صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
یکشنبه / ۲۸ آبان ۱۴۰۲ / ۱۲:۰۰
کد خبر: 17711
گزارشگر: 2
۶۵۹۵
۰
۰
۴
معیارهای یک مکان مناسب برای سفر و مهاجرت

تمیزترین و کثیف ترین کشورهای دنیا

تمیزترین و کثیف ترین کشورهای دنیا
یکی از اصلی‌ترین معیارهای افراد در انتخاب مقصد گردشگری و البته کشوری دیگر برای زندگی و مهاجرت، میزان تمیزی آن منطقه است. هر چند بسیاری از کشورها سعی دارند با برنامه‌ریزی‌های اساسی کشور خود را به یک مقصد عالی از همه جهات تبدیل کنند اما با این حال هنوز کشورهایی نیز هستند که معیارهای یک مکان مناسب برای سفر و مهاجرت را نداشته و همین مانع از ترغیب افراد برای بازدید از آن‌ها می‌گردد.

با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به بررسی مقاصد مختلف پرداخته‌ایم تا در نهایت به معرفی تمیزترین کشور دنیا و همچنین کثیف ترین کشور دنیا بپردازیم.

تمیزترین کشورهای توریستی دنیا

برای اینکه بتوانیم کشوری را در لیست تمیزترین‌های دنیا قرار دهیم باید پارامترهای مختلفی مورد بررسی قرار بگیرند. به عنوان مثال از درصد مواد سمی موجود در هوا گرفته تا وضعیت خیابان‌ها و سطح بهداشت عمومی مواردی هستند که در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرند. از جمله تمیزترین کشورهای توریستی دنیا که موفق شده‌اند در سال‌های اخیز مورد توجه قرار بگیرند، عبارتند از:

امارات متحده عربی، مقصدی لوکس و گران

اگر بخواهیم تمیزترین کشور دنیا را که به همان اندازه نیز توانسته مورد توجه توریست‌های مختلف در سرتاسر دنیا قرار بگیرد را معرفی کنیم، امارات بدون شک در صدر جدول این دسته بندی قرار خواهد گرفت. به طوری که تور دبی در طول سال به عنوان یکی از پرفروش‌ترین تورهای مسافرتی توسط شرکت‌های گردشگری شناخته شده و به عنوان مقصدی لاکچری با تفریحاتی لوکس و مدرن شناخته می‌شود. علت این انتخاب را می‌توان به خیابان‌های تمیز و عاری از کوچکترین زباله، مراکز خرید مدرن و تمیز و همچنین هتل‌های سطح بالا از لحاظ خدمات نظافتی و بهداشتی ربط داد. علاوه بر آن اغلب مردم دبی معتقد به دین اسلام هستند و همین موضوع نیز در سطح بهداشت مردمان آن تاثیرگذار دارد. به عنوان مثال آمارها نشان می‌دهند اکثریت مردم بعد از هر بار توالت و قبل از خوردن غذا دستان خود را با آب و صابون می‌شورند.

ترکیه، مقصدی مدرن و توریستی

مورد بعدی از تمیزترین کشور دنیا که سالانه از توریست‌های بسیاری از سرتاسر دنیا میزبانی می‌کند، ترکیه است. به خصوص تور استانبول از محبوبیت بالایی در بین گردشگران خارجی برخوردار بوده و مقصدی مدرن و در عین حال با بافت‌های سنتی و جاذبه‌های گردشگری تاریخی است که توانسته مورد توجه همگان قرار بگیرد. استانبول نیز به عنوان یک مقصد مسلمان نشین دنیا از سطح بهداشت عمومی بالایی برخوردار بوده و در کنار آن دولت نیز برنامه‌های سفت و سختی برای نظافت این کلان شهر پرآوازه ترکیه پیاده می‌کند.

تور استانبول

دانمارک، پاک‌ترین کشور دنیا

اگر بخواهیم فارغ از توجه به توریستی بودن و هر مورد دیگری به معرفی تمیزترین کشور دنیا بپردازیم، دانمارک برنده این دسته‌بندی خواهد بود. به طوری که بر اساس نتایج EPI 2022، دانمارک با امتیاز کلی EPI 77.9، پاک‌ترین و دوستدار محیط زیست‌ترین کشور دنیا به حساب می‌آید. شایان ذکر است که دانمارک به دلیل نمرات بالای خود در چندین دسته از جمله تصفیه فاضلاب، مناطق حفاظت شده دریایی و فلزات سنگین نیز یک سر و گردن از دیگر کشورها بالاتر بوده و نکته قابل توجه دیگر اینکه برخی از جامع‌ترین و موثرترین سیاست‌های جهان را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از تغییرات آب و هوایی ارائه می‌دهد. افزایش تعداد هتل‌های دوستدار محیط زیست، قایق‌های خورشیدی و غذاهای ارگانیک در این کشور از جمله اقدامات قابل توجه دولت دانمارک در راستای ایجاد محیطی تمیز برای شهروندانش است.

انگلستان، دومین کشور پاک جهان

فارغ از توریستی بودن اگر تنها معیار را تمیزی یک کشور در نظر بگیریم، انگلستان در رتبه دوم این دسته بندی قرار گرفته و به عنوان دومین تمیزترین کشور دنیا معرفی می‌شود. بریتانیا با جمعیت ۶۷.۵ میلیونی خود دارای EPI 77.7 بوده و این رقمی بسیار عالی در مقایسه با جمعیت آن محسوب می‌شود. در انتخاب بریتانیا در لیست تمیزترین‌های دنیا کیفیت آب آشامیدنی، فاضلاب و انتشار آلودگی در دیگر محیط‌های کشور در نظر گرفته شده‌اند.

انگلستان

فنلاند، کشوری با منابع انرژی تجدید پذیر

قبل از اینکه وارد بحث کثیف ترین کشور دنیا شویم، به عنوان آخرین مورد از کشورهای تمیز دنیا می‌توان به فنلاند اشاره کرد. فنلاند به عنوان یک کشور اروپایی در تلاش است تا برای تامین انرژی از منابع تجدید پذیر بهره ببرد که در حال حاضر تا حدود ۴۲ درصد موفق به این کار شده است. همچنین فنلاند از نظر کیفیت هوا و بهداشت در رتبه سوم جهان قرار دارد و سیاست‌های آن حفاظت از جنگل و حیات وحش را در اولویت خود قرار داده است.
البته که تعداد کشورهای تمیز دنیا کم نبوده و علاوه بر موارد فوق سوئد، لوکزامبورگ، اسلوونی، اتریش، سوئیس و ایسلند را نیز می‌توان در لیست تمیزترین کشور دنیا قرار داد.

آلوده‌ترین کشورهای جهان

اکنون که با تمیزترین کشورهای توریستی دنیا آشنا شدید، جا دارد نگاهی کوتاه به آلوده‌ترین کشورهای جهان نیز بیاندازیم. انتخاب تنها یک مورد به عنوان کثیف ترین کشور دنیا کار چندان آسانی نبوده و ما در زیر با توجه به سطح بهداشت عمومی، بیماری‌ها و میزان تمیزی در سطح کشور، به چند مورد اشاره می‌کنیم:

  • بنگلادش
  • چاد
  • پاکستان
  • تاجیکستان
  • هند
  • عمان
  • قرقیزستان
  • بحرین
  • عراق
  • نپال

جای تعجب نیست که کشورهای فقیرتر و بزرگتر نسبت به همتایان ثروتمند خود در رتبه‌های اول در به عنوان کثیف ترین کشور دنیا قرار دارند.

آلوده ترین شهر جهان

کلام آخر

اگر کیفیت سفر برای شما به قدری از اهمیت بالایی برخوردار است که در انتخاب مقصد گردشگری خود دوست دارید تمیزترین کشور دنیا را انتخاب کرده و از سفر به کثیف ترین کشور دنیا اجتناب کنید پس حتما در انتخاب آژانس مسافرتی مناسب نیز دقت بالایی داشته باشید. چرا که هر چقدر هم مقصد مناسبی را برای سفر انتخاب کنید تا وقتی برنامه‌ریزی اصولی و ایده‌آلی انجام ندهید، نمی‌توانید بهترین خاطره را برای خود و خانواده ثبت کنید. در پی این صحبت‌ها ما به شما آژانس مسافرتی آویسا تراول را پیشنهاد می‌کنیم. آویسا تراول مجری مستقیم تورهای متنوع خارجی به اغلب مقاصد توریستی پرطرفدار در بین ایرانیان بوده و با کادر حرفه‌ای کار بلد خود بهترین‌ تجربه سفر را برای شما رقم خواهد زد.

برای برقراری ارتباط با ین مجموعه بی‌نظیر گردشگری می‌توانید به آدرس https://avisatravel.com/ مراجعه کرده و یا با شماره ۴۱۵۳۵-۰۲۱ تماس بگیرید.

https://www.asianews.ir/u/dq5
اخبار مرتبط
امروزه که تب‌وتاب مهاجرت به خارج از کشور در ایران داغ شده یکی از مشکلات مهاجران انتخاب مؤسسه مهاجرتی مناسب برای انجام امور مهاجرت است؛ ازاین‌رو شناخت بهترین موسسه‌های مهاجرتی امری ضروری برای متقاضیان می‌باشد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید