صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۵:۵۴
کد خبر: 14794
گزارشگر: 2
۸۳۳
۰
۰
۴
زمان برای انجام ارتودنسی دندان

تفاوت های ارتودنسی کودکان و بزرگسالان

تفاوت های ارتودنسی کودکان و بزرگسالان
در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا به تفاوت های ارتودنسی دندان کودکان و بزرگسالان بپردازیم.

ارتودنسی کودکان و ارتودنسی بزرگسالان تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند که در صورت شناخت این تفاوت ها می توانید متوجه شوید که بهترین زمان برای انجام ارتودنسی دندان چه زمانی است؟ در ادامه این نوشتار با ما همراه باشید تا به تفاوت های ارتودنسی دندان کودکان و بزرگسالان بپردازیم.

 

ارتودنسی دندان چیست؟

 

ارتودنسی دندان یکی از شاخه های تخصصی در حوزه دندانپزشکی است که طی آن متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست) به منظور درمان انواع مشکلات فکی مانند جلو یا عقب بودن یکی از فکین و همچنین درمان انواع ناهنجاری های دندانی مانند به هم ریختگی دندان ها، فاصله بین دندانی، روی هم رفتگی دندان ها، کج بودن دندان ها و ... از انواع روش های ارتودنسی دندان که شامل ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک است استفاده می کند.

 

ویژگی های ارتودنسی دندان کودکان چیست؟

 

به دلیل اینکه کودکان در سن رشد هستند ممکن است دندان ها و فکین آنها به دلیل مشکلات ژنتیکی یا در اثر برخی عادات غلط مثل مکیدن انگشت دچار مشکل شوند. در صورتی که برای انجام ارتودنسی در سنین پایین به بهترین متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری مراجعه کنید؛ متخصص ارتودنسی می تواند در مدت زمان کوتاهی و با هزینه کم، مشکلات فکی و دندان کودک را با حفظ عملکرد دندان ها و قبل از بروز مشکلاتی مثل پوسیدگی دندان، بیماری های لثه و ... برطرف کند.

توصیه بهترین متخصصین ارتودنسی در جهان این است که ارتودنسی کودکان در سنین ۸ الی ۱۰ سالگی انجام شود؛ زیرا در این سنین میزان انعطاف پذیری استخوان ها فک بیشتر از سنین بالاتر است بنابراین درمان ارتودنسی راحت تر، سریع تر و با هزینه کمتر انجام می شود.
ارتودنسی دندان کودکان همچنین به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی مانند از دست دادن زود هنگام دندان های شیری نیز کاربرد دارد. در این صورت به دلیل افتادن زودتر از موعد دندان و رشد نکردن دندان دائمی، فضای خالی ایجاد شده باعث حرکت و جابجایی دندان و در نهایت به هم ریختگی دندان ها می شود. علاوه بر کاربرد ارتودنسی کودکان به منظور درمان ناهنجاری های دندانی و فکی، از این ارتودنسی به منظور ترک عادات اشتباهی مثل مکیدن انگشت، تنفس دهانی و ... نیز استفاده می شود.
شایان ذکر است که در همه مواقع تشخیص مشکلات دندانی نمی تواند به معنای شروع درمان ارتودنسی باشد. زیرا در برخی مواقع متخصص ارتودنسی به دلیل عدم رشد کافی تمامی دندان های دائمی ترجیح می دهد که برای شروع درمان ارتودنسی تا سن ۱۴ سالگی صبر کند و از روش های جایگزین استفاده کند. اما تشخیص زود هنگام می تواند از وخیم تر شدن وضعیت دندان ها جلوگیری کند.

سن ارتودنسی

ویژگی های ارتودنسی دندان بزرگسالان چیست؟

 

ارتودنسی بزرگسالان به منظور درمان ناهنجاری های دندانی و فکی که در سنین کودکی درمان نشده اند کاربر دارد. دندان های سفید و مرتب یکی از مواردی است که در افزایش اعتماد به نفس افراد و روابط آنها تاثیرگذار است که با انجام ارتودنسی دندان بزرگسالان می توان به این مهم دست یافت.
یکی از شرایط اصلی برای شروع درمان ارتودنسی بزرگسالان این است که فرد باید لثه های سالمی داشته باشد. حرکت فکین و دندان ها در سنین بزرگسالی کمی سخت تر از سنین کودکی است و در برخی مواقع ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشد؛ که تمامی این موارد باعث طولانی تر شدن روند درمان و البته افزایش هزینه ارتودنسی دندان می شود.

ارتودنسی بزرگسالان

چه عواملی باعث ایجاد تفاوت بین ارتودنسی دندان کودکان و بزرگسالان می شود؟

 

از جمله عواملی که باعث ایجاد تفاوت بین ارتودنسی بزرگسالان و کودکان می شود عبارتند از:

 

سن

 

یکی از تفاوت های بسیار مهم ارتودنسی کودکان و بزرگسالان سن این افراد است. در واقع در صورتی که ارتودنسی در سنین کودکی انجام شود درمان راحت تر و سریع تر انجام می شود. اما ارتودنسی دندان بزرگسالان به دلیل تکامل رشد استخوان فک ممکن است دیرتر و با هزینه بیشتر انجام شود. همچنین در برخی مواقع به دلیل ضعف استخوان فک، عفونت لثه و تحلیل استخوان فک ممکن است درمان را با چالش مواجه کند در حالی که این مشکلات در هنگام ارتودنسی دندان کودکان وجود ندارد.
فرآیند جابجایی فکین و دندان ها در سنین بالاتر به دلیل مشکلاتی که از قبل گفته ایم ممکن است پیچیده تر و زمان برتر شود. بنابراین سن یک فاکتور بسیار مهم در ایجاد تفاوت بین درمان ارتودنسی بزرگسالان و کودکان است.

 

مشکلات بایت دندان

 

یکی از دلایل اصلی درمان های ارتودنسی به مشکلات بایت دندان ها برمی گردد. تفاوت ارتودنسی کودکان و بزرگسالان در این شرایط این گونه است که افرادی بزرگسالی که دچار مشکلات بایت هستند ممکن است نیاز به کشیدن یک یا چند دندان برای ایجاد فضا داشته باشند.

 

کشیدن دندان

 

 

بزرگسالان ممکن است به دلایل مختلف یک یا چند دندان خود را کشیده باشند که این موضوع می تواند برای شروع درمان ارتودنسی مشکل ساز شود.

 

مشکلات لثه ای

 

یکی از شرایط لازم برای شروع درمان ارتودنسی سالم بودن لثه ها می باشد. مشکلات لثه ای مانند تحلیل لثه، عفونت لثه و ... کمتر در کودکان دیده می شود اما بسیاری از بزرگسالان ممکن است این مشکلات را داشته باشند. در این صورت ارتودنسی بزرگسالان باید بعد از درمان مشکلات لثه ای انجام شود.

 

زیبایی شناسی

 

بسیاری از بزرگسالان به دلیل موقعیت اجتماعی یا شغلی که دارند از انجام ارتودنسی و سیم کشی دندان ها خودداری می کنند. زیرا این کار می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس آنها شود. اما این موضوع برای کودکان کمتر اهمیت دارد و راحت تر با سیم کشی دندان ها کنار می آیند.

 

به طور کلی ارتودنسی در چه سنی بهتر است؟

 

به توصیه بهترین متخصصین ارتودنسی طبق دلایل گفته شده بهترین سن انجام ارتودنسی در سنین کودکی بین ۸ تا ۱۰ سالگی است. البته هیچ وقت برای درمان دیر نیست و در صورتی که در سنین بزرگسالی نیاز به این درمان داشته باشید نباید در انجام آن تعلل کنید.

https://www.asianews.ir/u/aen
اخبار مرتبط
بسیاری از افراد وقتی می‌خواهند به دندانپزشک مراجعه کنند، بین رفتن به کلینیک یا رفتن به مطب دندانپزشک دچار تردید و سردرگمی می‌شوند. واقعا کدام‌یک بهترند و فرق کلینیک دندانپزشکی با مطب دندانپزشکی در چیست؟ کلینیک‌ها و مطب‌های دندانپزشکی هرکدام مزایا و معایب خودشان را دارند و در نهایت، مهم این است که شما چه اولویت‌هایی در ذهن خود دارید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید