صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۲۰:۱۲
کد خبر: 8181
گزارشگر: 213
۴۵۹۰۹
۸
۱
۱۳
ناگفته های عجیب کشته شدن دختر ۱۷ ساله اهوازی

روایت تکان دهنده «شاهدان» درباره زندگی و قتل مونا حیدری

روایت تکان دهنده «شاهدان» درباره زندگی و قتل مونا حیدری
اهالی محله ناصر خسرو اهواز روایت های تکان دهنده ای درباره زندگی و قتل مونا(غزل) حیدری بیان کرده اند.

به گزارش آسیانیوز، در میان اهالی محل، یکی بر قصاص قاتل تاکید می‌کند و یکی معتقد است که مقتول آبروی خانواده را برده است.

گفته شده بود مونا حیدری به ترکیه گریخته و برای ادامه زندگی مشترک به اجبار به ایران بازگردانده شده بود. 

ظهر روز شنبه، ۱۶ بهمن، خبر قتل فجیع یک زن ۱۷ ساله در رسانه‌های عمومی و فضای مجازی منتشر شد. مونا حیدری، کودک‌همسری که به ترکیه گریخته و برای ادامه زندگی مشترک به اجبار به ایران بازگردانده شده بود، به بهانه‌ ناموس و غیرت به طرز بی‌رحمانه‌ای به دست شوهرش به قتل رسید و شوهر جوان پس از کشتن او، با سر بریده همسر مقتولش جلو چشم اهالی محل جولان داد.

---------

بیشتر بخوانید

قتل مونا حیدری؛ تازه ترین روایت/مردان در خلأ قانونی غیرتی می شوند
-----------------------------

اگرچه قاتل و همدست او ظرف چند ساعت بازداشت شدند، پیامدهای روانی و اجتماعی این فاجعه وحشتناک هنوز ادامه دارد و تصاویر تلخی که منتشر شد افکارعمومی را متاثر کرده است. خبرگزاری ایسنا با انتشار گزارشی میدانی، به بررسی روایت شاهدان ماجرا پرداخته است. خبرنگار این رسانه گزارش خود را از آنجایی که شوهر جوان، سر بریده همسرش را جلو چشم کسبه می‌گرداند، شروع می‌کند؛ میدان کسایی اهواز؛ جایی که دو روز پس از حادثه همچنان فضا سنگین است و مردم هنوز از آنچه دیده‌اند، در شوک‌اند.

یکی از مغازه‌دارانی که شاهد اتفاق بود، درباره روز حادثه گفت: «در حال کار بودیم که دیدیم یک ماشین سر میدان ایستاد و مردی پیاده شد و سر بریده دختری در دستش بود. بعد شنیدیم که جنازه دختر را در خیابان ناصرخسرو انداخته و سرش را به میدان کسایی آورده و گردانده است. سه روز است که ما کسبه این میدان نه می‌توانیم بخوابیم نه حتی غذا بخوریم.»

یکی دیگر از تعمیرکاران شاغل در این محله نیز تاکید کرد که آن صحنه از یادش نمی‌رود و هنوز حال خوبی ندارد. به گفته این شهروند اهوازی، مردم این منطقه بعد از دیدن چنین صحنه‌ای از نظر روحی بسیار آشفته‌ شده‌اند: «همه ما وقتی شب به خانه می‌رویم، لرز می‌کنیم.»

اهالی خیابان ناصرخسرو هم چندان حال خوشی ندارند. آن‌ها شاهد بودند که بدن بی‌سر دختری نوجوان در خیابان رها شده است.

یک زن میانسال ساکن این خیابان درباره وحشت مردم و جزییات آنچه بعدا از این اتفاق دیده و شنیده است، چنین روایت می‌کند: «مثل کارهایی بود که داعش می‌کند. همه ما ترسیده‌ایم. می‌گویند این دختر ۱۷ ساله یک فرزند دارد. پس از فرار او به ترکیه، یکی از اقوام که در ترکیه ساکن بوده، آدرس دختر را پیدا کرده و به خانواده‌اش داده است. ظاهرا دختر در یک کمپ در ترکیه بوده و پدر او با نامه قاضی و پس از دادن تعهد به دولت، توانسته است دخترش را برگرداند.»

در میان اهالی محل، یکی بر قصاص قاتل تاکید می‌کند و دیگری معتقد است که این قتل ناموسی است: «بعد از فرار دختر به ترکیه آبرویشان رفته بود. می‌گویند بعد از فرار، از ترکیه عکس‌هایی با دوستش برای شوهرش می‌فرستاد و به غیرت شوهرش برخورده بود. خانواده این دختر انگشت‌نمای محل شده بودند و دیگر آبرویی برایشان نمانده بود.»

«قتل‌های ناموسی» در ایران اصطلاحی است که به قتل همسر، خواهر و دختر خانواده به دست مردان خانواده به بهانه تعصب و غیرت‌داشتن روی این افراد اطلاق می‌شود. این قتل‌ها در برخی نقاط ایران طوری به بخشی از فرهنگ تبدیل شده‌اند که موجب افتخار و سربلندی قاتل دانسته می‌شوند. در این میان، نه کاری برای فرهنگ‌سازی انجام می‌شود و نه از زنان حمایت‌های قانونی به عمل می‌آید.

به گزارش کمپین حقوق بشر ایران، با وجود ثبت ۷۷ هزار مورد همسرآزاری جسمی زنان تنها در سال ۱۳۹۹، لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت با تمام کاستی‌هایش پس از یک دهه اختلاف هنوز تصویب نشده است. از میان کشورهای عضو سازمان ملل فقط جمهوری اسلامی ایران، سومالی، سودان و تونگا به کنوانسیون سازمان ملل برای رفع هرگونه تبعیض علیه زنان نپیوسته‌اند./

https://www.asianews.ir/u/5ep
اخبار مرتبط
در حالی که بسیاری از مسوولان خواستار اشد مجازات برای شوهر همسرکودک مونا حیدری شده اند، در اغلب تریبون‌های رسمی مردانی که به زنان خود اجازه می‌دهند بی‌توجه به پوشش استاندارد قوانین جمهوری اسلامی ایران از منزل خارج شوند، «بی‌غیرت» خوانده می‌شوند.
شوهر یک کودک‌همسر اهوازی پس از کشتن او، سرش را برید و دقایقی بعد به خیابان آورد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
م
۱۴۰۰/۱۱/۲۰
0
0
0

باید بررسی بشه این آسیب اجتماعی فراگیر . چرا درصد چنین چشمگیری از بانوان اینچنین ولنگار و بی قید شدن . چرا یک زن که اسم مادر را یدک میکشد باید زندگی خانواده و فرزندش را دستخوش هوس کند ؟ برخی بانوان طوری رفتار میکنند انگار ازین جامعه نیستند و در فضایی جدا از جریان فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی موجود زندگی میکنند ! یا شاید پارامترهای زنانه را ابزار خوبی برای بهرمندی هر چه بیشتر از لذتها و داشته های نامتعارف میپندارند. انشا ا.. خداوند همه را به راه درست هدایت کند.

امیر
۱۴۰۰/۱۱/۲۱
0
0
0

آدم کشی وجنایت غیرت نیست! عده ای وحشی مثل این قاتل کفتار نجس، واژه مقدس "غیرت" را بدنام نکنند! غیرت در درجه اول ایجاد امنیت خاطر برای خانواده و ناموس است! کسی که انسان دیگری در کنارش امنیت جانی هم ندارد ، بی غیرت ترین فرد عالم است. غیرت را آنکسانی داشتند که مثل شهدای حرم ، از صدها و هزاران کیلومتر دورتر رفتند به کمک مظلومان ، به کمک کسانی که حتی بعضی مسلمان هم نبودند. کاری نداشتند گذشته آن فرد چیست. فقط برای دفاع از جان انسان ها رفتند و شهید شدند.. کسی که حتی همسرش در کنارش امنیت ندارد بی غیرت ترین و کثیف ترین مودات است.

عاطفه
۱۴۰۰/۱۱/۲۵
5
0
0

اولا که خدا به مادر غزل صبر بده🖤🤲.اگه پدر غزل رضایت بده بی غیرت واقعیه چون غزل پدرشو باور کرد و برگشت.سجاد اگه غیرت داشت که زنش رو بی ابروی کل دنیا نمیکرد.برا کشور خودم متاسفم که هیچ قانون واقعی برای حمایت از زنانش نداره که امثال این کثافت به اسم غیرت چنین بلایی سر عزیزانشون بیارن.اگه سجاد کمی غیرت داشت زنش رو طلاق میداد یا میبخشید.روحت شاد غزل🖤🖤

ساره
۱۴۰۰/۱۱/۲۸
0
0
0

مرده شور این غیرت رو ببره. کیرم وسط این غیرت که سرباره تنها راه مجازات همچین اراذل و اوباشی، فقط اعدامه اونم وسط خیابون و وسط میدون شهر و البته اعدام به شیوه های جدید باید اول آلت همچین مردی رو برید بعد پاهاشو و بعد چشمهاشو از حدقه درآورد تا دیگه کسی کودک همسری نکنه شرم به این کثافته هرزه شرم به پدرش و عمو و زنعموش که یه بچه رو قربانی کردن

شکو
۱۴۰۰/۱۲/۱۰
0
0
0

سجاد حیدری این حرومزاده اعدام باید گردد

محمد
۱۴۰۱/۰۳/۰۸
0
0
0

نمیخواستیش طلاقش میدادی اون شوهر حرامزاده‌ بد ذات داعشیش باید همانطور که سر اون طفلی برید همانطور قصاصش کنند و سرش ببرند

رضا
۱۴۰۱/۱۲/۱۹
0
0
0

سلام من خوندم که پدر مونا حیدری رضایت داده و اون پسر با برادرش آزاد شده اند . پدر مونا حیدری ۴بار بچشو به قتل رسوند . ۱. تو بچگی دادش شوهر ۲مهلت نداد بچش فکر کنه فقط بهش گفتند شوهر کن ۳بچه اش از دست یک انسان کثیف فرار کرد و رفت رفت بچشو پیدا کرد و آورد. ۴بچشو نداد تحویل کلانتری عمدا داد اونو به قتل رسوندش و آخرین حرف من . پدر مونا. عمو مونا .کل خانواده مونا و کل خانواده شوهرش تنها شانسی که داشتند من با مونا هیچ کاره ای نیستم. یعنی اگر من داداش مونا بودم به ناموسم قسم سجاد .مجاد برادر سجاد ننه سجاد هر کسی . هرکسی رو که می دیدم با اسلحه می پوکوندمشون تو هم . سر می بری تو محل می گردونی. من بودم سجاد و خانواده اش الان رو هوا بودن . والسلام.

ساحل
۱۴۰۲/۰۹/۰۵
0
0
0

فقط این زنان نیستن ک بی آبرویی میارن.ک اون هم حتما دلیلی داشته حتما احساس خوشبختی نمیکرده و ب خاطر اقتضای سن کمش چنین تصمیم بچه گانه ای گرفت. تعداد مردان خیانتکار خیلی بیشتر.مبخام بدونم اگر خود سجاد همسر و فرزندشو رها میکرد و میرفت خیانت و عشق و حال ایا سرنوشتش همین میشد؟اونوقت ننگ بی غیرتی شاملش میشد از سمت همسر و خونواده ها یا نه.ایا سر خودش هم بریده میشد.


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید