صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۰۰:۰۱
کد خبر: 21376
گزارشگر: 464
۲۱۴
۰
۰
۱
صد و پانزدهمین نشست «تهران‌نامه» برگزار شد؛

تلاش برای ارتقای امر پژوهش در حوزه تاریخ تهران

تلاش برای ارتقای امر پژوهش در حوزه تاریخ تهران
نشست تهران‌نامه با عنوان «میزگرد تهران‌پژوهان»، روز پنجشنبه ششم اسفندماه در دفتر تهران‌نامه با حضور تهران‌پژوهان شناخته‌شده برگزار شد.

به گزارش آسیانیوز؛  در ابتدای صد و پانزدهمین نشست تهران‌نامه، ابتدا دستور جلسه توسط داریوش شهبازی، مدیرعامل مؤسسه بدین ترتیب قرائت شد:

«۱- گزارش فعالیت تهران‌نامه در سال گذشته

۲- همفکری و تبادل نظر در ارتباط با برگزاری میزگردهای دوره‌ای تهران‌پژوهی

۳- استماع پیشنهادات در جهت تبیین اهداف و اتخاذ راه‌حل در مورد برخی مشکلات این حوزه»

شهبازی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های مؤسسه تهران‌نامه در دوره منتهی به اسفندماه 1402 گفت: «دانشنامه مطبوعات تهران در چهار جلد تدوین شده است که مراحل پایانی چاپ و نشر را می‌گذراند. همچنین دانشنامه اخبار سیاحان (ایران از نگاه سیاحان) در پنج جلد در حال آماده‌سازی برای چاپ و نشر است و دانشنامه قیمت‌ها در قرون و اعصار نیز اواخر خردادماه، آماده چاپ و نشر خواهد شد.»

در ادامه این نشست، حاضران به گفت‌وگو پرداختند. ابتدا، احمد مسجدجامعی با عنایت به سوابق گسترده در حوزه مدیریتی و پژوهشی، مطالب مبسوطی در زمینه سیاست‌گذاری پژوهشی دایره‌المعارف اسلامی و نحوه تعیین مداخل و تداوم تدوین دانشنامه سخنانی را ایراد کرد.

سپس محمدرضا سحاب توضیحاتی را در ارتباط با نحوه چاپ نقشه سروان ناسکوف روسی ارائه کرد. این نقشه نخستین‌بار توسط مؤسسه سحاب به چاپ رسیده است و نخستین نقشه تهران در عصر قاجاریان و مربوط به سال ۱۸۲۶ میلادی است.

جمشید کیانفر نیز شرحی از تاراج کتاب‌های بقعه شیخ صفی توسط روس‌ها داد و سپس در ارتباط با تاریخ تهران به نکاتی اشاره کرد. سیدمهدی اعرابی به شرح برخی واژه‌ها و سبب تسمیه آن‌ها در حوزه تاریخ شمیران اشاراتی داشت.

محمدعلی عزت‌زاده مواردی از شیوه پژوهش روشمند در حوزه تاریخ بیان نمود و رضا شیرازیان از گرانی چاپ و عدم توانایی در تداوم چاپ اطلس تهران سخن گفت. علیرضا قاسم‌خان موارد نادرستی از تاریخ تکیه دولت را متذکر شد که در جامعه شایع است. همچنین علیرضا عالم‌نژاد با اهدای تعدادی کتاب تاریخ خیابان ویلا به تهران‌پژوهان در ارتباط با این کتاب نکاتی را مطرح کرد.

نسرین تیموریان، زهرا غفاریان، ملیحه سعیدی، نازنین شهبازی و علیرضا شهبازی، محمدحسین مصدق و محسن افشار هریک مواردی را متذکر شدند.

در پایان با تصمیم حاضران قرار شد جلسات تهران‌پژوهی در پنجشنبه‌های پایان هر ماه به‌طور پیوسته تشکیل شود تا در جهت ارتقای امر پژوهش و تبادل اخبار حوزه تاریخ تهران همفکری گردد.

https://www.asianews.ir/u/erh
اخبار مرتبط
در برنامه‌ی صد سال پیش با پروفسور حسن امین به مرتضی‌قلی بیات، نماینده ۱۰ دوره‌ی مجلس شورای ملی، وزیر و نخست‌وزیر از قاجار تا پهلوی دوم می‌پردازیم. در ادامه:
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید