صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۲۳ آبان ۱۴۰۲ / ۲۱:۰۸
کد خبر: 17597
گزارشگر: 464
۷۰۱
۰
۰
۲
مهندس محسنی گل، مدیر مهندسی تولید کامپوزیت مکرر:

عایق‌های رطوبتی ما جزو مرغوب‌ترین‌ها در جهان است

عایق‌های رطوبتی ما جزو مرغوب‌ترین‌ها در جهان است
در حقیقت می‌شود گفت تولید مجموعه ما نوعی عایق رطوبتی است با نام ایزوبنت یا GCL که یک لایه رطوبتی بنتونیت است. بنتونیت نوعی خاک رس بسیار مرغوب است.

به گزارش آسیانیوز؛ صدیقه صادقی فیشانی - در حاشیه هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات، تجهیزات و صنایع وابسته تهران ۱۴۰۲ فرصتی دست داد تا با مهندس محسنی گل، مدیر مهندسی تولید کامپوزیت مکرر، زیر مجموعه گروه صنعتی مکرر صحبتی داشته باشیم.

 

* در آغاز اگر ممکن است به معرفی حوزه کاری خود بپردازید؟

در حقیقت می‌شود گفت تولید مجموعه ما نوعی عایق رطوبتی است با نام ایزوبنت یا GCL که یک لایه رطوبتی بنتونیت است. بنتونیت نوعی خاک رس بسیار مرغوب است. مجموعه مکرر از سال ۹۰ تولید این محصول را آغاز کرده و با وارد کردن دستگاه‌های مختص تولید همین محصول پیش رفته است. با توجه به این‌که ماهیت اصلی این محصول یک نوع خاک به نام بنتونیت است و ایران یکی از کشورهایی است که دارنده مرغوب‌ترین بنتونیت است، بنابراین محصول تولیدی ما یکی از بهترین محصولاتی است که در دنیا تولید می‌شود. در آسیا فقط ایران و کشور چین است که این محصول را تولید می‌کنیم.

در خاورمیانه، ترکیه هم این محصول را تولید می‌کند که از نظر کیفیت با توجه به مرغوبیت خاکی که ما استفاده می‌کنیم، به پای محصول ما نمی‌رسد. با آزمایشات زیادی که در کانادا، آمریکا و همچنین آلمان روی این خاک انجام شده یکی از بهترین محصولاتی است که در حال تولید است. محصول GCL نزدیک به ۴۰ سال است که در دنیا به این شکل در حال تولید است و جایگزین رُس‌کوبی شده است. رُس‌کوبی که هم اکنون هم در معادن ایران درحال انجام است، اما در دنیا سال‌هاست که به دلیل هزینه و تخریب محیط زیست کلاً منسوخ شده است و از ایزوبنت به عنوان جایگزین استفاده می‌شود.

* آیا کاربرد این محصول در ایران فراگیر شده است؟


بله، در ایران هم استفاده از این محصول کم‌کم در حال جا افتادن است. شاید در ۳ تا ۴ سال اخیر دوستان آشنا شده‌اند و بیشترین مصرف در معادن بزرگ مس و طلا مانند مس سُنقُر، زرمعدن اختران و زرکوه قُروه سنندج و... است. در بخش محیط زیست لندفیل‌های دفن زباله در دنیا خیلی استفاده می‌شود، اما در ایران کمتر است که خوشبختانه در حال جا افتادن است. بخشی از این محصول در آرادکوه تهران استفاده شده، لندفیل قزوین، لندفیل اراک، همدان و تبریز در حال استفاده از این محصول هستند. این محصول برای جلوگیری از نشت شیرابه‌های سمی به لایه‌های زیرزمینی استفاده می‌شود و یک نوع عایق رطوبتی سبز هم محسوب می‌شود. از این محصول در صحن عقیله امام حسین (ع) در کربلا استفاده شده تا از نشت آب‌های زیر زمینی به دیواره‌ها و کف زمین، طبقات منفی و سازه‌های بتنی تونل‌های کات اند کابل، جلوگیری شود. برای آب‌بندی تونل‌های متروی تهران، اصفهان و شیراز هم از این محصول استفاده شده است. همچنین در بخش ساختمانی، بخش تنگ‌فارمهای نفتی بخش سدهای خاکی، دریاچه‌های تفریحی، حوضچه‌های پرورش آبزیان به وفور در حال استفاده است. عمده مصرف این محصول در ایران را معادن طلا و مس برای جلوگیری از نفوذ شیرابه‌های سمی، سیانول و سدیم به لایه‌های زیرزمینی و آلوده شدن آب دارد. این محصول جایگزین بسیار خوبی برای رس‌کوبی است، زیرا این محصول با ضخامت ۷ میلیمتر جایگزین رس کامپکت ۹۵درصد بوده و با ضخامت ۷۵ سانتیمتر با ظرفیت ۱۰هزار برابر ناتراواتر از خاک رس کوبیده شده است. خط مشی ما در شرکت محافظت از محیط زیست کشورمان با استفاده از این محصول است.

* مدت زمان تجزیه این محصول در طبیعت چند سال است؟


این محصول از ۳ لایه تشکیل شده است؛ تکستایل‌های بافته و نبافته، جنس تکستایل‌های بافته پروپلین است که نزدیک به ۸۰۰ سال طول عمر دارند و خاکی هم که در این محصول استفاده شده منشا طبیعی دارد، بنابراین عمر آزمایشگاهی این محصول۸۰۰ سال است و عمر عملیاتی آن۱۰۰ سال تخمین زده شده است. از آنجایی که بیشترین مواد تشکیل‌دهنده محصول از خاک است لذا آسیب زیادی به طبیعت نخواهد رسید.

* شما چند سال است که در نمایشگاه‌ها حضور دارید؟ و این نمایشگاه چه تفاوتی با نمایشگاه‌های گذشته دارد؟


ما از سال ۹۰ در نمایشگاه ها حضور داریم و البته قبلا ما واردکننده از شرکت ستکو آمریکا بودیم، اما پس از وارد کردن تجهیزات ساخت این محصول از سال۹۱ خودمان به عنوان تولیدکننده محصول در نمایشگاه‌ها شرکت کردیم. تا کنون ما در نمایشگاه‌های مختلفی مثل محیط زیست، پسماند و صنایع معدنی شرکت داشته‌ایم. نکته آخر این‌که عملیات رس‌کوبی ۶ماه طول می‌کشد، اما با این محصول در عرض یک هفته و با هزینه کمتر در حدود یک چهارم قابل انجام است.

صدیقه صادقی فیشانی
https://www.asianews.ir/u/dmz
اخبار مرتبط
در گزارش از روز افتتاح دهمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی گفت‌و‌گو داشتیم با برخی از شرکت‌کنندگان خارجی و داخلی.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید