صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۲
کد خبر: 3801
گزارشگر: 213
۵۲۲۵
۱
۰
۶
در پی کشتار سوخت‌بران در سیستان و بلوچستان

بیمارستان و سردخانه «سراوان»پر شد/اعتراض امام جمعه زاهدان به کشتن «سوخت بران»/درگیری مردم با نیروهای انتظامی

بیمارستان و سردخانه «سراوان»پر شد/اعتراض امام جمعه زاهدان به کشتن «سوخت بران»/درگیری مردم با نیروهای انتظامی
در پی کشتار سوخت‌بران عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با صدور بیانیه‌ای تیراندازی‌ها به سمت این افراد را محکوم کرد و آن را «خلاف شرع و قانون» خواند.

اعتراض امام جمعه اهل سنت زاهدان

در پی کشتار سوخت‌بران عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، با صدور بیانیه‌ای تیراندازی‌ها به سمت این افراد را محکوم کرد و آن را «خلاف شرع و قانون» خواند.

او گفت: «سوخت‌بری جرم و قاچاق نیست؛ سوخت‌بران نان‌آوران خانواده‌‌های خودشان هستند و زندگی هزاران خانواده از همین طریق می‌چرخد.»

 

اعتراض اهالی سراوان به تیراندازی  نیروی انتظامی به سمت سوخت‌بران

در پی تشدید اعتراضات به تیراندازی ماموران نیروی انتظامی به سمت سوخت‌بران در سراوان، استانداری سیستان و بلوچستان «شلیک‌ به آن‌ها را به ماموران کشور پاکستان» نسبت داد.

محمدهادی مرعشی،‌ معاون امنیتی-انتظامی استانداری استان سیستان و بلوچستان، روز سه‌شنبه پنجم اسفندماه به تجمع سوخت‌بران در گذر مرزی «شمسر» و تلاش آن‌ها برای ورود به ایران اشاره کرد و گفت: «ظاهرا تجمع آن‌ها منجر به تیراندازی از سوی ماموران پاکستانی می‌شود و هجوم شدت پیدا می‌کند که جمعیت با شکستن درهای گذر مرزی وارد می‌شوند.»

مرعشی در ادامه افزود: «در نهایت هجوم جمعیت، ماموران تیراندازی می‌کنند و تعدادی مجروح و جمعیت متفرق می‌شوند، مجروحان به بیمارستان منتقل شده و در مجموع موضوع در حال بررسی قرار دارد.»

او به یک کشته و چهار مجروح میان جمعیتی که به ایران وارد شدند، اشاره کرد و افزود این مساله «در اثر تیراندازی آن سوی مرز بوده است.» مرعشی «تعداد کل کشته‌ها را دو نفر و زخمی‌ها را شش نفر عنوان کرد.»

این در حالی است که منابع مستقل از دست‌کم ۱۰ کشته و پنج مجروح خبر می‌دهند.

این مقام امنیتی استان سیستان و بلوچستان، دلیل اعتراضات روز سه‌شنبه در مقابل فرمانداری و ورود خانواده کشته‌ها و مجروحان را به ساختمان فرمانداری، «تحریک» در فضای مجازی عنوان کرد و به «گروهک‌های ضد انقلاب و معاند» نسبت داد.

در حالی که براساس برخی گزارش ها ماموران مرزبانی روز دوشنبه ده‌ها سوخت‌بر بلوچ را در منطقه صفر مرزی سراوان هدف تیراندازی‌های خود قرار دادند که دست‌کم ۱۰ نفر کشته و پنج نفر مجروح و بستری شدند. همچنین برخی گزارش‌ها حاکی است که ده‌ها نفر دیگر نیز دچار جراحت شده‌اند.

اعتراض و هجوم خانواده‌ها به فرمانداری

اهالی و خانواده قربانیانی که در اثر تیراندازی ماموران نیروی انتظامی کشته شدند، روز سه‌شنبه در جریان تجمع خود وارد ساختمان فرمانداری شدند و برخی از تجهیزات آن را آتش زدند.

در ویدیوهایی که از اعتراضات شهروندان سراوان منتشر شده، آن‌ها علاوه بر تجمع مقابل ساختمان فرماندار و آتش زدن تجهیزات آن، یک دستگاه خودروی نیروی انتظامی را هم به آتش کشیدند.

بر اساس این گزارش،‌ بیمارستان و سردخانه شهرستان شستون سراوان در آستانه پر شدن قرار گرفته و تامین منابع خون برای مجروحان با مشکل مواجه شده است.

پیش از این نیز گزارش‌هایی مشابه‌‌ از شلیک به سوخت‌بران در این منطقه منتشر شده بود.

در خردادماه سال ۱۳۹۸ هم حادثه‌ای مشابه و کشته شدن یک سوخت‌بر اهل خاش با شلیک ماموران نیروی انتظامی موجب انتقاد امام جمعه اهل سنت زاهدان شد. او در آن زمان هم خواستار ممنوعیت تیراندازی در جاده‌ها از سوی شورای تامین استان شده بود.

پایگاه خبری هرانا که اخبار حقوق بشر ایران را منتشر می‌کند اشاره کرده که سالانه ده‌ها نفر از شهروندان عمدتا بلوچ در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان در تیراندازی ماموران کشته می‌شوند و عمده آن‌ها افرادی هستند که به کار فروش و جابه‌جایی سوخت مشغول هستند./

https://www.asianews.ir/u/23g
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
امراله مهماندوست
۱۳۹۹/۱۲/۱۳
5
0
0

یکی از راه های کمک به مردم استان سیستان و بلوچستان در کشور ایران احداث آبراهه از دریای عمان به دریاچه خزر است که با نصب آب شیرین کن های مناسب در طول مسیر آبراهه از جنوب کشور ایران تا شمال کشور ایران اشتغال به کار کشاورزی و صنعتی و حمل و نقل مسافر و بار دریایی و ... در قسمتی از خاک کشور ایران که مردم خیلی فقیری هم دارد رونق خواهد گرفت. شرایط اقتصادی در همه جای کشور ایران خراب است و فقط مشکل استان های مرزی کشور ایران نیست فقط بهانه ای برای تحریک به شورش قوم های بلوچ و کرد و لر و عرب و ... در استان


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید