دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۰
کد خبر: 21247
گزارشگر: 280
سرویس: سرصفحه با ایرج جمشیدی
۱۰۷
۰
۰
۰
بررسی و تحلیل رویدادها ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

نهاد قزاق‌خانه؛ چگونه یک لشکر خارجی برای یکپارچگی سرزمینی به کار آمد

هزار گفته و ناگفته از شهر تهران با داریوش شهبازی تیپ قزاق نیروی نظامی ویژه‌ای بود که در زمان ناصر‌الدین شاه و در پی قرارداد میان ایران و روسیه تشکیل شد. لشکری که قوای آن در جنبش مشروطیت، مجلس ایران را به توپ بستند و افسران آن مامور اعدام مشروطه‌خواهان در تبریز بودند. اما قوای این لشکر در بحبوحه‌ حوادث سال‌های پایانی حکومت قاجار ماموریت‌های متفاوتی را بر عهده داشتند.
صد سال پیش با پروفسور حسن امین امیرحسین آریان‌پور از پرکارترین نویسندگان و فرهنگ‌نویسان تاریخ معاصر ایران است. ابتکار ترجمه‌ پسوند ایسم (-ism) به «-گرایی»، از آنِ اوست. پروفسور حسن امین به معرفی این چهره فرهنگی ایران می‌پردازد.
ورزش با جهانگیر کوثری
جهانگیر کوثری به بررسی مهمترین‌ رویدادهای ورزشی می‌پردازد؛ مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران، حذف ناباورانه‌ی دیوید تیلور از انتخابی المپیک و جام قهرمانان اروپا.
امیر موید باوند نویسنده: امیر موید باوند
https://www.asianews.ir/u/epa
اخبار مرتبط
هزار گفته و ناگفته از شهر تهران با داریوش شهبازی در فروردین ۱۳۰۰ جمعی از فارغ‌التحصیلان و روشنفکران و روشنگران جوان نزد سردار سپه رفتند و درباره‌ی تشکیل جمعیتی به نام «ایران جوان» با هدف جبران عقب‌ماندگی‌‌ها و لزوم شکل‌دهی ایرانِ مترقی سخن گفتند. گروهی که معتقد بود ایران پیر و فرسوده باید با قبول تمدن جدید از نو جوان و نیرومند گردد. رضاخان در دوران سردارسپهیِ خود، تحقق وعده‌هایِ این انجمن را وعده داد و به باور غالب تاریخ‌نگاران، ایرانِ دگرگون‌شده در سال‌های بعد، بر بنیان همین ایده‌ها شکل گرفت. در این قسمت به معرفی انمجمن ایران جوان می‌پردازیم.
دوشنبه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۰
اظهار نظر
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید