صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۸
کد خبر: 7786
گزارشگر: 213
۷۱۵
۰
۰
۴
ترکیه پناهندگان ایرانی را به اجبار بازگرداند

مرگ پناهجویان ایرانی در سرمای مرز ترکیه

مرگ پناهجویان ایرانی در سرمای مرز ترکیه
برخی منابع خبری از جان باختن یک زن پناهجوی ایرانی و برادر همسرش در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه بر اثر گرفتار شدن در کولاک و یخ‌زدگی خبر دادند.

به گزارش آسیانیوز، برخی منابع خبری از جان باختن یک زن پناهجوی ایرانی و برادر همسرش در روز یکشنبه ۲۶ دی در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه بر اثر گرفتار شدن در کولاک و یخ‌زدگی خبر دادند.

جان‌باختگان زهرا مغینمی ۳۲ ساله و نادر سعدون بریهی ۵۰ ساله، از شهروندان اهوازی، بوده‌اند که «پس از بازگردانده شدن اجباری آن‌ها توسط نیروهای مرزبانی ترکیه» بر اثر سرما‌زدگی جان باختند.

---------------

بیشتر بخوانید

در ترکیه چه خبر است؟
-------------------------------------------

بر اساس این گزارش، زهرا مغینمى پیش از اقدام برای خروج از مرز ترکیه، با ویزای هلند قصد پرواز به این کشور برای پیوستن به همسرش داشته، اما گذرنامه او «بر اساس حکم ممنوع‌الخروجی دادگاه اهواز» در فرودگاه امام خمینی تهران ضبط شده بود 

نادر سعدون بریهی، دیگر ایرانی جان‌باخته در مرز ترکیه، برادر همسر خانم مغینمی بوده که برای همراهی و کمک به او عازم شهر خوی و سپس ترکیه می‌شود تا مراحل قانونی انتقال او به هلند انجام شود، اما هر دو جان خود را از دست می‌دهند.

در همین زمینه، جارد بریهی، همسر زهرا مغینمی، نیز گفته است که یک ساعت قبل از پرواز همسرش از تهران به هلند، مأموران ضمن ضبط گذرنامه او گفته‌اند باید به شعبه ۱۲ دادگاه اهواز مراجعه کند.

 

---------------

بیشتر بخوانید

«سراب» خرید خانه در ترکیه

-------------------------
 بریهی نیز پس از این اتفاق با مراجعه به اداره مهاجرت هلند ویزای جدیدی برای همسرش می‌گیرد تا او بتواند، با رساندن خود به ترکیه، از استانبول به آمستردام پرواز کند.

این نخستین بار نیست که پناهجویان عازم ترکیه جان خود را از دست می‌دهند. در سال‌های گذشته شماری از پناهجویان ایرانی در اتفاقات مشابهی در خاک ترکیه یا در نقاط مرزی این کشور جان خود را از دست داده‌اند که از آن جمله می‌توان به مرگ کامران گودرزی، پناهجوی ۱۷ ساله ایرانی در کوهستان چالدران در فرورین ۱۳۹۹ اشاره کرد.

 گودرزی که تلاش داشت از طریق ترکیه به آلمان برساند در کوه‌های مرزی ایران و ترکیه بر اثر یخ‌زدگی جان باخته بود.

پدر گودرزی گفته بود که پلیس ترکیه، کامران را دستگیر کرده بود «اما به جای رسیدگی به درخواست پناهندگی او، این نوجوان را مجبور کرده بود با پای پیاده به سوی ایران برگردد».

در یازدهم دی ماه نیز یک مادر پناهجوی افغان که قصد داشت با دو فرزند خود وارد ترکیه شود، بر اثر یخ‌زدگی در یک روستای مرزی در ایران جان باخت.

این در حالی است که هرازگاه گزارش‌هایی از مرگ پناهجویان ایرانی در دیگر مسیرهای ورود به اروپا نیز منتشر می‌شود. از جمله جسد یک زوج مریوانی که در مسیر رسیدن به اروپا در آب‌های یونان غرق شدند، روز پنج‌شنبه، ۲۳ دی، در رودخانه‌ای در یونان پیدا شد.

در آذر امسال نیز سیروان علی‌پور، پناهجوی ۲۳ ساله ایرانی، یکی از ۲۷ نفری بود که سعی داشتند با استفاده از یک قایق بادی و با عبور از کانال مانش خود را به بریتانیا برسانند، اما جملگی غرق شدند.

آبان‌ سال گذشته نیز پنج عضو خانواده «ایران‌نژاد» از جمله سه کودک قربانی حادثه‌ای مشابه شدند. این خانواده هم از اهل سردشت بودند و قصد داشتند از فرانسه به بریتانیا مهاجرت کنند.

موج پناهندگی و مهاجرت ایرانیان در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است که بخشی از آن هم شامل مردمی عادی است که برای فرار از شرایط دشوار اقتصادی و اجتماعی عازم دیگر کشورها می‌شوند./

https://www.asianews.ir/u/541
اخبار مرتبط
حضور محمود احمدی‌نژاد در خیابان های ترکیه با استقبال برخی از مردم و هنرمندان خیابانی مواجه شد.
آمریکا همواره سعی دارد به دولت‌های مستقر با انواع امتیازات در قبال همراهی با خود ثابت کند که به دنبال حفظ و ثباتشان است و همزمان به اپوزیسیون و مردم ناراضی نیز اینگونه وانمود کند که چیزی تا براندازی و کسب قدرت باقی نمانده است و در کنار آن‌هاست.
همزمان با تلاطم های اخیر در ترکیه و رکود اقتصادی در این کشور، ایرانیان صاحب ملک در ترکیه ترجیح می‌دهند خانه خود را به جای شهروندان ترکیه‌ای به ایرانیان بفروشند و در این شرایط باید بدانیم که وضعیت سرمایه گذاری و زندگی در ترکیه چگونه است.
در حالی که برخی اخبار حکایت از افزایش مهاجرت ایرانیان به ترکیه دارد؛ اقتصاد این کشور با تورم سالانه، افزایش بدهی خارجی، افزایش بیکاری و قوانین تبعیض‌آمیز علیه مهاجران روبرو می شود تا جایی که سرمایه‌گذاری ناامن و املاک ایرانیان در آن در معرض کم ارزش شدن است.
به گزارش آسیانیوز، هفدهمین فستیوال بین المللی فیلم کوتاه برف طی سه روز 2-4 دی ماه در محل دانشگاه آتاترک ارزروم برگزار شد.
کارشناسان گفتند ارزش ملک‌های ۲۵۰ هزار دلاری درترکیه ۱۷۰ تا ۸۰ هزار دلار بیشتر نیست و مردم در خرید این ملک‌ها حدود ۴۰ درصد ضرر می‌کنند.
بهاره رهنما که اغلب با موضوعی واقعی یا کذب سبب جنجالی تازه در فضای مجازی می شود، به تازگی تصویری نسبتا غمکین را از خود در اینستاگرام به اشتراک گذاشته و از شوهرش هم تعریف کرده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید