صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۱۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۸:۱۲
کد خبر: 3408
گزارشگر: 213
۱۵۳۱
۱
۰
۲
نماینده کارگران در شورای‌ عالی کار مطرح کرد:

کارگران؛ ناتوان از خرید گوشت یا برنج! افزایش 100 درصدی حقوق هم دردی از کارگر دوا نمی کند

کارگران؛ ناتوان از خرید گوشت یا برنج! افزایش 100 درصدی حقوق هم دردی از کارگر دوا نمی کند
محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای‌ عالی کار، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست در زمینه میزان افزایش حقوق کارگران دخالت نکنند و از نمایندگان کارگری شورا حمایت کنند تا تلاش‌های آن‌ها به نتیجه برسد؛ چرا که در حال ‌حاضر کارگران عادی نمی‌توانند حتی گوشت یا برنج خریداری کنند.
نماینده کارگران در شورای‌ عالی کار: کارگران نمی‌توانند گوشت یا برنج بخرند

محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای‌ عالی کار، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست در زمینه میزان افزایش حقوق کارگران دخالت نکنند.

در حالی که اکنون حداقل حقوق کارگران ایران دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است، نمایندگان مجلس ایران خواستار افزایش ۴۰ درصدی آن برای سال آینده شده‌اند.

اما تاجیک روز شنبه به خبرگزاری تسنیم گفت این حداقل حقوق حتی اگر ۱۰۰درصدی افزایش یابد، باز هم نمی‌تواند فاصله میان سبد هزینه و دستمزد دریافتی آنان را پر کند.

او با تاکید بر این‌که «طبق قانون مقدار دستمزد و افزایش میزان دستمزد کارگران در شورای‌عالی کار مشخص می‌شود»، ادامه داد: «نمایندگان مجلس عضو شورا نیستند، بنابراین اعلام درصد توسط آن‌ها مورد تایید جامعه کارگری نیست و از ورود آن‌ها به وادی عدد و رقم گله‌مند هستیم.»

نماینده کارگران در شورای عالی کار همچنین گفت: «اگر قرار است که مجلس دستمزد را تعیین کند، قانون را تغییر دهد و این کار را به عهده بگیرد، اما اگر به‌عنوان نمایندگان جامعه درصدد حمایت هستند، از نمایندگان کارگری شورا حمایت کنند تا تلاش‌های آن‌ها به نتیجه برسد.»

به گفته او، در جلسات کمیته دستمزد کارگران برای سال آینده، از «منابع آماری رسمی در سخنان و اطلاع‌رسانی‌ها و استناد به آمارهای بانک مرکزی» برای چانه‌زنی در زمینه افزایش دستمزد کارگران استفاده می‌شود.

این نماینده کارگران اضافه کرد: «در حال ‌حاضر کارگران عادی نمی‌توانند گوشت یا برنج خریداری کنند. ارز دولتی هزینه می‌شود ولی قیمت‌ها همچنان به نرخ آزاد به‌دست کارگران می‌رسد.»

هم‌زمان، علی اصلانی، عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار، به ایسنا گفت: «در کشور قریب به ۱۰ میلیون نفر کارگر زیرزمینی داریم. کارگرهایی که هیچ‌کس بر حقوق آن‌ها نظارت نمی‌کند و همه‌شان از حداقل مزد تعیین‌شده هم حقوق کمتری می‌گیرند. بعضی‌ها ماهانه ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار تومان دستمزد دارند.»/
https://www.asianews.ir/u/1Xk
اخبار مرتبط
طرح افزایش هر شش ماه یکبار مزد کارگران، توسط نمایندگان مجلس به جریان افتاده است؛ در حالی که در قانون کار امکان افزایش چندباره دستمزد در طول یک سال وجود دارد و برای این منظور، نیازی به طرح جدید نمایندگان مجلس نیست؛ نمایندگان به جای اعلام وصول این طرح، به دولت فشار بیاورند تا الزامات ماده 41 قانون کار اجرایی شود.
محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در شورای عالی کار، سبد معیشت سال آینده را ۱۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود که نمایندگان کارگران به دنبال واقعی‌تر کردن میزان دستمزدند؛ در حالی که فرامرز توفیقی نماینده دیگر شورای عالی کار گفته است از سال گذشته سبد معیشت کارگران ۲۰۰ درصد گران شده است و چرا برای مسئولان سوال نشده که چطور خانواده یک کارگر با حقوق زیر ۳ میلیون تومان زنده است؟
فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد شورای عالی کار می گوید که از سال گذشته سبد معیشت کارگران ۲۰۰ درصد گران شده است و چرا برای مسئولان سوال نشده که چطور خانواده یک کارگر با حقوق زیر ۳ میلیون تومان زنده است؟!در حالی که با وجود اعتراضات بسیار کارگران و بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی نسبت به افزایش و همسان سازی حقوق هنوز تصمیم روشنی در این باره گرفته نشده و این تبعیض تا حدی است که طرح همسان سازی برای بازنشستگان کشوری و لشگری در سال 99 به اجرا درآمده و پرداخت ها در این خصوص افزایش چشمگیر داشته است.
رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مازندران گفت: آسایش، آرامش معیشتی و صنفی جامعه کارگری و بازنشستگی در گرو حمایت از کسانی در انتخابات ۱۴۰۰ است که از جنس طبقات ضعیف و کارگر باشد،
رییس فراکسیون کارگری مجلس گفت: قرار است جلسه افزایش حقوق 40 درصدی کارگران در مجلس برگزار شود و در این رابطه تصمیماتی بگیرند.
اگرچه افزایش دستمزد کارگران خباز وابسته به افزایش قیمت نان است ولی گرانی نان راه چاره نیست و گران شدن نان نه تنها هزینه‌های روزمره زندگی را افزایش می‌دهد بلکه زنگ خطر افزایش قیمت کالاهای اساسی دیگر را نیز به صدا درمی‌آورد.
در روزهای گذشته، بازنشستگان سخت و زیان‌آور در اعتراض به اصلاحات ناچیز همسان‌سازی اعتراضاتی صورت دادند و نمایندگان این بازنشستگان می‌گویند: صدای ما شنیده نمی‌شود.
دومین بار است که نمایندگان مجلس، عدد و رقم برای دستمزد سال آینده کارگران مشخص می‌کنند؛ هفته قبل، یک نماینده دیگر از افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی مزد خبر داد و حالا رئیس فراکسیون کارگری می‌گوید: سال بعد باید مزد کارگران ۴۰ درصد افزایش یابد.
امروز دولت لایحه بودجه سال بعد را به مجلس ارائه داد و افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان و همچنین پیشنهادِ افزایش ۲۵ درصدی دستمزد کارگران جزو این لایحه بود.
بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور درباره مشکلات جامعه کارگری گفت: فشارهای اقتصادی از سنوات قبل و بنا به دلایلی مختلف تاکنون بر دهک‌های پایین جامعه تحمیل شده است و دستمزد نیاز به بازنگری دارد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
محبوب
۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
0
1

با سلام وقتی که دولت و حاکمیت در اداره کشور عاجز هستند و فقط پایشان را در یک کفش کرده اند که بتهرین حاکمان روی کره زمین هستیم و کوچکترین انتقادی را بر نمی تابند و هر کس هم اعتراض صنفی هم بکند سر کوب می شود انتظار از چنین حاکمیت اب در هاون کوبیدن است


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید