دوشنبه / ۴ دی ۱۴۰۲ / ۲۱:۱۰
کد خبر: 18624
گزارشگر: 280
سرویس: سرصفحه با ایرج جمشیدی
۱۸۲
۰
۰
۰
بررسی و تحلیل رویدادها با ایرج جمشیدی ۴ دی ۱۴۰۲

فرجام روشنگری پس از انقلاب مشروطه

پس از وقایع انقلاب مشروطه بسیار بودند چهره‌هایی که خاک روشنگری در ایران معاصر را آبیاری کردند. زنان، روزنامه‌نگاران، چهره‌های سیاسی و دیگر‌ها. اما به‌راستی در بزنگاه‌های تاریخی آیا نخبگان صرفا در مقام پیکره‌های واحد امکان احقاق حقوق همگانی را دارند؟ آیا جامعه‌ی روشنگران، منتقدان و فعالان بی‌خواست همگانی قادر به خلق مردمی نو از دل انبوهه‌ای به‌غایت متکثر، خواهند بود؟ در هزار گفته‌ و‌ ناگفته از شهر تهران با داریوش شهبازی به دستاوردهای روشنگری پس از انقلاب مشروطه خواهیم پرداخت. در دو بخش دیگر:
پس از وقایع انقلاب مشروطه بسیار بودند چهره‌هایی که خاک روشنگری در ایران معاصر را آبیاری کردند. زنان، روزنامه‌نگاران، چهره‌های سیاسی و دیگر‌ها. اما به‌راستی در بزنگاه‌های تاریخی آیا نخبگان صرفا در مقام پیکره‌های واحد امکان احقاق حقوق همگانی را دارند؟ آیا جامعه‌ی روشنگران، منتقدان و فعالان بی‌خواست همگانی قادر به خلق مردمی نو از دل انبوهه‌ای به‌غایت متکثر، خواهند بود؟ در هزار گفته‌ و‌ ناگفته از شهر

 صد سال پیش، در چنین روزهایی امیرلشکر عبدالله امیرطهماسبی فرمانده قوای آذربایجان از فتح قلعهٔ کاظم قوشچی و قتل او به دست نیروهای دولتی خبر داد. امیر طهماسبی در کشاکش انتقال سلطنت از قاجار به پهلوی از لحاظ تدارکات نقش به‌سزایی داشت و بعدا وزیر جنگ رضا شاه در دولت فروغی شد. در برنامه‌ی صد سال پیش با پروفسور حسن امین به معرفی این چهره‌ی نظامی می‌پردزایم. 

 در برنامه ی برند و برندینگ با امیر زبده، به معرفی برند سِلین می‌پردازیم. 

امیر موید باوند نویسنده: امیر موید باوند
https://www.asianews.ir/u/dIy
اخبار مرتبط
در فاصله‌ی صدور فرمان مشروطیت توسط مظفر‌الدین شاه تا پایان سلطنت احمدشاه قاجار وقایع بسیاری روی داد. از استبداد صغیر تا فتح تهران، از مبارزات زنان تا قحطی بزرگ در ایران؛ وقایعی که همگی مسئولیت روشنگران را برای بروز و ظهور بیشتر و سنگین‌تر می‌کرد. در قسمت دیگری از هزار گفته و ناگفته از تهران با داریوش شهبازی به مرور وقایع در این فاصله زمانی خواهیم پرداخت. در دو بخش دیگر:
دوشنبه / ۲۰ آذر ۱۴۰۲ / ۲۱:۱۰
اظهار نظر
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید