صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۶
کد خبر: 18065
گزارشگر: 464
۹۳۶
۰
۰
۵
از آبرنگ تا ناسوخ

نگاهی گذرا به کارنامه‌ی سینمایی اصغر عباسی

نگاهی گذرا به کارنامه‌ی سینمایی اصغر عباسی
اصغر عباسی متولد دهم آذر ۱۳۵۹ در استان یزد، فارغ‌ التحصیل انجمن سینمای جوانان ایران و فارغ‌ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی سینما از دانشگاه هنر و‌ معماری نوشهر است

به گزارش آسیانیوز - در کارنامه هنری این فیلمساز و هنرمند آثاری چون فیلم‌های کوتاه «وقتی همه ایستادند»، «رویای صادقه»، «رویای نیمه شب»، «پرچم»، «ستین»، «۵۲ هرتز»، «یک جابجایی» و فیلم‌های مستند «هفت سین مقدس»، «پله های یک منبر»، «رویایی که سفید نیست» و مجموعه‌های تلویزیونی «هابیل» و «زندگی استاندارد» و در جدیدترین اثر از کارنامه هنری خود فیلم تاریخی و اقتباسی بنام «ناسوخ» به چشم می‌خورد.

اصغر عباسی 1

اصغر عباسی اولین فیلم کوتاه خود را در سال ۸۴ که یک اثر تجربی بنام «آبرنگ» بود شروع کرد... در ادامه بدلیل گرایشی که به سایر رشته‌های هنری همچون موسیقی و عکاسی داشت در این حوزه‌ها هم فعالیت‌هایی را انجام داد که ماحصل آن تهیه دو آلبوم موسیقی در سال‌های ۸۸ و ۸۹ بنام «زندگی رویایی» و «انتظار» می‌توان اشاره کرد که نوازندگی، تنظیم و خوانندگی آن را خود بعهده داشت. سپس در این مسیر در سال ۱۳۹۰ به عکاسی روی اورد که ماحصل آن برگزیده شدن آثارش در دو جشنواره ملی عکس در سال‌های ۹۱ و ۹۲ شد.

اصغر عباسی در سال ۹۲ اقدام به تهیه و ساخت فیلم نیمه بلند «وقتی همه ایستادند» کرد که این اثر پس از تولید به مدت یکماه در سینماهای استان یزد اکران عمومی داشت و با استقبال خوبی به همراه بلیط فروشی همراه بود. داستان این فیلم که منتخب جشنواره فیلم‌ «پرواز»، ویژه کودکان معلول بود به زندگی یک کودک معلول می‌پرداخت که در جامعه با چالش‌هایی مواجه می‌شد.

اصغر عباسی 2
اصغر عباسی در پشت صحنه فیلم داستانی «وقتی همه ایستادند»

اصغر عباسی سپس و همزمان با تحصیل در رشته فیلمسازی انجمن سینمای جوان دست به تولید فیلم داستانی «رویای صادقه» زد که حاصل آن جایزه اول جشنواره فیلم «سکانس بیداری» شد در مقام کارگردان بود.

اصغر عباسی 3

لازم به ذکر است نوع نگاه و‌ پرداخت اصغر عباسی به سینمای کوتاه به نحوی بود که در همان اوایل نگاه اساتید و منتقدان را به خود جلب کرد و با همین رویه دست به تولید یکی از مهمترین آثار خود بنام «رویای نیمه شب» زد، فیلمی تاریخی و اقتباسی از کتابی با همین عنوان که تولید این فیلم توسط وی باعث شکسته شدن رکورد چاپ این کتاب و سپس جایزه اول و فانوس طلایی «جشنواره فیلم عمار» در سال ۹۵ برای او شد.

اصغر عباسی 4

اصغر عباسی در پشت صحنه فیلم کوتاه «رویای نیمه شب»

اصغر عباسی 5

اصغر عباسی هنگام دریافت فانوس طلایی «جشنواره فیلم عمار»

اصغر عباسی در سال ۹۶ فیلم کوتاه «فرزند صالح» را ساخت که در جشنواره فیلم¬های 100ثانیه¬ای مورد تقدیر قرار گرفت و سپس فیلم مستند داستانی «پله های یک منبر» را ساخت و با آن موفق شد در «جشنواره فیلم رضوی» عنوان پر مخاطب‌ترین فیلم جشنواره را به خود اختصاص دهد...

اصغر عباسی


اصغر عباسی (کارگردان) به همراه آفرین عبیسی (بازیگر) فیلم کوتاه «فرزند صالح» در حاشیه جشنواره فیلم¬های 100ثانیه تهران

 

 

اصغر عباسی 6
نمایی از فیلم مستند داستانی «پله های یک منبر» به کارگردانی اصغر عباسی

 


اصغر عباسی در کارنامه خود اقدام به ساخت یک فیلم سینمایی کرد ولی به دلایلی که در ادامه به آن می¬پردازیم به سرانجام نرسید! او در سال ۹۶ و ۹۷ فیلم سینمایی «نائله» که یک اثر تاریخی بود را تا مرز تولید پیش برد و علی رغم هزینه هنگفت برای ساخت دکور، تهیه لباس، گریم، عقد قرارداد با بازیگران و سایر عوامل فنی و... پس از صدور پروانه ساخت توسط سازمان سینمایی، بخاطر به اتمام نرسیدن بازنویسی‌های مکرر فیلمنامه و تغییر مکرر برآورد بودجه بدلیل بالا رفتن قیمت دلار، تولید آن متوقف شد. اصغر عباسی در مصاحبه‌هایی که قبلا داشته «نائله» را یکی از پنج فیلم مهم آن ایام در جشنواره فیلم فجر می‌دانست که اگر به مرحله تولید می‌رسید می‌توانست نقطه عطفی در آثار تاریخی (سینمایی یا سریال) باشد.

اصغر عباسی 7
اصغر عباسی در جمعی از بزرگان سینمای ایران بعنوان عوامل فیلم سینمایی «نائله» در مرحله پیش تولید فیلم

اصغر عباسی در سال ۹۸ یک فیلم کوتاه داستانی با مضمونی اجتماعی بنام «ستین» ساخت که این فیلم موفق به حضور در عمده فستیوال‌های داخلی و خارجی و برنده جایزه بهترین فیلم از «فستیوال فیلم کانادا» شد.

اصغر عباسی 8
اصغر عباسی (کارگردان) در پشت صحنه فیلم کوتاه «ستین» به همراه زنده یاد سیامک اطلسی (بازیگر)

اصغر عباسی در حوزه داوری فیلم هم رزومه‌ای موفق دارد که داوری در «جشنواره ملی سرزمین نور» در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ و همچنین داوری در «جشنواره بین‌المللی فیلم کانادا» در سال ۲۰۲۱ می‌باشد.

اصغر عباسی 9
اصغر عباسی در اختتامیه چهاردهمین «جشنواره ملی سرزمین نور» بعنوان نماینده هیأت داوران در کنار محمد رضا آهنج یکی دیگر از داوران این جشنواره

اصغر عباسی همچنین در کارنامه هنری خود چندین دوره دبیری جشنواره عکس نورنگار را که یکی از بهترین و مستقل¬ترین جشنواره¬های عکس خاورمیانه است را نیز بعهده داشته است.
اصغر عباسی 10
اصغر عباسی (دبیر اجرایی) در حاشیه اختتامیه ششمین جشنواره عکس نورنگار

اصغر عباسی در جدیدترین ساخته خود باز به سمت اقتباس از کتابی تاریخی بنام «ناسوخ» رفت. «ناسوخ» که تولیدش هزینه‌ای معادل ۲۰هزار دلار در بر داشت حدودا ۹ ماه نگارش، تولید و توزیع آن طول کشید و تا بدین لحظه موفق به حضور در «چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران» و همچنین کاندیدای بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان در «فستیوال بین‌المللی لنین نیجریه» شده است.

اصغر عباسی 11
اصغر عباسی (کارگردان) در کنار مهرداد افراسیابی (مدیر فیلمبرداری) در پشت صحنه فیلم تاریخی «ناسوخ»


https://www.asianews.ir/u/dzq
اخبار مرتبط
هوشنگ گلمکانی منتقد فیلم که خبر خودکشی کیومرث پوراحمد را تایید کرد، گفت: کیومرث از سر افسردگی و ناامیدی بی‌آیندگی و بیهودگی خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داده است؛ همین قدر وحشتناک و تکان‌دهنده!
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید