صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
شنبه / ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۱۹:۲۹
کد خبر: 4221
گزارشگر: 213
۴۴۴۵
۰
۰
۹
در ادامه اعتراض ها به وضع معیشتی و خسران های بازار سرمایه

تجمع گسترده «مالباختگان بورس»؛ «کشاورزان اصفهان» و معترضان اقتصادی شرکت ها

تجمع گسترده «مالباختگان بورس»؛ «کشاورزان اصفهان» و معترضان اقتصادی شرکت ها
امروز در اصفهان کشاورزان معترض به وضعیت زاینده‌رود و حق آبه خود، اقدام به برگزاری تجمع کردند؛ همچنین تجمع برخی از سهامداران شرکت خودروسازی «آذیکو» و مالباختگان بورس نیز در استانهای مختلف کشور به درگیری هایی کشیده شد.

تجمع برخی از سهامداران شرکت خودروسازی «آذیکو» در روز شنبه مقابل وزارت صنعت و معدن با برخورد ماموران انتظامی مواجه شد.سهامداران معترض که از سال ۹۷ اقدام به پرداخت پول برای خرید خودرو کرده‌اند، تاکنون موفق به دریافت خودرو نشده و با تجمع مقابل وزارتخانه خواستار پاسخگویی وزیر صنعت و معدن یا حداقل دریافت پول‌های پرداخت شده بودند.

در حالی که گزارشی از حضور مقام‌های وزارتخانه در جمع معترضان منتشر نشده، تصاویری در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد ماموران پلیس با حمله به معترضان آنها را کتک می‌زنند.

در اصفهان نیز کشاورزان معترض به وضعیت زاینده‌رود علیرغم تهدید مقام‌های قضایی و امنیتی اقدام برگزاری تجمع کردند. این گروه از کشاورزان به «برداشت‌های غیرقانونی» از رودخانه زاینده‌رود معترض هستند.صبح امروز دادستان انقلاب شهر اصفهان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که «هرگونه تجمع تحت عنوان مطالبات حوزه کشاورزی و زاینده‌رود بدون مجوز شورای تامین استان» ممنوع است و با «عوامل مخل نظم عمومی» برخورد می‌شود.

-----------------------------------

بیشتر بخوانید:

توسعه زیر ساخت های کشاورزی ضروری است/حمایت از کشاورزان کشور در اولویت باشد

خیابان سعادت آباد تهران «توسط مالباختگان بورس» بسته شد

خسارت دیدگان بورسی شعار عدم شرکت در انتخابات سر دادند

خروج نقدینگی از بورس ادامه دارد/رییس سازمان بورس در کلاب هاوس
-------------------------------------------------------------------------------------------------------

خبرگزاری ایلنا در گزارشی از این تجمع نوشته است که «قرار است کشاورزان به سمت رودخانه بروند و مسیرهای پمپاژ» آب که به گفته آنها غیرقانونی است را دنبال کنند.در همین حال در تجمع اعتراضی دیگری در مشهد، برخی سهام‌داران مال‌باخته بورس تجمع اعتراضی برگزار کردند. در این تجمع معترضان با سر دادن شعارهایی چون «دولت ورشکسته، رو پول ما نشسته» به رویکرد دولت روحانی در حل مشکلات بورس اعتراض کردند.

در سال‌های اخیر، کشاورزان استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری بارها درباره وضعیت برداشت از زاینده‌رود و طرح‌های انتقال آب تجمع و اعتراض کرده‌اند.

به گزارش آسیانیوز، از جمله این تجمعات، اسفند سال ۹۶ و هفته‌های نخست سال ۹۷ برگزار شد و کشاورزان منطقه وَرزَنه در شرق اصفهان در اعتراض به کم‌آبی و همچنین اختصاص نیافتن حق‌آبه بارها تظاهرات و تجمع کردند.

دامنه این تظاهرات حتی به نماز جمعه اصفهان کشیده شد و شماری از کشاورزان با حضور در نماز جمعه ضمن پشت کردن به جایگاه امام جمعه شعار دادند: «پشت به دشمن – رو به میهن». در یک مورد دیگر در سال ۹۵، در جریان درگیری‌های شهرستان بلداجی استان چهار محال و بختیاری به دلیل اعتراض به یک پروژه انتقال آب تعدادی از کشاورزان بازداشت شدند و به برخی از تاسیسات دولتی خسارت وارد شد. همچنین یک نفر جان خود را از دست داد.

پس از این وقایع، شهریور سال گذشته، دادگاهی در شهر بروجن، استان چهار محال و بختیاری، ۷۶ کشاورز معترض به طرح انتقال آب را هر یک به چهار ماه زندان و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرد. پس از بروز بحران‌های متعدد مرتبط با مسائل آب، اسفند سال ۹۷، اردشیر نوریان، نماینده شهرکرد در مجلس دهم، خبر داد که «شورای عالی آب» و «شورای عالی امنیت ملی» دستور داده‌اند که «از رسانه‌ای شدن مسائل آب خودداری شود».

سد زاینده‌رود یکی از اصلی‌ترین سدهای مرکز ایران و تأمین‌کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، کشاورزی و برخی کارخانه‌های صنعتی در منطقه مرکزی ایران است که در ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان در شهرستان چادگان قرار دارد.

زاینده‌رود بیش از ۴۰۰ کیلومتر طول دارد و بزرگ‌ترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است. این رودخانه در دهه‌های اخیر به‌ علت کمبود بارش‌، خشکسالی‌های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش بی‌رویه برداشت در بالادست و استفاده در کارخانه‌ها در میانه‌ راه، به یک رودخانه فصلی تبدیل شده و در پایین‌دست در فصول گرم با خشکی مواجه است.

همچنین در تجمع اعتراضی دیگری در مشهد، برخی سهام‌داران مال‌باخته بورس تجمع اعتراضی برگزار کردند. در این تجمع معترضان با سر دادن شعارهایی چون «دولت ورشکسته، رو پول ما نشسته» به رویکرد دولت روحانی در حل مشکلات بورس اعتراض کردند.

روز گذشته نیز صد نفر از فعالان بازار سرمایه در نامه‌ای به سران قوای سه‌گانه حکومت از وضعیت بورس به عنوان «قصه پرغصه» یاد کرده‌ و نوشته‌اند که «سرمایه‌گذاران ترسیده‌اند و احساس می‌کنند در این وادی تنها و بی حامی هستند».

در این نامه هشت پیشنهاد برای حل مشکلات بورس مطرح شده و خواستار حمایت آنها از بورس شده‌اند.

شاخص بورس تهران ابتدای سال گذشته حدود ۵۰۰ هزار واحد بود، اما در حالی که کشور با رکود و رشد منفی اقتصادی مواجه بود، تا نیمه‌های مردادماه شاخص کل بورس تا بالای دو میلیون واحد اوج گرفت، اما از اواخر مردادماه ریزش این بازار به‌تدریج آغاز شد.

این روند باعث شد شمار گسترده‌ای از مردم که با تشویق مقامات دولتی سرمایه‌های نقدی خود را وارد بازار بورس کرده بودند، متضرر شوند و مال خود را ببازند. از ٱن زمان دولت بارها وعده‌هایی برای تقویت و حمایت از بازار و سهام‌داران خرد داده، اما هیچ یک از این وعده‌ها تاکنون به اجرا نرسیده است.

این در حالی است که در پاییز سال گذشته رئیس بانک مرکزی ایران به‌ طور تلویحی اعلام کرد که دولت کسری بودجه خود را با فروش سهام تأمین کرده است.کارشناسان در طول یک سال گذشته بارها درباره «دستکاری دولت در بورس» و «وجود حباب» در این بازار هشدار داده‌اند،‌ اما دولت این اتهام‌ها را رد کرده است./

https://www.asianews.ir/u/2dZ
اخبار مرتبط
یک فعال کارگری گفت: قرار بود قفل‌های زنگ زده اقتصاد را بگشایند اما بیشتر از قبل، قفل به پای زندگی ما کارگران و مزدبگیران نهادند و یکی از شعارها، اشتغال و کارآفرینی بود مثلا گفتند در دولت قبلی فساد وجود داشت و پول‌های نفت و دکل‌های نفتی را غارت کردند؛ گفتند چرا تحصیل‌کرده‌ها باید به خارج فرار کنند. از وضعیت درمان، مسکن و مایحتاج اولیه ناراضی بودند اما نتیجه چه شد؛ در هیچ زمینه بهبود اساسی حاصل نشد!
نماینده مجلس گفت: کارگران بازنشسته تامین اجتماعی خواستار همسان سازی و متناسب سازی حقوق هستند که با پی گیری های انجام شده و طبق برنامه ششم در سال ۹۵ سازمان تامین اجتماعی مکلف شده است متناسب سازی حقوق کارگران بازنشسته را انجام دهد و همچنین دولت هم موظف شده است تا بدهی های خود را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.
سهامداران و مالباختگان بازار سرمایه امروز اول اردیبهشت 1400 مقابل سازمان بورس تحمع اعتراضی برگزار کردند و مانع تردد خودروها در خیابان سعادت آباد شدند؛ این تجمع در بیشتر شهرهای بزرگ ایران شکل گرفته است.
دبیر کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: دومین مرحله متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی در حالی اجرا شد که هنوز منابع مورد نیاز و مصوب مجلس برای مرحله اول متناسب‌سازی نیز به این سازمان واگذار نشده است.
ده‌ها نفر از سهام‌داران مال‌باخته بورس با تجمع مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران شعارهایی از قبیل «از بس دروغ شنیدیم، ما دیگه رای نمی‌دیم» سردادند.
عضو شورای عالی بورس گفت: هر کدام از سهام‌داران از این پس سهامدار یک شرکت استانی خواهند شد و سود هر یک از استان‌ها و شرکت‌ها از سال آینده متفاوت خواهد بود.
رئیس کانون عالی بازنشستگان گفت: سازمان از دولت طلبی سنگینی دارد و اگر دولت مطالبات سازمان را درست و حسابی پرداخت کند، سازمان هم می‌تواند به تعهدات خودش و راجع به مجموعه‌ی بازنشستگان اقدام‌های لازم را انجام دهد. با این حال احکام متناسب‌سازی مستمری‌بگیران تامین اجتماعی دائمی است.
بازار سرمایه تا کنون در معاملات سال جدید روند نزولی سال گذشته را ادامه داده و بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به شرایط موجود در بازار روند نزولی و افزایش عرضه در بسیاری از نمادها ادامه دارد.
با ادامه دور جدید اعتراضات معیشتی و صنفی در کشور بازنشستگان تامین اجتماعی و مال‌باختگان بازار بورس ایران در تهران و شهرهای دیگر کشور دست به تجمع زده و بر شرکت نکردن در انتخابات تاکید کردند.
گروهی از سهامداران حقیقی در اعتراض به ریزش بازار بورس و زیان‌های وارده به آنها مقابل ساختمان بورس اوراق بهادار تهران تجمع کردند و شعار «عزا، عزاست امروز» سر دادند.
بازنشستگان کارگری با برشماری تخلفات صورت گرفته، خواستار اصلاح سریع احکام شدند و اعتراض آنان مبنی بر این است که تبعیض بین بازنشستگان همکار و غیرهمکار و تبعیض میان بازنشستگان کارگری و بازنشستگان صندوق‌های کشوری و لشگری. تمام وعده‌های پیشین بی‌نتیجه مانده است و در عمل محقق نشده است.
در هفته آینده سه واریزی برای گروه‌های مختلف مردم انجام می‌شود که شامل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، مرحله دوم سود سهام عدالت و یارانه ماه رمضان است؛ اگرچه هنوز واریز یارانه رمضان قطعی نیست.
بازار سهام در حالت نزولی قرار گرفته و به اخبار و حواشی مذاکرات در وین واکنش خاصی نشان نمی‌دهد و روند منفی شاخص و افزایش صف‌های فروش ادامه دارد.
امروز بورس تحت تاثیر نشست وین قرار دارد و تحولات امروز بازار سهام به اخبار دیپلماتیک بستگی دارد.
رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین‌اجتماعی گفت: در سال‌جاری اقدام بسیار ارزشمندی توسط سازمان تامین‌اجتماعی انجام شد و بسیار خوشحالیم که افزایش حقوق سالانه بازنشستگان همراه با مرحله دوم متناسب‌سازی از ابتدای سال جاری انجام می‌شود.
فضای سرمایه گذاری در بازار سهام اگر چه با تردید و ابهام روبه‌روست که همچنان بورس بازان در یک وضعیت خوش بینانه، منتظر محرک های قوی از جمله مذاکرات برجامی هستند؛ در حالی که اگر دولت به وعده‌هایش برای حجم تامین مالی از طریق فروش سهام شرکت‌های دولتی عمل کند احتمالا سال آینده یک سال رویایی از نظر عرضه‌های اولیه در بورس خواهد بود
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید