صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۸ تیر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۲
کد خبر: 15681
گزارشگر: 2
۵۹۹
۰
۰
۳
قیمت مقاطع فولادی

تحلیل نمودار قیمت آهن از سال ۹۸ تا کنون توسط esfahanahan

تحلیل نمودار قیمت آهن از سال ۹۸ تا کنون توسط esfahanahan
قیمت مقاطع فولادی طی چهار سال، حداقل ۶۰۰ درصد رشد کرده اند! این آمار برای مصرف کننده تلخ و ناگوار و نتیجه تاثیر چندین و چند عامل است. کارشناسان قدیمی و فعالان بازار آهن، از این عوامل برای پیش بینی قیمت آینده محصولات مورد نیاز خود استفاده می کنند. اما این نکات شامل چه مواردی هستند؟ چطور می توان قیمت های آینده بازار آهن را تخمین زد؟

نگاهی به روند قیمت آهن در چهار سال گذشته

 

قیمت آهن در چهار سال گذشته تغییر زیادی را تجربه کرده است. با نگاه کوتاهی به این بازار، می توان متوجه صعود شدید قیمت ها در بازار آهن و مقاطع فولادی شد. این موضوع، به دلایل متعددی رخ داده و احتمالا مهم ترین عامل آن، افزایش قیمت دلار بوده است.
از آن جایی که صنعت فولاد جنبه بین المللی دارد، دلار به عنوان فاکتوری مهم در تعیین قیمت مقاطع آهنی شناخته می شود. معمولا بین نمودار قیمتی دلار و قیمت آهن همبستگی خاصی قابل مشاهده است. با توجه به اینکه قیمت دلار از حدود ۱۳ هزار تومان در سال ۹۸ به حوالی ۵۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است؛ چندان دور از انتظار نیست که قیمت آهن نیز چنین افزایشی را تجربه کند.
موضوع دیگری که در این سال ها صنعت فولاد کشور و به طبع آن، قیمت آهن را تحت تاثیر قرار داده، بحث کمبود برق و انرژی صنایع است. در سال های اخیر، یکی از چالش های مهم کشور در فصل تابستان، کمبود برق بوده است. راه حلی که جهت جلوگیری از قطع برق مشترکان خانگی پیش بینی شد، کاهش مصرف برق صنایع در ساعات پیک مصرف بود. چنین شرایطی، موجب افزایش هزینه تولید محصولات فولادی و بالا رفتن قیمت آهن شد.
از عوامل دیگری که تاثیر قابل توجهی بر قیمت آهن و مقاطع فولادی داشت، می توان به تحریم ها، افزایش قیمت مواد اولیه، تصمیمات اقتصادی دولت ها و رکود بازار مسکن به عنوان یکی از مصرف کنندگان اصلی آهن اشاره کرد. اما سوال اساسی افراد فعال در بازار این است که چطور قیمت آهن را پیش بینی کنیم؟

 

چگونه قیمت آهن را پیش‌بینی کنیم؟

 

کارشناسان بازار آهن از چند فاکتور برای پیش بینی قیمت آهن و مقاطع فولادی استفاده می کنند. یکی از مهم ترین موارد، قیمت ارز است. اگر شما در بازار آهن اصفهان یا سایر شهرها فعال هستید یا قصد خرید دارید، باید بتوانید قیمت ارز، به خصوص دلار را رصد کنید. تاثیر مستقیمی که قیمت دلار بر ارزش روز آهن دارد، موجب اهمیت این موضوع شده است. پیش بینی قیمت دلار و بررسی روند حرکتی آن در آینده، کمک شایانی به فعالان بازار آهن برای تخمین قیمت آینده این محصول می کند.
نکته دیگری که به تحلیل و پیش بینی قیمت آهن کمک می کند، اخبار سیاسی و اقتصادی و نحوه اثرگذاری آن ها بر قیمت آهن است. سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی این مورد را با نام تحلیل فاندامنتال یا بنیادی می شناسند.
به عنوان مثال، بهبود روابط ایران با همسایگان خود، می تواند باب جدیدی برای سرمایه گذاری های دوطرفه را باز کند. یعنی علاوه بر سرمایه گذاری سایر کشورها در ایران و به خصوص در صنعت فولاد، راه برای تولیدکنندگان ایرانی جهت صادرات بیشتر باز خواهد شد.
در نمونه دیگری از این گونه اخبار، می توان به تحریم های جدید یا لغو تحریم ها اشاره کرد. وضع تحریم جدید علیه ایران، واردات مواد اولیه، ابزار مورد نیاز و تکنولوژی جدید را سخت تر می کند و موجب افزایش هزینه تولید خواهد شد. از طرفی لغو تحریم ها، شرایطی برخلاف آن چه گفته شد، برای صنعت فولاد کشور ایجاد می کند و موجب رونق تولید می گردد.
این موارد، بخشی از عوامل اثرگذار بر قیمت آهن هستند که با در نظر داشتن آن ها، می توان قیمت این محصول را پیش بینی کرد. البته برای بهره گیری از اخبار جهت تحلیل قیمت آینده، باید بتوانید نحوه تاثیر آن ها بر بازار را تحلیل کنید.

 

تحلیل تخصصی نمودار قیمت آهن از سال ۹۸ تا کنون توسط اصفهان آهن

 

در این قسمت، قصد داریم تا روند قیمت آهن و برخی از پرفروش ترین مقاطع فولادی را از سال ۹۸ تاکنون مورد بررسی قرار دهیم. این موضوع را در نظر داشته باشید که اطلاعات بیان شده در این بخش، با استفاده از نمودار محصولات موجود در وبسایت اصفهان آهن به دست آمده است. 

قیمت دلار

تحلیل نمودار قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن

 

میلگرد ۱۴ ذوب آهن یکی از پراستفاده ترین انواع میلگرد است که از سال ۹۸ تاکنون تغییر زیادی را تجربه کرده است. قیمت این محصول از ۴۲۰۰ تومان برای هر کیلوگرم در تابستان ۹۸ به حدود ۲۵ هزار تومان در تابستان سال جاری رسیده است. این در حالی است که طی ۶ ماه اخیر بخشی از قیمت این محصول اصلاح شده و از اوج قیمتی خود فاصله گرفته است.
حداکثر قیمت میلگرد ۱۴ در زمستان ۱۴۰۱ مشاهده شد که قیمت هر کیلوگرم از این محصول، به بیش از ۳۱ هزار تومان رسید. در واقع، همانند قیمت دلار که طی این سال ها حدود چهار برابر شده است، قیمت میلگرد ۱۴ ذوب آهن نیز حدود ۶ برابر افزایش را تجربه کرد.
البته تحلیل اصفهان آهن از دلیل افزایش قیمت میلگرد ساختمانی می گوید این محصول به دلیل کاربردهای بسیاری که داشته است، تابستان امسال افزایش قیمت بیشتری پیدا کرده! به طوری که بسیاری از فعالان این حوزه به دنبال دقیق ترین و جامع ترین تحلیل ها در حوزه آهن آلات هستند.

 

تحلیل نمودار قیمت تیرآهن ۱۸ ذوب آهن

 

یکی دیگر از محصولات پرطرفدار بازار که تغییر قیمت آهن تاثیر زیادی روی آن داشت، تیرآهن ۱۸ ذوب آهن است. قیمت این محصول در سال ۹۸ چیزی حدود ۱ میلیون تومان برای هر شاخه بود. اما قیمت روز تیرآهن ۱۸ ذوب آهن در تابستان ۱۴۰۲ به حدود ۸ میلیون برای هر شاخه رسیده است.
البته این محصول نیز همانند سایر مقاطع فولادی، حداکثر قیمت خود را در زمستان ۱۴۰۱ تجربه کرد؛ زمانی که قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۸ ذوب آهن به بیش از ۹ میلیون تومان افزایش یافت.

 

تحلیل نمودار قیمت ورق st37 فولاد مبارکه (ضخامت ۲ میلی متر)

 

فولاد مبارکه اصفهان از برترین تولیدکنندگان ورق st37 یا ورق سیاه در کشور است. این نوع ورق در میان محصولات مشابه، فروش بالایی دارد و برای مصارف مختلفی استفاده می شود.
قیمت این محصول طی چهار سال اخیر روند صعودی داشته است؛ به طوری که از قیمت ۵۶۰۰ تومان در سال ۹۸، به بیش از ۳۲ هزار تومان در سال جاری رسیده است. این موضوع نیز بیانگر رشد ۶۰۰ درصدی این محصول طی این سال هاست.
در مجموع قیمت آهن و محصولات آهنی طی سال های اخیر رشد فزاینده ای داشته و موجب سخت تر شدن اجرای پروژه های ساختمانی و عمرانی، به خصوص برای ساخت و سازهای خرد و شخصی شده است. با توجه به نوسان هایی که در بازار دلار رخ می دهد و همچنین اخبار سیاسی و اقتصادی مختلف، این قیمت ها باز هم تغییر می کنند. از این رو، شناخت یک مرجع به روز و معتبر برای اطلاع از قیمت روز آهن اهمیت دارد.
اصفهان آهن به عنوان یکی از فعالان قدیمی بازار آهن، اولین شرکتی است که کار خود را در حوزه فروش آنلاین مقاطع فولادی آغاز کرد. به همین دلیل، مجموعه ای شناخته شده است و اعتبار خوبی دارد. شما می توانید برای دریافت قیمت روز آهن و خرید مقاطع فولادی، به وب سایت اصفهان آهن مراجعه کنید.

https://www.asianews.ir/u/b2p
اخبار مرتبط
ابتدا باید به این نکته توجه کرد که در حال حاضر دو نرخ بر قیمت محصولات فولادی موثر است. نرخ دلار نیمایی و نرخ دلار آزاد، هر یک به ترتیب بر قیمت فولاد در بورس کالا و بازار آزاد موثر هستند. قیمت دلار نیمایی تا به امروز همواره کمتر از قیمت دلار آزاد بوده است. در نتیجه قیمت‌های بورس کالا بر اساس این نرخ تعیین می‌شوند یا به طور دقیق‌تر قیمت‌های پایه‌ای عرضه بورس کالا بر اساس همین نرخ تعیین می‌گردد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید