صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۴
کد خبر: 13925
گزارشگر: 2
۸۵۳
۰
۰
۳
مشکل نامرتب بودن دندان ها

ارتودنسی متحرک | هزینه و مزایا و معایب آن چیست؟

ارتودنسی متحرک | هزینه و مزایا و معایب آن چیست؟
امروزه با پیشرفت علم، مشکل نامرتب بودن دندان ها به وسیله انواع ارتودنسی برطرف می‌شود. بعضی افراد ممکن است با سیم و براکت های ارتودنسی ثابت مشکل داشته باشند، این افراد می‌توانند از روش های دیگری مانند ارتودنسی متحرک استفاده کنند. برای اینکه بدانید ارتودنسی متحرک چیست و با معایب و مزایای این روش آشنا شوید؛ این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

به طور معمول در برخی افراد، همه دندان ها در یک راستا نیستند و بعضی از دندان ها کج شده یا عقب و جلوتر از سایر دندان ها قرار گرفته‌اند. همچنین گاهی میان دندان ها فواصل کوچکی وجود دارد و باعث گیر کردن ذرات غذا بین دندان‌ ها می‌شود. از طرفی رعایت بهداشت این قسمت ها با مسواک و یا حتی نخ دندان، کمی دشوار است. در این شرایط، فضایی که بین دندان ها وجود دارد؛ به یک محل ایده آل برای رشد باکتری ها تبدیل خواهد شد. به همین علت نامرتب بودن دندان ها، پوسیدگی دندان و مشکلات لثه را به دنبال خواهد داشت.
امروزه با پیشرفت علم، مشکل نامرتب بودن دندان ها به وسیله انواع ارتودنسی برطرف می‌شود. بعضی افراد ممکن است با سیم و براکت های ارتودنسی ثابت مشکل داشته باشند، این افراد می‌توانند از روش های دیگری مانند ارتودنسی متحرک استفاده کنند. برای اینکه بدانید ارتودنسی متحرک چیست و با معایب و مزایای این روش آشنا شوید؛ این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

مطالعه پیشنهادی: مدت زمان ارتودنسی نامرئی چقدره؟

 

معرفی ارتودنسی متحرک

 

ارتودنسی متحرک به آن نوع از دستگاه های ارتودنسی گفته می شود که با قرار گرفتن در دهان، موجب مرتب شدن و رفع برخی ناهنجاری های دندانی نظیر جلوزدگی یا عقب رفتن دندان ها می‌شوند. همان طور که از نام ارتودنسی متحرک مشخص است، این نوع ارتودنسی به دندان ها چسبانده نمی شود و در طول درمان می‌توان برخی مواقع، آن ها را از دهان خارج کرده و مجددا داخل دهان قرار داد. دستگاه های ارتودنسی متحرک در انواع مختلف و با توجه به سایز دندان های فرد ساخته می‌شوند.

 

انواع ارتودنسی متحرک

 

برای انجام ارتودنسی متحرک، روش های گوناگونی وجود دارد. انواع ارتودنسی متحرک عبارتند از:

 

الاینر یا اینویزالاین

 

الاینر یا اینویزالاین نوعی ارتودنسی متحرک به شمار می‌رود. این نوع ارتودنسی یک پلاک شفاف و بی رنگ است که از جنس ترموپلاستیک ساخته شده و هنگامی که بر روی دندان ها قرار می گیرد، به اصطلاح نامرئی بوده و موجب جلب توجه افراد نمی‌شود. پزشک با توجه به وضعیت دندان ها، تعداد مشخصی الاینر برای هر دوره از درمان، طراحی می کند و شما باید آن ها را به نوبت در دهان خود قرار دهید؛ معمولا الاینرها هر دو هفته یک بار، جایگزین یکدیگر می‌شوند.

 

ریتینر یا تثبیت کننده ارتودنسی

 

نوعی دیگر از ارتودنسی متحرک، ریتینر یا تثبیت کننده ارتودنسی نام دارد. این وسیله بعد از اتمام روند درمان ارتودنسی با براکت یا الاینر، به کار می‌رود. درواقع کار دستگاه تثبیت کننده، ثابت نگه داشتن دندان ها پس از ارتودنسی است.
علت استفاده از ریتینر این است که تا مدتی پس از ارتودنسی، دندان ها ممکن است حرکت کرده و به به موقعیت قبلی خود بازگردند. به همین علت، متخصص ارتودنسی ممکن است تا مدتی معین از تثبیت کننده ارتودنسی برای شما استفاده کند.

 

پلاک متحرک با فنر زد (Z)

 

چنان چه در یک یا چند دندان قدامی خود با مشکل عقب رفتگی دندان مواجه باشید؛ برای مرتب کردن و نظم بخشیدن به این دندان ها می‌توان از این نوع ارتودنسی متحرک استفاده کرد.

 

پلاک فانکشنال

 

استفاده از پلاک فانکشنال در مواردی که فک پایین بیمار عقب رفتگی داشته باشد و یا فک بالای بیمار جلو آمده باشد، توسط پزشک توصیه می‌شود. پلاک فانکشنال یکی از انواع ارتودنسی متحرک است که موجب عقب کشیدن فک بالا و جلو کشیدن فک پایین خواهد شد.
داشتن دندان‌های زیبا و مرتب تاثیر بسیار زیادی در زیبایی چهره دارد. با این حال مرتب بودن دندان‌ها می‌تواند در سلامت دهان و دندان نیز اثر ‌گذار باشد. نامرتب بودن بیش از حد دندان‌ها پس از مدتی باعث پوسیدگی و آسیب‌دیدگی سایر دندان‌ها می‌شود. ارتودنسی روشی است که به کمک آن می‌توان مشکلات مختلف را برطرف کرد.
کسب بهترین نتیجه از عمل ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ حرفه‌ای بودن متخصصی که ارتودنسی را انجام می‌دهد یکی از مهمترین عوامل برای کسب نتیجه مطلوب است.

مزایا و معایب ارتودنسی متحرک

مراحل انجام ارتودنسی متحرک

 

روش انجام ارتودنسی متحرک دارای ۳ مرحله اصلی می‌باشد:

۱- ابتدا بیمار باید برای معاینه و بررسی کامل دندان ها به مطب متخصص دندانپزشکی مراجعه کند.
۲- متخصص از دندان های شما قالب گیری می‌کند تا دستگاه ارتودنسی متحرک مناسب شما طراحی شود.
۳- پس از ساخته شدن دستگاه ارتودنسی متحرک، باید مجددا به مطب مراجعه کنید تا دندانپزشک آن را بر روی دندان های شما امتحان کرده و در صورت مورد تایید بودن، نصب کند.

 

افراد مناسب برای استفاده از ارتودنسی متحرک

 

ارتودنسی متحرک دارای مزایای بسیاری است؛ اما محدودیت هایی نیز به همراه دارد. از دستگاه های متنوع ارتودنسی نامرئی فقط برای افرادی می‌توان استفاده کرد که دارای نامرتبی خفیف دندان ها در فک هستند. این نوع ارتودنسی برای موارد شدید ناهنجاری های دندانی، مناسب نمی‌باشد. دلیل این امر عدم برخورداری از نیروی کافی برای مرتب کردن ناهنجاری های شدید دندانی است.
همچنین دستگاه های ارتودنسی متحرک قادر به حرکت و چرخش تعداد محدودی دندان هستند و نمی‌توانند موقعیت تعداد زیادی دندان را تغییر دهند.

 

مزایای ارتودنسی متحرک

 

از مهمترین مزایای ارتودنسی متحرک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

. قابلیت جابه جایی این نوع ارتودنسی باعث می‌شود در هنگام غذا خوردن، بتوان دستگاه های ارتودنسی را از دهان خارج کرد.
می‌توان در محیط هایی که تمایلی به استفاده از ارتودنسی متحرک ندارید؛ آن را از دهان بیرون آورید.
این نوع ارتودنسی، کمتر از ارتودنسی ثابت، جلب توجه می‌کند و ظاهری طبیعی تر به شما می‌بخشد.
استفاده از آن آسان تر از سایر روش های ارتودنسی می‌باشد.

 

معایب ارتودنسی متحرک

 

ممکن است فرد در صحبت کردن دچار مشکل شود.
نمی‌توانند تمام حرکات دندانی را پشتیبانی کنند.
تحمل فک پایین برای این دستگاه ها کمتر است.
ارتودنسی متحرک نیاز به ممارست بیمار دارد و در صورتی که بیمار در استفاده از پلاک های متحرک کوتاهی کند، روند درمان مختل خواهد شد.

 

مدت زمان درمان با ارتودنسی متحرک

 

مدت زمان درمان با ارتودنسی متحرک نسبت به ارتودنسی ثابت کوتاه تر است؛ اما به طور کلی بستگی به نوع ناهنجاری های دندانی، تعداد دندان های نامرتب، شدت ناهنجاری، شیب فک، سلامت لثه و… دارد. با توجه موراد ذکر شده، مدت زمان دقیق برای ارتودنسی متحرک، پس از معاینه دقیق دندان ها توسط پزشک، به شما اطلاع داده خواهد شد.

ارتودنسی برای چه کسانی مناسب است؟

هزینه ارتودنسی متحرک

 

هزینه ارتودنسی متحرک، به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان یک قیمت ثابت را برای آن بیان کرد. هزینه این نوع ارتودنسی، به میزان ناهنجاری دندان ها، نوع ناهنجاری، تعداد الاینرها، کلینیک درمانی انتخابی، مهارت و تخصص پزشک، نرخ ارز، تورم وچندین عامل دیگر بستگی دارد. برای اینکه از میزان هزینه دقیق ارتودنسی نامرئی آگاهی پیدا کنید؛ باید به دندانپزشک مراجعه کنید. پزشک پس از بررسی دندان های شما، روش مناسب و هزینه تقریبی آن را مشخص خواهد شد.

 

مراجعه به بهترین کلینیک دندانپزشکی کرج و دیگر شهر ها

 

اگر بدنبال دریافت خدمات دندانی از جمله ارتودنسی، ایمپلنت و لیمنت و ... هستید، وبسایت هایی وجود دارند که برای شما لیستی از بهترین کلینیک های دندانپزشکی در کرج، بهترین متخصصین ارتودنسی در کرج و شهر های دیگه و حتی دیگر متخصصین از جمله بهترین دکتر ختنه، بهترین دکتر لیپوماتیک، بهترین دکتر بوتاکس و .... تهیه کرده اند تا بدون واسطه و هزینه، متخصص مدنظر و نزدیک خودتون رو پیدا کنید!
از جمله این وبسایت ها میتوان به ویکی درمان، پزشکا، پزشکبان، nobat.ir، noskhe.com و topdoctors اشاره کرد.

https://www.asianews.ir/u/9r4
اخبار مرتبط
کلینیک دندانپزشکی یک مرکز مراقبت های بهداشتی است که در آن متخصصان دندانپزشکی طیف وسیعی از خدمات دندانپزشکی را به بیماران ارائه می دهند. این کلینیک ها می توانند از مراکز کوچک مستقل گرفته تا مراکز بزرگ دندانپزشکی با چندین دندانپزشک و متخصص، متفاوت باشند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید