صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۲ / ۲۲:۲۷
کد خبر: 17563
گزارشگر: 464
۷۳۶
۰
۰
۶
یادداشت| صدیقه صادقی فیشانی

بازاریابی مد در بحران اقتصادی

بازاریابی مد در بحران اقتصادی
زمانی‌که به مطالعه تاریخ می‌پردازیم، مشاهده می‌کنیم که در دوران‌های رکود، صنعت مد از زوایای مختلف مورد آسیب قرار گرفته که این امر سبب تغییر و تحولات سریع در طراحی‌های صاحبان برند شده است.

آسیانیوز -  از گذشته تا کنون، بحران‌های اقتصادی فرصت‌هایی را برای بازاریابان مد فراهم کرده تا با نگاه تازه‌ای نظاره‌گر تحولات و نوآوری در این صنعت باشند، هرچند که نوآوری، کار را برای برندهای فعال در این حوزه سخت‌تر می‌کند، اما نباید فراموش کنیم که صنعت مد از جمله صنایع سودآور و تاثیرگذار بر اقتصاد و فرهنگ جوامع در سرتاسر جهان است.

صدیقه صادقی فیشانی
زمانی‌که کلمه نوآوری به گوشتان می‌خورد، احتمالا ذهن شما به سمت اختراعات و ابداعات منحصربه‌فرد کشیده خواهد شد، اما در اصل، نوآوری، مفهومی عیق‌تر از این دارد و فقط مختص به اختراعات مختلف نیست. رکود اقتصادی باعث شده که مشتریان در عادات‌ خرید خود مسئولانه‌تر برخورد کنند که به مرور تبدیل به رفتار دائمی مصرف‌کننده خواهد شد.

نوآوری در هر جایگاهی از زندگی، شغل و حرفه‌ شخصی بسیار مفید است. از بازاریابان مد که برای بهبود تجربیات خوشایند مشتری به دنبال خلق راهکارهای جدید می‌گردند تا طراحان مد که هرروز به دنبال خلق و به کار گرفتن نوآوری‌های جدید درباره‌ برندها هستند.

صنعت مد در سال‌های اخیر موارد مختلفی را تحت عنوان بحران تجربه کرده که در ارتباط با هر یک از آن‌ها رفتار منحصربه‌فردی را انجام داده است. به‌عنوان مثال در بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ طراحانی از جمله Mary Katrantzou, Victora Beckham و... به صنعت مد با رویکرد تازه‌ای وارد شده و برندهای مستقل خود را ثبت کردند، درحالی‌که برخی تصور می‌کردند که رکود اقتصادی به مفهوم مرگ صنعت مد است.

بیشتر بخوانید

بازاریابی مد در متاورس


آنچه از رکود سال ۲۰۰۸ می‌توان آموخت، ارزیابی ارزش‌ها و ایجاد ذهنیتی روبه رشد است که این رشد صرفاً به معنی موفقیت نیست. نمونه اخیر و ملموس دیگر اپیدمی جهانی ویروس کرونا است که آن را می‌توان تکرار رکود بزرگ دانست که تهدید مشترکی در بین همه جوامع بشری و سنگین‌ترین رکود اقتصادی در طی یک قرن گذشته دانست که سبب کنار هم جمع شدن افراد گردید. نتیجه این گردهمایی، به نوآوری و تاب‌آوری صنعت مد در بحران به ویژه توسط پیشگامان عرصه مد و فشن که اولین قدم برای تغییر را برداشته‌اند، شد.

مثلا برند Gucci در استایل جدید خود تغییراتی را مطابق با شرایط روز ایجاد کرد و همچنین برند Bottega Veneta خیلی خلاقانه‌تر با طراحی‌های DanielLee (طراح مد)، در حال ادامه دادن به فعالیت‌های حرفه‌ای خود است.

به‌طور کلی نباید فراموش کنیم که صنعت مد یک صنعت پر زرق و برق با مشاغل پرسود است. باید بدانید که صنعت مد یعنی خلق کردن محصولات مرتبط با مد در هر زمینه‌ای از زیورآلات گرفته تا کیف و کفش و لباس و… همه‌ی این محصولاتی که تولید می‌شوند، یک ویژگی مشترک دارند؛ این‌که این محصولات بایستی طوری باشند که مردم را به خود جذب کرده تا آن‌ها را بخرند. جذب کردن یک شخص برای خرید یک محصول کار آسانی نیست و این کار تنها با کمک خلاقیت ذهن انجام‌پذیر است.

صدیقه صادقی فیشانی
https://www.asianews.ir/u/dm1
اخبار مرتبط
گیمیفیکیشن (Gamification) که در زبان فارسی به "بازی‌کاری"، "بازی‌سازی" و حتی "بازی‌وارسازی" ترجمه شده، یکی از مفاهیم جذاب است که در سال‌های اخیر، در حیطۀ بازاریابی برای برندها بسیار مطرح شده اما در کشور ما هنوز ناشناخته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید