چهارشنبه / ۶ دی ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۰
کد خبر: 18688
گزارشگر: 280
سرویس: سرصفحه با ایرج جمشیدی
۱۹۱
۰
۰
۰
سر صفحه با ایرج جمشیدی ۶ دی ۱۴۰۲

تاثیر اصناف در قیمت‌گذاری گفت‌و‌گو با دکتر محمد عارف خندان

مسئاله‌ی قیمت‌گذاری‌ «ابلاغی» (دستوری) به منظور آنچه از سوی دولت «کنترل بازار» خوانده می‌شود، در اقتصاد کنونی ایران مسئاله‌ای تازه‌ای نیست. در بسیاری از گروه‌های کالایی دولت قیمت‌تمام شده را محاسبه و اعلام می‌کند که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان موظف‌اند تابع خرید و فروش با این قیمت باشند. این درحالیست که تولیدکنندگان و کارشناسان میدانی معتقدند واقعیت بازار تابع این قیمت‌گذاری نیست و جمع هزینه‌ها در زنجیره‌ی تولید در بسیاری از موقع از قیمت اعلامی فراتر می‌رود.
مسئاله‌ی قیمت‌گذاری‌ «ابلاغی» (دستوری) به منظور آنچه از سوی دولت «کنترل بازار» خوانده می‌شود، در اقتصاد کنونی ایران مسئاله‌ای تازه‌ای نیست. در بسیاری از گروه‌های کالایی دولت قیمت‌تمام شده را محاسبه و اعلام می‌کند که تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان موظف‌اند تابع خرید و فروش با این قیمت باشند. این درحالیست که تولیدکنندگان و کارشناسان میدانی معتقدند واقعیت بازار تابع این قیمت‌گذاری نیست و جمع هزینه‌ها در
در چنین شرایطی اصناف و تشکل‌های صنفی و نهاد‌های مرتبط چه تاثیری در قیمت‌گذاری و رساندن صدای تولیدکنندگان دارند؟ در این مورد امیر وکیلیان از سرویس اقتصاد با دکتر محمدعارف خندان، تولیدکننده تخم مرغ و علی نائیجی از سرویس شهرک‌های صنعتی به گفت‌وگو می‌پردازد.  
امیر موید باوند نویسنده: امیر موید باوند
https://www.asianews.ir/u/dJD
اخبار مرتبط
روز گذشته سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای با استناد به نامه رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نرخ جدید قیمت تخم مرغ را اعلام کرد. امروز نیز هر شانه تخم مرغ ۲۰ عددی ۱۱۰ هزار تومان قیمت خورد. اما آیا این افزایش قیمت صرفا به پایان زنجیره‌ی تولید، یعنی مصرف‌‌کنندگان اعمال می‌شود؟ در همین مورد امیر وکیلیان از سرویس اقتصاد با دکتر محمدعارف خندان، تولیدکننده تخم مرغ و علی نائیجی از سرویس شهرک‌های صنعتی به گفت‌وگو می‌پردازد.
سه شنبه / ۵ دی ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۰
اظهار نظر
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید