ام، می‌شناسم. محله‌ای که مردم و معماران شهرستان بستکِ استان هرمزگان آن‌را بنا کرده‌اند؛ مردمی که به آنجا مهاجرت کردند، به امید آنکه شاید آسوده‌تر بزیَند. و سپس چه‌خوب حاکمان آنجا دریافتند که هر مرز و بومی نیازمند تاریخ است و با همین محله برای خود چه تاریخ‌سازی‌هایی که نکردند!

مردمی که نان ندارند و میراثی که جان ندارد! asianews

ولی افسوس و دریغ از وطنم که پیکرِ کهن و بی‌بهایش امروز چنین بی‌ارج و ارزش شده است. انگار کسی در این وطن حواسش نیست که چه چیز را داریم از دست می‌دهیم؛ تا چه اندازه با ارزش و چه حد برگشت‌ناپذیر! من هم می‌دانم که دغدغه‌ی نان و جان، توانی برای اندیشیدن به میراث فرهنگی باقی نمی‌گذارد، از سویی خوب می‌دانم که کار زیادی از دست من و تو برنمی‌آید، ولی «ای که دستت می‌رسد، کاری بکن»! خانه‌ی قاجاری که سوخت دیگر هرگز نمی‌تواند باشد! مُرد! دیگر معمارِ قاجاری نیست که دوباره این خانه را بنا نهد، اصلا دیگر دوره‌ی قاجاری نیست، زمان گذشته است و آنها رفته‌اند و آنچه از خود برجای گذاشته‌اند همین خانه‌ها و ساخته‌ها است!

زمان در این کره‌ی خاکی رو به جلو پیش می‌رود! دیگر هرگز صفویان یخچال طبیعی نمی‌سازند! صفویان چندین قرن پیش زیستند و رفتند! شیخ بهایی مرد، شیخ بهایی‌های صفوی مردند و رفتند! یخچال طبیعی مهاباد که فروریخته، آن سبویی است که بشکسته و آن پیمانه‌ای است که ریخته! دیگر شاه عباس نیست که فرمان ساخت و آبادانی اصفهان را دهد! می‌دانید تنها در لابلای کتاب‌ها می‌توان به تاریخ نقب زد! آن هنگام که پیکره‌ی بنایی تاریخی فرو می‌ریزد، جان از تنش در می‌رود و تمام می‌شود! می‌میرد!

به‌گمان بسیار این چند خط همچون همیشه آب در هاون کوبیدن است! ولی باز می‌نویسیم برای وطن؛ مرمت کنید، بسازید، حفظ کنید، پاس بدارید! زمانی‌که به میراث و مرمتِ زخم‌های نمادهای دیرینگیِ این مرزو بوم می‌رسد، پاسخِ «امام‌زاده است و همین یک قندیل» را ندهید! به داد اصفهان برسید، فرونشست تاریخِ اصفهان را می‌بلعد، اصفهان تکه‌ای از پیکر کهنِ این وطن است. کاش به داد برسید، به داد وطن، به داد مردمی که نان ندارند، به داد میراثی که جان ندارد!

پی‌نوشت:

خبرهای ویرانی و نابودیِ هر روزه‌ی میراث فرهنگی در جای‌جای وطن را می‌توانید از این دو لینک تلگرامی دنبال کنید. هر روز حتما چندین خبر تازه و دست اول برای شما هم‌وطن فرهیخته‌ی عزیز دارند!/ 

- https://t.me/mirasbashi
- https://t.me/reesjomhoormiras

نویسنده: سمانه نظیف؛ دانشجوی مقطع دکتری باستان‌شناسی؛ دانشگاه تربیت مدرس تهران

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/6pl
اخبار مرتبط
شهرهای مازندران در میان کوه‌ها، جلگه‌ها و جنگل‌های سرسبز و دل انگیز به همدیگر نزدیک هستند؛ در حالی که کرانه زیبا، خانه‌های ییلاقی، خوراک های دریایی، فرهنگ و سنن دیرپا، مازندران را میزبان میلیون‌ها گردشگر درونی و جهانگرد برون مرزی کرد؛ چرا که گُل سرسبد بود.
حبیب الله ملکوتی فر، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آکتائو قزاقستان، در پیامی انتخاب شهر ساری به عنوان پایتخت گردشگری اکو در سال ۲۰۲۲ استاندار استان مازندران تبریک گفت.
چقدر این روزها و یا بهتر است بگویم این سال‌ها یاد قاجاریان می‌افتم! شاید چون هرگز نمی‌خواستم یکی از مردمانِ زیسته در آن برهه‌ی تاریخی باشم، ولی پیوسته این ضرب‌المثل در ذهنم تکرار می‌شود: آدمی از هر چه بدش آید، به سرش می‌آید!
در حالی که سفیر روسیه در تهران حجاب و ممنوعیت مشروبات الکلی را مانع سفر شهروندان روس به ایران بیان کرد، دستیار وزارت امور خارجه ایران واکنش نشان داد و گفت جاذبه‌های ما زیارتی است.
بنا بر اظهارات مقام قضایی، توجه به برخی توصیه‌های جدی هنگام سفر به کشور ترکیه در قالب گردشگری یا اقامتی ضروری شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
محمد
۱۴۰۱/۰۳/۰۸
0
0
1

وقتی بودجه ای که باید صرف زنده نگهداشتن تاریخ فرهنگ ایران زمین بشه صرف ساخت مقبره و کشف مقبره های اعراب عراقی و عربستانی در ایران میشه تا مردم برن دخیل ببندند بجای پرستش خدا دست به دامان این مردگان مجهل الهویه بشوند تا گره از کارشون باز بشه باید انتظار وضعیت بدتر از این را هم داشت


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید