صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۶ آذر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۳
کد خبر: 17907
گزارشگر: 2
۷۴۴
۰
۰
۱
اجرای سقف در ساخت و ساز

زیرسازی سقف وافل به چه صورت است؟

زیرسازی سقف وافل به چه صورت است؟
همه ما می دانیم که زیرسازی سقف وافل یکی از مهم ترین و پیچیده ترین کارهایی است که در صنعت ساخت و ساز قابل اجراست. امروز درباره زیرسازی سقف وافل صحبت می کنیم.

شاید برای شما سوال باشد که زیر سازی سقف وافل به چه صورت انجام می شود یا حتی کاری سخت یا امکان پذیر است؟ آیا به ابزار و تجهیزات خاصی نیاز دارد و یا اینکه باید مصالح به خصوصی برای انجام این کار بکار گرفته شود؟
همه ما می دانیم که زیرسازی سقف وافل یکی از مهم ترین و پیچیده ترین کارهایی است که در صنعت ساخت و ساز قابل اجراست اما باید توسط افراد متخصص و با تجربه انجام شود. پس نباید آن را به دست افراد تازه کار سپرد.
از طرفی زیرسازی سقف وافل دارای مزیت های فراوانی است که موجب شده تقاضا و محبوبیت بین معماران افزایش یابد. از مزیت های این سقف می توان به سبکی، نمای زیبا و خیره کننده، سرعت نصب بالا و مقرون به صرفه بودن هزینه ها اشاره کرد.

زیرسازی سقف وافل چگونه انجام می شود؟

برای بهتر انجام شدن روند زیرسازی سقف باید با جزییات آن بیشتر آشنا شد زیرا این امر در انتخاب نوع سقف هم تاثیر بسزایی دارد. جالب است بدانید که برای انجام این کار نیازی به قالب بندی کل سقف نیست و به سقف تیرچه بلوک شباهت زیادی دارد. در ادامه به مراحل زیرسازی خواهیم پرداخت.

  1. اولین قدم برای زیر سازی سقف وافل استفاده از جک ها یا اسکافولد هاست که متخصصان از آن به عنوان پروفیل یا قوطی یاد می کنند.
  2. زیر سازی شبکه ها با لوله نیز امکان پذیر است زیرا لوله و پروفیل از لحاظ ساختاری ویژگی هایی یکسان دارند و می توان از آن ها بجای یکدیگر استفاده کرد. از طرفی استفاده از چهار تراش نیز می تواند تاثیر مثبتی در روند زیرسازی داشته باشد.

نکته دیگری که باید در قدم اول لحاظ شود، بکارگیری المان های عمودی نظیر داربست و جک است. حال آنکه از کدام نوع استفاده کنیم به ارتفاع یک طبقه در ساختمان بستگی دارد. با این حال اگر ارتفاع طبقه شما نرمال باشد باید از جک استفاده کنید.
اگر ارتفاع کمی بیشتر باشد به جک و داربست نیاز خواهد بود. مرحله بعد از نصب المان های عمودی ایجاد یک شبکه افقی با استفاده از چهار تراش های چوبی است که به زیبایی معماری می افزاید.
نکته ای که باید در نظر گرفت شود ارتفاع میان المان های عمودی است که نباید بیشتر از یک متر اندازه گرفته شود.
حال زمان اجرا رسیده که بهتر است از یک قالب 5 سانتی متری که دارای ضخامت یکسان با سقف وافل است استفاده شود. زیرا به ایمنی کار خواهد افزود
نکته ای که اکثر پیمانکاران آن را نادیده می گیرند در خصوص سقف ها با ارتفاع 5 متر است. روش انجام کار به این صورت است که با بستن تنها دو متر داربست می توان به ضخامت و استحکام سقف اضافه کرد و روی داربست نیز جک معمولی را قرار داد یا جهت مثبت منفی در این مرحله به درستی انجام گیرد.

زیرسازی سقف

پیمانکار برای زیرسازی سقف وافل چه راهکاری را پیش میگیرد؟

معمولا پیمانکاران باید تجربه بالایی در زیرسازی و حتی ساخت سقف های متنوع داشته باشند تا بتوانند در کم ترین زمان بهترین تصمیم را بگیرند. در این قسمت به صورت خلاصه چند راهکار از اجرا و زیرسازی سقف های وافل را بیان می کنیم: با ما همراه باشید.
این شخص موظف است در ارتفاع بالای سه و نیم متر ابتدا داربست بزند و سپس روی سر آنها سرجک رگلاژ را جایگذاری کند. انجام کار به این صورت است که سرجک به داخل لوله داربست فرو رفته و موجب تنظیم ارتفاع خواهد شد. در قسمت دهانه نیز باید خیز منفی وجود داشته باشد.
همچنین اگر سقفی دارید که با ارتفاع ۵ متر است باید داربستی به طول ۲ متر انتخاب کنید و یک جک معمولی روی آن جایگذاری کنید.
حتی توصیه می شود برای پروژه های پا سازی از روش چکشی استفاده شود زیرا برجک ها می توانند به فاصله یک سانتی متری در کنار هم قرار گیرند. شما نمی توانید این روش را برای سقف ها و ساختمان های مسکونی استفاده کنید.

برای زیرسازی سقف وافل چه مصالحی مورد نیاز است؟

سوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد در خصوص مصالح مورد نیاز برای زیر سازی است. این مصالح باید به گونه ای باشد که به استحکام سقف بیفزاید نه اینکه ایمنی را به خطر بیندازد.
البته نکته حائز اهمیت این بوده که دست پیمانکار برای انتخاب مصالح باز است و او می تواند با انتخاب جنس عالی سقفی سالم را تحویل مشتری دهد.
معمولا مصالحی مختلف در این خصوص بکار گرفته می شود که شامل چوب، قوطی، لوله و سایر موارد است. پیمانکاران برای انجام این کار باید به نوع قالب وافل در پروژه ها توجه کنند. این قالب می تواند پاشنه دار یا بدون پاشنه باشد.
در قالب وافل پاشنه دار باید از پاشنه با ضخامت بین یک تا دو سانتی متری استفاده شود تا در مرحله بعدی بتواند قوطی در مدل های مختلف را در زیر سازی سقف وافل بکار گیرد. مصالح مورد نیاز در این خصوص بهتر است زیر نظر پیمانکار انتخاب شود. زیرا وی تجربه بالایی در انجام این کار دارد و شما به عنوان یک مشتری باید به او اعتماد کنید در غیر این صورت ممکن است سقف به اندازه کافی محکم نشود.

سقف وافل یک طرفه

سخن آخر

زیرسازی سقف وافل بهتر است با چه مصالحی انجام شود؟ آیا باید به ایمنی و ضخامت سقف توجه کرد؟ زیرسازی سقف وافل یکی از مهمترین اقداماتی است یک پیمانکار باید با دقت بیشتری انجام دهد زیرا در صورت عدم رعایت نکات اجرایی می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد.
انتخاب نوع مصالح و نحوه اجرای آن زیر نظر یک پیمانکار حرفه ای انجام می شود. از طرفی اجرای سقف وافل نسبت به سایر سقف ها آسان تر است. همچنین می توان با انجام این کار از وزن ساختمان کاست و بتن مصرفی را کاهش داد.
اگر تمامی موارد گفته شده برای زیرسازی به صورت اصولی انجام شود میزان بهره وری و ایمنی نیز افزایش خواهد یافت.
برای اینکه بتوانید سقفی محکم و بدون عیب و ایراد تهیه کنید پیشنهاد می شود با مشاوران و متخصصان در شرکت فنی مهندسی نوسا تماس حاصل فرمایید تا شما را راهنمایی کنند.

منبع : شرکت فنی مهندسی نوسا

https://www.asianews.ir/u/dwo
اخبار مرتبط
میلگرد یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در ساختمان‌سازی محسوب می‌شود. گاهی تنوع بالا در برند، نوع و خواص مکانیکی و هم‌چنین اختلاف قیمتی بالا می‌تواند باعث سردرگمی خریداران شود. هم‌چنین با بالا رفتن قیمت میلگرد و مقاطع فولادی هرگونه اشتباهی در محاسبات و خرید میلگرد می‌تواند ضررهای بزرگی را به پروژه وارد نماید. در این مقاله مراحل مختلف خرید میلگرد را به شما معرفی می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید از نظر کیفیت و قیمت میلگرد، بهترین خرید ممکن را انجام دهید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید