صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
چهارشنبه / ۱۴ تیر ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۸
کد خبر: 15486
گزارشگر: 2
۱۰۷۷
۰
۰
۲
وکیل طلاق

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟ + ۴ نکات موثر در مدت زمان آن

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟  + ۴ نکات موثر در مدت زمان آن
امروزه با افزایش طلاق توافقی، یکی از پر تکرار ترین سوالاتی که ممکن است برای افراد پیش بیاید، این است که طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مدت زمان طلاق توافقی شما به حضور وکیل و نوع دادخواست او و ... بستگی دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت برترین وکیل مراجعه کنید.

طلاق توافقی چقدر طول می کشد؟

 

ابتدا زوجین باید در مورد تمام مسائل مالی و غیر مالی به توافق برسند و بعد از آن درخواست خود را در مراجعه قانونی ثبت کنند. بعد از ثبت درخواست طلاق، زوجین باید چند جلسه مشاوره بروند که حدود ۵ جلسه در ۴۵ روز می باشد. سپس بعد از تایید مشاور، مراکز مشاوره گواهی عدم امکان سازش زوجین را صادر خواهند کرد و زوجین با ارائه دادن این گواهی به دادگاه می توانند بعد از ۴۵ روز از همدیگر جدا شوند.
اگر زوجین دارای وکیل در همدان باشند، طلاق توافقی شان از ۱۰ تا ۳۰ روز طول خواهد کشید. البته به طور کلی باید گفت که مدت زمان طلاق توافقی به شعبه دادگاه خانواده در شهر های مختلف بستگی دارد.

 

عوامل موثر در مدت زمان طلاق

 

اصولا طلاق توافقی به عواملی بستگی دارد که دانستن این عوامل در روند کوتاه تر شدن مدت زمان طلاق توافقی موثر خواهد بود. این عوامل شامل:

  • در ابتدا زوجین باید بدانند که از بیست و پنجم هر ماه تا آغاز ماه بعد به دلیل ارائه آمار، دادخواست طلاق و هر دادخواست دیگری به شعب فرستاده نخواهد شد.
  • اگر وکالت مع الواسطه باشد و خانم از همسرش وکالت طلاق داشته باشد، موضوع طلاق حساس خواهد شد و دادگاه خانواده برای صحت وکالتنامه و استعلام مدت اعتبار آن، به دفترخانه ای که وکالت طلاق در آن تنظیم شده، مراجعه می کند. همین موضوع باعث می شود که زمان طلاق مقداری طولانی تر شود.
  • مشاوره اجباری در طلاق توافقی: باید بدانید که تمام زوجینی که در مورد طلاق باهم به توافق می رسند، بعد از مراجعه به دادگاه و ثبت درخواست، به مراکز مشاوره ارجاع داده خواهند شد و حتما باید در جلسات مشاوره شرکت کنند. اگر بعد از مشاوره همچنان قصد طلاق داشته باشند، گواهی عدم امکان سازش زوجین از مراکز مشاوره صادر خواهد شد. این جلسات مشاوره پنج جلسه در 45 روز است که کاملا اجباری می باشد و زوجین باید در آن شرکت کنند تا بتوانند گواهی عدم امکان سازش را دریافت کنند و حضور نداشتن زوجین در جلسات مشاوره به معنی انصراف از طلاق می باشد و گواهی برای شما صادر نخواهد شد.
  • حضور وکیل طلاق توافقی: اگر قصد دارید روند طلاق توافقی تان سریع تر پیش برود، بهتر است وکالت پرونده خود را به یک وکیل با تجربه و آگاه بسپارید. زیرا اگر وکیل منتخبی شما دارای تخصص و آشنایی کامل با روند طلاق توافقی باشد، روند پرونده تان را با سرعت و دقت بیشتری پیش خواهد برد. وکیل قبل از ثبت درخواست، توافقات زوجین را مورد بررسی قرار خواهد داد و بعد از نتیجه گرفتن در مورد توافقات زوجین، آن ها را می نویسند و در آخر درخواست طلاق توافقی را تنظیم کرده به مراجع قضایی می فرستند. همچنین با داشتن وکیل دیگر نیازی به حضور شما در جلسات دادگاه نیست و مراحل قانونی طلاق توسط وکیل انجام خواهد شد.

عوامل موثر در مدت زمان طلاق

مراحل انجام طلاق توافقی

  1. ابتدا زوجین باید در سامانه تصمیم سازمان بهزیستی ثبت نام کنند تا از تاریخ و ساعت و مکان جلسات مشاوره مطلع شوند.
  2. بعد از این که زوجین باهم به توافق رسیدند، باید صورت جلسه ای در مورد توافقات مانند: جهیزیه، مهریه، نفقه و حضانت فرزند و ... تنظیم شود.
  3. سپس دادخواست طلاق از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به دادگاه فرستاده می شود.
  4. شعبه ای که به پرونده شما رسیدگی خواهد کرد، مشخص می شود و وقت دادرسی توسط شعبه تعیین می شود.
  5. زوجین یا وکلای آن ها باید در تاریخی که مشخص شده، در جلسات رسیدگی دادگاه حضور پیدا کنند.
  6. بعد از بررسی دادگاه، گواهی عدم امکان سازش صادر خواهد شد.
  7. بعد از صادر شدن این گواهی، زوجین تا ۳ ماه بعد می توانند به دفترخانه رسمی طلاق مراجعه کنند و طلاق خود را ثبت کنند.

 

آیا با شرکت در جلسات مشاوره مدت زمان طلاق کوتاه تر خواهد شد؟

 

بعضی از افراد بر این باورند که با شرکت نکردن در جلسات مشاوره، مدت زمان طلاق کوتاه تر خواهد شد. در صورتی که این موضوع کاملا نادرست است. شرکت در جلسات مشاوره قبل از طلاق برای متقاضیان طلاق توافقی و غیر توافقی، الزامی است و اولین قدم ، ثبت نام زوجین در سامانه تصمیم طلاق و وارد کردن اطلاعات خودشان و مطلع شدن از تاریخ و ساعات جلسات مشاوره می باشد. پس از پایان جلسات مشاوره که ۵ جلسه می باشد با صدور گواهی عدم انصراف از طلاق از مرکز مشاوره، می توانید اقدام به طلاق کنید.

اگر مشاور تشخیص بدهد که ادامه زندگی برای زوجین امکان پذیر نیست، گواهی عدم انصراف از طلاق را صادر خواهد کرد و برای یکی از شعبه های خدمات الکترونیک قضایی می فرستد تا برای دادگاه خانواده محل اقامت زوجین ارسال شود و بعد از تایید قاضی، زوجین تا ۳ ماه می توانند به محضر مراجعه کنند تا صیغه طلاق جاری شود. تنها زوجینی که یکی از آن ها یا هر دوی آن ها در خارج از کشور سکونت دارند، می توانند در جلسات مشاوره شرکت نکنند و درخواست طلاق توافقی خود را ثبت کنند.

آیا با شرکت در جلسات مشاوره مدت زمان طلاق کوتاه تر خواهد شد؟

تاثیر وکیل در کاهش مدت زمان طلاق توافقی

  • اگر برای طلاق توافقی تان، به یک وکیل خبره وکالت بدهید، دیگر نیازی به حضور شما در جلسات دادگاه نخواهد بود.
  • گاهی ممکن است زوجین با حضور در جلسات دادگاه دچار آسیب حیثیتی و یا شغلی شوند که با حضور وکیل از این آسیب ها جلوگیری خواهد شد.
  • تنش و اضطراب زوجین در هنگام طلاق کاهش می یابد. مخصوصا آن دسته از افرادی که در زندگی زناشویی خود خشونت و برخوردهای فیزیکی را تجربه کرده اند و زمانی که دوباره به هم می رسند، تمام آن خاطرات تلخ برایشان یادآوری خواهد شد.

 

نتیجه گیری

 

با سپاس از شما همراهان گرامی که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید. ما سعی کردیم تمامی نکات مهم در مورد طلاق توافقی و عواملی که در کوتاه تر شدن مدت زمان آن تاثیر دارد را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت برترین وکیل مراجعه کنید.

https://www.asianews.ir/u/axh
اخبار مرتبط
طلاق توافقی، نوعی از طلاق است که در آن زوجین برای طلاق و حل و فصل تمام وابستگی ‌های مالی و مسائل مربوط به فرزندان مشترک، توافق می کنند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید