صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۰:۱۸
کد خبر: 13822
گزارشگر: 213
۳۴۷۱
۰
۰
۱
تبعات معیشتی فشار فزاینده تورم

افزایش فقر در ایران در ۱۴۰۲؟

افزایش فقر در ایران در ۱۴۰۲؟
برخی تحلیل‌‌‌ها با اشاره به فشار تورم، خط فقر در کشور را حدود ۳۰میلیون تومان برای هر خانوار برآورد کرده‌‌‌اند.

به گزارش آسیانیوز، سیاست اعطای کالابرگ در حالی رسما از سوی دولت سیزدهم اعلام شد که در ماه‌‌‌های اخیر، اخبار بسیاری پیرامون وضعیت فقر در ایران و ورود طیف وسیع‌‌‌تری از افراد به زیر خط فقر منتشر و ارقام عجیب و غریبی نیز برای فقر مطلق عنوان شده است.

دنیای اقتصاد نوشت برخی تحلیل‌‌‌ها با اشاره به فشار تورم، خط فقر در کشور را حدود ۳۰میلیون تومان برای هر خانوار برآورد کرده‌‌‌اند. براساس آمار رسمی اما خط فقر در سال ۱۴۰۱ به طور متوسط در کل کشور برای هر نفر معادل ۲میلیون و ۸۵۰هزار تومان بوده است که برای خانوار چهارنفره حدود ۷میلیون و ۷۰۰تومان می‌شود.

البته این عدد برای ساکنان تهران بالاتر است و برای خانوارهای این شهر که ۴نفر هستند، حدود ۱۴میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان در نظر گرفته شده است.

با فرض پذیرفتن این عدد، وجود ۳۰میلیون نفر در کشور زیر خط فقر نکته‌‌‌ای دور از واقعیت نیست؛ عددی که ممکن است در سال آینده حتی سیر صعودی به خود بگیرد. از آنجا که رشد نرخ ارز، تورم فزاینده و شاخص‌‌‌های اقتصادی نزولی در وضعیت مناسبی قرار نداشته و اقتصاددانان هم چشم‌‌‌انداز روشنی برای این شاخص‌ها ندارند، تداوم وضع موجود معنایی جز کاهش طبقه متوسط و ورود طیف وسیع‌‌‌تری از افراد به دهک‌‌‌های پایین نخواهد داشت.

در چنین وضعیتی، عجیب نیست که هر روز یک کالای اساسی از سبد معیشتی دهک‌‌‌های پایین درآمدی خارج شود؛ موضوعی که به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های اقتصاددانان بدل شده و سیاستگذار را نیز به واکنش واداشته است. عقیده عده‌‌‌ای از پژوهشگران بر آن است که هر تصمیم اشتباه در حوزه نظام رفاهی می‌‌‌تواند بر شدت فقر و ابعاد آن بیفزاید. از این رو، اهمیت اصلاح نظام رفاهی در سال‌های آتی از دیگر برهه‌‌‌ها بسیار بیشتر است.

سوالی که این بین لازم است مطرح ‌‌‌شود، این است که چالش‌‌‌های نظام رفاهی در سال آینده چیست و رفع کدام یک از این چالش‌‌‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است؟ براساس آنچه اقتصاددانان می‌‌‌گویند، شاید بتوان افزایش روبه رشد جمعیت فقیر را یکی از چالش‌‌‌های بزرگی دانست که پیش‌روی سیاستگذاران اقتصادی قرار دارد. در این شرایط، حداقل برای کوتاه‌مدت، سیاست حمایتی دولت حائز اهمیت می‌شود.

متاسفانه اما چشم‌انداز روشنی پیش‌‌‌روی جامعه از منظر اصلاح سیاست حمایتی وجود ندارد و هنوز تکلیف دولت در مورد پرداخت یارانه نقدی یا اعطای کالابرگ، مشخص نیست. طبیعی است هریک از این دو روش مزایا و معایبی دارد؛ اما انتخاب یکی از این دو روش، تاثیراتی جدی بر بخش رفاه در سال آینده خواهد گذاشت.

جز این نیز، به فرض انتخاب هر یک از این دو سیاست، باید بتوان خانوارهای مشمول حمایت را شناسایی و شیوه مناسبی برای پوشش آنها پیدا کرد. چالش بعدی از دل همین موضوع بیرون می‌‌‌آید. بسیاری نبود اطلاعات شفاف درآمدی خانوارها را مهم‌ترین چالش نظام رفاهی می‌‌‌دانند.

به گفته این افراد حتی اگر بهترین تصمیمات را در نظام رفاهی بگیریم، بدون داشتن اطلاعات از خانوارها بی‌‌‌فایده است. در پرونده امروز «باشگاه اقتصاددانان» برخی پژوهشگران به صورت دقیق‌‌‌تر وضعیت ایران از منظر فقر و نابرابری و شیوه دور کردن خانوارهای فقیر از دایره فقر را مورد بررسی قرار ‌‌‌داده‌‌‌اند./

https://www.asianews.ir/u/9o9
اخبار مرتبط
«بسیاری از عزیزان در خصوص نحوه معرفی زوجه(خانم) به آن‌ها سؤال کرده‌اند. روش بسیار ساده است؛ اول: فرم عضویت پر می‌کنید، دوم: طبق درخواست شما با خانم هماهنگی می‌شود، سوم: حق معرفی پرداخت می‌کنید؛ این ها مراحل ابتدایی تمایل به صیغه شدن برخی زن ها در جامعه امروز ایران است!
براساس گزارش رئیس پلیس آگاهی فردی ساکت استان البرز نوزاد 19 ماهه خود را برای فروش اعضای بدنش به قتل رساند.
وزیر اقتصاد با اشاره به میزان افزایش حقوق کارکنان دولت برای سال آینده گفت: در لایحه ۱۴۰۲ ضریب میانگین افزایش حقوق در نظر گرفته شده که تا سقف ۲۵ درصد خواهد بود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تکرار مدل افزایش حقوق سال گذشته منطقی نیست و باید براساس مدل پلکانی معکوس حقوق‌ها افزایش یابد.
۲ هزار و ۱۵۰ کارت خرید ۳ میلیون تومانی به زنان سرپرست خانوار دهک درآمدی ۱ تا ۳ در سطح شهرستان‌های استان تهران توزیع می شود.
ابرچالش‌های رهاشده تورم در اقتصاد ایران، ضربه سنگینی به معیشت مردم زده‌اند که یکی از نتایج آن خالی شدن سبد کالاهای ضروری است؛ چنین افرادی دیگر وقتی برای تفریح، سرگرمی یا تعالی روحی ندارند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید