صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۵:۰۵
کد خبر: 1679
گزارشگر: 2
۳۴۳۳
۱
۰
۴
پنجاه سال گذشت؛

نخستین مسابقه ورزشی بین تیم های ایرانی و اسرائیلی

نخستین مسابقه ورزشی بین تیم های ایرانی و اسرائیلی
در سال ۱۳۴۹ خورشیدی، تیم های فوتبال ایران و اسرائیل-برای نخستین بار-در استادیوم امجدیه در تهران مسابقه دادند و پیروزی ایران موجب شد که فوتبالیست های ایرانی برای اولین بار در بازی های قهرمانی سومین دوره مسابقات قاره آسیا شرکت کند و برای میهن افتخار آفرین باشد.

سایت خبری تابناک در تهران، گزارشی به یاد روزی انتشار داد.
برگزاری این مسابقه، برای آبی پوشان ایرانی یک پیروزی بود و همزمان، برای اسرائیل یک دستاورد دیپلماتیک منطقه ای محسوب می شد. زیرا تا آن هنگام، روابط ایران با اسرائیل کم و بیش محرمانه بود و هرگاه که کشورهای عرب به اعتراض دست می زدند، دولت ایران ابعاد همکاری با اسرائیل را پنهان می ساخت.
در مسابقه ای که در استادیوم امجدیه تهران درست پنجاه سال پیش در چنین روزهایی برگزار شد، برای نخستین بار، تیم های فوتبال ایران و اسرائیل در برابر هم قرار گرفتند و نخستین همکاری آشکار بین دو کشور عملی گردید.
در آن هنگام دولت ایران در پاسخ به اعتراض شدید کشورهای عربی، به آن ها یادآور شد که ورزش یک امر سیاسی نیست و اگر در بازی های منطقه ای، قرعه به انجام بازی مشترک بین ایران و اسرائیل می افتد، ایرانیان حاضر نیستند در این بازی شرکت نکنند.
در سال ۱۹۴۹ خورشیدی، تیم قهرمان تاج بود که با تیم مکابی تل آویو از اسرائیل به چمن امجدیه وارد شد.در آن بازی، فوتبالیست های تاج، با نتیجه دو بر یک پیروز شدند و به بازی های قهرمانی آسیا رسیدند.در آن مسابقه فریدون معینی و محمود خوردبین خوش درخشیدند و غلامحسین مظلومی نیز که در مسابقات آسیایی پنج گل زده بود، به عنوان آقای گل ایران شهرت یافت.
در مسابقات آسیایی، تیم تاج علاوه بر پیروزی بر اسرائیل، ورزشکاران لبنان و مالزی را شکست داد و افتخار را از آن خویش ساخت.

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/1pU
اخبار مرتبط
علی کفاشیان-رییس اسبق فدراسیون فوتبال-با حضور روی خط برنامه ورزش بدون ویرایشِ رادیو گفت‌وگو برای نخستین بار در اعترافی خودخواسته، از دروغ‌های فدراسیون فوتبال ایران به فیفا پرده برداشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
رستم
۱۴۰۱/۰۳/۱۳
0
0
0

پرسپولیسی ها مرداتگی دارند اما ناصر حجازی در آسیا به پرسپولیسی ها خیانت کرد. مکتب پرسپولیسی های شاهینمردمی بوده است اما مکتب الاستقلالی ها طاغوتی بوده است و الآن تاج تبدیل به عمانه شده است.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید