صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۲:۳۸
کد خبر: 8171
گزارشگر: 2
۶۰۳۹۹۹
۰
۲
۱۴
تولید و عرضه محصولات گالوانیزه

تاثیرات نوسانات گاز بر بازار محصولات گالوانیزه و فنس ...

تاثیرات نوسانات گاز بر بازار محصولات گالوانیزه و فنس ...
شهرستانی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد: در برخی از واحدها امکان جایگزینی سوخت دیگری با گاز وجود ندارد، در اینصورت این واحدها ناچارا رو به تعطیلی می‌روند اما در برخی از واحدها مثل واحد ساخت گندله می‌توان با جایگزینی سوخت به فعالیت خود بپردازند. او با ابراز نگرانی درمورد قطعی گاز در واحد‌های فولادساز اظهار کرد: اعمال محدودیت‌ها سبب بازماندن از اهداف سالانه می‌شود، با کاهش تولید ۲.۵ میليون‌تنی، در بهترین حالت حدود ۲۶ میلیون تن تولید خواهیم داشت.

دوباره قطع برق در زمستان

 

شرکت توزیع برق تهران خبر داد احتمال قطع و محدودیت تأمین برق در پایتخت وجود دارد. مشکلاتی از قبیل گرما، خاموشی و افزایش قیمت برق به طور همزمان در شش ماه اول سال برای مشترکان ایرانی به وجود آمده بود که در این راستا شرکت برق توضیح داد علت این محدودیت‌ها، مصرف بالای گاز و محدودیت خوراک صنایع است.

از اواخر شهریور صنایع مازوت را جایگزین گاز کرده بودند. مازوت که سوختی کم‌کیفیت و آلاینده‌زا است، مشکلاتی را برای محیط زیست ایجاد کرده است.

با همه این مشکلات اکنون به نظر می‌رسد که مازوت نیز به سختی به صنایع می‌رسد.

 

خاموشی‌ها در زمستان هم ادامه دارد؟

 

کمبود برق در سال گذشته سبب شد که برق اتوبان‌ها و معابر شهری قطع شود و اعتراضات مردم را در پی داشت. راهکار جایگزین دولت برای قطع برق معابر، قطع برق و خاموشی ساعتی در صنایع گوناگون بود که پیامدهایی برای کشور در پی داشت. به دنبال این قطعی برق، صنایع مجبور شدند که مازوت را به عنوان سوخت مورد نیاز بسوزانند که در نتیجه سوخت مازوت و جایگزین شدن آن، هوا در تمام طول پاییز و زمستان آلوده بود.

گاز، خوراک نیروگاه‌های تولید برق است و ایران در جایگاه دوم دارنده منابع گازی جهان است که در فصل زمستان روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب کسری گاز دارد.

با در نظر گرفتن این کسری گاز زمستان، تنها گزینه‌ای که پیش روی نیروگاه‌ها برای جلوگیری از خاموشی قرار دارد، استفاده از مازوت است. این در شرایطی است که معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع ممنوع شده است.

 

 

چگونگی مصرف گاز در صنایع

 

عضو کارگروه سوخت سندیکای شرکت های تولیدکننده برق اظهار داشت نارسایی‌های شبکه انتقال گاز و عوامل متعدد دیگری که نیروگاه‌ها و صنایع در آن نقشی نداشتند، سبب شد کشور در دو راهی خاموشی یا آلودگی ناشی از مازوت قرار گیرد.

محمدرضا زاهد اعلام کرد: در طول یک سال در کل کشور حدود ۲۱۰ میلیارد مترمکعب گاز مصرف می‌شود که نزدیک به ۱۰۵ میلیارد مترمکعب آن مربوط به مصارف خانگی و تجاری، حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب مصارف نیروگاه و نزدیک به ۴۰ میلیارد مترمکعب مصارف سایر صنایعی از جمله فولاد، سیمان، پالایشگاه‌ها... است. این مسئله نشان می‌دهد که ۳۰ درصد مصرف سالانه گاز در کل کشور مربوط به نیروگاه‌ها است.

او در ادامه گفت: اگر نیروگاه‌ها فقط با سوخت گاز برق تولید کنند، روزانه چیزی بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ میلیون مترمکعب گاز نیاز دارند که در ایام سرد سال با محدودیت‌های گازی کمتر از ۱۰۰ میلیون مترمکعب مختص به نیروگاه‌ها است. این سبب می‌شود که تعدادی از نیروگاه‌ها سوخت گاز نداشته باشند و از سوخت دوم و جایگزین به اجبار استفاده کنند.

سوخت مازوت نسبت به گازوییل از ارزش صادراتی کمتری برخوردار است و در کوتاه مدت استفاده از آن به لحاظ اقتصادی به صرفه تر است.

 

علت کمبود گاز چیست؟

 

زاهد در خصوص علت تداوم مشکل کمبود گاز و حل نشدن مشکلات مربوط به آن گفت: عدم توسعه ‌یافتگی شبکه انتقال گاز علت اصلی افت سوخت در زمستان است. احداث نشدن کمپرسورخانه‌ها به اندازه کافی و لوله‌های تقویت فشار گاز نقش مهمی در کمبود گاز در فصول سرد دارد. این موضوع پس از قطع گاز از ترکمنستان در سالهای ۹۷ به بعد نمود بیشتری یافته است‌.

 

راهکارهای پیشگیری از خاموشی

 

عضو کارگروه سوخت سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در خصوص راهکارهایی برای جلوگیری از خاموشی اظهار داشت: در حقیقت تا سرمایه‌گذاری‌های لازم در شبکه انتقال گاز کشور برای احداث خطوط انتقال در حد کفایت انجام نگیرد، این مشکل خاموشی‌ها برطرف نخواهد شد. با افزایش نرخ گاز نیروگاه‌ها، درآمد حاصله به وزارت نفت می‌رسد و اینگونه زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری در ارتقای شبکه فراهم می‌شود. از این رو منابع تأمین شده برای وزارت نفت و گاز می‌تواند در توسعه شبکه‌های انتقال گاز یا در بخش تولید در صورت لزوم سرمایه‌گذاری شود. این منابع برای ایستگاه‌های تقویت فشار گاز برای رفع مشکلات فنی آن‌ها نیز مکفی خواهد بود.

او در ادامه تاکید کرد: اگر برای نیروگاه‌ها مجوز صادرات برق صادر شود، حتی با فرض افزایش نرخ گاز نیروگاه‌ها، منابع مالی درآمد نیروگاه‌ها افزایش می‌یابد یا می‌توانند نرخ خرید برق از نیروگاه‌ها را واقعی کنند. در صورت افزایش نرخ گاز صنایع و نیروگاه‌ها و همچنین امکان اجازه صادرات برای صنایع و نیروگاه‌ها و یا در صورت اصلاح نرخ خرید محصولات صنایع برای جبران هزینه‌های صنایع و نیروگاه‌ها می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

از سوی دیگر قطعی گاز دغدغه فولادسازان شده است و این مسئله برای صنایع کشور آسیب‌های جبران ناپذیری را اعمال کرده است.

یک تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه ارزش افزوده حاصل از صنایع فولادی در مقایسه با پتروشیمی بیشتر است، اظهار داشت که بهتر است گاز صنایع فولادی قطع نشود.

او بیان داشت: براساس تجربه قطعی برق صنایع در تابستان، حدود ۶ میلیارد دلار خسارت برای صنایع فولادساز برآورد شده است.

 

فنس آهنی

 

تولیدات داخلی فنس

 

این مسئله در تولید و عرضه محصولات گالوانیزه، فنس‌ها و ابزارآلات مرسوم و مهم نقش اساسی داشته است و نوسانات نرخ این محصولات در کارخانه‌های مختلف ناشی از سیاست‌های به کار گرفته شده است ؛ برای مثال قیمت فنس آهنی در شرایط کاهشی روند قیمتی خود را طی می کند.

روزبه شریعتی در ادامه اعلام کرد که به نظر می‌رسد باتوجه به زیان‌های وارده به صنایع و از سوی دیگر مشکلات کمبود ارز کشور، محدود کردن منابع ارزآور کشور منطقی نیست. از این رو لازم است که تدابیری اساسی برای حل این چالش‌ها اندیشیده شود و در جهت پیشگیری از ایجاد مشکلات کلان و افزایش قیمت محصولات ناشی از مواجه شدن با کمبود و مواردی از این قبیل گامی برداشته شود.

از سوی دیگر عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد بیان کرد برخی از واحدها امکان جایگیزینی سوخت دیگری با گاز وجود ندارد، در اینصورت این واحدها ناچارا رو به تعطیلی می‌روند اما در برخی از واحدها مثل واحد ساخت گندله می‌توان با جایگزینی سوخت به فعالیت خود بپردازند. او با ابراز نگرانی درمورد قطعی گاز در واحد‌های فولادساز اظهار کرد: اعمال محدودیت‌ها سبب بازماندن از اهداف سالانه می‌شود، با کاهش تولید ۲.۵ میلیون‌تنی، در بهترین حالت حدود ۲۶ میلیون تن تولید خواهیم داشت.

شهرستانی گفت: امیدوارم تا با سرمایه‌گذاری در این حوزه مشکلات موجود برطرف شود و دولت سیزدهم برای رفع کمبودها و چالش‌های بخش‌های تولیدی کشور تمهیداتی در نظر بگیرد.

منبع این اطلاعات صنایع فولاد توفیقی با مراجعه به این سایت می توانید تمامی قیمت ها را به صورت روزانه دریافت کنید :

https://fouladtofighi.com/%d8%aa%d9%88%d8%b1%db%8c-%d8%ad%d8%b5%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%81%d9%86%d8%b3-%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa/

نوید جمشیدی
https://www.asianews.ir/u/5eg
اخبار مرتبط
مسوولان می‌گویند به دلیل مصرف بالای برق و گاز خانگی و تجاری ناچار به قطع برق در برخی مناطق شده‌اند و برخی از کارشناسان و روزنامه‌نگاران اما قطعی برق را مرتبط با تولید بیت کوین توسط چینی‌ها در ایران می‌دانند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید