صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۲۰:۰۸
کد خبر: 14694
گزارشگر: 2
۲۵۵۷۸
۰
۰
۲
درباره نخست وزیر امیرعباس هویدا

دانلود مستند هویدا | از کودکی تا ترور در روز محاکمه

دانلود مستند هویدا | از کودکی تا ترور در روز محاکمه
مستند هویدا داستان زندگی نخست وزیر ۱۳ ساله ایران است که در ۵ قسمت به زندگی وی از کودکی تا لحظه ترور می‌پردازد...

مستند هویدا اولین بار از شبکه من و تو پخش شد که با استقبال بی‌نظیر بینندگان مواجه گشت. این مستند شامل بسیاری از جنبه‌های زندگی امیرعباس هویدا، از زندگی کنار لیلا امامی گرفته تا گرفتن حکم اعدام در دادگاه صادق خلخالی می‌باشد.
فیلم مستندپیش رو یکی از آثار ارزشمند و محبوب میان مستند دوستان در ژانر تاریخی به شمار می‌رود. تماشای یک فیلم استاندارد درباره هویدا برای هر ایرانی واجب است. این فیلم که به زندگی این سیاست مدار می‌پردازد، از جمله تولیدات شبکه منوتو محسوب می‌شود که به صورت سریال به مخاطبان این شبکه ماهواره‌ای عرضه شده. قطعا زندگی هویدا سرشار از پستی و بلندی بوده است، بنابراین این اثر می‌تواند یک داستان چالش برانگیز ایجاد کند. در این مستند با هویدا همراه می‌شویم و از قلب قدرت به سمت روز محاکمه پیش می‌رویم و تا لحظه ترور زندگی او را بررسی می‌کنیم. در دنیا عرف است که پس از کشته شدن یک شخصیت سیاسی افراد زیادی برای مرور سرگذشت وی اقدام به ساخت مستند می‌کنند. این مستند نیز با همین هدف برای این شخصیت ایرانی ساخته شده است.

برای دانلود مستند امیر عباس هویدا می‌توانید از لینک‌های موجود در انتهای همین صفحه استفاده کنید.

 

جنجالی‌ترین قسمت‌های سیاسی تاریخی مستند هویدا

 

مستند ابزاری است که با آن به زیبایی می‌توان به وصف یک شخصیت تاریخی پرداخت. در فیلم کاراکتری مثل امیرعباس هویدا نگاه فیلمساز به این شخصیت تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد، چرا که چنین فیلمی جای برای داستان پردازی و یا بازیگری نمی‌گذارد. در یک فیلم مستند تمامی کاراکترها و عناصر داستان باید تا حد امکان به واقعیت نزدیک باشند: داستان، بازیگر، دکور، نور، صدا و ... . چرا که تنها در این صورت مخاطب می‌تواند با آن ارتباط برقرار کرده و حقایق مطرح شده را بپذیرد. برای مثال تصور کنید که این مستند با یک فیلم سینمایی جایگزین می‌شد. آن وقع فیلمساز می‌توانست رابطه هویدا با همسرش لیلا امامی را تغییر دهد یا دیگر مباحث داستان را دستکاری نماید. این موضوع تاثیر فیلم را تا حدودی از بین می‌برد. بنابراین مشاهده این مستند می‌تواند دریچه‌ای برای شناخت هرچه بهتر هویدا باشد.

 

سازندگان مستند امیرعباس هویدا

 

سازنده مستند هویداشبکه‌ی ماهواره‌ای منوتو می‌باشد. شبکه‌ی منوتو تا به حال مستندهای زیادی تولید کرده که بسیاری از آن‌ها به شخصیت‌ها و رویدادهای دوران پیش از انقلاب پرداخته است. سازندگان این مستند توضیحات مختصری درباره این اثر نیز ارائه کرده‌اند. طبق اظهارات اعلام شده این فیلم در 5 قسمت به مرور زندگی نخست وزیر ایران از تولد تا ترور می‌پردازد. در متنی از این مستند منتشر شده آمده است که هویدا قصه فردی است که پس از انقلاب مشروطه بیش از هر فرد دیگری در سمت نخست وزیری ایران نشسته است. ساختار مشروطه به این گونه بود که نخست وزیر به دستور شاه انتخاب شده و فعالیت خود را آغاز می‌نمود.

امیرعباس هویدا

کلیات مستند آخرین نخست وزیر ایران

 

در ادامه‌ی همان متنی که برای شرح این مستند منتشر شده می‌خوانیم: هویدا فردی است که 13 سال نخست وزیر ایران بود. از سویی سازندگان این فیلم می‌گویند هویدا فردی است که تلاش کرده ایران را به درجات بسیار بالای اقتصادی برساند که در این امر موفق نیز بوده است. او یک فرد لایق در مقام خود محسوب می‌شود. با دانلود این مستند می‌توانید روایت جالبی از زندگی این شخصیت، از خانواده و شهری که در آن به دنیا آمده و تا روزی که در زندان ترور می‌شود، مشاهده کنید. همانطور که می‌دانید مطالعه تاریخ بهترین توصیه برای عبرت آموزی و پند گرفتن است. از جمله مزایای تماشای مستندی نظیر این هویدا این است که شما را بیشتر با تاریخ کشور آشنا خواهد کرد.

 

قسمت‌های اول مستند هویدا

 

طبق توضیحات ارائه شده برای هر قسمت می‌توان فهمید قسمت اول مستند هویدا به شروع زندگی وی تا زمان نخست وزیری اختصاص یافته است. در این فیلم توضیحات مفصلی درباره اینکه او در لبنان بزرگ شده و کودکی خود را در این کشور عرب زبان گذرانده مشاهده می‌کنیم. البته این قسمت شامل موضوعات دیگری نیز می‌شود. این که هویدا چگونه وارد دانشگاه افسری شد و در ادامه چطور سر از وزارت خارجه درآورد، همگی به قسمت اول این مستند مربوط می‌شود. با رفتن به قسمت دوم می‌توانید داستان دست پیدا کردن هویدا به تخت نخست وزیری را تماشا کنید. این که در دوران نخست وزیری چه عملکردی از خود به جای گذاشته است، دیگر موضوعی است که در این قسمت به آن پرداخته خواهد شد. البته در بخش‌هایی از قسمت دوم با نزدیکان و افرادی که در زندگی هویدا نقش ایفا کرده‌اند، مصاحبه می‌شود.
قسمت سوم فیلم مستند هویدا به چگونگی زندگی هویدا در وزارت دربار شاهنشاهی پرداخته است. در انتهای این قسمت وارد دوران دستگیری او شده و تا زندانی شدن وی پیش می‌رویم. در این زمان هویدا از نخست وزیری برکنار شده و دولت ازهاری در ایران روی کار آمده است. در این قسمت به طور کامل به دلایل دستگیری هویدا پرداخته می‌شود. مسائل و چالش‌هایی که در زندگی این شخصیت سیاسی وجود دارد، مستند وی را به یک مستند عبرت آموز بدل کرده است. به طور کلی داستان افراد سیاسی که در زمان انقلاب در ایران زندگی می‌کردند، پر از فراز و نشیب است و هویدا نیز از این دسته فارغ نیست.

تصاویر دادگاه هویدا

قسمت‌های پایانی مستند هویدا

 

در ادامه به قسمت چهارم این فیلم مستند می‌رسیم. این قسمت به روزهای آخر زندگی هویدا بازمی‌گردد. در این قسمت هویدا همچنان در زندان به سر می‌برد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده است. پس از ورود انقلابیون به زندان قصر هویدا مجددا بازداشت شده و دوباره به زندان بازگردانده می‌شود. این که یک فرد سیاسی در هر دو جناح مختلف در زندان به سر ببرد، موضوعی قابل تامل است. اما در انتهای مستند، یعنی قسمت پنجم به روایت دادگاهی که توسط صادق خلخالی می‌پردازیم که برای محاکمه دستگیرشدگان رژیم پیشین تشکیل شده بود. هویدا نیز در این محاکمه حضور دارد. سازندگان این مستند می‌گویند در قسمت آخر تصاویر آرشیوی از صحبت‌های این سیاستمدار برای اولین بار منتشر می‌شود. این یک تکنیک پرتکرار در اغلب مستند‌ها می‌باشد که از تصاویر آرشیوی استفاده می‌کنند. جالب است بدانید تصاویر آرشیوی استفاده شده در این مستند حتی برای بسیاری از مستندسازان داخلی هم غیر قابل دسترس بوده است.
پیشنهاد می‌شود حتما این مستند جذاب و چالش‌برانگیز از زندگی امیرعباس هویدا را مشاهده کنید. در این مستند نکات مهمی درباره تاریخ ایران پیش و پس از انقلاب وجود دارد که مرور آن خالی از لطف نیست.

 

سایت دانلود مستند

 

سایت تی‌وی علاوه بر دانلود مستند بیرون از گهواره، امکان دانلود مستندهای متفاوت را برای علاقه مندان فراهم کرده است:

  • مستند تاریخی سیاسی
  • مستند علمی
  • مستند های شبکه من و تو
  • مستند فرازمینی ها و ماوراءالطبیعه
  • مستندهای جهانگردی
  • مستند های تک قسمتی
  • پکیج های فیلم مستند 

سایت دانلود مستند

https://www.asianews.ir/u/abz
اخبار مرتبط
گروه‌های چپ ایرانی برخلاف تصور عمومی چه برای شاه و چه برای حکومت اسلامی تازه تاسیس خطری جدی نبودند! از سویی انقلاب ایران باعث تقویت موج اسلامگرایی در منطقه شد و ضربات مرگباری به شوروی در افغانستان و مرزهای جنوبی‌اش وارد کرد و نقشی اساسی در سقوط شوروی داشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید