صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۲۲
کد خبر: 17149
گزارشگر: 2
۳۰۹
۰
۰
۱
بهبود روش های مدیریت

BPMS یا BI کدام انتخاب بهتری است؟

BPMS یا BI کدام انتخاب بهتری است؟
در دنیای تجاری پر رقابت امروزی، سازمان‌ها دائما به‌دنبال یافتن راه‌هایی برای بهبود روش‌های مدیریت، عملکرد بهتر و تصمیم‌گیری آگاهانه هستند. دو مورد از قدرتمندترین و محبوب‌ترین ابزارها در این زمینه هوش تجاری (BI) و سیستم‌ مدیریت فرایند کسب‌وکار (BPMS) هستند. هر دوی این موارد قابلیت‌های منحصربه‌فردی برای کارایی و اثربخشی سازمان‌ها ارائه می‌دهند. اما برای پاسخ به سوال BPMS یا BI کدام انتخاب بهتری است؟ باید چیزی بیشتر از صرفا قابلیت‌های این ابزارها را بررسی کنیم.

BPMS چیست؟

سوال BPMS چیست پاسخ کاملی دارد. BPMS مخفف سیستم مدیریت فرایندهای کسب‌وکار در نظر گرفته می‌شود. این مجموعه نرم‌افزاری خواهد بود که برای تسهیل مدل‌سازی، اجرا، نظارت و بهینه‌سازی فرایندهای تجاری در یک سازمان طراحی شده است. BPMS ابزارها و ویژگی‌هایی را فراهم می‌کند که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا به‌طور مؤثر جریان کار و فرایندهای خود را مدیریت کنند و بهبود بخشند.

ویژگی‌های BPMS

برای درک پاسخ سوال BPMS یا BI کدام انتخاب بهتری است؟؛ باید ویژگی‌های هر کدام را بشناسیم. ویژگی‌های BPMS به شرح زیر است:

  • مدل‌سازی فرایند: ایجاد نمایش‌های بصری از فرایندهای تجاری برای درک بهتر و مستندسازی
  • اتوماسیون فرایند: خودکارسازی فرایندهای تجاری برای کاهش خطا و بهبود کارایی
  • ارکستراسیون فرایند: هماهنگی فعالیت‌ها، وظایف و تعاملات و اطمینان حاصل‌کردن از جریان آرام و پیوسته فرایندها
  • یکپارچه‌سازی: قابلیت ادغام با نرم‌افزار و سیستم‌های دیگر یک سازمان و تبادل داده
  • نظارت و تجزیه‌وتحلیل: بررسی روند پیشرفت فرایندها، شناسایی ناکارآمدی‌ها و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای تصمیم‌گیری آگاهانه جهت بهبود فرایند
  • تطبیق‌پذیری: قابلیت شخصی‌سازی باتوجه‌به مقررات، شرایط بازار و تغییر در اهداف

به‌طورکلی، BPMS نقش مهمی در کمک به سازمان‌ها برای ساده‌سازی عملیات، افزایش بهره‌وری و کنترل بیشتر روی عملیات تجاری و دید بهتر بر فرایندها ایفا می‌کند. این نرم‌افزار به‌ویژه در صنایع و بخش‌هایی که مدیریت کارآمد گردش کار ضرورت دارد و مانند امور مالی، مراقبت‌های بهداشتی، تولید و تدارکات بسیار ارزشمند در نظر گرفته می‌شود.
به زبان ساده، BMPS مانند یک رهبر ارکستر، به‌تمامی فعالیت‌های نوازندگان نظارت می‌کند و نقطه اتصال تمام آن‌ها برای ایجاد هماهنگی و تولید بهترین و گوش‌نوازترین موسیقی خواهد بود. اما BPMS یا BI کدام انتخاب بهتری است؟

BI چیست؟

هوش تجاری به مجموعه‌ای از فناوری‌ها و روش‌هایی اطلاق می‌شود که سازمان‌ها برای جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌های خام از آن‌ها استفاده می‌کنند. ویژگی‌های آن به‌صورت خلاصه به شرح زیر است:

  • جمع‌آوری داده‌ها : داده‌های دریافتی از منابع مختلف سازمان
  • ادغام داده‌ها : جمع‌آوری و مرتب‌سازی داده‌ها در یک دیتابیس
  • تحلیل داده‌ها : دارای ابزار و پلتفرم‌های تخصصی جهت استفاده از تکنیک‌های تحلیلی مختلفی برای بررسی داده‌ها، کشف روندها، الگوها و روابط، و تولید گزارش‌ها
  • گزارش‌دهی و نمایش داده‌ها : با استفاده از ابزارهای بصری خلاقانه
  • تجزیه‌وتحلیل : تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی‌کننده بر اساس داده‌های ورودی
  • تعامل : قابلیت پرس‌وجو کاربر از محتوای داده و تجزیه‌وتحلیل آنی
  • نظارت بر عملکرد : ارائه هشدار قبل از بروز هرگونه مشکل احتمالی
  • گزارش‌دهی کسب‌وکار : تولید گزارش‌های تجاری منظم، مانند گزارش‌های مالی، فروش و عملکردی
  • تصمیم‌گیری مبتنی بر داده : امکان تصمیم‌گیری درست بر اساس داده و حقایق را برای کسب‌وکارها

برای رسیدن به پاسخ BPMS یا BI کدام انتخاب بهتری است؟ نیاز به بررسی بیشتری داریم. هوش تجاری به‌طور گسترده در صنایع و بخش‌های مختلف برای به‌دست‌آوردن بینش در مورد عملیات، رفتار مشتری، روند بازار و موارد دیگر استفاده می‌شود. با ارائه درک عمیق‌تر از داده‌ها و تسهیل تصمیم‌گیری آگاهانه، نقش مهمی در افزایش کارایی، رقابت، و عملکرد کلی کسب‌وکار ایفا می‌کند.

مقایسه هوش تجاری و سیستم مدیریت فرایندهای کسب‌وکار

هوش تجاری و BMPS هر دو ابزارهای مناسبی برای ارتقا کسب‌وکار هستند که قابلیت‌های منحصربه‌فردی ارائه می‌کنند. این دو دارای عملکردها و رویکردهای متمایز خواهند بود، اما یک هدف مشترک دارند که شامل تسهیل موفقیت کسب‌وکارها می‌شود. اما سوال میلیون‌دلاری این است که BPMS یا BI کدام انتخاب بهتری است؟
پاسخ هیچ‌کدام از این دو مورد نیست. انتخاب بین هوش تجاری و مدیریت فرایند کسب‌وکار نه به قابلیت‌های آن‌ها بستگی دارد، نه برتری‌هایشان؛ زیرا هر کدام جنبه‌های متمایزی از عملیات تجاری را در برمی‌گیرند و مقایسه آن‌ها مقایسه چندان مناسبی نیست.
مهم‌ترین چیزی که باید زمان انتخاب ابزار به آن توجه کنیم، قابلیت انعطاف‌پذیری آن است. این ابزارها برای پاسخ به نیازهای ابتدایی یک سازمان طراحی شده‌اند. هرکدام، باید باتوجه‌به اهداف، استراتژی‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و نحوه مدیریت کسب‌وکار ما شخصی‌سازی شوند.
در مورد این دو ابزار هم مسئله همین خواهد بود. آن‌ها زمانی به بهترین شکل نیاز ما را رفع می‌کنند که به‌طور موثر برای ایجاد یک سیستم‌کاری مناسب ادغام و شخصی‌سازی‌شده باشند.

نحوه ادغام BI و BPMS

بگذارید نحوه ادغام و استفاده هم‌زمان از این دو ابزار را با یک مثال توضیح دهیم. این پاسخ نهایی ما به سوال BPMS یا BI کدام انتخاب بهتری است؟ خواهد بود:
یک شرکت تولیدی را تصور کنید که از BI و BPMS به‌طور هم‌زمان استفاده می‌کند. آنها داده‌های مربوط به فرایندهای تولید خود را با استفاده از BI جمع‌آوری می‌کنند. این تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، به‌عنوان‌مثال، نشان می‌دهند که یک مرحله خاص در فرایند تولید دچار مشکل شده است.
پس بینش‌های BI وجود یک مشکل را به مدیران اطلاع می‌دهد. با استفاده از این اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط BI، آن‌ها می‌توانند از قابلیت‌های BPMS برای ایجاد تغییرات در گردش کار و تخصیص مجدد وظایف استفاده کنند. این رویکرد مبتنی بر داده به آنها امکان می‌دهد تا با شناسایی سریع و رفع مشکل، کارایی را بهبود و تاخیر تولید را کاهش دهند و رضایت مشتری را بالا ببرند.
بنابراین پاسخ سوال BPMS یا BI کدام انتخاب بهتری است؟ در اصل، ترکیب BI با BPMS است که امکان پیداکردن مشکلات کسب‌وکار و ارائه راه مناسبی برای برطرف‌کردن آن‌ها را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند.
مجموعه msys به‌عنوان ارائه‌دهنده راهکارهای سازمانی SAP ERP می‌تواند شما را در انتخاب بهینه راهکار مناسب سازمانتان راهنمایی کند.

BI چیست

جمع‌بندی

برای پاسخ به سوال مهم BPMS یا BI کدام انتخاب بهتری است؟ سازمان‌ها باید الزامات خاص، زمینه صنعت و اهداف خود را به‌دقت ارزیابی کنند. در برخی موارد، ترکیبی از هر دو ابزار احتمال دارد موثرترین رویکرد باشد و با ترکیب نقاط قوت هر کدام، یک استراتژی مناسب برای ساخت یک محیط کاری کارآمد طراحی شود. در نهایت، کلید موفقیت در همسویی فناوری انتخاب‌شده با استراتژی‌های سازمان نهفته است و باید از تاثیر مثبت آن در دستیابی به اهداف بلندمدت شرکت اطمینان حاصل شود.

https://www.asianews.ir/u/daa
اخبار مرتبط
در این مقاله ۵ نرم افزار CRM که بهترین قابلیت گزارش سازی را ارائه می دهند معرفی شده است که می توانید از امکانات آنها برای بهبود عملکرد کسب و کارتان استفاده کنید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید