دوشنبه / ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۰
کد خبر: 21101
گزارشگر: 280
سرویس: سرصفحه با ایرج جمشیدی
۱۰۸
۰
۰
۰
بررسی و تحلیل رویدادها ۲۷ فروردین ۱۴۰۳

انجمن ایران جوان؛ ایده‌‌ی از-فرنگ-برگشته‌ها یا تجلی خواست‌ِ عمومی

هزار گفته و ناگفته از شهر تهران با داریوش شهبازی در فروردین ۱۳۰۰ جمعی از فارغ‌التحصیلان و روشنفکران و روشنگران جوان نزد سردار سپه رفتند و درباره‌ی تشکیل جمعیتی به نام «ایران جوان» با هدف جبران عقب‌ماندگی‌‌ها و لزوم شکل‌دهی ایرانِ مترقی سخن گفتند. گروهی که معتقد بود ایران پیر و فرسوده باید با قبول تمدن جدید از نو جوان و نیرومند گردد. رضاخان در دوران سردارسپهیِ خود، تحقق وعده‌هایِ این انجمن را وعده داد و به باور غالب تاریخ‌نگاران، ایرانِ دگرگون‌شده در سال‌های بعد، بر بنیان همین ایده‌ها شکل گرفت. در این قسمت به معرفی انمجمن ایران جوان می‌پردازیم.
مسئاله‌ی جمهوریت نخستین بار، صد سال پیش در چنین ماهی به طور جدی توسط رضا خان سردار سپه و اطرافیان او مطرح شد. تا جایی که او در محوطه‌ی مجلس در میدان بهارستان برای نمایندگان و حاضرین به نطق انتخاباتی پرداخت. در این قسمت به جریان جمهوری‌‌خواهی در واپسین سال سلطنت قاجار در ایران می‌پردازیم.

در ادامه، ورزش با جهانگیر کوثری

سه‌ نماینده خوزستان در لیگ برتر فوتبال ایران در قعر جدول رده‌بندی هستند و در خط آشکار سقوط به دسته‌ی پایین‌تر قرار دارند. استانی که خواستگاه فوتبال ایران است اما اکنون شرایط مناسبی ندارد. با جهانگیر کوثری، ضمن اشاره به پیشینه‌ی خوزستان در فوتبال به مهمترین‌ موضوعات ورزشی روز ایران خواهیم پرداخت. 

امیر موید باوند نویسنده: امیر موید باوند
https://www.asianews.ir/u/emH
اخبار مرتبط
برادران رضایی از کارآفرینان بزرگ پیش از انقلاب اسلامی بودند. محمود رضایی متولد ۱۳۰۲ در سبزوار بود که پس از انقلاب پیشنهاد منصفانه‌ای برای ادامه‌ی فعالیتش داشت. در برنامه‌ی صد سال پیش با پروفسور حسن امین به معرفی این چهره می‌پردازیم.
دوشنبه / ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ / ۲۱:۱۰
اظهار نظر
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید