صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۲
کد خبر: 15372
گزارشگر: 2
۹۸۲
۰
۰
۵
خرید کابل و سیم برق

انواع سیم برق خانگی و ساختمانی

انواع سیم برق خانگی و ساختمانی
در ادامه قصد داریم نگاهی مفصل به چیستی و کاربردهای سیم برق داشته باشیم و تفاوت­های میان کابل برق و سیم برق را بررسی کنیم.

می­توان مدعی شد که بدون برق و سیستم­های الکتریکی زندگی در دنیای امروزی ممکن نخواهد بود و گسترش این سیستم­ها در سالیان اخیر بسیار چشمگیر بوده است. امروزه تقریباً تمامی صنایع، مشاغل و زندگی روزمره ما وابسته به این انرژی و تجهیزات آن است. از این رو همه ما نیاز داریم تا با تجهیزات و المان­های سیستم­های الکتریکی آشنا شویم تا در صورت نیاز بتوانیم محصولی باکیفیت و قیمت مناسب را با آگاهی کامل خریداری کنیم. سیم برق یکی از ملزومات سیستم­های الکتریکی است و بدون این ابزار اصلاً نمی­توان هیچ مجموعه برقی را بنا کرد.
یکی از نکات جالب در مورد سیم برق این است که اغلب افراد این آیتم را با کابل برق یکسان می­دانند، در حالی که سیم و کابل دو محصول با ویژگی­های مختلف هستند و کاربردهای متفاوتی نیز دارند. البته هر دو این محصولات، جریان برق را انتقال می‌دهند اما در شرایط کاملاً متفاوت. در ادامه قصد داریم نگاهی مفصل به چیستی و کاربردهای سیم برق داشته باشیم و تفاوت­های میان کابل برق و سیم برق را بررسی کنیم.

 

سیم برق چیست؟

 

همان­طور که می­دانید، هدف از استفاده از سیم برق انتقال جریان الکتریکی است و می­توان این وسیله را به این شکل تعریف کرد:

سیم برق یک رشته­ای ساخته­شده از هادی منفرد است که جریان یا سیگنال الکتریکی را منتقل می­کند و برای جلوگیری از تماس ناخواسته با این هادی و بروز برق­گرفتگی، آن را با یک عایق پوشانده­اند.
پارامترهای مهم در مورد سیم برق، قطر سیم و گیج هستند. عدد گیج نسبت به قطر سیم تعیین می­شود. هر چه عدد قطر سیم بیشتر باشد، عدد گیج آن کمتر خواهد بود. عدد گیج مربوط به مصارف خانگی و ساختمان ۱۰ و ۲۰ است. از دیگر پارامترهای مهم سیم برق می­توان به ولتاژ نامی آن اشاره کرد. به ولتاژی که طبق طراحی و تست­های انجام­شده، برای عبور از سیم مناسب است، ولتاژ نامی می­گویند. عبارت مربوط به ولتاژ نامی U./U است. در این عبارت U. مربوط به اختلاف پتانسیل میان هر رشته و زمین و U مربوط به اختلاف پتانسیل موجود میان دو فاز است.

 

سیم برق چه تفاوتی با کابل برق دارد؟

 

کابل برق مجموعه­ای از چند سیم رشته­ای است که درون یک محفظه عایق پیچیده شده است. به طور کلی می­توان اشاره کرد که در محفظه کابل سه سیم داغ حامل جریان، سیم ارت و سیم خنثی وجود دارد. مانند سیم، کابل نیز وظیفه انتقال سیگنال یا جریان الکتریکی را بر عهده دارد. با این تفاسیر می­توان بیان کرد که تفاوت بنیادی و اصلی میان سیم و کابل برق این است که سیم یک رشته هادی است؛ اما کابل از گروهی از هادی­ها تشکیل شده است. با توجه تفاوت ساختاری میان کابل و سیم می­توان نتیجه گرفت که هر یک از این دو وسیله دارای مزایای خاصی هستند.
کابل با توجه به ساختارش دارای استحکام بالاتری است و از این رو، می­تواند در عملکردهای سنگین­تری مانند انتقال جریان یا سیگنال الکتریکی زیر آب، در معادن، در فضاهایی که امکان آتش­سوزی در آنها وجود دارد و... مورد استفاده قرار گیرد. برخلاف سیم برق که معمولاً تنها در داخل دستگاه­های توزیع برق مورداستفاده قرار می­گیرد، کابل­ها کاربردهای وسیع­تری دارند. از جمله مزایای سیم نیز می­توان به کاربرد در فرکانس­های بالا و مقاومت بیشتر سیم رشته­ای در برابر فرسودگی فلز اشاره کرد.

کابل برق

انواع سیم برق

 

در این بخش به بررسی انواع سیم برق می­پردازیم و ویژگی­ها و کاربردهای هر یک را بررسی می­کنیم.

 

سیم برق افشان

 

سیم برق افشان مجموعه­ای از رشته­های هادی است که با لایه­ای از عایق پوشانده شده است. معمولاً هادی در این نوع سیم از جنس فلز و عایق از جنس PVC است. سیم برق افشان با توجه به نرم بودن مواد سازنده­اش، انعطاف­پذیر است و به همین دلیل در بازار به آن، سیم نرم نیز گفته می­شود. این انعطاف­پذیری بالا سبب شده سیم برق افشان برای سیم­کشی در سیستم­های پیچیده و سیم­کشی ساختمانی بسیار مناسب باشد. سیم برق افشان معمولاً در تأسیسات صنعتی، کلید اتصال، پمپ شناور داخل چاه و سیم­کشی داخل منازل کاربرد دارد.

 

سیم برق مفتول

 

سیم برق مفتول از یک هادی فلز ضخیم ساخته می­شود و بر روی آن نیز یک لایه عایق قرار می­گیرد. ساختار سیم مفتول دقیقاً برخلاف سیم افشان است و با توجه به این ساختار، سیم برق مفتول ویژگی متضادی دارد و فاقد انعطاف­پذیری است. به همین دلیل به سیم مفتول، سیم خشک نیز گفته می­شود. این سیم با اینکه فاقد انعطاف‌پذیری است؛ اما از استقامت بالایی در برابر تنش­های مکانیکی برخوردار است. از جمله کاربردهای سیم مفتول می­توان به سیم­کشی داخل تابلوهای برق، توزیع­کننده­ها، در لوله­ها، سیم­کشی زیر گچی، صنعت و سیم­کشی ساختمان اشاره کرد.

 

سیم برق نیمه افشان

 

سیم نیمه افشان از نظر ساختار و ماهیت ترکیبی از دو نوع قبلی است. رشته­­های هادی تشکیل­دهنده سیم نیمه افشان از ضخامت بیشتری نسبت به رشته­های هادی سیم افشان برخوردارند و همین ضخامت بیشتر سبب شده انعطاف­پذیری این سیم کاهش یابد. اما به دلیل ضخامت بیشتر این رشته­ها، استحکام و مقاومت این سیم در برابر تنش مکانیکی بیشتر است. کاربردهای این سیم مشابه کاربردهای سیم مفتول است و اغلب از سیم نیمه افشان در شرایط سیم­کشی پیچیده که سیم باید در برابر تنش نیز مقاومت کند، استفاده می­شود.

 

سیم ارت

 

سیم ارت یا Earth Wire، وظیفه انتقال جریان نشتی به زمین را دارد. این سیم که با رنگ زرد و سبز شناخته می­شود. این سیم باعث کاهش خطر برق­گرفتگی افراد و کاهش اتصالی در وسایل الکتریکی می­شود.

 

سیم لاکی

 

به سیم­های نازکی که در برابر حرارت مقاوم هستند، سیم لاکی گفته می­شود. معمولاً رنگ این دسته از سیم­ها مسی رنگ است و با توجه به ضخامت کمشان در سیم­پیچی­های پیچیده به کار می­روند. مهم­ترین کاربرد سیم لاکی در روتور و استاتور الکتروموتورها و ترانس­هاست.

 

سیم نایلون

 

به سیمی که از در کنار هم قرارگرفتن دو سیم نازک ساخته می­شود، سیم نایلون می­گویند. قدرت انتقال جریان الکتریکی در سیم نایلون بسیار پایین است، از این رو از سیم نایلون در صنعت استفاده نمی­شود. از جمله کاربردهای سیم نایلون می­توان به سیم­کشی­های ساختمان­های مسکونی، اداری و تجاری اشاره کرد.

خرید کابل و سیم برق

خرید کابل و سیم برق

 

با توجه به کاربردهای متعدد کابل و سیم برق در سیستم­های الکتریکی و وفور استفاده از این سیستم­ها در زندگی روزمره، ممکن است که شما عزیزان قصد خرید کابل یا سیم برق را داشته باشید. از آنجایی که کیفیت و استاندارد ساخت کابل و سیم برق بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که کابل یا سیم مدنظر فاقد استاندارد و کیفیت مناسب باشد، ممکن است جان افراد یا سلامتی سیستم­ها دچار مشکل شود، پیشنهاد می­شود این محصول را تنها از برندهای مطمئن و فروشگاه­های معتبر خریداری کنید. برای خرید انواع سیم برق، کابل برق، کابل شبکه، کابل آنتن و... از برندهای معتبر و استاندارد بازار می‌توانید به سایت آرتا الکتریک مراجعه کنید.

https://www.asianews.ir/u/auf
اخبار مرتبط
زمانی که صحبت از نردبان کابل و سینی کابل می شود، چند تفاوت اساسی وجود دارد که انتخاب شما را آسان تر می کند. برای یافتن سیستم مناسب، این راهنمای کوتاه را مطالعه کنید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید