صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۳ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۲
کد خبر: 9963
گزارشگر: 2
۱۰۲۲
۰
۰
۳
علت های کار نکردن کمپرسور کولر

علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی چیست؟

علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی چیست؟
خرابی کمپرسور می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. این قطعه مکانیکی وظیفه کاهش حجم گاز و همچنین افزایش فشار گاز را بر عهده دارد. در این مقاله به علت های کار نکردن کمپرسور کولر گازی می پردازیم. برای آشنایی با علت های این مشکل با این مقاله همراه باشید.

علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی

 

کمپرسور یا موتور کولر گازی وظیفه گردش گاز خنک‌کننده یا مبرد را در مدار گاز بین اواپراتور و کندانسور را بر عهده دارد. کار نکردن کمپرسور یکی از مشکلاتی است که ممکن است در کولر گازی ایجاد شود. خرابی کمپرسور می تواند دلیل کار نکردن کولر گازی باشد. در یک کولر گازی، کمپرسور یکی از مهم ترین و اساسی ترین اجزا است.

 

. بیشتر بخوانید : قیمت کولر گازی مدل ۲۰۲۲

بیشتر بخوانید: قیمت کولر گازی کم مصرف اجنرال

 

در نتیجه در صورت خرابی، سایر قسمت های کولر گازی نیز دچار مشکل شده و از کار می افتند. در هنگام تعمیر کولر گازی باید بسیار محتاط باشید تا با این قطعه مشکلی پیش نیاید. این جزء در داخل واحد بیرونی کولر گازی یافت می شود. خرابی کمپرسور می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. این قطعه مکانیکی وظیفه کاهش حجم گاز و همچنین افزایش فشار گاز را بر عهده دارد. در این مقاله به علت های کار نکردن کمپرسور کولر گازی می پردازیم. برای آشنایی با علت های این مشکل با این مقاله همراه باشید.

 

نشانه های وجود عیب در کمپرسور کولر گازی

 

جریان هوای ضعیف: کاهش جریان هوا یکی از علائم اولیه خرابی کمپرسور کولر گازی است. با این حال، ممکن است بسیار سخت باشد که متوجه آن شوید، زیرا اگر احساس کنید که خانه شما به اندازه کافی خنک نیست، به کاهش دما در چند روز اول ادامه می دهید.

صدای نا متعارف کولر گازی: اگر کولر گازی شما با صدای کوبیدن یا غرغر بلند شروع می شود و متوجه ارتعاشات همراه آن شدید،. این می تواند نشانه ای از مشکلات مختلف باشد و خرابی کمپرسور کولر گازی یکی از آنهاست. این صداهای کولر نشان می دهد که کمپرسور در راه‌اندازی مشکل دارد و احتمال دارد در آینده از کار بیفتد. صدای کوبیدن نیز نشان دهنده خرابی قطعات الکتریکی در کمپرسور است. شما باید فورا دستگاه خود را خاموش کنید و با یک متخصص برای بررسی کامل سیستم خود تماس بگیرید.
نشت مبرد: نشانه های آشکار نشت مبرد شامل جریان ضعیف هوا، صداهای خش خش، وجود آب در اطراف یا تشکیل یخ روی کویل های اواپراتور است. بهتر است نشت مبرد را به صورت اضطراری حل کنید زیرا می تواند منجر به مشکلات مختلفی شود. این مشکل می تواند بر خنک‌کننده سیستم شما تأثیر بگذارد و در طولانی مدت باعث خرابی کمپرسور شود. تعمیر و نگهداری ماهانه می تواند به تشخیص زودهنگام نشتی مبرد قبل از اینکه فرصتی برای آسیب رساندن به کمپرسور شما داشته باشد کمک کند.

کار نکردن کمپرسور کولر

هزینه برق بالا: اگر کمپرسور کولر شما مجبور باشد برای خنک کردن خانه شما بیش‌تر کار کند، برق بیشتری مصرف می‌کند و قبض برق شما را به شدت افزایش می‌دهد. بنابراین، اگر متوجه افزایش ناگهانی صورت‌حساب‌های خود بدون افزایش مصرف شدید، جای نگرانی است. باید فوراً کولر گازی خود را بررسی کنید تا بدانید که آیا کار می کند و نیاز به تعمیر دارد یا خیر.

 

مشکل قطعی سیم ها

 

قطع شدن سیم ها اولین و اساسی ترین دلیل خرابی کمپرسور است. در واقع کارکرد طولانی مدت، سیم های این منطقه را فرسوده می کند. در نتیجه قادر به انتقال انرژی الکتریکی نیستند. در نتیجه، برق کافی برای راه‌اندازی کمپرسور وجود ندارد. عامل دیگر حذف دوشاخه ها است. دوشاخه ها در واقع کانکتورهایی هستند که امکان اتصال سیم ها به کمپرسور را فراهم می کنند. شاخه ها در صورت بریده شدن و شکستن به مرور زمان شل می شوند و کمپرسور به سیم ها متصل نمی شود.

 

داغ شدن کمپرسور در اثر فشار زیاد

 

یکی از اجزای داخلی کمپرسور کولر گازی Overloadاست. هدف این قطعه محافظت از کمپرسور می باشد. اگر فشار زیادی به کولر گازی وارد شود، کمپرسور بیش از حد گرم می شود. هنگامی که واحد خارجی گرد و غبار است یا جریان تهویه هوا زیاد است، این مشکل ایجاد می شود. برای محافظت از کولر گازی، این دستگاه اتصال کمپرسور را قطع می کند. در نتیجه تا زمانی که کمپرسور خنک نشود، این روند ادامه خواهد داشت. برای تعیین ریشه مشکل بهتر است از تعمیرکار کمک بگیرید. زیرا باید علت اولیه گرمای بیش از حد یا افزایش فشار کولر گازی مشخص شود.

 

خرابی سنسور دما

 

خرابی سنسور دمای محیط گاهی دلیل روشن نشدن کمپرسور کولر گازی است. محل سنسور دما روی کمپرسور بسیار مهم است. در نتیجه، اگر این قطعه جابه‌جا شود، کمپرسور دما را به درستی تشخیص نمی‌دهد. در نتیجه این بخش غیرقابل استفاده تلقی می شود. این مشکل به طور بالقوه می تواند ناشی از سوختن سنسور دمای محیط باشد.
سنسور دمای محیط که به عنوان سنسور مقاومت نیز شناخته می شود، دمای محیط روی کمپرسور را کنترل می کند. گاهی اوقات قطع شدن سنسور دلیل کار نکردن کمپرسور است. در این حالت می توانید با اتصال سنسور مشکل را برطرف کنید. اگر مشکل برطرف نشد، سنسور به احتمال زیاد سوخته است و نیاز به تعویض دارد.

 

خرابی رله فرمان

 

رله فرمان یکی دیگر از قطعات کولر گازی است. این جزء در تولید ولتاژ صحیح در کمپرسور حیاتی است. این شایع ترین علت روشن نشدن کمپرسور کولر گازی است. بنابراین، اگر مشکلی با رله فرمان وجود ندارد، ادامه دهید و برد الکترونیکی را بررسی کنید. می توانید با مولتی متر این قطعه را عیب یابی کنید تا ببینید ایراد دارد یا خیر. اگر مشکلی پیش آمد، رله های فرمان را بررسی کنید و از متخصص کمک بگیرید.

 

وجود ایراد در برد الکترونیکی

 

در یک کولر گازی، برد الکترونیکی بسیار مهم است. اگر این قطعه به هر دلیلی از کار بیفتد، مشکلات زیادی برای کولر گازی خود خواهید داشت. این قطعه وظیفه اطمینان از دریافت ولتاژ مناسب کولر گازی را بر عهده دارد. اگر یکی از اجزای برد با رویه مشکل داشته باشد، ولتاژ صحیح تامین نمی شود. در نتیجه کمپرسور نمی تواند راه‌اندازی شود. از آنجا که این مشکل بسیار مهم و اساسی است، باید توسط یک متخصص رسیدگی شود. در نتیجه سعی نکنید مشکل را به تنهایی حل کنید و همیشه از یک متخصص کمک بگیرید.
موتور فن و کمپرسور توسط برد الکترونیکی فرمان که وظیفه تامین ولتاژ را بر عهده دارد، تغذیه می شود. در صورت خرابی برد فرمان، ممکن است ولتاژ مناسب به کمپرسور اعمال نشود. قبل از تعویض برد فرمان کولر گازی، قطعاتی را که احتمال آسیب دیدن آنها زیاد است، مانند اورلود، کمپرسور، خازن و خود کمپرسور را بررسی کنید. در صورت سالم بودن سایر قطعات، برد را تعویض کنید.

 

خرابی خازن ها

 

خرابی خازن اسپلیت اغلب دلیل روشن نشدن کمپرسور کولر گازی است. در صورت مشاهده معیوب بودن خازن، تعمیرکار باید آن را با خازن جدید تعویض کند تا مشکل برای همیشه حل شود. از آنجایی که تست فاراد و نداشتن جریان کوتاه به بدنه تنها راه عیب یابی خازن است که معمولاً زمانی که کمپرسور کولر گازی کار نمی کند این کار انجام می شود.

 

خرابی خود کمپرسور کولر

 

در برخی شرایط، خرابی کمپرسور کولر گازی ممکن است به دلیل خرابی خود کمپرسور باشد. بنابراین، اگر هیچ یک از موارد ذکر شده مشکلی ندارند و به نظر می رسد سایر اجزای کمپرسور در وضعیت خوبی قرار دارد، خود کمپرسور را بررسی کنید. از آنجایی که کمپرسور یکی از گران‌ترین المان های کولر گازی است و تعویض آن هزینه زیادی را در بر خواهد داشت، اگر تعمیرکار باتجربه باشد، به جای تعویض، نسبت به تعمیر آن اقدام می کند. اما اگر کمپرسور قابل تعمیر نباشد باید با تعویض آن مشکل برطرف شود.

 

سخن آخر

 

اگر شما یک تکنسین هستید و در این زمینه مهارت خاصی دارید، می‌دانید چرا کمپرسور کولر گازی کار نمی کند و چگونه آن را برطرف کنید، می توانید مشکل را پیدا کنید و در صورت لزوم آن را برطرف کنید. اما اگر هیچ گونه نظری درباره علت کار نکردن کمپرسور کولر ندارید توصیه می شود از متخصصان با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

 

دو سایت مرجع خرید کولر گازی در ایران

 

https://banehentekhab.com
https://topfroosh.com/product/air-treatment

https://www.asianews.ir/u/6qy
اخبار مرتبط
با توجه به ممنوعیت ورود لوازم خانگی به کشور و وجود لوازم خانگی های بروز در بازار، حجم قاچاق بیش از 1.2 میلیارد دلار است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید