صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی

ویدیوهای روزنامه آسیا

بازدید از یک مجموعه تولید شیر و گل!
گفت‌و‌گو با علیرضا حقیقت‌نژاد
مطالب سر صفحه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
در بازدید از یک مجموعه گاوداری شیری که ۶ سالن تولید گل‌های زینتی را نیز راه‌اندازی کرده و به تولید شیر و گل مشغول است، گفت‌و‌گو داشتیم با علیرضا حقیقت‌نژاد، مالک این مجموعه.
 
حاصل اوقات
معرفی کتاب با پروفسور حسن امین
مطالب سر صفحه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
«حاصل اوقات» مجموعه‌ای از مقالات دکتر احمد مهدوی دامغانی‌ است که به کوشش دکتر سید علی محمد سجادی جمع‌آوری و منتشر شده است.
 
ترکیه، جایگزین بازار ایران در عراق
مطالب سر صفحه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اکنون ترکیه در عراق دارد به راحتی جایگزین ایران می‌شود و حتی عربستان در تولید محصولات کشاورزی بازارها را تصاحب می‌کند و این خطری جدی به شمار می‌آید.
 
اولین نمایشگاه صنعت هوایی
آخر هفته ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
نخستین نمایشگاه صنعت هوایی پیام با حضور ۱۰۰ شرکت فعال حوزه هوانوردی روز چهارشنبه ۱۶ اسفند گشایش یافت که تا روز شنبه ۱۹ اسفند میزبان علاقمندان این حوزه خواهد بود. در گزارشی از روز افتتاحیه این نمایشگاه گفت‌و‌گو داشتیم با تنی چند از فعالان صنعت هوانوردی.
 
پرسپولیس در ازای 
بخشی از بدهی‌های دولت
مطالب سر صفحه ۱۶ اسفند ۱۴۰۲
امروز هیات دولت، واگذاری پرسپولیس به تامین‌اجتماعی را به‌عنوان بخشی از تسویۀ بدهی دولت به این شرکت تصویب کرد و به‌زودی پرسپولیس در اختیار این سازمان قرار خواهد گرفت.
 
گزارشی از نوسانات اخیر
بازار پول و سرمایه
با امیر وکیلیان
مطالب سر صفحه ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
بازار پول و سرمایه در هفته‌ی جاری و هفته‌ گذشته روزهای پر نوسانی را تجربه کرده است و این نوسانات همچنان ادامه دارد.
 
شبِ بلوط در شب‌های بخارا
گفت‌و‌گو با علی دهباشی
مطالب سر صفحه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
به گزارش آسیا، روز گذشته، یکشنبه ۱۳ اسفند شبِ بلوط در سلسله «شب‌های بخارا» با حضور جمعی از علاقمندان به تاریخ و فرهنگ ایران در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
 
جا ماندن  دو قهرمان ایرانی از مسابقات جهانی
به خاطر «کوتاهی فدراسیون در نامه‌نگاری»
ورزش با جهانگیر کوثری
مطالب سر صفحه ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
فرزانه فصیحی که چند روزی بیشتر از قهرمانی و رکوردزنی‌اش در آسیا نمی‌گذرد و حسن تفتیان قهرمان آسیا و تاریخ‌ساز دو سرعت ایران، به خاطر آنچه در اخبار ضد و نقیض «کوتاهی در نامه‌نگاری و ثبت‌نام» اعلام شده از رسیدن به مسابقات جهانی باز ماندند.
 
تاثیر اوراق سپرده ۳۰ درصد بر اقتصاد
گفت‌و‌گو با دکتر علی اسداللهی فام
مطالب سر صفحه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
بنابر دستور العمل بانک مرکزی مبنی بر ارائه گواهی سپرده خاص، بانک‌ها طی ۷ روز کاری در بهمن‌ماه اقدام به انتشار این گواهی برای تامین سرمایه در گردش طرح‌هایی با بازدهی بالا کردند که در پایان دوره، مشارکت سود علی‌الحساب ۳۰ درصدی به خریداران این گواهی سپرده در شعب بانک‌ پرداخت می‌شود و نرخ بازخرید این اوراق پیش از یکسال ۱۲ درصد است.
 
یادبودی برای «م.امید»
زادروز مهدی اخوان ثالث
مطالب سر صفحه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
دهم اسفند ‌ماه زادروز شاعر شهیر، زنده یاد مهدی اخوان ثالث است‌. « زمستان، آخر شاهنامه ، در حیاط کوچک پاییز در زندان، از این اوستا و...» از آثار مهم این شاعر به شما می‌آیند.
 
- نقش انجمن در ایران کهن
- چهره‌های موفق و تاثیرگذار با فرشاد فرهادی
آخر هفته ۱۰ اسفند ۱۴۰۲
واژه‌ی «انجمن» دست کم ۳۰۰ بار در شاهنامه فردوسی آمده است. اگرچه این واژه با معانی گوناگون در ابیات به کار رفته است، فردوسی در بسیاری از این ابیات مشخصا به انجمن در مقام یک نهاد سیاسی-اجتماعی که کارکرد و وظایف مشخصی دارند اشاره دارد. در قسمت دیگری از نگاهی نو به شاهنامه، دکتر محمد رسولی به نقش انجمن در ایران کهن می‌پردازند.
 
نشست تهران‌نامه
در باغ‌موزه نگارستان
مطالب سر صفحه ۹ اسفند ۱۴۰۲
نشست صد و هشتم موسسه فرهنگی تهران‌نامه روز گذشته (سه‌شنبه ۸ اسفند) با حضور جمعی از علاقمندان به حوزه‌ی تاریخ و فرهنگ و با سخنرانی داریوش شهبازی مدیرعامل موسسه فرهنگی تهران‌نامه و دکتر مجید منتظر ظهوری، استاد دانشگاه و مدیر مجموعه باغ‌موزه‌ی نگارستان در محل این باغ موزه نگارستان برگزار شد.
 
شست خبری بیست‌و‌پنجمین
نمایشگاه بین‌المللی ایران‌هلث
مطالب سر صفحه ۸ اسفند ۱۴۰۲
بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی «ایران‌هلث» با محوریت پارک فناوری پردیس، اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور شرکت‌های حوزه سلامت برگزار می‌شود.
 
محله‌های تهران
چگونه شکل گرفتند
بررسی و تحلیل رویدادها ۷ اسفند ۱۴۰۲
هزار گفته و ناگفته از شهر تهران با داریوش شهبازی
تهران اکنون نزدیک به ۳۷۰ محله دارد. اما این محله‌ها چگونه و بر اساس چه مولفه‌هایی در تهران شکل گرفتند؟ در دو بخش دیگر:
 
آغاز پولسازترین کنگره سالیانه
صنعت قرن در بارسلونا
مطالب سر صفحه ۷ اسفند ۱۴۰۲
دوشنبه هفتم اسفندماه برابر با بیست و ششم فوریه ۲۰۲۴ کنگره جهانی موبایل MWC مهم‌ترین رویداد در زمینه فن‌آوری تلفن همراه در شهر بارسلونای اسپانیا آغاز به کار کرد. طبق روال سالیان گذشته ارسلان آریا، خبرنگار روزنامه آسیا در اروپا ضمن ارسال گزارش مکتوب در روزنامه شماره امروز آسیا در محل برگزیاری این رویداد بزرگ فناوری جهان حاضر شده و در گزارش تصویری اختصاصی به جزئیاتی از این کنگره پرداخته است. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
بازار معاملات مسکن
در ماه پایانی سال
گفت‌و‌گو با مرتضی چگونیان
مطالب سر صفحه ۶ اسفند ۱۴۰۲
داده‌های جدید مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بخش سالانه به ۴۵.۱ درصد رسیده است. این شاخص در بخش نقطه‌ای و ماهانه به‌ترتیب ۳۱.۶ درصد و منفی نیم درصد را نشان می‌دهد. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
حقوق بشر و کثرت‌گرایی دینی
معرفی کتاب با پروفسور حسن امین
مطالب سر صفحه ۵ اسفند ۱۴۰۲
حقوق بین‌الملل عمومی بر اساس حقوق بشر جهانی همه‌ی آحاد بشر را صرف‌نظر از نوع تعلق دینی یا مذهبی دارای حقوق متساوی قلمداد می‌کند. به همراه مطالب سر صفحه.
 
افتتاح همزمان سه نمایشگاه
در محل دائمی نمایشگاه‌ بین‌المللی
مطالب سر صفحه ۴ اسفند ۱۴۰۲
روز گذشته، محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران میزبان سه نمایشگاه جالب توجه بود. اولین مایشگاه بین‌المللی گوهرسنگها، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته، سیزدهمین نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک و سومین نمایشگاه صنعت نمایشگاهی، تا یکشنبه ۶ اسفند میزبان بازدیدکنندگان است. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
دوره‌های تکوین زمین
نگاهی نو به شاهنامه 
با دکتر محمد رسولی
آخر هفته ۳ اسفند ۱۴۰۲
نخستین ابیات شاهنامه به دوره‌های نکوین حیات بر زمین اختصاص داده شده است. در نخستین قسمت از سری جدید نگاهی نو به شاهنامه با دکتر محمد رسولی به این موضوع می‌پردازیم. در ادامه:
 
دستفروشان رسمی
از صدور شناسنامه 
تا اخذ مالیات
روز گذشته مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل شهر تهران اعلام کرد که دستفروشان تهران شناسنامه‌دار می‌شوند. امروز نیز امیر سیاح، رییس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد خبر داد که دستفروشان مشمول پرداخت مالیات خواهند شد. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
نخستین میزبانی ایران 
از سازمان همکاری شانگهای
گفت‌و‌گو با دکتر علی فکری
مطالب سر صفحه ۱ اسفند ۱۴۰۲
به گزارش آسیا، نشست کارگروه سرمایه‌گذاری کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای امروز (سه‌شنبه، ۳۰ بهمن) با حضور نمایندگان کشورهای عضو این سازمان به میزبانی سازمان سرمایه‌گذاری ایران و در محل این سازمان در تهران برگزار شد. در حاشیه این نشست گفت‌و‌گویی داشتیم با دکتر علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران.
 
دکتر طالعت بصاری
زندگی با زنان و کودکان شاهنامه
طلعت بصاری متخلص به قبله شاعر، نویسنده، پژوهشگر، متخصص در شاهنامه و استاد دانشگاه و نخستین معاون زن دانشگاه‌های ایران بود. در این برنامه به معرفی این چهره‌ شاخص فرهنگی و ادبی ایران می‌پردازیم. در ادامه:
 
نظام تجاری ایران در شرق
نظام مالی‌اش در غرب
مطالب سر صفحه ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه باید سوئیفت و FATF خودمان را داشته باشیم گفته است: نظام تجاری ما از غرب به شرق رفته اما نظام مالی‌مان همچنان در غرب است. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
فرزانه فصیحی 
رکورد شکست و قهرمان شد
مطالب سر صفحه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
در مسابقات دومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا رقابت ماده ۶۰ متر زنان برگزار و فرزانه فصیحی به مقام قهرمانی رسید. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
ایران و غرب
معرفی کتاب 
با پروفسور حسن امین
مطالب سر صفحه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
دکتر سیروس غنی در کتاب «ایران و غرب» مجموعه‌ای از کتب مهم نگاشته شده توسط نویسندگان خارجی را که در ارتباط با مسائل ایران نوشته‌ شده‌اند، فهرست و معرفی کرده و دیدگاه‌ها و دانش خود از موضوعات این آثار را به ثبت رسانده است.
همراه با مطالب سر صفحه.
 
اختتامیه نمایشگاه گردشگری
گفت‌و‌گو با احسان ترکمن
مطالب سر صفحه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲
هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران دیروز، پنجشنبه ۲۶ بهمن با حضور تعداد زیادی از علاقمندان و فعالان این صنعت در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران به کار خود پایان داد. دومین نمایشگاه صنعت رستوران و کترینگ هم که به طور همزمان فعالیت خود را در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی آغاز کرده بود، در روز پایانی شاهد حضور پر تعداد علاقمندان و فعالان صنعت رستوران بود. گزارشی از این رویداد در ادامه مطالب سر صفحه.
 
سری جدید نگاهی نو به شاهنامه
با دکتر محمد رسولی
آخر هفته ۲۶ بهمن ۱۴۰۲
سری برنامه‌های نگاهی نو به شاهنامه با دکتر محمد رسولی به ابتکار زنده‌نامه ایرج جمشیدی طی بیش از ۲۵ قسمت از آسیانیوز ایران پخش شد. در سری جدید این برنامه دکتر محمد رسولی مفاهیم تازه‌ی دیگری را از شاهنامه ردیابی و ارائه خواهد کرد. در دو بخش دیگر:
 
۱۰ اقتصاد برتر جهان در سال ۲۰۲۴
مطالب سر صفحه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
نشریه فوربس، با بررسی آمارها و داده‌های مرتبط با تولید ناخالص داخلی کشورها ۱۰ اقتصاد برتر جهان برای سال ۲۰۲۴ را معرفی کرده است. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
هفدهمین نمایشگاه گردشگری تهران
گفت‌وگو با شرکت‌کنندگان
سر صفحه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران روز گذشته، دوشنبه ۲۳ بهمن با حضور دبیرکل گردشگری سازمان ملل متحد در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز شد. نمایندگان و فعالان صنعت گردشگری از ۱۱ کشور شامل روسیه، ترکیه، مالزی، اندونزی، تایلند، ازبکستان، ویتنام، تاجیکستان، زیمبابوه، تانزانیا و سریلانکا در این دوره از نمایشگاه پاویون اختصاصی دارند. گزارش از روز دوم این نمایشگاه.
 
تاریخچه‌ بازار
به مثابه‌‌ یک نهاد مدنی
بررسی و تحلیل رویدادها ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
اگرچه تولد فیزیکی بازار به قرن‌های گذشته باز می‌گردد، بازار به مثابه‌ی یک نهاد مدنی که نقشی مهم در تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد، از اواخر دوران ناصری ردیابی شده است. در دو بخش دیگر:
 
افزایش ۲۰ درصدی 
حقوق کارکنان دولت
سر صفحه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
سخنگوی شورای نگهبان از موافقت این شورا با افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان خبر داد. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
بازخوانی روایت‌های موازی
در باب هویت ایرانی
سر صفحه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
نشست تهران‌نامه صد و ششم با عنوان «بازخوانی روایت‌های موازی در باب هویت ایرانی» و با حضور جمعی از علاقمندان به حوزه تاریخ و فرهنگ در دفتر موسسه تهران‌نامه برگزار شد.
 
اصلاح محاسبه  
اضافه‌کاری پرستاران
سر صفحه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
معاون پرستاری وزارت بهداشت، از اصلاح فرمول محاسبه اضافه کاری پرستاران خبر داد. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
جزئیات مسدودی حساب‌
۴۰۰ طلافروش
سر صفحه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲
به گفته رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران مسدودی حساب‌های طلافروشان در روزهای اخیر نه تنها خرید و فروش را در بازار مختل کرده است؛ بلکه باعث ایجاد درگیری فیزیکی بین بازاریان نیز شده است. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
نقش تکنوکرات‌ها در حکمرانی 
گفت‌و‌گوی امیر وکیلیان با دکتر صادق خانی
آخر هفته ۱۹ بهمن ۱۴۰۲
اگرچه فن‌سالاری یا تکنوکراسی در مفهوم به حکومت تکنیک اطلاق شده‌است که در آن نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باید به وسیلهٔ صاحبان فن اداره شود، اما آیا می‌توان با دخالت این شیوه در حکمرانی بر بنیان شایسته‌سالاری (meritocracy) هوای تازه‌ای در صحنه‌ی تولید کشور دمید؟ در سلسله‌ی برنامه‌های «حکمرانی خوب»، امیر وکیلیان به گفت‌‌وگو با دکتر صادق خانی، کارشناس اقتصاد مدرن می‌پردازد. در ادامه:
 
نه به اضافه کار اجباری پرستاران
سر صفحه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
دیوان عدالت اداری در یک رای جدید، علیه اضافه‌کار اجباری پرستاران حکم صادر کرد. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
برداشت از حساب  
«دانه‌درشت‌های مالیاتی»
سر صفحه ۱۷ بهمن ۱۴۰۲
محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی گفته است: بسیاری از افراد به ویژه دانه درشت‌های مالیاتی تلاش می‌کردند از ارزش زمانی پول استفاده کنند و پرداخت مالیات خود را به تعویق بیاندازند.️ برای جلوگیری از این اتفاق، حکم خوبی در مجلس تصویب شد که سازمان امور مالیاتی کشور برای بدهی‌های مالیاتی که همه فرایندهای دادرسی را طی کرده است، به اندازه بدهی که قطعی شده از حساب ابربدهکار مالیاتی برداشت کند. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
صولت‌الدوله قشقایی؛
صد سال پیش 
با پروفسور حسن امین
بررسی و تحلیل رویداد‌ها ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
صولت‌الدوله قشقایی سردار عشایر، ایلخان ایل قشقایی در دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بود. رویارویی قشقایی‌ها با انگلیسی‌ها به رهبری او در خلال جنگ جهانی اول، یکی از مهمترین و گسترده‌ترین مقاومت‌هایی بود که علیه نیروهای بریتانیا در ایران شکل گرفت. در دو بخش دیگر:
 
چراغ قرمز بورس
سر صفحه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
شاخص کل بورس امروز با ۱.۸۱۴ واحد کاهش روبه‌رو بود. در ادامه مطالب سر صفحه.
 
بررسی اوضاع بازار سرمایه
سر صفحه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
در بخش نخست به بررسی اوضاع و شاخص‌های بازار سرمایه در روز جاری و روز‌های گذشته می‌پردازیم و سپس مطالب سر صفحه.
 
« قبلی ۱ صفحه ۲ از ۲۰ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ بعدی »