صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
پنج شنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۵
کد خبر: 20035
گزارشگر: 2
۳۳۲
۰
۰
۱
دندانپزشکی کودکان

علت بوی بد دهان چیست؟ ۱۰ راهکار برای رفع بوی بد دهان کودک

علت بوی بد دهان چیست؟ ۱۰ راهکار برای رفع بوی بد دهان کودک
آیا شما هم متوجه بوی بد در تنفس کودک خود شده‌اید؟ آیا می‌دانید این امر در بسیاری از کودکان وجود داشته و دلایل متفاوتی دارد؟ به نظر شما علت بوی بد دهان کودکان چیست و کدام راهکار بهترین درمان برای آن محسوب می‌شود؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم.

علت بوی بد دهان کودک

شاید شما نیز هنگام در آغوش گرفتن کودک خود متوجه بوی بد دهان او شده باشید. این بوی بد طبیعی نیست و علل متفاوتی می‌تواند داشته باشد که باید بتوانید با مراجعه به پزشکان حرفه‌ای بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان شرق تهران آن را تشخیص داده و درمان کنید. با این حال باید بدانید که علت بوی بد دهان کودکان می‌تواند یکی از علل زیر باشد:

  • ممکن است بهداشت دهان و دندان در کودک شما به خوبی رعایت نشده باشد.
  • خشکی و کم‌آبی دهان می‌تواند دلیل بوی بد دهان کودک باشد.
  • شاید فرزند شما غذایی با بوی نامطبوع میل کرده که الان از دهان او بوی بد استشمام می‌کنید.
  • برخی شرایط پزشکی مانند رفلاکس یا لوزه بزرگ باعث این بو شده است.
  • ممکن است در حال حاضر مصرف برخی داروها باعث این بو باشد.
  • تنفس از طریق دهان می‌تواند موجب بوی بد شود.
  • شاید فرزند شما مبتلا به بیماری لثه باشد.
  • احتمال دارد شی خارجی در بینی فرزند شما گیر کرده است.

هلیکوباکتر و بوی بد دهان

بوی بد دهان در کودکان نیز می‌تواند وجود داشته باشد و موجب آزار اطرافیان شود. اصلی‌ترین علت بوی بد دهان کودکان که در میان نیمی از افراد جهان نیز دیده می‌شود، باکتری معمولی به نام هلیکوباکتر پیلوری است که به صورت کلی هیچ‌گونه علائمی ندارد. محل زندگی این باکتری در معده است و می‌تواند موجب التهاب و حتی زخم معده شود. اصلی‌ترین علامت آن بوی بدی مانند آمونیاک است که از دهان استشمام می‌شود. از دیگر علائم آن می‌توان به بی‌اشتهایی، نفخ، رنگ تیره مدفوع و ناراحتی در معده اشاره کرد.

رفع بوی بد دهان کودک

علت بوی بد دهان کودک

در صورتی که علت بوی بد دهان کودکان تشخیص داده شود، می‌توان با درمان آن این بو را رفع کرد. با این حال راه‌های زیر می‌توانند به کودکتان کمک کنند تا دهانی خوشبو داشته باشد. ما در زیر به ۱۰ مورد از راهکارهای رفع بوی بد دهان در کودک اشاره کرده‌ایم:

۱- استفاده از دهانشویه برای کودک

شاید بتوان گفت اصلی‌ترین علت بوی بد دهان کودک 9 ساله عدم مراقبت درست از بهداشت دهان و دندان است. بهترین راه در این سن استفاده از دهانشویه است تا بتوان مانع از تجمع باکتری روی دندان شد. البته بهتر است با دندانپزشکان خود در کلینیک مهرآوید نیز مشورت کنید تا مناسب‌ترین گزینه را به شما پیشنهاد دهند. با این وجود دهانشویه‌ آنتی‌باکتریال می‎‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای رفع بوی بد دهان در این سن باشد.

۲- رعایت بهداشت دهان و دندان

علت بوی بد دهان کودک ۸ ساله نیز می‌تواند عدم توجه کافی به بهداشت دهان و دندان باشد؛ به همین دلیل دقت کنید به درستی از مسواک استفاده کنند. بهتر است کودکان شما دو بار در روز دهان خود را مسواک زده و هر بار دو دقیقه زمان صرف این کار کنند. همچنین یک بار در روز از نخ دندان نیز برای تمیز کردن دندان خود کمک بگیرند. درست است که کودکان در این سن می‌توانند به تنهایی مسواک بزنند؛ اما اگر بوی بد دهان آن‌ها ناشی از مسواک نزدن درست است، بهتر بوده مدتی بر این کار نظارت کنید تا به خوبی از پس آن برآیند.

۳- به پزشک اطفال مراجعه کنید

در صورتی که تصور می‌کنید علل دهانی باعث ایجاد این بوی بد نشده‌اند و مشکل از معده کودک شما است، بهتر است حتماً با یک پزشک اطفال مشورت کرده و راهکارهای لازم را بررسی کنید تا بتوانید از رفع بوی بد دهان کودک خود مطمئن شوید. همچنین پیشنهاد می کنیم برای حل مشکل دندان قروچه کودکان در خواب به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

۴- به صورت دوره‌ای به دندانپزشک مراجعه کنید

دندانپزشکی کودکان

یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای رفع بوی بد دهان کودک شما مراجعه منظم و دوره‌ای به دندانپزشک است. اگر نمی‌توانید به درستی بوی دهان کودک را تشخیص دهید لازم است حتماً به یک دندانپزشک متخصص کودکان مراجعه کرده و با کمک او علت را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام کنید. شاید مشکلاتی مانند پلاک، جرم، وجود حفره یا پوسیدگی علت اصلی بوی بد دهان کودک شما باشد که تنها پزشک می‌تواند آن را تشخیص دهد.

درمان خانگی بوی بد دهان کودکان

اگر هنوز تمایل دارید از راهکارهای خانگی برای درمان بوی بد دهان کودکان استفاده کنید، ما در ادامه چند راه مفید را برای شما ذکر کرده‌ایم. با این حال باید بدانید این راهکارها درمان قطعی نیستند و تنها می‌توانند نشانه‌های مشکل اصلی را برای مدت زمان کوتاهی مرتفع کنند. اگر علت بوی بد دهان کودکان عفونت، پلاک، حفره یا هلیکوباکتر است باید ابتدا علت اصلی رفع شود. با این وجود راهکارهای زیر را نیز در نظر داشته باشید:

اجتناب از خشکی دهان

علت بوی بد دهان کودکان زیر دو سال در اغلب موارد خشکی دهان است؛ به همین دلیل بهتر است مدام دهان آن‌ها را مرطوب کنید و اجازه ندهید خشک بماند. برای کودکان بزرگ‌تر می‌توانید از آدامس‌های بدون قندی که حاوی زایلیتول هستند بهره ببرید. جویدن آدامس باعث ترشح بزاق شده و از طرفی زایلیتول می‌تواند با کاهش پلاک و باکتری احتمال ایجاد حفره را کاهش دهد.

گلاب برای بوی بد دهان

یکی از مواد در دسترسی که می‌تواند در بزرگان و کودکان بوی بد دهان را از بین ببرد گلاب است. این ماده هم خاصیت خوشبوکنندگی دارد و هم در صورت وجود باکتری می‌تواند آن را از بین ببرد. هم می‌توانید گلاب را در غذا استفاده کرده یا شربت آن را درست کنید و هم می‌توانید یک قاشق از آن را کمی در دهان چرخانده و سپس میل کنید. هر دوی این روش‌ها برای کودک شما نیز مناسب است. اگر کودک شما از خوردن گلاب امتناع کرد شربت گلاب که شیرینی کمی دارد گزینه مناسبی است.

رژیم غذایی مناسب

یکی از علت‌های بوی بد دهان بچه وجود غذاهایی است که حاوی قند و نشاسته هستند. این مواد می‌توانند از باکتری‌های موجود در دهان تغذیه کنند. پس با در پیش گرفتن رژیم غذایی سالم و کم کردن مواد حاوی نشاسته و قند می‌توانید این عارضه را رفع کنید. غذاهایی مانند میوه و سبزیجات، هویج و سیب‌زمینی به شما کمک بیشتری خواهند کرد.

خودتان دهانشویه درست کنید

می‌توانید در یک فنجان کوچک کمی آب و یک قاشق چایخوری جوش‌شیرین تهیه کرده و چند قطره عرق یا اسانس نعناع نیز استفاده کنید تا بوی بهتری داشته باشد و در نهایت از آن به عنوان یک دهانشویه طبیعی بهره ببرید. با این حال کودک شما باید تلاش کند آن را قورت ندهد و پس از آنکه در دهان خود چرخاند آن را بیرون بریزد. اگر تمایل به استفاده از دهانشویه نداشتید، میتوانید از آب نمک برای دندان هم استفاده کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان

از گیاهان خوشبو استفاده کنید

اگر کودک شما حاضر به همکاری باشد یک راهکار عالی و طبیعی استفاده از سبزی‌ها و گیاهان خوشبو است. می‌توانید از یک شاخه جعفری یا نعناع استفاده کنید. به کودک بگویید آن را بجود و پس از مدتی آن را از دهان خود خارج کند. به این ترتیب بوی بد دهان او رفع خواهد شد.

استفاده از گیاهان طب سنتی

برای رفع علت بوی بد دهان کودکان می‌توان از گیاهانی که در طب سنتی رایج هستند، بهره برد. این گیاهان می‌توانند نفس بدبو را از بین ببرند و اعتمادبه‌نفس را در کودکان افزایش دهند. از جمله گیاهان و مواد موجود در طب سنتی برای برطرف کردن این عارضه می‌توانیم به دارچین، دانه رازیانه، میخک، هل، رزماری، آویشن و... اشاره کنیم.

بهترین راهکار را انتخاب کنید

" بوی بد دهان ناشی از باکتری های تولید کننده بو است که در دهان رشد می کنند. هنگامی که به طور مرتب مسواک نمی زنید و نخ دندان نمی کشید، باکتری ها در دهان و بین دندان هایتان تجمع می کنند."
انتخاب راه درست درمان مستلزم تشخیص اصلی‌ترین علت بوی بد دهان در کودکان است. برای تشخیص علت بوی بد دهان کودکان بهتر است با دندانپزشک متخصص کودکان مشورت کنید.

https://www.asianews.ir/u/e5t
اخبار مرتبط
با مراجعه به دندانپزشکی ارزان در شرق تهران، علاوه بر دریافت خدمات باکیفیت، هزینه‌‌های بالا نیز متحمل نخواهید شد. در این متن مزایا و معایب این کار را بررسی می‌کنیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید