صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۰۱:۰۳
کد خبر: 17541
گزارشگر: 464
۳۳۹
۰
۰
۱
یادداشت| دکتر پیام رضایی‌نسب

طرح توجیهی چیست و چه کاربردی دارد؟

طرح توجیهی چیست و چه کاربردی دارد؟
اشخاصی که در حوزه کارآفرینی و کسب‌وکار فعال هستند، بدون شک با واژه «طرح توجیهی» یا FS آشنا بوده و مکررا آن را شنیده‌اند.

 آسیانیوز- بدیهی است اولین پرسشی که با شنیدن «طرح توجیهی» ذهن شنونده را درگیر میکند این است که طرح توجیهی چیست و چه هدف و کاربردی دارد؟مقصود از طرح، هر پروژه صنعتی یا خدماتی است که پس از اجرا منجر به تولید یک کالا یا ایجاد یک خدمت جهت ارائه به مصرف‌کنندگان میگردد و طرح توجیهی که معادل واژه انگلیسی feasibility study می‌باشدُ در واقع مجموع مطالعات و محاسباتی است که یک ایده را شرح داده و در نهایت امکان یا عدم امکان اجرای آن ایده را مشخص می‌سازد. طرح توجیهی، مطالعه‌ای است برای پاسخ به یک سئوال ساده: آیا ایده مورد نظر امکان‌پذیر است؟

دکتر پیام رضایی‌نسب

نگارش یک طرح توجیهی در واقع نگاه جامعی به آینده فعالیتی است که یک فعال حوزه کسب‌وکار قصد انجام آن را دارد و هدف آن در واقع تجزیه و تحلیل تمامی جوانب اجرای یک پروژه است.

دلایل نیاز به نگارش طرح توجیهی

• ایجاد یک بنگاه اقتصادی (تولید کالا یا خدمت)

• توسعه یک بنگاه اقتصادی

• جذب سرمایه‌گذار

• اخذ وام و تسهیلات بانکی

• اخذ مجوز

اهداف اصلی در نگارش طرح توجیهی

• جلوگیری از آزمون و خطاهای مکرر در ایجاد و راه‌اندازی یک بنگاه اقتصادی

• پیش‌گیری از هدررفت زمان، انرژی و سرمایه

• به حداقل رساندن رخدادهای پیش‌بینی‌نشده و ممانعت از غافلگیری در فرآیندها

• افزایش هر چه بیشتر تسلط مدیران به فرآیندهای اجرایی

بخشهای مختلف طرح توجیهی

• بخش مطالعه بازار یا Market Study

جنبه‌های مختلف بازار محصولات یا خدمات پیش‌بینی‌شده برای طرح از جمله عرضه، تقاضا، مصرف، بازار هدف و سایر موارد را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌دهد.

• بخش توجیه‌پذیری فنی یا Technical Feasibility

ابعاد مختلف فنی طرح از جمله دانش فنی مورد استفاده، ظرفیت، محل اجرا، ماشین‌آلات و تجهیزات مورد نیاز و ساختار اجرایی آن مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد.

• تجزیه و تحلیل مالی یا Financial Analysis

شاخص‌های مختلف مالی و سودآوری با استفاده از اطلاعات بخش‌های قبلی و بر اساس اصول و استانداردهای اقتصاد مهندسی به‌دست آمده و مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرد و بر اساس آن شاخص‌ها در خصوص اجرا یا عدم اجرای طرح تصمیم‌گیری می‌شود.

مولفه‌های کلیدی طرح نوجیهی

1: تکنیکی

آیا طرح برای شروع به‌کار نیاز به تکنولوژی خاصی دارد؟

آیا این تکنولوژی در دسترس است؟

2: اقتصادی

بابید در کنار هر منبع اولیه جریان نقدی را در نظر گرفت، چون شرایط اقتصادی زمان حال و آینده می‌تواند بر توانایی بازار یا تمایل به خرید کالا یا خدمت تاثیرگذار باشد.

3: قانونی

بدون شک ایده یک طرح متاثر از امتیازها، حقوق ثبت‌شده قانونی، کپی‌رایت و... می‌باشد.

4: عملیاتی

چگونگی انجام و اجرای یک طرح وعوامل و امکاناتی که برای اجرای آن لازم میباشد باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

5: زمانبندی

بررسی کاربرد و محدودیتهای زمان در یک طرح و اینکه طرح در مناسبترین زمان و مطابق با پیش‌بینی به بهره‌برداری برسد نیز از فاکتورهای بسیار مهم است.

یکی از دلایل نگارش یک طرح توجیهی ارائه آن به بانک جهت اخذ وام و تسهیلات بانکی می‌باشد، زمانی که برای دریافت وام به بانک مراجعه میشود باید موفق بودن طرح اثبات شود. طرح توجیهی همان چیزی است که یک کارشناس بانکی مطالعه کرده و در جریان ایده و اجرای طرح قرار میگیرد. بدیهی است هر طرح توجیهی قابل ارائه به سیستم بانکی نبوده و باید مطابق با فرمت مورد قبول و توسط یک شرکت معتبر تهیه و ممهور به مهر تایید گردد. در پایان به‌صورت کلی یک طرح توجیهی را می‌توان نقشه راه دانست، یک نقشه راه کامل و جامع که از مرحله ایده تا اجرای یک طرح را با جزئیات نشان می‌دهد.

اگر در حوزه‌های مالی و بانکی برای شرکت صنعتی یا بازرگانی خود نیاز به مشورت با کارشناسان خبره دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن 09194470565 با دفتر روزنامه در ارتباط باشید تا فرصت بهره‌مندی از مشاوره متخصصان این حوزه را داشته باشید.


دکتر پیام رضایی‌نسب
https://www.asianews.ir/u/dle
اخبار مرتبط
در عصر حاضر ایده‌های استارتاپ بسیار زیادی وجود دارند که در همان ابتدای کار مردود شده یا پس از گذشت زمان و پرداخت هزینه زیادی با شکست مواجه می‌شوند.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید