صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۴ تیر ۱۴۰۱ / ۰۱:۱۸
کد خبر: 10496
گزارشگر: 213
۶۹۴
۰
۰
۳
خواسته مقامات منطقه در آستانه سفر جو بایدن

تشکیل «ناتو»ی خاورمیانه به رهبری آمریکا

تشکیل «ناتو»ی خاورمیانه به رهبری آمریکا
در آستانه سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به منطقه و تنها چند روز بعد از انجام سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به اردن هم مانند شماری از مقام های منطقه خواهان شکل‌گیری یک ائتلاف نظامی مشابه «ناتو» در خاورمیانه شد.

به گزارش آسیانیوز، طی هفته‌های گذشته، شماری از مقام‌های منطقه، از جمله در اسرائیل، طرح تشکیل یک ائتلاف نظامی و ایجاد یک «سیستم دفاع هوایی مشترک» را پیش کشیده‌اند.

--------------------

بیشتر بخوانید

آمریکا باید «گزینه ب» را در مقابل ایران به کار گیرد

--------------------------------------------------------

گسترش ناتو» به منطقه خاورمیانه، نخستین بار در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، مطرح شد.

در آستانه سفر جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به منطقه و تنها چند روز بعد از انجام سفر شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به امان، پایتخت اردن، ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور خواهان شکل‌گیری یک ائتلاف نظامی مشابه «ناتو» (پیمان نظامی آتلانتیک شمالی) در خاورمیانه شد.

طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته، شمار دیگری از مقام‌ها و رهبران کشورهای منطقه، از جمله در اسرائیل، طرح تشکیل یک «ائتلاف نظامی» و ایجاد یک «سیستم دفاع هوایی مشترک» را مطرح کرده‌اند.

هدف محوری از ایجاد این ائتلاف نظامی و همکاری‌های امنیتی مشترک، مقابله با جمهوری اسلامی ایران ادعا شده‌ است.

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه سوم تیرماه در گزارشی به‌نقل از پادشاه اردن نوشت من از اولین نفراتی خواهم بود که طرح «ناتوی خاورمیانه» را تایید می‌کنم.

بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش روز جمعه خود نوشت ایده اصلی «گسترش ناتو» به منطقه خاورمیانه، نخستین بار در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، مطرح شد.

 بلومبرگ مدعی شد کشورهای صادر کننده نفت در خلیج فارس، دولت آمریکا را تحت فشار قرار داده‌اند تا در برابر تهدیدات امنیتی جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی وابسته به حکومت تهران، اقدام دفاعی موثری انجام دهد.

-----------------

بیشتر بخوانید

پرده برداری از «دکترین اختاپوس» اسرائیل در حمله به داخل ایران

-----------------------------------------------------

در متن بیانیه‌های مشترکی که هفته پیش در جریان سفر ولیعهد عربستان سعودی به برخی از کشورهای منطقه صادر شد، بر لزوم مقابله با ایران برای امنیت کشتی‌رانی و تجارت بین‌المللی تاکید شد.

سه‌شنبه هفته گذشته، ۲۴ خرداد‌ماه، بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در اظهارنظری ادعا کرد کشورهای عربی و اسرائیل نگرانی‌های مشترکی در قبال ایران دارند، بنابراین باید بتوانند توانایی‌ها و همکاری‌های نظامی خود را در برابر این «خطر مشترک» تقویت کنند و آنچه نیاز است تنها همکاری مشترک نیست، بلکه ایجاد نیروی منطقه‌ای با رهبری ایالات متحده است.

تا چند هفته دیگر، عربستان سعودی میزبان رهبران کشورهای منطقه در جده است. به‌نوشته بلومبرگ، در نشست جده رئیس‌جمهوری آمریکا هم حضور خواهد داشت.

انتظار می‌رود در نشست آتی جده، بر سر موضوع‌های مهم و محوری خاورمیانه، از جمله موضوعات مربوط یه ایران و گفت‌وگو شود.

در همین حال روز گذشته نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی مدعی شد با بررسی اقدام تلافی‌جویانه جمهوری اسلامی و توقیف دو کشتی با پرچم یونان در واکنش به ضبط محموله نفت ایران در سواحل آن کشور، هر زمان که ایالات متحده به فعالیت‌های ایران پاسخ داده، تهران آن را چراغ سبزی برای بالابردن سطح تنش تلقی کرده است و تهران تنها زمانی وادار به کنار گذاشتن تجاوزهای منطقه‌ای خود می‌شود که تهران به‌طور دائم با تهدید اقدام نظامی روبه‌رو باشد./

https://www.asianews.ir/u/75b
اخبار مرتبط
در حالی که جوزپ بورل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تا ساعاتی دیگر به تهران می رسد، نشریه آمریکایی نشنال اینترست, نوشت ایالات متحده باید یک راهبرد جامع «گزینه ب» را در مقابل ایران به کار گیرد.
وال استریت ژورنال امروز نوشت اقدامات جدید اسرائیل، تازه‌ترین تحول استراتژی این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران است که نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل آن را «دکترین اختاپوس» نامیده است.
این روزها اتفاقات و خبرهای خوبی را شاهد نیستیم؛ از وضعیت فاجعه بار اقتصادی تا مشکلات سیاسی و فرهنگی و محیط زیستی، کم آبی و مشکل ریزگردها در کشور؛ چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارجی؛ و همه این ها پدیده های جدیدی هستند که تاریخ چنین مسایلی را در این سطح به یاد ندارد!
چین احتمالاً برای گسترش نفوذ خود در خاورمیانه به جای همکاری های امنیتی به ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی تکیه خواهد کرد و تنها راهی که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می تواند با این تلاش ها مقابله کند، بالا بردن بازی دیپلماتیک و اقتصادی آمریکاست و هنگامی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده ماه آینده از خاورمیانه بازدید می کند، عربستان سعودیاو را متقاعد خواهد کرد که دوباره با منطقه تعامل کند.
در حالی که تد کروز، سناتور جمهوری خواه دولت بایدن را متهم کرد که طرحی در قبال این مذاکرات ندارد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قرار است ماه آینده به عربستان سعودی و اسرائیل سفر کند تا در مورد موضوعات ایران و قیمت جهانی انرژی گفت‌وگو کند.
کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه قطعنامه شورای حکام می تواند زمینه ای برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت باشد گفت: همین موضوع می تواند بهانه برای مکانیسم ماشه باشد و روسیه و چین کاری نمی توانند بکنند.
علاقه ایالات متحده آمریکا به پدیده‌ اشیاء پرنده ناشناس اخیرا افزایش چشمگیری داشته است‌؛ هرچند منشا نورهای مرموز آسمان را هنوز مشخص نکرده است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک کنفرانس خبری قطع دوربین‌های نظارتی این آژانس را تایید کرد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی عصر چهارشنبه ۱۸ خرداد با اکثریت آراء قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب رساند که در آن از عدم همکاری تهران با این نهاد انتقاد شده است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید