صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۲۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۶:۴۰
کد خبر: 17117
گزارشگر: 2
۵۰۴
۲
۰
۵
قیمت مقاطع فولادی

آخرین قیمت روز پروفیل، نبشی و ناودانی

آخرین قیمت روز پروفیل، نبشی و ناودانی
در ساختن ساختمان و سازه‌های مختلف نیاز است تا از مصالحی نظیر پروفیل، نبشی و ناودانی استفاده کنیم. آگاهی از قیمت هر یک از این مصالح می‌تواند در روند ساخت‌وساز به ما کمک بسیاری کند. تصمیم بر آن است تا در این مقاله قیمت روز پروفیل، نبشی، ناودانی و عوامل موثر بر تغییر قیمت آنها را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

نرخ روز نبشی، ناودانی و پروفیل ساختمانی

موارد بسیاری وجود دارد که بر روی هر یک از مصالح ساختمانی نظیر انواع پروفیل اثر می‌گذارند و باعث افزایش قیمت آنها می‌شوند. تاثیر قیمت این گونه مصالح در ساختمان سازی بر هیچ‌کس پوشیده نیست و باید به دلایل بالا رفتن قیمت آن‌ها توجه کرد. تاثیر قیمت قوطی، نبشی و ناودانی در ساختمان سازی کاملاً مشهود است و باید در زمان طراحی و تعیین بودجه مورد نیاز برای ساخت، نوسان قیمت را مورد بررسی قرار دارد و آن را لحاظ کرد. باید توجه داشت که برای تهیه هر یک از این مصالح، قیمت روز آن‌ها در وهله اول به آهن وابسته است. همچنین شما باید هزینه حمل‌ونقل قوطی پروفیل، ناودانی یا نبشی را نیز در نظر بگیرید.
در این شرایط بهترین اقدام، استعلام قیمت آنلاین هر یک از اقلام مورد نیاز است. با این روش شما می‌توانید با در نظر گرفتن بودجه مورد نیاز، خرید این مصالح مهم را انجام دهید. زمانی که قیمت آنلاین ناودانی یا دیگر اقلام را مورد بررسی قرار می‌دهید، می‌توانید بهترین نوع آن را تهیه کنید و بدون دغدغه به ادامه ساختمان بپردازید. با کم شدن یک کیلوگرم نبشی یا ناودانی یا قوطی پروفیل می‌توان شاهد کم شدن هزینه خرید به صورت چشم‌گیری بود که این موضوع می‌تواند در روند ساختمان سازی بسیار موثر و حائز اهمیت باشد. در حالت کلی موارد موثر بر قیمت هر یک از مصالح ساختمانی یکسان هستند اما موارد زیر عوامل موثر در تغییر قیمت آن‌ها هستند.

کاربرد نبشی و ناودانی و پروفیل در ساختمان

با دانستن کاربرد نبشی، ناودانی و پروفیل در ساختمان می‌توان به نقش مهم این مصالح در ساختمان پی برد و از هر کدام در موارد صحیح و مربوطه استفاده کرد. هر یک از این مصالح کاربردهای گسترده‌ای دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کاربرد ناودانی در ساختمان سازی

  • بالا بردن استحکام سازه‌های فولادی
  • مورد استفاده برای ساخت انواع درب و پنجره
  • مورد استفاده برای ساخت قفسه‌های فولادی مقاوم
  • ساخت خرپا و بادبند

کاربرد نبشی در ساختمان سازی

  • ساخت انواع سقف‌های سبک یا شیروانی
  • ساخت چارچوب پایه‌های ستونی برای تهیه خرپا و...
  • استفاده از نبشی در سازه‌های فولادی به منظور پشت‌بند و مهار انواع نیرو

کاربرد پروفیل در ساختمان سازی

  •  تولید نرده‌های فلزی
  • ساخت درب و پنجره
  • ساخت ستون و اسکلت فلزی با پروفیل‌های مستطیل یا مربع

زمان خرید پروفیل، نبشی و ناودانی باید به چه نکاتی توجه کرد؟

از آنجایی که تنوع پروفیل‌ها بسیار بالا است، باید زمان خرید این نوع محصولات به نکات ویژه‌ای توجه کرد. برخی از آنها شامل موارد زیر هستند:

  • زمان خرید حتما به شکل ظاهری مصالح توجه داشته باشید.
  • تعداد شاخه‌ها یا وزن آن‌ها را در نظر بگیرید.
  • حتما به رنگ مصالح دقت کنید.
  • قبل از خرید از استعلام محصولات خود، اطمینان حاصل فرمائید.
  • کیفیت، گزینه دیگری است که زمان خرید باید به آن توجه نمایید.
  • حتما شناسنامه کنترل کیفی محصولات را بررسی کنید.

پروفیل چیست و انواع آن کدامند؟

پروفیل از آن دست مصالح ساختمانی است که کاربردهای بسیار و انواع فراوانی دارد. در واقع پروفیل‌ها از جنس فولاد هستند و طول‌های مختلف و معمولا 6 و 12 متری دارند. در حالت کلی دو نوع پروفیل وجود دارد که تعدادی از آنها باز هستند و تعدادی بسته که پروفیل‌های باز شامل نبشی، ناودانی، میلگرد و... می‌شود. همچنین پروفیل‌های بسته را می‌توان لوله و قوطی دانست. ساختمان سازی، راه سازی و... از صنایعی هستند که پروفیل را به‌طور گسترده مصرف می‌کنند؛ اما ساختمان سازی و به ویژه ساخت درب و پنجره از متداول‌ترین کاربردهای پروفیل به‌حساب می‌آیند. وجود اشکال مختلف در پروفیل نظیر مربع و مستطیل باعث می‌شود تا کاربرد آنها بیشتر شود. اگر مقاطع پروفیل کوچک باشد بیشتر در پله، پیاده‌رو، پنجره و... کاربرد دارد و اگر مقاطع بزرگ را در دست داشته باشیم، برای ساخت ستون و اسکلت فلزی می‌توان از آنها بهره برد.

مزایای پروفیل

مزایای پروفیل گسترده است و این موضوع به طراحی آنها باز می‌گردد. به دلیل تو خالی بودن پروفیل می‌توان شاهد پایین بودن وزن آن بود که همین موضوع گستردگی استفاده از آن را بالا می‌برد و طرفداران این مصالح ساختمانی را افزایش می‌دهد. بالا بردن مقاومت سازه، بالا رفتن استحکام ساختمان از مزایای عالی این مصالح ساختمانی است. در واقع زمانی که از پروفیل در سازه خود استفاده می‌کنید، وزن سازه شما کم است و استحکام و مقاومت بالایی را از خود به نمایش می‌گذارد.

قیمت قوطی و پروفیل و عوامل موثر در آن

عوامل بسیاری بر روی قیمت روز قوطی و پروفیل اثر می‌گذارد. دلیل اهمیت قیمت قوطی و پروفیل بسیار است و ما می‌توانیم به مهم‌ترین آنها، یعنی نحوه روند پروژه اشاره کنیم. هر چه قیمت پروفیل افزایش پیدا کند بدون شک خرید قوطی و پروفیل نیز می‌تواند به معضلی تبدیل شود. در این شرایط آگاهی از قیمت قوطی پروفیل امروز باعث می‌شود تا بتوانیم برنامه‌ریزی بهتر و موثرتری برای پیشرفت پروژه خود داشته باشیم. با توجه به کاربرد بسیار این مصالح، دیگر صنایع نیز درصدد تهیه آن هستند و همین موضوع می‌تواند بر روی قیمت آنلاین قوطی پروفیل اثر بگذارد. شرکت تولید کننده پروفیل، میزان تقاضای بازار، حمل و نقل، قیمت ارز، تورم و... از دیگر مواردی هستند که بر روی نرخ پروفیل اثر می‌گذارند و آن را دست‌خوش تغییر می‌کنند.

معایب پروفیل

در کنار مزایا و محاسن پروفیل می‌توان به معایب آن نیز اشاره کرد. یکی از معایب پروفیل، عدم تولید آن به صورت انبوه در کشور ما است. دلیل این موضوع ماشین ‌آلات تولیدی آنها است که علاوه‌بر گران بودن، از تکنولوژی خاصی پیروی می‌کنند و نیاز به دانش و آگاهی دارند. دیگر مشکل و ایراد پروفیل، سخت بودن اتصالات در زمان استفاده است. در واقع اتصال پروفیل به دستگاهی به نام ConXL نیاز دارد که در کشور ما در تعداد بالا وجود ندارد و همین موضوع هزینه اتصالات پروفیل را بالا می‌برد.

تولید کنندگان پروفیل در ایران

انواع مختلفی تولیدکننده و کارخانه در ایران وجود دارند که با بهره بردن از تکنولوژی خاص و دانش فناوری به‌روز و جدید اقدام به تولید انواع پروفیل کرده‌اند. انواع تولیدکننده پروفیل در ایران شامل شرکت جهان پروفیل پارس، شرکت نورد لوله یاران، شرکت لوله و پروفیل صابری، شرکت پروفیل نیکان، کارخانجات نورد پروفیل، گروه صنعتی شرق تهران، شرکت صدرا پروفیل، کارخانه لوله و پروفیل آپادانا، پروفیل کیان پرشیا، لوله و پروفیل کیهان و... می‌شوند که کیفیت و مرغوبیت محصولات تولیدی آنها در سطح جهان است.

معرفی انواع پروفیل

پروفیل انواع و اقسام مختلفی دارد که هر کدام با استانداردهای متفاوتی تولید می‌شوند. پروفیل سبک، سنگین، گالوانیزه، کامپوزیتی و... از انواع آنها هستند که در ادامه به شرح هر یک می‌پردازیم.

پروفیل سبک

برای تهیه پروفیل سبک از دو استاندارد DIN2394 و EN10219-2 استفاده می‌شود. ورقی که برای تولید پروفیل سبک استفاده می‌شود، ورق سبک است و برای تهیه این ورق‌ها از فرآیند نورد سرد بهره می‌برند.

پروفیل سنگین

برای تولید پروفیل سنگین از ورق سیاه استفاده می‌شود و اگر بخواهید آن را شناسایی کنید باید به وزن پروفیل توجه نمایید. پروفیل‌های سنگین ضخامتی بالاتر از ۵/۱ میلی‌متر دارند.

پروفیل گالوانیزه

اگر به دنبال پروفیلی با ایمنی بالا هستید، پروفیل گالوانیزه بهترین گزینه است و معمولا مناطق شمال کشور از آن استفاده می‌کنند. دلیل اصلی این موضوع، مقاومت بالا این مصالح ساختمانی در برابر خوردگی بوده که باعث وجه تمایل آن شده است. برای ساخت پنجره‌های دوجداره، پروفیل گالوانیزه نقش مهمی را ایفا می‌کند. با بهره بردن از این پروفیل می‌توانید مانع از هرز شدن پیچ‌های انواع اتصالات موجود در پنجره و دستگیره شوید.

پروفیل کامپوزیتی

پروفیل کامپوزیتی را به‌صورت ترکیبی می‌سازند و معمولا مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. اگر محصولی با طول عمر بالا نیاز دارید، بدون شک پروفیل کامپوزیتی می‌تواند گزینه عالی باشد. این پروفیل در برابر ارتعاشات ناشی از زلزله ایمنی بالایی از خود نشان می‌دهد.

قوطی نوع بسته

در پروفیل نوع بسته ما شاهد سطح مقطع با شکل هندسی بسته هستیم. برای ساخت انواع درب و پنجره پروفیل نوع بسته کاربرد بسیاری دارد. پروفیل قوطی در دسته نوع بسته قرار می‌گیرد.

پروفیل فولادی نوع باز

در راستای پیشرفت تکنولوژی نیاز به پروفیل‌های با شکل باز بیشتر احساس شد. در این شرایط پروفیل‌هایی به شکل U یا Z نیز تولید و روانه باز گردید. برای ساخت چارچوب‌های درب چوبی از قوطی‌های باز استفاده می‌شود. همچنین گاهی در درب و پنجره و نمای بیرونی آنها از پروفیل باز استفاده می‌شود. پروفیل شکل Z استفاده بیشتری دارد و دلیل این موضوع، وزن کم، استحکام بالا و نصب ساده آن است که باعث شده این پروفیل مورد توجه قرار گیرد و خواهان آن در بازار افزایش پیدا کند. معمولا از پروفیل Z در ساخت سالن‌های ورزشی، ساخت سوله، افزایش استقامت سقف، استفاده در ریل و پایه و... استفاده می‌شود.

نبشی و کاربردهای آن

از دیگر مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی و صنایع مختلف، نبشی به‌شمار می‌آید. نبشی نیز از فولاد تهیه می‌شود و طول بسیاری دارد. در ساخت آن از دو صفحه عمود بر هم استفاده می‌شود که برخی از آنها به شکل V هستند و برخی دیگر L شکل طراحی و تولید می‌شوند؛ پس در حالت کلی چند نوع نبشی وجود دارد که می‌توان به بال مساوی، بال نامساوی، گالوانیزه، اسپیرال، ضد زنگ و... اشاره داشت که هر یک کاربردهای خاصی را دارند. نبشی‌ها را در ساخت خرپا، عضوهای بادبندی، انواع قاب‌های فلزی موجود در ماشین ‌آلات و تجهیزات صنعتی، دکل‌های انتقال نیرو و... مورد استفاده قرار می‌دهند.
گاهی برای جلوگیری از سقوط و ریزش دیواری‌هایی که از جنس سفال هستند نیز از نبشی استفاده می‌شود. در حالت کلی نبشی می‌تواند به عنوان پشتیبان عمل کند و سازه را در برابر بارهای وارده حمایت نماید و استحکام و پایداری را تقویت کند. همچنین می‌تواند به سادگی لبه‌ها و گوشه‌های موجود در سازه را تقویت سازد و فرم کلی آن را حفظ نماید. اگر بخواهید برخی وسایل و تجهیزات سنگین را جابه‌جا کنید نیز می‌توانید از نبشی‌ها کمک بگیرید.

قیمت نبشی

اگر در سازه خود اتصالات ساده نیز داشته باشیم می‌توانیم از نبشی استفاده کنیم. نبشی‌ها استحکام‌های مختلفی دارند که همین موضوع نیز می‌تواند به سادگی بر روی نرخ نبشی موثر باشد. معمولا طول نبشی را بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر در نظر می‌گیرند که می‌تواند بر روی قیمت نبشی اثر بگذارد. این ابعاد برای متصل کردن پل به ستون یا تیر آهن و... استفاده می‌شود. با توجه به کاربرد بسیار نبشی باید قیمت روز نبشی را مورد بررسی قرار دهیم. نبشی قیمت متفاوتی دارد و این تفاوت می‌تواند بر روی بودجه پروژه اثرات چشمگیری بگذارد. گاهی برای سازه‌های مرتبط به آسانسور نیز از نبشی استفاده می‌شود که همین موضوع، دانستن نرخ روز نبشی را با اهمیت می‌سازد. در واقع قیمت آنلاین نبشی به فاکتورهای مختلفی نظیر فرآیند تولید نبشی، قیمت ارز، حمل‌ونقل، قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا و... بستگی دارد.

قیمت نبشی

معرفی انواع نبشی

با توجه به اینکه در تهیه نبشی از دو اتصال عمود بر هم استفاده می‌شود می‌توان آن را بنا به فاکتورهای مختلفی نظیر ظاهر، جنس، کاربرد و... تقسیم‌بندی کرد. در ادامه انواع نبشی را معرفی می‌کنیم.

  • نبشی بال‌ مساوی و بال نامساوی: معمولا برای نمایش نبشی بال مساوی و بال نامساوی در نقشه‌های ساختمانی آنها را به شکل Vو L نمایش می‌دهند. اگر بال‌ها با هم مساوی و قرینه باشند، جزو گروه بال مساوی قرار می‌گیرند و اگر بال‌ها با هم مساوی و قرینه نباشند، آنها را بال نامساوی می‌گویند. نکته مهم این است که در در کنار نبشی بال مساوی عددی درج می‌شود که به آن سایز نبشی می‌گویند. برای مثال اگر نبشی مورد نظر به صورت L400 باشد یعنی دارای بال‌های مساوی و با اندازه ۴۰۰ میلی‌متر است؛ اما در نبشی‌های نامساوی ما دو عدد را شاهد هستیم. به دلیل نامساوی بودن بال‌ها باید دو عدد درج شود که یکی از آنها اندازه بال کوچک و دیگر اندازه بال بزرگ است. برای مثال می‌توان L200*300 را بیان کرد که یکی از بال‌های اندازه ۲۰۰ میلی‌متر و دیگری اندازه ۳۰۰ میلی‌متر را دارد.
  • نبشی گالوانیزه: نبشی گالوانیزه معمولا زنگ نمی‌زند؛ اما بر روی آن از روی استفاده کرده‌اند که در نبود نیز برای نبشی مشکلی ایجاد نمی‌شود. ساختمان‌هایی که در مناطق مرطوب قرار دارند و به شدت در معرض زنگ‌خوردگی هستند، از بنشی گالوانیزه استفاده می‌کنند تا برای سازه مشکلی ایجاد نشود.
  • نبشی اسپیرال: این نوع نبشی از نوع بال مساوی و سبک به‌حساب می‌آید. سایز‌های مختلفی در نبشی اسپیرال شاهد هستیم که می‌توان ۲*۲۰*۲۰ تا ۵*۵۰*۵۰ را در نظر گرفت. اگر در بازار به جست‌وجو بپردازید، این نبشی را با عنوان گرم نورد دیده بال مساوی نیز می‌شناسند.
  • نبشی استیل: نبشی استیل به صورت فابریک و پرسی تولید و روانه بازار می‌شود. نبشی‌های فولادی در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاومت مناسبی از خود نشان نمی‌دهند، به همین دلیل نبشی استیل بهترین عملکرد را در این محیط‌ها دارد. نبشی استیل خود نیز انواع متفاوتی دارد که می‌توان به نبشی استیل با آلیاژ ۳۰۴، نبشی استیل با آلیاژ ۳۱۶، نبشی استیل کاشی و نبشی استیل سوراخ‌دار اشاره داشت.
  • نبشی آلومینیومی: برای تهیه نبشی آلومینیومی از آلومینیوم استفاده می‌شود و ابعاد در نظر گرفته شده برای آنها ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر است. این نوع نبشی‌ها را برای اتصالات بین پل و ستون یا اتصالات باربرها و تیرآهن استفاده می‌شود.

تولید کنندگان نبشی در ایران

تولیدکنندگان و کارخانه‌جات مختلفی در ایران وجود دارند که به تولید نبشی و انواع آنها مشغول هستند. نبشی فولاد ناب تبریز، نبشی نورد آریان فولاد، نبشی فولاد کوهپایه، نبشی فولاد اصفهان، نبشی سافا، فولاد اصفهان، گروه صنعتی شکفته، کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه فولاد سازان سپاهان، صبا فولاد منظومه، ظهوریان مشهد و... از جمله تولیدکنندگان نبشی در ایران هستند که کیفیت قابل قبولی دارند و این مصالح ساختمانی را با قیمت مناسب ارائه می‌دهند.

ناودانی و ویژگی های آن

استفاده از ناودانی به زمان‌های قدیم و به جنگ جهانی دوم باز می‌گردد، اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی شاهد گسترش موارد استفاده از آن هستیم. ناودانی نیز جزو مصالح ساختمانی پرکاربردی است که عدم وجود آن گاهی غیر ممکن خواهد بود. این مصالح ظاهری متنوع دارند؛ اما در حالت کلی به شکل U هستند. اگر بخواهیم ناودانی را تقسیم‌بندی کنیم می‌توانیم دو دسته داشته باشیم. در حالت کلی تقسیم‌بندی ناودانی یا بر اساس نوع فرآیند تولید تعیین می‌شود یا از لحاظ شکل و ظاهر. در دسته فرآیند تولید و برای تهیه ناودانی از سه روش مختلف استفاده می‌شود که می‌توان به پرسی، فابریک نودر گرم و فابریک نورد سرد اشاره کرد. در دسته‌بندی شکل ظاهری نظیر ناودانی‌ها شامل ساده، سبک، مشبک و سنگین می‌شوند.

قیمت ناودانی

دانستن قیمت روز ناودانی می‌تواند بسیار مهم باشد و بر روی مدیریت هزینه‌ها و روند پیشروی آن اثر بگذارد. عوامل بسیاری وجود دارند که بر روی قیمت ناودانی اثر می‌گذارند و باید قبل از خرید ناودانی از عوامل موثر بر قیمت آگاهی پیدا کنیم. با توجه به متفاوت بودن ناودانی از لحاظ شکل و فرآیند تولید، بدون شک هر یک از این پارامترها می‌توانند بر روی قیمت ناودانی اثر بگذارند. ناودانی قیمت روز متغیری دارد و باید پیش از پرداخت هزینه ناودانی، از قیمت دقیق آن آگاهی پیدا کنید. کاربرد و مواد مورد استفاده در تهیه ناودانی، نوسانات بازار و مقدار تولید تقاضا در بازار و... مواردی هستند که بر روی قیمت نهایی ناودانی اثر مستقیم می‌گذارند و آن را دچار تغییر می‌نمایند.

قیمت ناودانی

انواع ناودانی

در صنایع مختلف می‌توانید ناودانی‌های متفاوتی را شاهد باشیم که در ادامه به هر یک می‌پردازیم.

  • ناودانی نورد شده : در فرآیند تولید ناودانی نورد شده از شمش خام حرارت دیده استفاده می‌شود که باید از غلتک‌هایی به نام نورد بگذرند و ناودانی را تولید کنند. سایز نوردها اندازه ناودانی را تعیین می‌کند و آن را تغییر می‌دهد.
  • ناودانی پرسی : در ناودانی پرسی از پرس شدن ورق‌های با طول ۶ متر می‌توان آنها را تولید کرد. تفاوت اندازه در ناودانی پرسی وجود دارد و می‌توان با توجه به نیاز خود یکی از آنها را انتخاب کرد. با توجه به ورق مورد استفاده برای تولید ناودانی پرسی، می‌توان آن را در صنایع مختلف استفاده کرد. اگر در قسمتی از سازه به تمیزی و صاف بودن اهمیت داده شود، معمولا از این نوع ناودانی برای آن استفاده می‌شود.
  • ناودانی ساده : اندازه‌های موجود در ناودانی ساده بین ۸ تا ۱۶ متغیر است و می‌توانیم از آنها در ساختمان سازی و صنعت استفاده کنیم. اگر بخواهید در اندازه‌های مختلفی این نوع ناودانی را در دست داشته باشید، این شرایط فراهم است تا با توجه به نیاز خود آنها را سفارش دهید.
  • ناودانی مشبک : برای تولید ناودانی مشبک از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. بر روی سطح این نوع ناودانی سوراخ‌هایی ایجاد می‌کنند تا بتوان در صورت نیاز، بستن پیچ و مهره را اجرایی کرد. برای ساخت قفسه‌های فلزی معمولا از ناودانی مشبک استفاده می‌شود.
  • ناودانی سنگین: ناودانی سنگین با توجه به ابعاد و اندازه‌های به ثبت رسیده تولید می‌شوند و ابعاد یکسانی دارند. بدون شک ناودانی سبک و سنگین در پارامترهای مختلفی نظیر قیمت، ابعاد، وزن و... با هم تفاوت‌های بسیار دارند.

ویژگی های ناودانی

انواع تنش‌های وارده از جانب ناودانی تحمل می‌شود و می‌تواند مقاومت بالایی از خود نشان دهد. این محصول در سازه فضای کمی را اشغال می‌کند و نصب آن در زمان کوتاهی انجام می‌شود. ناودانی قابلیت تحمل انواع ضربه را دارد و در طولانی مدت بسیار کارآمد عمل می‌کند. ویژگی مثبت دیگر ناودانی، وزن کم آن است که باعث می‌شود سازه وزن کمی داشته باشد. در دهانه‌ها و خرپاها معمولا ناودانی می‌تواند عملکرد بسیار عالی از خود نشان دهد و مقاومت بسیاری داشته باشد. ناودانی نیز جزو آن دست مصالح ساختمانی است که کاربردهای بسیاری دارد. استفاده از ناودانی به عنوان مهاربند در دیوار ساختمان تخریب شده، استفاده در تولید قاب‌های فلزی برای انواع تجهیزات صنعتی، بهره بردن از ناودانی برای ساخت پایه تجهیزات ترافیکی و...، استفاده در ساپورت لوله در سیستم‌های پایپینگ، ساخت چارچوب درب و پنجره، استفاده در بادبند و خرپا و ستون و...، استفاده در اسکلت فلزی موجود در کامیون و ماشین‌آلات سنگین و... رایج است.

سایز بندی انواع ناودانی

برای سایزبندی ناودانی به ارتفاع آن توجه می‌کنند. عدد مورد استفاده بر حسب سانتی‌متر است و برای معرفی یک ناودانی اگر برای مثال ارتفاع آن ۹ سانتی‌متر باشد به آن، ناودانی 9 می‌گویند. در واقع ناودانی‌ها علاوه‌بر ارتفاع در شکل ظاهری، وزن، جنس، کاربرد و روش تولید با هم متفاوت هستند. پس در زمان خرید باید علاوه‌بر ارتفاع به پارامترهای مذکور نیز توجه شود و آنها را لحاظ کرد.

تولید کنندگان ناودانی در ایران

مهم‌ترین و مرغوب‌ترین کارخانه‌جاتی که در ایران فعالیت می‌کنند و در زمینه تولید ناودانی حرفی برای گفتن دارند می‌توان به کارخانه فولاد تبریز، کارخانه آریان، کارخانه فولاد تهران، کارخانه فولاد توس، مجتمع فولاد البرز غرب، صنایع فولاد کوهپایه، کارخانه ذوب آهن اصفهان، کارخانه شکفته مشهد، کارخانه نورد یاوران زنجان، شرکت صبا فولاد منظومه، کارخانه کیان فولاد ابهر، کارخانه دهشیر یزد و... اشاره داشت که می‌توانند باکیفیت‌ترین ناودانی‌ها را تولید و روانه بازار کنند.

میلگرد و کاربرد مدل های مختلف آن

میلگرد نوعی پروفیل از جنس فولاد است که ظاهری آجدار دارد. این نوع آهن آلات در ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارند. تنوع میلگردها بسیار زیاد است، به همین دلیل زمان خرید میلگرد باید به نوع و کاربرد آنها توجه داشته باشید. معمولا از میلگرد برای سازه‌های بتنی استفاده می‌کنند؛ زیرا بتن از مقاومت فشاری بالایی برخوردار است ولی از نظر مقاومت کششی بسیار ضعیف است. به همین دلیل از میلگرد آجدار برای استحکام کششی بتن، استفاده می‌کنند. میلگرد ترانس یکی از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی محسوب می‌شود؛ زیرا این نوع میلگرد تنوع بالایی در سایز، ابعاد و شکل دارد. از این نوع میلگردها در پروژه‌های بزرگ صنعتی و ساختمانی استفاده می‌کنند.

انواع میلگرد

میلگردها به دو گروه میلگرد ساده و میلگرد آجدار تقسیم می‌شوند. برخی از میلگردها شامل موارد زیر هستند:

  • میلگرد اروپایی: جنس این نوع میلگردها از منگنز است. علاوه‌بر این، میلگرد اروپایی از مقاوم‌ترین محصولات در برابر خم‌شوندگی بوده که از آن برای مناطق زلزله‌خیز یا پرژه‌های بزرگ استفاده می‌کنند.
  • میلگرد پرکربن: رایج‌ترین نوع میلگردی که برای اکثر پروژه‌ها استفاده می‌شود، مربوط به میلگرد سیاه یا همان پرکربن است. توجه داشته باشید این نوع میلگردها در زمان کوتاهی دچار فرسایش می‌شوند، به همین دلیل گزینه مناسبی برای محیط‌های مرطوب نیستند.
  • میلگرد با پوشش اپوکسی: این نوع میلگرد همان میلگرد سیاه با روکش اپوکسی است. این نوع آهن آلات در برابر خوردگی نسبت به میلگرد سیاه، مقاوم‌تر هستند.
  • میلگرد گالوانیزه: این نوع میلگردها نسبت به میلگرد سیاه، ۴۰ برابر مقاومت بالاتری در برابر فرسایش دارند؛ به همین خاطر قیمت آن‌ها نسبت به دیگر محصولات، بیشتر است.
  • میلگرد FRP: این نوع میلگردها نوعی محصول کامپوزیتی محسوب می‌شوند که به جای میلگردهای فولادی قابل استفاده هستند. این نمونه محصولات خسارت‌های خوردگی یا فرسایش را کاهش می‌دهند. علاوه‌بر این میلگرد FRP در برابر زنگ خوردگی و یا زنگ زدگی بسیار مقاوم است؛ اما در برابر ارتعاشات همانند زلزله یا پروژه‌های بزرگ، مقاومت بالایی ندارند.
  • میلگرد فولادی ضدزنگ، گران‌ترین میلگرد در سطح بازار است؛ زیرا این نوع محصولات ۱۵۰۰ برابر مقاومت بیشتری در برابر فرسایش نسبت به میلگرد سیاه دارند. از این نوع میلگردها برای شبکه‌بندی، تقویت کننده، صنعت راه و ساختمان و... استفاده می‌کنند.
  • میلگرد تقویتی: این نوع محصولات از شمش‌های فولادی نورد گرم تشکیل شده‌اند که به دلیل مقاومت بالای آنها در برابر انواع نیروی کششی در قسمت‌های مختلف سازه‌ها به کار می‌روند.
  • از میلگردهای ترانس برای ساختمان سازی و محصولات تزئینی استفاده می‌کنند. تنوع در این نوع محصولات بسیار بالا است که هرکدام از آنها کاربرد و ویژگی منحصربه‌فرد خود را دارند.

میلگردها از نظر سایز در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار می‌گیرند که شامل میلگرد ۸ ، ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۴ ، ۱۶ ، ۱۸ ، ۲۰ ، ۲۲ ، ۲۵ ، ۲۸ و ۳۲ می‌شوند.

انواع میلگرد

انواع میلگرد براساس استاندارهای تولید

هر کشوری برای تولید انواع میلگردها، استانداردهای مختلفی را مدنظر قرار می‌دهد. در کشور ایران میلگردها از نظر استاندارد شامل میلگرد A-1، A-2، A-3 و A-4 می‌شوند. میلگردهای A-1 سطحی صاف دارند و به عنوان میلگرد داکتیل شناخته می‌شوند. این نوع محصولات تقریبا حدود ۲۴ درصد از کربن و ۶۰ درصد سیلیسیوم تشکیل شده‌‌اند، به همین دلیل بافت نرم‌تری دارند. میلگرد A-2 در گروه آجدار قرار می‌گیرد که معمولا آج آن به صورت یک مارپیچ از اول تا آخر میلگرد را پوشانده است. از این محصولات برای ساختمان سازی سبک و تولید خاموت استفاده می‌کنند. میلگرد A-3 در دسته بندی آجدار قرار می‌گیرد و مناسب‌ترین محصول برای عملیات ساختمان سازی است. این نوع میلگردها به هیچ عنوان برای جوشکاری مناسب نیستند. یکی دیگر از میلگردهایی که در گروه آج‌دار قرار می‌گیرند، میلگرد A-4 نام دارد.

تیرآهن چیست؟

تیرآهن نوعی پروفیل شناخته شده است که از آلیاژهای فولادی مختلفی تشکیل شده‌اند. از این نوع محصولات برای ساخت پروژه‌های بزرگ استفاده می‌کنند؛ زیرا تیرآهن وظیفه دارد انتقال بار برروی ساختمان را تحمل کند. تیرآهن‌ها از دو قسمت جان و بال تشکیل شده‌اند. بخش میانی تیرآهن را جان و به لبه‌های کناری بال می‌گویند. به طورکلی این نوع محصولات به دو دسته H و I تقسیم می‌شوند که هر کدام از آنها مزایا منحصربه‌فرد خود را دارند.

انواع تیرآهن و کاربرد آن ها

معمولا از تیرآهن‌های H برای افزایش روند پروژه، استحکام و مقاومت سازه استفاده می‌کنند؛ ولی تیرآهن‌های I باعث مقاومت کششی در سازه می‌شوند. به این نکته توجه داشته باشید که اسکلت بندی سازه‌ها بدون تیرآهن، ناممکن است. پرکاربردترین تیرآهن‌ها شامل تیرآهن هاش، لانه زنبوری و تیرآهن IPE می‌شوند. تیرآهن‌ها در سایزهای مختلف ۱۲ ، ۱۴ ، ۱۶ ، ۱۸ ، ۲۰ ، ۲۴ ،۲۲ ، ۲۷ و ۳۰ در سطح بازار وجود دارند.

تیرآهن‌هایی که در گروه I قرار می‌گیرند، شامل تیرآهن IPE و INP می‌شوند. این دو نوع محصولات از نظر ظاهری شبیه هم هستند. تنها تفاوت آن‌ها این است که به دلیل فاصله گرفتن جان، ضخامت بال در تیرآهن INP کاهش پیدا می‌کند. تیرآهن‌های H به دو صورت سبک (HE-A) و سنگین (HE-B) در سطح بازار وجود دارند. ضخامت تیرآهن هاش سنگین نسبت به هاش سبک، بیشتر است؛ به همین دلیل وزن تیرآهن هاش سبک و سنگین در سایزهای مختلف، متفاوت است.

مزایای تیرآهن

از مزایای تیرآهن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای سازه‌ها با ارتفاع بسیار بالا، گزینه مناسبی محسوب می‌شوند.
  • نصب و اجرای سریعی دارند.
  • این محصولات به صورت قطعات پیش ساخته در کارخانه‌ها وجود دارند.
  • قطعات مختلف تیرآهن به راحتی به همدیگر متصل می‌شوند.
  • پس از اتمام سازه، می‌توانید آن را توسعه دهید.
  • کاربرد عمده این محصولات در ساخت سازه‌های اسکلت فلزی است.

قوطی پروفیل چیست؟

از پرکاربردترین مصالحی که برای ساخت سازه استفاده می‌شود می‌توان قوطی پروفیل را نام برد. قوطی‌های پروفیل جنسی فولادی دارند که از آنها برای افزایش استحکام سازه‌های مختلف، استفاده می‌کنند. پروفیل قوطی در گروه پروفیل‌های بسته قرار می‌گیرد. ظاهر این نوع محصولات به صورت یک جعبه توخالی بلند از نوع فلز است و ابعاد یا اندازه آنها بسیار متنوع هستند که هرکدام از آنها کاربرد متفاوتی دارند.
معمولا قوطی‌های پروفیل براساس سه روش مختلف نورد گرم، نورد سرد و مرکب تولید می‌شوند. برای تولید قوطی‌ها به صورت نورد گرم، شمش فولادی را تحت فرآیندهای گرم به قوطی تبدیل می‌کنند. برای تولید پروفیل نورد سرد، از روش خمکاری و پرس سرد استفاده می‌کنند. پروفیل‌های مرکب که از نورد سرد و نورد گرم تشکیل می‌شوند، معمولا مقاومت بالایی دارند. قوطی‌های صنعتی ابعاد بزرگی دارند و به راحتی می‌توانند بار زیادی را حمل کنند.

کاربرد انواع قوطی

قوطی صنعتی در گروه وزنی سنگین پروفیل‌ها قرار می‌گیرد و معمولا از این نوع محصولات برای ساخت و سازهای عظیمی همانند ساخت برج‌ها، پل‌ها، صنایع خودروسازی، نظامی و... استفاده می‌کنند. قوطی‌های مبلی در گروه سبک وزن پروفیل قرار می‌گیرند که به دلیل مشخصاتی که دارند، از آنها برای ساخت کانکس، لوازمات خانگی، اگزوز، مبلمان و... استفاده می‌شود. قیمت قوطی‌های مبلی براساس وزن آنها تعیین می‌شود. توجه داشته باشید قوطی‌های مبلی را از ورق‌های سرد با ضخامتی حدود ۱/۵ الی ۰/۷ میلی‌متر تولید می‌کنند. شکل ظاهری این نوع محصولات به صورت چهارگوش، سه گوش، دایره‌ای و ترکیبی است. پرکاربردترین قوطی‌های مبلی، مربوط به مقطع مربع و مستطیل سبک است.
قوطی ستونی نوع دیگری از پروفیل‌ها بوده که برای ساخت انواع سازه‌های کارگاهی، سوله‌ها یا انبارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید قوطی‌ها به دو گروه قوطی ستونی ساختمانی و قوطی ستونی صنعتی، تقسیم می‌شوند. از قوطی‌های پروفیل برای ساخت درب و پنجره‌ فلزی، حفاظ، نرده، جان پناه‌های فلزی، سقف سوله، صنعت ماشین آلات صنعتی، تجهیزات پزشکی و... استفاده می‌شود. از مزایای این نوع قوطی‌ها می‎توان به تنوع بالا، کاربردی بودن در موقعیت‌های مختلف، استفاده سریع، امکان جوشکاری و قابلیت شکل پذیری بالا اشاره کرد.

سپری چیست؟

سپری ظاهری شبیه به نبشی دارد، به همین دلیل افراد زیادی این نوع محصولات را با نبشی اشتباه می‌گیرند. سپری یا همان پروفیل T یکی از پرکاربردترین مقاطع در ساختمان سازی و صنایع است. این مصالح از بال و جان باریک و کشیده‌ای تشکیل شده‌اند که همین امر باعث نامگذاری آنها شده است. برای تولید این نوع محصولات از دو روش فابریک و پرسی استفاده می‌کنند. در برخی مواقع، تیرآهن را از وسط به چندین قطعه تقسیم می‌کنند و از آن به عنوان سپری، استفاده می‌شود. سپری‌ها به دلیل ظاهر کشیده و بلندی که دارند به عنوان پروفیل T در سطح بازار شناخته می‌شوند.
از سپری برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ میلادی در ایالت ورمونت آمریکا، برای ساخت پل استفاده شد. در واقع این محصول برای اولین بار با برش از روی پروفیل تیرآهن به صورت تی شکل تهیه شد. اگر برای اتصالات قوی قصد دارید از سپری استفاده کنید، باید تیرآهن‌های سنگین یا هاش‌ها را به صورت طولی برش داده تا مقاومت سازه و ضخامت آن بیشتر شود. به طور کلی ضخامت سپری‌ها در سطح بازار از ۹/۰ الی ۲/۵ میلی‌متر متفاوت هستند؛ اما سپری‌هایی که ضخامت 2 میلی‌متر دارند، بیشتر کاربرد دارند. توجه داشته باشید، قیمت سپری‌ها براساس نوع سپری، کیفیت و ضخامت آنها تعیین می‌شود.

انواع سپری

معمولا سپری‌ها از آهن آلاتی چون مس، برنج، استیل، آلومینیوم و آهن ساخته می‌شوند که هرکدام از آنها مشخصات و کاربرد منحصربه‌فرد خود را دارند. سپری‌ها از نظر تولید به دو صورت نورد گرم و نورد سرد، دسته‌بندی می‌شوند. توجه داشته باشید سپری‌های نورد گرم از لحاظ وزنی در صدر جدول هستند، به همین دلیل قیمت بالاتری دارند. یکی دیگر از انواع سپری‌ها، مربوط به نوع آلومینیومی است که در اکثر مواقع برای مواردی چون روکاری، سقف‌های کاذب، آشپرخانه‌ها یا حمام مورد استفاده قرار می‌گیرد تا استحکام آنها بیشتر شود. به طور کلی از سپری آلومینیوم در سبک مدرن بسیار استفاده می‌شود؛ زیرا این نوع سپری‌ها به راحتی تمیز می‌شود.
سپری‌ها به دو روش پرسی و فابریک تولید می‌َشوند که معمولا کیفیت سپری فابریک نسبت به پرسی بالاتر است. سپری‌های آلومینیومی به دو حالت لبه گرد و لبه تیز در سطح بازار وجود دارند. سپری‌های آهنی که در سطح بازار وجود دارند به دو گروه آهنی فابریک و نوردی، دسته‌بندی می‌شوند. معمولا از این نوع محصولات برای متصل کردن پل‌ها و ستون‌ها، خرپا، ساخت انواع در و پنجره، ساخت سازه‌های فلزی، سقف کاذب، صنعت سدسازی، ساخت گاردریل، کلاف بندی دیوارهای بنایی و... استفاده می‌شوند.

سخن پایانی

با توجه به کاربردهای گسترده نبشی، ناودانی، قوطی و پروفیل در صنایع مختلف مخصوصا ساختمان سازی، آگاهی و دانستن قیمت هر یک از این مصالح بسیار حائز اهمیت است. با تغییر قیمت آهن، روند پروژه نیز می‌تواند دست‌خوش تغییر قرار گیرد و گاهی با مشکلات مختلفی روبه‌رو شود. معمولا دلایل تغییر قیمت برای تمامی مصالح ساختمانی یکسان است و می‌توانیم به تقاضای دیگر صنایع، تورم، نوع محصول، مقدار مورد نیاز، تحریم‌ها، کیفیت و... اشاره کنیم. در این شرایط دانستن دقیق قیمت روز هر یک از مصالح ساختمانی نظیر قوطی، پروفیل، نبشی و ناودانی باعث بهبود روند اقدامات ما می‌شود. برای آگاهی از قیمت روز می‌توانید به سایت فولادسل مراجعه کنید و نظرات خود را ارائه دهید.

https://www.asianews.ir/u/d9e
اخبار مرتبط
یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنایع ساخت و ساز، تیر آهن است. از تیر آهن‌ها برای ساخت انواع پل، ساخت ساختمان و خانه، ساخت سوله و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود. به دلیل تنوع در کاربرد این مقاطع فولادی، انواع مختلفی از آن‌ها روی کار آمده‌اند. برای هر کدام از آن‌ها نیز کاربردهای خاصی تعریف شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
رضا
۱۴۰۲/۰۷/۲۷
5
0
1

ممنون از محت ای عالی و اطلاعات مفیدتون

احمد بیات
۱۴۰۲/۰۷/۲۸
4
0
1

گزارش خوب و مفیدی بود . این گزارش برای عوام و مهندسین تازه فارغ التحصیل از دانشگاه بسیار مفیده .


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید