صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۱ آذر ۱۴۰۲ / ۲۳:۰۰
کد خبر: 18034
گزارشگر: 464
۶۸۵
۰
۰
۱
در حاشیه اجلاس آب و هوایی کوپ ـ ۲۸؛

انرژی هسته‌ای؛ خدمت یا خیانت به محیط زیست؟

انرژی هسته‌ای؛ خدمت یا خیانت به محیط زیست؟
در حاشیه اجلاس آب و هوایی کوپ ـ ۲۸، بالغ بر بیست کشور جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، فرانسه و امارات عربی متحده روز شنبه در بیانیه‌ای مشترک خواستار این شدند که تا سال ۲۰۵۰ ظرفیت تولید انرژی هسته‌ای جهان نسبت به سال ۲۰۲۰ سه برابر شود تا بلکه از این طریق بتوان وابستگی کشورها به استفاده از زغال سنگ و گاز را کاهش داد.

به گزارش آسیانیوز؛ با این‌همه چین و روسیه، به عنوان سازندگان عمده نیروگاه‌های هسته‌ای در جهان در میان امضاکنندگان این بیانیه مشترک قرار ندارند.

در این بیانیه آمده است: «این اعلامیه جایگاه مهم انرژی هسته‌ای در دستیابی به حذف انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ و دستیابی به هدف محدود کردن افزایش گرمایش زمین به ۱.۵ درجه سانتی‌گراد را به رسمیت می‌شناسد.» جان کری هم در جریان این رویداد در دبی گفت: «علم، واقعیت‌ها و شواهد به ما می‌گویند که بدون انرژی هسته‌ای نمی‌توان تا سال ۲۰۵۰ به هدف حذف انتشار کربن دست یافت.»

کشورهای امضاکننده از مؤسسات مالی بین‌المللی همچون بانک جهانی خواستند که انرژی هسته‌ای را در برنامه‌های تأمین مالی خود بگنجانند. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری فرانسه گفت: «برخی مقررات موضوعه در مؤسسات اعتباری بین‌المللی هستند که انرژی هسته‌ای را از تامین مالی مستثنی می‌کند. من فکر می‌کنم این قبیل مقررات دیگر کاملا منسوخ شده است.»

می‌توان گفت که انرژی هسته‌ای تقریبا هیچ گاز گلخانه‌ای در اتمسفر زمین منتشر نمی‌کند و به همین علت است که مروجین این انرژی از آن به عنوان وسیله‌ای بی‌نظیر برای تولید برق یاد می‌کنند. با این حال، از سوی دیگر، برخی از مدافعان محیط زیست بر خطرات ناشی از حوادث غیرمترقبه هسته‌ای، معضل دراز مدت‎‌تر زباله‌های هسته‌ای یا حتی هزینه‌های بالای انرژی هسته‌ای تاکید می‌کنند.

https://www.asianews.ir/u/dyU
اخبار مرتبط
بخشی از گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر این است که میزان این ذخائر ۲۰۱۵ کیلوگرم است که نسبت به گزارش فصلی قبل این نهاد بین‌المللی ۵۳۴ کیلوگرم افزایش یافته است.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید