صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۳ آذر ۱۴۰۲ / ۰۰:۴۱
کد خبر: 18059
گزارشگر: 464
۷۹۹
۰
۰
۱
گفت‌وگو با دکتر حسین معصومی، داروساز و مدیر مجموعه؛

جوانان تحصیل‌کرده، امید صنعت تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی هستند

جوانان تحصیل‌کرده، امید صنعت تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی هستند
ششمین نمایشگاه بین‌المللی مواد و صنایع شیمیایی، تجهیزات و خدمات آزمایشگاهی با حضور فعالان شناخته‌شده این عرصه و همچنین انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و واسنجی ایران از تاریخ ۳۰ آبان الی ۳ آذر، در محل نمایشگاهی بین‌المللی برج میلاد برگزار شد.

به گزارش آسیانیوز، همایون فدایی ـ در حاشیه برگزاری این رویداد، فرصتی دست داد تا با دکتر حسین معصومی، داروساز و مدیر مجموعه تولیدی دکتر معصومی به گفت‌وگو بنشینیم.

* نمایشگاه امسال را چگونه ارزیابی می‌کنید و نقاط قوت و ضعفش را بفرمایید؟

نقاط قوت نمایشگاه امسال، مشارکت بیشتر نسبت به ادوار گذشته بود، شرکت‌های بیشری حضور دارند و همچنین استقبال عمومی خوب بود.شرکت‌های تولیدی بیشتری حضور پیدا کردند که این نشان‌دهنده تولید بهتر و بیشتر در کشور است. این‌که شاهد هستیم برخی محصولات که قبلا به کشور وارد می‌شد، الان در داخل تولید می‌شود، قدمی به جلوست که باعث می‌شود ارز کمتری از کشور خارج شود. حقیقتا نقاط ضعفی ندیدم، تنها تبلیغات در خارج از نمایشگاه و در سطح شهر برای معرفی بهتر نمایشگاه و جذب بازدیدکننده می‌توانست بیشتر باشد.

* شما چشم‌انداز صنعت وسایل و تجهیزات نمایشگاهی را در شرایط فعلی اقتصادی کشور چگونه ارزیابی می‌کنید و آینده این صنعت را چگونه می‌بینید؟


آینده این صنعت را با توجه به این‌که با مشکل خروج ارز و تحریم مواجه هستیم و بعضی از کالاها را نمی‌توان تأمین کرد، بایستی در نظر گرفت. از سوی دیگر این‌که ارز دارد به قیمت واقعی‌اش نزدیک می‌شود، خیلی خوب است و قطعاً رشد زیادی در تولید خواهیم داشت. صنعت وسائل آزمایشگاهی هم با توجه به افراد تحصیل‌کرده زیادی که در جامعه هستند، می‌تواند رشد بالایی داشته باشد. این جوانان، امید این صنعت هستند. در حال حاضر ما دانشجویان زیادی داریم که دانش و توان تولید دارند، اما به خاطر عدم رقابت با کالای خارجی نمی‌توانند در این عرصه موفق شوند، چرا که چون کالای خارجی با ارز سوبسیددار و حمایتی وارد می‌شود.

من چشم‌انداز این عرصه را خیلی بهتر و بالاتر از شرایط فعلی می‌بینم. انشاءالله در سال‌های آینده شاهد رشد تولید خواهیم بود و بسیاری از محصولات هم که همین الان تولید می‌شود، با کیفیّت بهتری عرضه خواهد شد.

* پس شما آینده این صنعت را درخشان می‌بینید؟


بله، آینده این صنعت را بسیار درخشان می‌بینم که جای کار بسیاری دارد. به‌رغم رکودی که این صنعت در سالیان گذشته با آن روبه‌رو شد، شرایط در حال حاضر بهتر شده و امید است در آینده شاهد رشد و اعتلای صنعت تولید کالاهای آزمایشگاهی چه مواد شیمیایی، چه دستگاه‌ها و چه ابزار و مواد مصرفی‌اش باشیم.

* جناب دکتر شما در شرکت چه تولید می‌کنید؟

ما تولید کننده وسایل و ظروف پلاستیکی آزمایشگاهی هستیم که در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند و قابل استریل شدن مجدد هستند و یک بار مصرف نیستند. صادقانه بگویم ظروف شیشه‌ای و ظروف پلاستیکی با برند دکتر معصومی از کیفیت بالایی برخوردار است. ظروف و وسایل شیشه‌ای که تاکنون با کیفیّت خیلی پایین از چین و هند وارد می‌شد، در حال حاضر با کیفیّت بسیار عالی در کشور در حال تولید است. یک‌سری وسایل فلزی هم که قبلاً تولید می‌شد، به مجموعه اضافه کردیم تا با کیفیّت بهتر و با برند خودمان به مشتری ارائه شود.

* اگر ممکن است از سابقه خود بگویید، چطور وارد این عرصه شدید؟

من از سال ۱۳۷۴ وارد این کار شدم. پیش از تحصیل در رشته داروسازی، من در رشته علوم آزمایشگاهی تحصیل کرده بودم. با چنین پیش‌زمینه‌ای تصمیم گرفتم شغلی برای خودم ایجاد کنم و یک شرکت توزیع وسایل آزمایشگاهی را تأسیس کردم و به‌صورت مشارکتی در آن کار کردم. بعد از آن، از سال ۷۸ به بعد خودم شروع به‌کار کردم و همچنان تا سال ۸۷ کار توزیع وسایل آزمایشگاهی را انجام دادم. از سال ۸۷به بعد کار واردات و تولید را پی گرفتم و در 4، 5 سال گذشته با توجه به افزایش قیمت ارز و مشکلات نقل و انتقال ارز و واردات، تصمیم گرفتم به شکلی جدی‎ به تولید و مهیا کردن بستری مناسب برای تولید کالاهایی که قبلا وارد می‌کردیم، بپردازم.

* آیا در محصولات شما استاندارد و مسائل ایمنی رعایت شده است؟


گواهی استاندارد هنوز نگرفتیم، ولی در مورد تمام ابزار و وسایل‌مان به‌صورت دقیق کالیبراسیون انجام می‌شود، چه در مورد ظروف پلاستیکی و چه در مورد ظروف شیشه‌ای. مخصوصاً در مورد ظروف شیشه‌ای کالیبراسیون خیلی مهم است.

* آیا تاکنون صادرات داشته‌اید؟

تا الان خیلی کم صادراتداشته‌ایم. البته در برنامه شرکت هست و امیدواریم بتوانیم با حضور در چنین نمایشگاه‌هایی و همچنین حمایت دولت از شرکت‌هایی که در راستای افزایش توان تولید داخلی قدم برمی‌دارند، در امر صادرات هم رشد داشته باشیم.

* دکتر معصومی، در غرفه شما دستگاهی را دیدم که به‌صورت دوش حمام بود. اگر ممکن است درباره‌ آن توضیح دهید.

این دوش به «دوش چشم شور» معروف است و به آن دوش چشم شور سه پداله می‌گویند که از سه قسمت امکان آب‌فشانی دارد که هم از طرف دوش و هم از طرف چشمی‌اش است. کاربری آن در محیط‌های آزمایشگاهی است که اگر خدای ناکرده کسی در معرض محلول‌های آزمایشگاهی اسیدی یا قلیایی قرار گرفت، بلافاصله از قسمت چشم شورش برای شستن چشم‌ها استفاده کند و از دوش آن برای شستن بدن.

* صحبت پایانی اگر دارید بفرمایید؟


برای همه تولیدکنندگان آرزوی موفقیّت دارم و امیدوارم روزی برسد که شرکت‌های خارجی هم در چنین نمایشگاه‌هایی شرکت کنند و رقابت بیشتری را شاهد باشیم.

عکس: خدیجه جعفری

https://www.asianews.ir/u/dzk
اخبار مرتبط
برگزاری هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته (ایران فارما) در مصلای تهران فرصتی برای معرفی شرکت‌های بزرگ دارویی و ارائه محصولات‌شان بود.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید