صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۸:۱۲
کد خبر: 16891
گزارشگر: 2
۵۴۹
۰
۰
۳
اشتغال زنان

آیا شاغل شدن زن در گرو رضایت شوهر است؟

آیا شاغل شدن زن در گرو رضایت شوهر است؟
بر اساس قانون و شرع تامین معاش و نیازهای اعضای خانواده بر عهده مرد بوده و زن نیز موظف به تمکین از شوهر و کمک در تربیت فرزندان می باشد. اما در صورت شاغل بودن زن و عدم رضایت شوهر برای شغل همسر خود تکلیف چیست؟ آیا زن می تواند بدون جلب رضایت شوهر همچنان در شغل خود باقی بماند؟

طبق بیان بهترین وکیل مهریه در تهران علی رغم این که برخورداری از حق اشتغال شامل زنان نیز می شود ولیکن در صورت ناراضی بودن شوهر، می تواند همسر خود را از شغل بیرون از منزل منع کند. مجله وکیل چی (vakilchi.com) در این مقاله قصد دارد به بررسی موضوع آیا شاغل شدن زن در گرو رضایت شوهر است؟ بپردازد و در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد با ما همراه باشید.

آیا قانونگذار حق اشتغال برای زن را در قانون تعیین نموده است؟

طبق فرمایشات بهترین طلاق در تهران درماده ۱۱۸ قانون مدنی در مورد دخل و تصرف زن در اموال خود اشاره ای به اذن شوهر نشده است. همچنین همانگونه که در ماده ۲۸ قانون اساسی اعلام گردیده تمامی افراد جامعه اعم از زن و مرد می توانند در شغل و حرفه مورد علاقه خود در صورتی که مغایر با مصالح عمومی جامعه و حقوق دیگران نباشد، اشتغال داشته باشند.
دولت در زمینه اشتغال حقوق مساوی را برای مرد و زن در نظر گرفته و هیچگونه تفاوتی میان آنان در انتخاب شغل قائل نشده است.
با توجه به بیان بهترین وکیل خانواده در تهران در قوانین مختلف به برابری حقوق زن و مرد در حوزه اشتغال به صورت مستقیم اشاره شده است. البته در مشاغلی مانند ارتش و سپاه برای زنان محدودیت هایی وجود دارد ولیکن در حالت کلی در خصوص اشتغال زنان برابر موازین قانون می توان چنین برداشت کرد با مقبول بودن استقلال مالی زن اجازه اشتغال ثبات خواهد بود.
زن می تواند در زمان عقد نکاح، شرط اشتغال به کار خود را برای مرد تعیین کند ولیکن در صورتی که کار زن برخلاف مصالح خانواده باشد مرد می تواند مانع از اشتغال همسر خود شود.
طبق قوانین ایران ریاست خانواده و تامین معاش زندگی بر عهده مرد است و زن بدون اجازه شوهر حق خروج از منزل را ندارد و مرد می تواند از اشتغال زن در مشاغلی که مخالف حیثیت زن یا مرد و مصالح خانواده باشد ممانعت کند. ولیکن این سوال پیش می آید که آیا شاغل شدن زن در گرو رضایت شوهر است؟

حدود و اختیارات مرد در ممانعت از اشتغال زن به چه صورتی است؟

در حالت کلی شوهر می تواند با توجه به شرایطی که در قانون ۱۱۱۷ قانون مدنی اعلام گردیده از اشتغال همسر خود جلوگیری کند، البته قابل ذکر است که اختیارات شوهر در این مورد به مصالح خانوادگی و حیثیت زن و یا مرد ارتباط دارد و در صورت اختلاف در این زمینه، دادگاه نیز با مد نظر قرار دادن رسوم اخلاقی و اجتماعی رای نهایی در مورد درست و یا غلط بودن تصمیم شوهر را صادر می کند.
متاسفانه در موارد زیادی در دادگاه خانواده مشاهده شده که اختلاف میان زوجین در این مورد شدت پیدا کرده و مرد برای مقابله با همسر خود در برابر دعوی نفقه و یا طلاق، اشتغال همسر خود را بهانه کرده و در این مورد اقدام به طرح دادخواست کرده است.
با توجه به اصل ۲۸ قانونی اساسی و ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی که پیشتر به آن اشاره کردیم قانونگذار حق انتخاب شغل در صورتی که مخالف مصالح عمومی و حقوقی دیگران نباشد را برای تمام افراد جامعه آزاد گذاشته است لذا می توان گفت که اختیار شوهر در این مورد مطلق نیست.
البته در رسیدگی به این دعاوی در مراجع قضایی، قاضی نوع شغل زن و کلیه احوالات مرتبط با شغل را در نظر می گیرد. به عنوان مثال خانمی که در محیط زنانه اشتغال دارد و ساعات کاری او به گونه ای است که هیچگونه خللی در امور منزل و رسیدگی به فرزندان ایجاد نمی کند حکم به ندرت ممکن است به نفع شوهر صادر گردد.

وکیل مهریه

شرایط ایجاد حق منع اشتغال زن برای شوهر

طبق ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی مرد می تواند همسرش را از اشتغال در شغلی که برخلاف منافات ذیل باشد منع کند:

  • مصالح خانوادگی : در صورتی که اشتغال زن موجب ایجاد اختلال در زندگی خانوادگی شود به گونه ای که با مشکلات غیر قابل حل مواجه شود مرد می تواند طبق ماده ۱۰۸ و ۱۱۱۷ قانون مدنی مانع از اشتغال همسر خود در خارج از منزل گردد. به عنوان مثال خانمی که فرزند نوزاد دارد و اشتغال او در حیات و پرورش نوزاد تاثیر منفی داشته باشد قانون از ادعای همسر او حمایت کرده و حکم عدم اشتغال زن را صادر می کند.
  • حیثیت زن یا مرد : منظور از حیثیت آبروی خانواده است که قانون به عنوان سرمایه اجتماعی به آن اشاره کرده و حمایت می کند. به عنوان مثال به برخی مشاغل مانند دست فروشی که با جایگاه اجتماعی برخی از خانواده ها منافات دارد می توان اشاره کرد. البته در پاسخ به این سوال که آیا شاغل شدن زن در گرو رضایت شوهر است؟ باید گفت که شوهر تنها می تواند همسر خود را در اشتغال به برخی مشاغل مشخص و خاص منع کند و مطابق با اصل قانون اساسی زنان این حق را دارند که در مشاغل آزاد فعالیت داشته باشند.

کلام آخر

با توجه به آنچه که در این مقاله بیان کردیم زنان نیز در انتخاب شغل در جایگاه برابر با مردان قرار دارند و در شرایطی خاص مرد می تواند از اشتغال همسر خود ممانعت کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قوانین مربوط به اشتغال زن در صورت عدم رضایت شوهر با وکلای متخصص مجله وکیل چی مشاوره داشته باشید. در صورت هرگونه انتقاد و پیشنهاد می توانید از طریق سایت وکیل چی (vakilchi.com) با ما در ارتباط باشید.

https://www.asianews.ir/u/d2t
اخبار مرتبط
هر فردی در جامعه امروزی به یک وکیل خوب و باتجربه نیاز دارد تا بتواند تمامی کارهای کیفری، حقوقی، خانوادگی، ملکی و ... را با نتیجه موفق به انجام برساند. تهران مدافع یک مجموعه از بهترین وکلای حقوقی در کشور است که می‌توانید برای انجام کارهای خود، از آن کمک بگیرید. این مجموعه برای مسائل حقوقی شما از جمله طلاق توافقی، انحصار وراثت، وکیل خانوادگی، طلاق از طرف زن و ... باتخصص‌ترین و باتجربه‌ترین وکلا را در اختیار شما خواهد گذاشت.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید