صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۰ تیر ۱۴۰۲ / ۲۰:۰۶
کد خبر: 15575
گزارشگر: 213
۱۷۴۷
۰
۰
۱
همراه با اظهارات مسوول دفتر علی‌اکبر رائفی‌پور

علت جلوگیری از بازگشت علی‌اکبر رائفی‌پور به ایران در عربستان

علت جلوگیری از بازگشت علی‌اکبر رائفی‌پور به ایران در عربستان
مسوول دفتر علی‌اکبر رائفی‌پور از عزم عربستان برای تحویل گرفتن او خبر داد و گفت کنسولگری ایران تاکنون این اجازه را نداده است.

به گزارش آسیانیوز، مسوول دفتر علی‌اکبر رائفی‌پور از عزم ریاض برای «تحویل گرفتن» او خبر داد و گفت کنسولگری ایران تاکنون این اجازه را نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه نیز شامگاه دوشنبه تایید کرد مقام‌های عربستان سعودی هنگام بازگشت این سخنران اصولگرا از سفر حج، او را ممنوع‌الخروج کرده‌اند.

گروه رسانه‌ای «خبرهای فوری مهم» صبح روز سه‌شنبه ۲۰ تیر به نقل از «مهدوی»، مسوول دفتر علی‌اکبر رائفی‌پور نوشت: «طرف عربستانی بدون هیچ‌گونه همکاری‌ای، مایل به تحویل گرفتن علی‌اکبر رائفی‌پور است در حالی‌ که با توجه به سابقه جمال خاشقچی (روزنامه‌نگار منتقد سعودی که به قتل رسید) این‌ها مورد اطمینان نیستند و کنسولگری ایران تاکنون اجازه این موضوع را نداده است.»

مهدوی در ادامه گفت که رائفی‌پور همراه با «شخصیت‌های مهم و نمایندگان مجلس» به عربستان سعودی رفته و هنگام سوار شدن به هواپیما، طرف عربستانی ممانعت کرده و گفته تصویرش استعلام نمی‌شود اما «پاسپورت و ویزای» علی‌اکبر رائفی‌پور با «همین نام و به‌صورت عادی» بوده است.

اشاره او به گمانه‌زنی‌هایی است که در دو روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی و از سوی برخی چهره‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که گفتند علی‌اکبر رائفی‌پور با پاسپورتی به سفر حج رفته که نام و مشخصات دیگری داشته است.

روز دوشنبه موسسه مصاف که رائفی‌پور ریاست آن را بر عهده دارد در اطلاعیه‌ای نوشت: «برخی عناصر دولت سعودی بر خلاف قوانین بین‌الملل و عرف دیپلماتیک، بدون هیچ توضیح و دلیل قانونی‌ای، اقدام به ممنوع‌الخروج کردن علی‌اکبر رائفی‌پور از خاک عربستان سعودی کرده‌اند.»

این موسسه همچنین یادآور شد که «تاکنون بازداشتی صورت نگرفته» و رائفی‌پور اکنون با پیگیری دیپلماتیک وزارت‌ امور خارجه جمهوری اسلامی، ساکن کنسولگری است.

ساعاتی بعد و در شامگاه دوشنبه، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه هم ممنوع‌الخروجی رائفی‌پور را به «دلیلی که هنوز به درستی مشخص نشده» تایید و بازداشت این چهره اصولگرا را تکذیب کرد.

با وجود اظهار بی‌اطلاعی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از دلیل ممنوع‌الخروجی رائفی‌پور از جده، شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و البته برخی چهره‌های رسانه‌ای وابسته به جریان اصلاح‌طلب در ایران، این اتفاق را به دلیل مواضع و سخنان او درباره صدر اسلام و به ویژه عایشه، یکی از همسران پیامبر اسلام(ص)دانستند.

به گفته مهدوی، مسوول دفتر علی‌اکبر رائفی‌پور، وضعیت او در جده حتی «در خود وزارت امور خارجه هم بلاتکلیف است» و قرار است «امروز» وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی و عربستان سعودی در این زمینه با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

او با اشاره به هواداران این سخنران اصولگرای تندرو نیز گفت: «به بچه‌های مصاف و طرفداران ایشان گفتیم که فعلا خویشتنداری کرده و پرچم آتش نزنند و شلوغ‌کاری نکنند چون ما چند هزار نفر حاجی در عربستان داریم.»

https://www.asianews.ir/u/azw
اخبار مرتبط
خبرگزاری دولتی عربستان سعودی به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرد منابع طبیعی و میدان گازی الدوره (آرش) متعلق به کویت و عربستان سعودی است.
ستاد عملیات حج ۱۴۰۲ اعلام کرد: تعداد زائران ایرانی فوت شده در مکه و مدینه افزایش یافت.
در حالی که خبر رسیده بود که محل نشست خبری وزاری خارجه دو کشور در ساختمان وزارت خارجه در تهران ناگهانی تغییر کرده است، سخنگوی دولت این موضوع را تکذیب کرد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید