صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۹ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۴
کد خبر: 14923
گزارشگر: 2
۲۱۸۸۹۷
۱
۱
۱۳
تفاوت چای کرک با ماسالا

چای کرک چیست و چه خواصی دارد؟

چای کرک چیست و چه خواصی دارد؟
احتمالا در خیلی کافه ها یا جاهای مختلف دیگر اسم چای کرک را شنیده باشید و کنجکاو شده باشید که چای کرک چیست. در این مقاله به طور کامل شرح خواهیم داد که چای کرک چیست. تفاوت این چای با ماسالا در چه چیزی است؟

حدود ۲ میلیارد از جمعیت جهان زمانی که از خواب بیدار می شوند، روز خود را با نوشیدنی آغاز میکنند.
یکی از محبوب ترین چای هایی که در جهان مرسوم است چای کرک یا چای کاراک است. چای کرک یک چای شیرین و مقوی است که به همین دلیل در سراسر جهان به شهرت رسیده است. چای کرک سبکی از چای ماسالا است که منشاء اصلی آن کشور هند است. در زبان هندی چای کرک به معنی چای مقوی است. اگر قصد خرید چای کرک داشتید، میتونید به سایت قهوه گرام مراجعه کنید.

 

چای کرک چیست؟

 

چای کرک یا چای کاراک (karak tea) هندی یک چای معطر و پر ادویه است که معمولا با شیر ترکیب میکنند. که به دلیل طعم بی نظیرش در سراسر جهان شهرت دارد. به طور گسترده ای در هند پاکستان قطر امارات متحده عربی و در کشورهای خاورمیانه‌ای و عربی با نام چای کرک یا کاراک هم نامیده شده است. این ترکیب به سرعت تبدیل به نوشیدنی محبوب در کشور امارات متحده عربی تبدیل شد. حتی شما در این کشور کافه هایی را خواهید دید با عنوان کافه چای که در طول شب و روز به سرو این چای گرم می پردازند.

 

چای کرک از چه چیزی تهیه میشود؟

 

طعم این چای با توجه به منطقه ای که در آن سرو میشود متفاوت است اما ترکیبات اصلی آن شامل: آب یا شیر (شیر کامل – شیر تغلیظ شده یا تبخیر شده یا پودر شیر (کافی میت))، ادویه ها : هل، زنجبیل، دارچین و ..، زعفران، شکر، پایه چای سیاه قوی و مرغوب، انیسون یا بادیان ستاره ای، جینسینگ،میخک و...هستند.

 

معنای کلمه کرک چیست؟

 

واژه کرک از منشاء هندی است و قوی ترجمه میشود. به معنی چای غلیظ خوش طعم و به رنگ کارامل است.
با خوردن یک فنجان از این چای میتوانید پی ببرید که بسیار انرژی بخش تر از یک فنجان چای معمولی است.

 

آیا چای کرک چای سالمی است؟

 

اگر بخاهیم از فواید چای کرک بگوییم، در عین حال که کرک معمولی دارای تندی بسیار زیادی است، اما دارای فواید تغذیه ای زیادی هم هست. به عنوان مثال گوارش را بهبود میبخشد و روده شما را سالم نگه میدارد. ادویه های موجود در چای مثل هل و زنجبیل دارای خواص ضد التهابی است، که به بهبود گردش خون و رساندن خون و اکسیژن به اندامها کمک میکند.
هل موجود در این چای به هضم و تقویت سیستم ایمنی کمک میکند. به طور کلی کاراک دارای تندی خیلی زیادی است.
اگر دنبال یک چای کرک کیفیت بالا هستید، میتونید چای کرک دُرکاپی رو خریداری کنید.

چای کرک از چه چیزی درست شده

منشا اصلی چای کاراک کجاست؟

 

چای کرک از دیرباز توسط چایوالا به عنوان یک نوشیدنی سنتی خیابونی هندی سرو میشود. معمولا برا حرکات آکروباتیک با مهارت زیادی از بالایی دست به سمت لیوان ریخته میشود. این چای در دهه 1960 به اوج شکوفایی خود رسیده و معمولا چای کرک صبح ها همراه با یک یا دو بیسکوییت سرو میشود.

 

آیا چای کرک مانند چای ماسالا است؟

 

یکی از اساسی ترین تفاوت های چای کاراک و ماسالا وجود زعفران است.که این زعفران باعث خوش رنگی و عطر و طعم خوش این چای شده است. همچنین چای کرک از لحاظ ادویه ها غنی تر از چای ماسالا است.
از سایت قهوه گرام میتونید انواع چای ماسالا و کرک رو تهیه کنید.

 

روش های آماده کردن چای کرک

 

با آب جوش یا شیر

 

ساده ترین روش این است که کتری را آب کرده و روی شعله بگذارید تا به جوش آید.اگر میخواهید پودر چای را در شیر حل کنید بهتر است شیر را از قبل جوشانده باشید تا گرم باشد. حدود ۲ قاشق غذاخوری از چای کرک در یک لیوان آب جوش یا شیر حل شود. چای کرک درکاپی مزیتی که دارد این است که از زعفران کیفیت بالایی تهیه شده و زمانی که با آب داغ مخلوط شود رنگ و طعم فوق العاده ای به نوشیدنی میدهد.

 

استفاده از فرنچ پرس برای دم آوری

 

بهترین روش برای آماده کردن چای کرک دم آوری آن به وسیله فرنچ پرس است. تنها وسایل مورد نیاز یک فرنچ پرس،پودر چای کرک درکاپی، شیر یا آب است.به اندازه ۳ پیمانه از چای رو داخل فرنچ پرس میریزید. ۱۸۰ گرم شیر یا آب که از قبل جوشانده شده است را به آن اضافه کنید. در انتها سر فرنچ پرس را بگذارید. بهتر است که ۲ یا ۳ بار اهرم فرنچ پرس را پایین و بالا کنید تا پودر چای با شیر بهتر مخلوط شود.10 دقیقه زمان دهید تا چای به خوبی دم بکشد و بعد نوش جان کنید.
ویدیوی کامل دم آوری چای کرک با فرنچ پرس را در اینستاگرام قهوه گرام ببینید.

دم آوری چای کرک با فرنچ پرس

۱۰ خاصیت مهم چای کرک:

 

اگر بخواهیم فواید چای کرک را به صورت جزئی برشماریم؛ بهتر است فواید تمام ادویه هایی که داخل این چای خوشمزه است را بدانیم.
همانطور که میدانید چای کرک از ادویه هایی مثل هل، دارچین، بادیان ستاره ای (انیسون)، زعفران و ... درست میشود. پس تمامی خواص این ادویه ها باهم در یک چای جمع شده اند. در ادامه فواید و خواص چای کرک را به طور کامل برمیشماریم.

  1. بهبود و تقویت قلب
    به دلیل وجود زعفران در چای کرک، اکسیژن در بدن افزایش میابد و همین امر بابت افزایش سلامت قلب میشود. همچنین دارچین موجود در این چای باعث کاهش بیماری های قلبی میشود. هل خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و به همین علت برای قلب مفید است. هل دارای فیبر است. فیبر یک ماده‌ی مغذی است که می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون کمک کند و سلامت قلب را بهبود دهد.
    ادویه غالب در چای کرک زعفران است. تحقیقاتی که درمورد خاصیت زعفران انجام شده‌ است نشان می‌دهند که مصرف زعفران میزان کلسترول بدن را پایین می‌آورد. این خاصیت زعفران برای قلب این‌گونه عمل می‌کند که با پایین آوردن میزان کلسترول از مسدود شدن رگ‌های خونی در بدن جلوگیری می‌شود و به این صورت است که سلامت قلب افزایش پیدا می‌کند. یکی دیگر از خواص زعفران برای قلب خواص آنتی‌اکسیدانی آن است.
    دارچین نیز به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، می تواند از قلب و شریان های اطراف آن در برابر عفونت و آسیب ها محافظت کند. مطالعات مقدماتی نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جینسینگ می‌توانند از آسیب‌های میوکاردیال و سایر بیماری‌های مزمن قلبی جلوگیری کنند. پس خوردن چای کرک گردش خون را افزایش میدهد و موجب تقویت سلامت قلب میشود.
  2. ضد سرطان
    از فواید و خواص هل در چای کرک این است که به پیشگیری از سرطان کمک میکند. علاوه بر این هل التهاب را کاهش می‌دهد که این موضوع در جلوگیری از رشد سلول‌های سرطانی و از بین بردن آن‌ها اثرگذار است. یک مطالعه‌ی دیگر به این نتیجه رسید که هل به درمان سرطان معده کمک می‌کند. دارچین نیز خواص ضد سرطانی دارد که به میزان قابل توجهی در این چای استفاده شده است. جینسینگ نیز از دگر ادویه ها است که برای پیشگیری از سرطان تاثیرگذار می باشد.
  3. درمان دیابت
    فواید هل به درمان دیابت کمک می‌کند. هل حاوی مقدار زیادی منگنز است. منگنز یک ماده‌ی معدنی مهم است که می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. هرچند به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.
    بعضی مطالعات اشاره کرده اند که دارچین به مقاومت بدن افراد انسولینی کمک می کند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد مبتلا به دیابت، از این ادویه برای کنترل قند خون خود استفاده می کنند.
    جینسینگ دارای خواصی است که قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می‌دهد. جینسنوسید موجود در این گیاه همچنین بر تولید انسولین و بهبود مقاومت به انسولین در بدن نقش دارد. البته برای اثبات این خاصیت ریشه‌ی جینسینگ و تأثیر درمانی آن بر بیماری دیابت، باید تحقیقات بیشتری انجام شود.
  4. بهبود سلامت دستگاه گوارش
    هل موجود در چای کرک سوخت ‌و ساز بدن را تحریک می‌کند، چون خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. هل همچنین از سایر بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش از جمله رفلاکس معده، سوزش سرمعده، اسهال و… پیشگیری می‌کند. مصرف زعفران نیز می‌تواند برای مشکلات گوارشی زنان باردار مفید باشد. یکی دیگر از فواید زعفران برای زنان باردار بهبود فرایند هضم در سیستم گوارشی آن‌ها است. خیلی از زنان باردار مشکلاتی مثل یبوست، نفخ، ورم و سوزش معده را در دوران بارداری خود تجربه می‌کنند. تحقیقات در مورد خاصیت زعفران دم‌کرده برای مشکلات گوارشی نشان داده که مصرف منظم زعفران می‌تواند علائم چنین عوارضی را کاهش دهد. فواید زعفران دم‌کرده برای مشکلات گوارشی می‌تواند کاهش اسیدی بودن، افزایش جریان خون و تقویت متابولیسم باشد. دارچین نه تنها به غذا عطر و طعم می دهد، بلکه به هضم آن نیز کمک می کند. همچنین برای از بین بردن حالت تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی معده و نفخ نیز مفید است.
  5. ضد افسردگی
    خواص ضد افسردگی زعفران به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های کروسین و کروستین بسیار برای افراد تاثیرگذار میباشد. بر اساس نتایج یک مطالعه، هل می‌تواند به افراد در مدیریت افسردگی کمک کند. خواص هل با افسردگی مبارزه می‌کند.دم نوش یا نوشیدنی ای که در آن زعفران و هل قاطی شده‌ است، می‌تواند خواص گیاهی داشته باشد. برای مثال، خواص زعفران و هل می‌تواند برای درمان مشکلات گوارشی، نفخ، بی‌اشتهایی، افسردگی و کاهش فشار خون خیلی خوب باشد. در زعفران آنتی ‌اکسیدان ‌های مهمی مثل کروسین، کروستین، سافرانال و کامپفرول وجود دارند. کروستین و کروسین آنتی‌اکسیدان‌های کاروتنوئیدی هستند که به زعفران رنگ قرمز آن را می‌دهند. این آنتی‌اکسیدان‌ها دارای خواص ضد افسردگی هستند و می‌توانند از سلول‌های مغز در برابر آسیب محافظت کنند. همچنین، آن‌ها می‌توانند به بهبود التهاب در بدن کمک کنند. علاوه ‌بر این، آنتی‌اکسیدان‌ها هم برای کسانی که علاقه به وزن کم کردن دارند می‌توانند اشتهای آن‌ها را کاهش دهند. دارچین نیز برای کمک به بهبود و تقویت روحیه بسیار مفید است. دارچین بهترین درمان برای افسردگی های زمستانه است. همچنین مطالعاتی نشان داده است که بوی دارچین می تواند تحریک پذیری و اضطراب را نیز کاهش دهد.
  6. تقویت حافظه
    در زعفران ۲ آنتی‌اکسیدان دیگر به نام سافرانال و کامپفرول هم وجود دارد. آنتی‌اکسیدان سافرانال باعث می‌شود که زعفران طعم منحصر به ‌فرد داشته باشد. همچنین، برای بهبود و تقویت روحیه، حافظه، قابلیت‌های یادگیری و حفاظت سلول‌های مغزی ما در برابر استرس اکسیداتیو بسیار مهم است. آنتی‌ اکسیدان دیگر زعفران کامپفرول است که در بیشتر در گلبرگ‌های گل زعفران پیدا می‌شود و دارای خواص ضد التهابی، ضد افسردگی و ضد سرطان است. دارچین هم ادویه ای است، که برای جلوگیری از بیماری آلزایمر مورد استفاده قرار میگیرد. دو ترکیب موجود در آن، به نام اپی کاتچین و سینامالدهید، ممکن است به مبارزه با از دست دادن حافظه کمک کند. همچنین از رشد رشته ای در سلول های مغزی که عامل آلزایمر هستند، جلوگیری می کند. پس مطالعات و تحقیقات نشان داده است که عصاره دارچین می تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند و تاثیرگذار باشد.
  7. تقویت سیستم ایمنی
    خواص آنتی‌اکسیدان، ضدآلرژی و ضدمیکروبی جینسینگ دربرابر انواع مختلفی از عفونت‌های میکروبی و باکتریایی همچون مکانیسمی دفاعی عمل می‌کند. درحقیقت، این ریشه‌‌ی گیاهی می‌تواند تأثیر واکسن‌ بیماری‌هایی مثل آنفولانزا، ویروس هپاتیت نوع سی، ویروس سین‌سیشیال تنفسی و عفونت روتاویروس را چند برابر کند. زعفران با خواصی که دارد برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان و تقویت روحیه آن‌ها مناسب است.
  8. ضد درد و تقویت اعصاب
    زعفران حاوی ترکیب‌های شیمیایی ضد درد است. یکی دیگر از ویژگی ‌های زعفران که می‌تواند برای بدن ما خیلی مفید باشد خواص زعفران برای اعصاب است. محققان در حوزه اعصاب و سلول‌های عصبی درمورد خواص زعفران برای اعصاب کشف کرده اند که این گیاه درد اعصاب را کاهش می دهد.
  9. برای فشارخون
    زعفران موجود در چای کرک برای فشارخون نیز موثر است.به این صورت که از مسدود شدن رگ‌های خونی جلوگیری میکند. یکی از انواع خاصیت زعفران برای فشار خون خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن است که در قسمت فواید زعفران برای قلب گفتیم. با خوردن زعفران میزان کلسترول بدن کاهش پیدا می‌کند و برای همین رگ‌های خونی مسدود نمی‌شوند. این مسئله باعث می‌شود که خون جریان بیشتری در رگ‌های خونی داشته باشد. به‌طورکلی، این مسئله به فشار خون کمک می‌کند.به طور خلاصه، خاصیت زعفران برای فشار خون، کمک کردن به پایین آمدن فشار خون در رگ‌های خونی است.
  10. تقویت کننده میل جنسی
    هل افرودیازیک است؛ این یعنی باعث افزایش میل جنسی می‌شود. این ادویه سرشار از ترکیبی به نام سینئول است. مقدار کمی از پودر هل می‌تواند به ترشح محرک‌های عصبی کمک کند. بعضی از گزارش‌ها عنوان می‌کنند که هل می‌تواند در درمان ناتوانی جنسی اثرگذار باشد. البته باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود تا دقیق‌تر به خواص هل برای مردان و خواص هل برای زنان در این زمینه پرداخت. از طرفی مصرف منظم و البته کنترل شده دارچین می تواند میل جنسی در مردان و زنان را نیز افزایش دهد. حتی زعفران موجود در چای کرک نیز به این امر کمک میکند که سلامت جنسی را بهبود بخشد.

 

خواص ادویه های موجود در چای کرک

 

به طور خلاصه خواص ادویه های موجود در چای کرک در زیر آورده شده است.

  • فواید و خواص هل
    o بهبود سلامت دستگاه گوارش
    o افزایش سلامت قلب و عروق
    o پیشگیری از سرطان و ضد سرطان
    o مبارزه با افسردگی
    o مبارزه با آسم
    o درمان دیابت
    o اشتهاآور
    o پایین آوردن سطح فشار خون
    o بهبود بخشیدن سلامت جنسی و تقویت کننده میل جنسی
    o درمان گلودرد
    o بهبود گردش خون
    o تغذیه کف سر
    o ضد افسردگی
    o خوشبو کننده نفس
  • فواید و خواص دارچین
    o سرشار از آنتی‌اکسیدان
    o ضد التهاب
    o مبارزه با عفونت و ترمیم بافت‌های آسیب دیده
    o کاهش بیماری‌های قلبی
    o برای مقاومت در حساسیت به هورمون انسولین
    o ضد دیابت
    o ضد سرطان
    o ضد عفونت
  • فواید و خواص زعفران
    o کاهش ریسک بیماری‌های مختلف بدلیل وجود آنتی‌اکسیدان
    o خواص ضد افسردگی بدلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های کروسین و کروستین
    o تقویت حافظه بدلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های سافرانال و کامپفرول
    o تقویت کننده روحیه و بدن
    o خاصیت ضد سرطانی زعفران
    o کاهش میزان استرس
    o کاهش اشتها و کمک به کاهش وزن
    o افزایش میزان اکسیژن در بدن
    o مفید برای فشارخون و جلوگیری از مسدود شدن رگ‌های خونی
    o دارای خاصیت ضد التهابی برای ریه
    o بهبود دهنده روند هضم غذا در معده
    o افزایش دهنده میزان کلسیم در بدن
    o حاوی ترکیب‌های شیمیایی ضد درد برای اعصاب
    o درمان کننده زخم‌های پوستی
  • فواید و خواص جینسینگ
    o افزایش انرژی
    o بهبود توانایی شناختی
    o کاهش استرس
    o خواص ضدالتهابی
    o تقویت سیستم ایمنی
    o کاهش خستگی
    o کاهش وزن
    o بهبود عملکرد ریه
    o پیشگیری از سرطان
    o کاهش سطح قند خون
    o پیشگیری از آنفولانزا
    o جلوگیری از روند پیری
    o محافظت از پوست
    o تقویت سلامت قلب
    o کاهش سطح قند خون بدن
    o جینسینگ و بهبود سلامت مو

تفاوت چای کرک و ماسالا

نتیجه‌گیری

 

به طور خلاصه اگر دنبال یک نوشیدنی سالم و مفید در هر ساعت از شبانه روز هستید، چای کرک میتواند یک انتخاب فوق العاده باشد. میتوان گفت این نوشیدنی از چای ماسالا نیز خوشمزه تر و خوش خوراک تر است. زعفران در چای کرک غالب بر هر ادویه ی دیگری است. به دلیل وجود زعفران در این چای، کرک جزو نوشیدنی های لاکچری و با ارزش به حساب می آید.
خرید چای کرک از ما میتونه انتخابی باشه که شما هرگز پشیمون نخواهید شد. کافیه یکبار چای کرک دُرکاپی را امتحان کنید و لذت یک نوشیدنی سالم و خوش طعم را تجربه کنید. اگه این مطلب برای شما مفید بود با دیگران به اشتراک بزارید.

https://www.asianews.ir/u/ai7
اخبار مرتبط
در این مقاله به بررسی خواص زعفران برای دوران قاعدگی می پردازیم و در ادامه نحوه و نکات دم کردن چای زعفران را برای نتیجه مطلوب و پریود شدن آورده‌ایم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
جعفری
۱۴۰۲/۰۷/۲۳
5
0
1

عالیه


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید