صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۹ / ۰۰:۴۰
کد خبر: 3116
گزارشگر: 213
۵۵۸۴
۱
۰
۶
با مهران فیروز بخت؛ درباره ساخت فیلم مستند با موضوع شهرک اکباتان

ناگفته های شهرک اکباتان و سازندگان آن/ راز «سازه هایی محصور در میان درختان»

ناگفته های شهرک اکباتان و سازندگان آن/ راز «سازه هایی محصور در میان درختان»
شهرک اکباتان نامی است که در دهه ۵۰ میان اهالی تهران مشهور شده بود. در این مکان، بلند مرتبه هایی به طور وسیع ساخته شد؛ تا جایی که ۱۵ هزار آپارتمان در این شهرک گرد هم آمدند اکباتان از نام قدیم شهر همدان که «هگمتانه» بود، گرفته شد و در پارسی کهن به معنای گردهمایی است و هم اکنون هم مکان بزرگی برای زندگی خانوارهای ایرانی شده است و داستان های مفصلی در دل خود دارد. در این باره با مهران فیروز بخت، مستندساز نام آشنا که در حال تولید فیلم مستندی درباره شهرک اکباتان است گفت و گوی کوتاهی انجام داده ایم.

سازنده مستند «شهرک اکباتان» گفت: برخی از دوستان و کارشناسان عمر ساختمان های اکباتان را از ۱۰۰ تا ۳۰۰ سال بیان کرده اند و درباره زلزله نیز با سند، دارای مقاومت ۷ و نیم تا ۸ ریشتر است..

شهرک اکباتان نامی است که در دهه ۵۰ میان اهالی تهران مشهور شده بود. در این مکان، بلند مرتبه هایی به طور وسیع ساخته شد؛ تا جایی که ۱۵ هزار آپارتمان در این شهرک گرد هم آمدند.. اکباتان از نام قدیم شهر همدان که «هگمتانه» بود، گرفته شد و در پارسی کهن به معنای گردهمایی است و هم اکنون هم مکان بزرگی برای ۱۵ هزار خانوار ایرانی شده است و داستان های مفصلی در دل خود دارد. مراحل ساخت شهرک اکباتان نیمه تمام ماند که انقلاب رخ داد و دچار توقف شد که در صورت ادامه یافتن هم اکنون شهرک بی نظیری در خاورمیانه داشتیم..به تازگی مهران فیروز بخت، مستندساز نام آشنا در حال تولید فیلم مستندی درباره شهرک اکباتان است.. در کارنامه وی علاوه بر جوایز متعدد از محافل مختلف، «مستند مشاهیر(10پرتره از 10 استاد دانشگاه تهران)» «پرواز تهران ژنو»(درباره پریرخ دادستان)، «کوپریتو»(داستانی درباره فراموش شدن کبریت) و .. است. همچنین فیروزبخت تهیه کننده و کارگردان فیلم «سر ناسازگاری» درباره حوادث و اتفاقات دانشگاه تهران است..با وی درباره مستند شهرک اکباتان که  در حال تولید است، گفت و گوی کوتاهی انجام داده ایم که در ادامه می آید:

خوشحالیم که از جایی مانند شهرک اکباتان در حال ساخت مستند هستید .. کمی درباره آن برای مخاطبان بیشتر توضیح دهید..

تا کنون حدود ۸۰ درصد ساخت این مستند به پایان رسیده که البته خیلی جای کار داشت .. درباره این شهرک حواشی زیادی وجود دارد؛ مانند اینکه از تماشای بالا چه شکلی دارد؛

عکس

یا اینکه به دلیل با کیفیت بودن سازه ها، ساخته امریکایی هاست و همین موضوعات سبب شد که کنجکاو شوم برای ساخت فیلم مستند در این باره..جالب است که فکر می کردم ساختمان ۴۰ ساله طبیعتا ارزان می شود، ولی درباره اکباتان دیدیم که چنین نبود و مانند دیگر ساختمان های ۳۰ و ۴۰ ساله کلنگی محسوب نمی شوند و امثال چنین موضوعاتی سبب شد تحقیق کنم..

عکس

 

ما شنیده ایم که شهرک اکباتان عمر ۳۰۰ ساله دارد ..

  بله برخی از دوستان هم عمر ساختمان های اکباتان را از ۱۰۰ تا ۳۰۰ سال بیان کرده اند و درباره زلزله نیز با سند، دارای مقاومت ۷ و نیم تا ۸ ریشتر است..

عکس

در فیلمتان چه چیزهای دیگری را می خواهید درباره شهرک اکباتان به دانسته های ما اضافه کنید؟

من فکر می کنم بهترین کار پیدا کردن رحمان گلزار، سازنده اکباتان، در ایالت فلوریدای آمریکا بود که بی واسطه حدود ۲ و نیم ساعت با ایشان مصاحبه کردم و فیلمبرداری را رکورد کردم ..ضمن اینکه فریدون آذری، معمار فاز یک را نیز پیدا کردم که در این گفت و گو به یک سری از بحث ها خاتمه داده می شود..

عکس

معمار فاز ۲ هم کره ای بوده که در قید حیات نیست..نقشه کشی که زیر دست آقای آذری کار می کرده، آن موقع دانشجو بوده و در حال حاضر از معماران بنام ایران هستند و اسنادی را هم که آقای گلزار درباره شهرک اکباتان ارسال کرده اند، بی نظیر است و به سندهایی دست یافتم که تا کنون بکر و دست نخورده بوده است./

عکس
پروانه توکلی
https://www.asianews.ir/u/1SZ
اخبار مرتبط
افزایش قیمت چای این روزها با قیمت ۸۰ تا ۱۱۰ هزار تومان در هر بسته نیم کیلویی در بخش چای خارجی و چای داخلی از ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان در بسته نیم کیلویی صورت گرفته است که دلیل آن افزایش قیمت ارز و کاهش واردات و از آن مهم تر، مرجوع شدن چای از گمرک، به دستور موسسه استاندارد شاید تلقی شود.این موضوعات بهانه ای شد تا با احمدرضا بخشی، رییس کمیسیون چای، نماینده سازمان جهانی چای در ایران و عضو هیات مدیره بنکداران محصولات غذایی و مشاور فدراسیون صنایع غذایی در ایران شد، گفت ‌گویی انجام دهیم که در ادامه می آید:
قسمت دوم گفت و‌گوی ما با محمد عطاردیان درباره کودکی و خاطرات وی از سال های دهه 20 شکل گرفته است. او فعال اقتصادی و پیشکسوت سندیکای مهندسان راه و ساختمان، دارنده مدرک مهندسی رشته راه و ساختمان از دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۸ است و بیش از ۶ دهه در ساخت زیربناهای حیاتی در سراسر ایران ، ساخت هزاران کیلومتر بزرگراه اصلی و فرعی و راه آهن در سراسر کشورمان دارای سابقه است. وی همچنین نقش اصلی احداث بیش از هزاران متر مربع ساختمان های مسکونی و صنعتی را برعهده داشته است..این گفت و گو را بخوانید:
سخنگوی گمرک ایران چندی پیش از صادرات پوشاک ایران به ۲۹ کشور جهان خبر داد و به آن دلیل که از کشورهای مانند سوییس، ایتالیا ‌و اسپانیا که خود مهد مُد و لباس هستند، به عنوان کشور وارد کننده در این خبر نام برده شد، واکنش هایی در برداشت.. در این باره با صدرا شریعتمداری، فعال صنعت پوشاک، تولید کننده، ایده پرداز برند و مُد و فشن نویس باسابقه صحبت کردیم.
عراق حدود ۲۸ کالای خوراکی ایرانی را به کشورش ممنوع کرده است و به نظر می رسددر هفته های اخیر سعی کرده تا خود را با کشورهای دیگری که با ایران زاویه دارند، همسو کند؛ این در حالی است که در یکی دو سال اخیر صادرات مواد غذایی به عراق بسیار زیاد بوده..در این باره خواستیم از تاثیرات این موضوع بر فعالیت تولید کنندگان در ایران مطلع بشویم و آن را با غلامرضا عطاران در میان گذاشتیم ..وی دارای کارخانه های تولید مواد غذایی و شبکه بازاریابی خاورمیانه است..این گفت و گو را در ادامه بخوانید :
موضوع فروش و بازاریابی شبکه ای، مساله ای قابل توجه در عصر امروز به شمار می آید؛ چرا که فروش در تولید اهمیت بالایی دارد و تولیدکنندگانی هستند که قادر به فروش کالاهایشان نیستند. به همین بهانه با غلامرضا عطاران که سال هاست در عرصه بازاریابی شبکه ای در ایران فعالیت مستمر دارد و به گونه ای به «پدر» بازاریابی شبکه ای شهرت یافته است ، گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می آید:
دلبر نیروشک، متخصص مدیریت و تحول منابع انسانی و تنها ارزیاب و راه انداز مراکز توسعه و ارزیابی است. او که فارغ التحصیل مدرک دکترای روانشناسی بالینی با رویکرد تغییر و تحول از آمریکا است، درباره شیوه ای در حوزه مهارت های مدیریتی با عنوان «لیدر شیپ کوچینگ» سخن گفت. گفت و‌گوی ما با او درباره اختصاصات و فوائد این موضوع را بخوانید:
فرامرز فرمانی، طراح لباس و استایلیست از آن دسته طراحان لباس در کشورمان است که براساس ذوق و سلیقه و نگاه خاصی که به طراحی لباس و به قول خودش اهمیت زیبایی پارچه و رنگ دارد، شاید بتواند جای ایرج پاکزاد را پر بکند یا غیر از ایران، کارش را در عرصه بین المللی عرضه کند. با وی گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید:
مراسمی به بهانه روز خبرنگار و تجلیل از خبرنگاران عرصه شهری و اقتصادی، روز گدشته با حضور معاون برنامه ریزی، توسعه و امور شورای شهرداری تهران و شهردار منطقه 12 تهران در "عمارت مسعودیه" برگزار شد.
نوسانات قیمت طلا و بازار سکه و جواهر در ایام اخیر سبب شد تا با دکتر هومن زنگنه، عضو هیات رییسه اتحادیه انجمن طلا و جواهر کشور گفت و گویی کوتاه در روزنامه آسیا داشته باشیم. زنگنه با توضیحاتی اختصاصی درباره وضعیت کسب و کار طلا و جواهر، از خبرهای خوبی درباره این صنف در چند ماه آینده صحبت کرد که در ادامه می خوانیم:
دگرگونی ساز و‌کار فردی، اجتماعی و اقتصادی در اثر بیماری اپیدمی کرونا ‌و مشخص نبودن دامنه و ادامه دار شدن این بیماری، سبب شد تا با حمیدرضا موسوی، روانشناس بالینی و مشاور مرکز درمانی «مازلو»، درباره راهکارهایی امکان پذیر در زندگی امروز مردم ایران، در مواجهه با این بیماری، بحران های اقتصادی سال های اخیر و تغییرات اجتناب ناپذیر در حداقل های زندگی این روزهای مردم، گفت و گویی انجام دهیم که در ادامه می خوانید:
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
سینا
۱۴۰۰/۱۲/۰۲
0
0
0

با سلام کجا میشود این مستند را تماشا کرد؟


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید