صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر بخش آنلاین(آسیانیوز)
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر بخش آنلاین (آسیا نیوز): نوید جمشیدی
جمعه / ۶ اسفند ۱۴۰۰ / ۱۶:۱۲
کد خبر: 8420
گزارشگر: 213
۶۶۵
۰
۰
۳
یادداشت/ذبیح الله رحمانی؛ نگاهی کوتاه به فیلم «عنکبوت»

یک فیلم «دیر» ساخته شد!

یک فیلم «دیر» ساخته شد!
فیلم «عنکبوت» شاید از نظر اجتماعی خیلی دیر ساخته شده و از سویی گرفتار شدن در مراحل ممیزی پخش نیز سبب خسران مضاعف آن شده است؛ همچنانکه «خانه پدری» کیانوش عیاری اگر در زمان خود به نمایش در می آمد،چه بسا جنایت های بعدی در جامعه اتفاق نمی افتاد.

به گزارش آسیانیوز، دومین ساخته ابراهیم ایرج زاد درباره مردی است که باورهای دینی سطحی دارد و برای پاک سازی زمین دست به کشتار می زند.

---------

بیشتر بخوانید

اکران «خائن کشی» و ماجرای کسوف تهران/حضور جنجالی مهران مدیری+عکس

--------------------------------------------

نکته مهم فیلم رفتار و کردار و گفتار مادر است که با انجماد فکری که دارد بچه و نوه پسری اش را طوری تربیت می کند که انگاری یگانه منجی عالم بشریت را یدک می‌کشند و نمایشی از نیش و کنایه پیرزن که نماد گذشته گان و باورهای سخیف و خاله زنکی وار است که منجر به کشتن انسان هایی است که معلول جامعه هستند نه علت اصلی بدبختی جامعه غرق در فساد و بدرفتاری ها، ظلم و جور و بی کفایتی ها...

در حالی که علم گمشده تربیت فرزند در این چندین دهه نوعی نیاز اساسی تلقی می شود؛ چرا که با یکدست شدن قوانین جاری، فقر مالی و فرهنگی شدید در جامعه ایرانی درخشان ظاهر شده است.

فیلم «عنکبوت» در پرداخت و روند داستان،با توجه به هیجانی پنهان، به کندی پیش می‌رود. موسیقی هم گاه به گاه ریتم پلان های ساده را سرعت می بخشد، اما با نگاه مستند وار باعث می‌شود که هیجان فیلم برای مخاطب کاسته شود.

این کاستی در عوض به مخاطب فرصت می دهد کمی تعمق در پیرامون حادثه داشته باشد و نمادهای همچون باران،ماه در پشت ابر و نور آینه شکسته در تلطیف فضای تلخ و دردناک موثر است.

--------------

بیشتر بخوانید
علت انصراف مسعود کیمیایی و پسرش از جشنواره فیلم فجر/پولاد درباره «قضاوت و داوری» چه نوشت؟

-------------------------------

 

در هر حال جای تأسف فراوان دارد که فیلم هایی همچنان دچار کج فهمی و برداشت های ناصواب هستند که در محاق می مانند؛ همچنانکه خانه پدری کیانوش عیاری که اگه در زمان خود به نمایش در می آمد،چه بسا جنایت های بعدی در جامعه  اتفاق نمی افتاد.

فیلم «عنکبوت» هم اولا خیلی دیر ساخته شده و ثانیاً گرفتار شدن در مراحل ممیزی پخش نیز باعث خسران مضاعفی شده است.

این فیلم هم اکنون در سینماهای تهران در حال اکران است./

آسیانیوز
https://www.asianews.ir/u/5l7
اخبار مرتبط
فیلم «دسته دختران» ساخته منیر قیدی با سر صداها و انفجارهای الکی شروع می شود و وقتی متوجه می شوی که فیلم بیش از بیست میلیارد تومان هزینه برداشته است، شوکه می شوی و این که این همه هزینه برای هیچی سرمایه گذاری کردند هم حماقت خارق‌العاده ای می خواهد.
آرش فرزین، فرزند زنده یاد فرزین، خواننده پرسپولیسی، سخنانی جنجالی درباره علی پروین و ماجرای ازدواجش با دختر علی پروین را در یک مصاحبه بیان کرد.
فیلم «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس به عنوان اولین ها با فضای عاشقانه شروع می شود که در آن فقر، فساد و بدرفتاری ها در جامعه ایرانی به روایت در آمده.
بعد از پذیرایی و گپ و گفت دوستانه آماده دیدن فیلم فیلمساز اولی با نام« برف آخر» به کارگردانی امیر حسین عسگری می نشینیم؛ فیلمی شاعرانه و با تصاویر کارت پستالی و مرتبط با فضای قصه.
پرده نقره ای تبلیغ نشست های تخصصی سینما را نشان می دهد و جالب اش اینه که اساتید دانشگاه امام صادق در باره سینما حرفی برای گفتن دارند.همه سنگر ها را فتح کرده اند و آخرین سنگر هم که سینماست، برایشان کاری ندارد، حرف زدن که مالیات ندارد؛ اینهمه حرف زده اند، درباره سینما هم فتوایی می دهند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید