صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۴ آذر ۱۴۰۲ / ۲۰:۴۷
کد خبر: 18108
گزارشگر: 2
۱۸۸۱
۰
۰
۱
شکایت از همسایه آزار

مجازات همسایه آزاری چیست؟ + مراحل شکایت در قانون جدید؟

مجازات همسایه آزاری چیست؟ + مراحل شکایت در قانون جدید؟
همانطور که میدانید همسایه ها در مقابل همدیگر حقوق و تکالیفی دارند که در مقابل آن مسئول هستند، در برخی موارد مشاهده کردیم، همسایگانی وجود دارند که این حقوق را در مقابل همدیگر رعایت نمی کنند، همین عامل باعث بروز اختلافات بین همسایه ها و گاها کار به شکایت های کیفری نیز می رسد، آزار و اذیت همسایه افزون بر اینکه عملی غیر اخلاقی به شمار می رود بلکه به لحاظ قانونی یک امر مهم محسوب شده و ممنوع است.

دعاوی که امروزه در دادگاه های تهران مورد بررسی قرار می گیرد دعاوی کیفری شکایت از همسایه آزار است به دلیل تغییر و بروز شدن شهر ها و ترغیب مردم به آپارتمان نشینی محدودیت افراد بیشتر شده است، برخی از افراد به دلیل رعایت نکردن فرهنگ آپارتمان نشینی، ایجاد سروصدا، نگهداری از حیوانات، رعایت نکردن بهداشت باعث ایجاد مشکلات برای دیگر همسایگان می شوند که گاها ممکن است این مشکلات منجر به دعوا و یا شکایت کیفری شود، دعاوی کیفری نیز جزء دعاوی محسوب می شوند که رسیدگی به آن بسیار دشوار است به همین دلیل حضور وکیل در این نوع از دعاوی نه تنها یک از مسائل مهم به شمار میرود بلکه الزامی نیز است، به همین منظور مقاله ی نوشته شده مقابل شما درباره مجازات همسایه آزاری است، همینطور اگر در شهر تهران زندگی می کنید و دچار معضلاتی از این قبیل شده اید می توانید به بهترین وکیل کیفری در تهران مراجعه کنید.

مزاحمت و همسایه آزاری به چه معناست؟

ایجاد سر و صدا، عدم رعایت بهداشت عمومی، و نگهداری از حیوانات به گونه ای که برای همسایه ایجاد مزاحمت کند، از جرایم همسایه آزاری به حساب می آید، متاسفانه امروزه به دلیل عدم رعایت حقوق همسایگی دعوی همسایه آزاری بسیار افزایش یافته است!.
همانطور که در مطلب بالا مطالعه کردید به دلیل تغییر بافت های شهری و رواج آپارتمان نشینی، دایره حفظ حریم شخصی و آزادی افراد کم تر شده است این نیز به این دلیل است که فاصله خانه های آپارتمانی بسیار کم شده و این امر باعث شده تا آنچه افراد حق خود می دانند برای همسایه باعث مزاحمت و پایمال شدن حق آن شود، مع الاسف زندگی در کنار همسایگانی که حقوق یکدیگر را رعایت نمی کنند بسیار سخت و طاقت فرسا است و معمولا هنگامی که به اینگونه از همسایه ها تذکر داده می شود از جمله چهار دیواری اختیاری استفاده می کنند و یا هنگامی که کودکان آنها باعث آزار و اذیت دیگران می شوند می گویند که بچه است و نمی توانم آن را در خانه زندانی کنم.
برخی از همسایگان سعی می کنند با رفتار دوستانه این معضل را خاتمه دهند ولی به دلیل عدم رعایت و تکرار دوباره همسایه آزاری ناچار می شوند تا از طریق قانونی اقدام به جلوگیری از همسایه آزاری کنند همچنین این نکته را بدانید که همسایه آزاری جرم محسوب می شود! و مجازاتی نیز در پی دارد، به هر حال اگر دچار همسایه آزار شده اید و با تذکر نتوانستید این مشکل را حل کنید راه و روش های قانونی نیز وجود دارد تا بتوانید به این مزاحمت ها خاتمه دهید، یکی از این روش ها مراجعه به وکلای کیفری در تهران است، اگر شما در شهر تهران زندگی می کنید و از مزاحمت همسایه به ستوه آمده اید مراجعه به وکیل می تواند کمک بزرگی برای حل این معضل باشد.

چند مورد از کارهایی که باعث آزار همسایه می شود:

  • مزاحمت در معاشات ساختمان.
  • بهداشت عمومی.
  • ایجاد شلوغی و سر و صدا.
  • نگهداری حیوانات (به طوری که باعث اذیت همسایگان شود)
  • تعمیرات( به طوری که در ساعات نامتعارف باشد)
  • شغل های غیر قانونی.
  • عدم رعایت حقوق همسایگان و بیرون گذاشتن زباله ها.
  • بوی نامطبوع مثل بوی زباله، دود و دم.
  • عدم رعایت عفت کلام در مکان های مشاع ساختمان.

تمامی این مواردی که نام بردیم از جرم های همسایه آزاری به شمار می روند، همچنین حائز اهمیت است که ذکر کنم، صداهایی مانند گریه نوزاد، جشن و پایکوبی، اسباب کشی در ساعات متعارف جرم محسوب نمی شود و حتی قانون گذار برای این امر قوانینی را وضع کرده است، قانون آزار و اذیت همسایه: در ماده ۵۹ قانون آپارتمان نشینی بدین صورت است، در میهمانی‌های شب‌های غیر تعطیل بعد از ساعت ۲۲ و در شب‌های تعطیل بعد از ساعت ۲۴ رعایت سکوت کامل ساختمان (چه از لحاظ صدای میهمانان چه از لحاظ صدای موسیقی) الزامی است.

مزاحمت جرم همسایه آزاری

مجازات جرم همسایه آزاری!

هنگامی که شخصی به دلیل آزار و اذیت همسایه راهی جز شکایت برای آن باقی می ماند مجبور به طرح دعوی در دادگاه می شود، این دعاوی به دلیل عدم رعایت فرهنگ آپارتمان نشینی و ایجاد مزاحمت برای همسایگان به طوری که باعث بروز اختلافات و ناراحتی بین همسایگان شود ایجاد می شود. پس فرد مزاحم باید مجازات شود. در ادامه به مجازات تعیین شده برای همسایه آزاری می پردازیم.

  • موجب ماده ۶۱۸ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ بخش تعزیرات که اظهار می‌دارد:« هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (۷۴) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.»

چگونه با همسایه آزار برخورد کنیم؟

همسایه آزاری به روش های مختلفی می تواند برای مابقی همسایه ها ایجاد مزاحمت کند و باعث سلب آرامش از دیگران شود، به همین دلیل برخی افراد با خود فکر می کنند که نمی توانند به طور مسالمت آمیز مشکلشان را با همسایه آزار حل کنند و تصمیم به شکایت و طرح دعوی می نمایند، ما پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه بخواهید عجولانه تصمیم بگیرید، ابتدا سعی کنید با ملایمت و با رفتار هوشمندانه با شخص آزار دهنده صحبت کنید، امکان دارد برای شما سوال پیش بیاید که چگونه باید با همسایه آزار برخورد کرد؟ در جواب این سوال مطالب ذیل را مطالعه کنید:

  • با احترام برخورد کنید: ابتدا می توانید مقابل منزل آن رفته و با کمال احترام از او بخواهید تا عملی که باعث آزار شما می شود را انجام ندهد و یا اگر صدایی تولید می کند آن را کمتر کند.
  • با مابقی همسایه ها در میان بگذارید: ابتدا بررسی کنید که فرد آزار دهنده برای مابقی همسایه ها نیز ایجاد مزاحمت میکند یا خیر، در صورت اینکه بقیه همسایه ها نیز از او ناراضی بودند می توانید جلسه ای تشکیل دهید و این موضوع را با او درمیان بگذارید.
  • کمک از نیروی انتظامی: اگر در تمام روش هایی که در بالا ذکر شد نتوانستید مشکل خود را با همسایه آزار حل کنید به پلیس زنگ زده و از آنها کمک بخواهید.

چگونه از همسایه آزار شکایت کیفری کنیم؟

چگونه از همسایه آزار شکایت کیفری کنیم؟

همانطور که میدانید همسایه ها در مقابل همدیگر حقوق و تکالیفی دارند که در مقابل آن مسئول هستند، در برخی موارد مشاهده کردیم، همسایگانی وجود دارند که این حقوق را در مقابل همدیگر رعایت نمی کنند، همین عامل باعث بروز اختلافات بین همسایه ها و گاها کار به شکایت های کیفری نیز می رسد، آزار و اذیت همسایه افزون بر اینکه عملی غیر اخلاقی به شمار می رود بلکه به لحاظ قانونی یک امر مهم محسوب شده و ممنوع است.
به طور کلی در جواب این سوال که آیا می توان از همسایه آزار شکایت کیفری کرد؟ باید گفت بله از لحاظ اینکه همسایه آزاری یک امر غیر قانونی محسوب می شود، در برخی موارد می توان این موضوع را از طریق قانونی و شکایت کیفری مورد بررسی قرارداد.

۳ راه شکایت از همسایه آزار:

  1. شکایت از همسایه آزار از طریق ارسال اظهارنامه: شما می توانید از طریق حقوقی و قانونی وارد عمل شده و اظهارنامه را مبنی بر اینکه همسایه آزار سروصدا را کاهش داده، از نگهداری حیوانات خودداری کرده و حقوق دیگر همسایه ها را رعایت کند برای آن ارسال کنید، شکایت از طریق اظهارنامه به این صورت اجرا می شود، ابتدا شاکی اظهارنامه را تنظیم کرده و در آن مزاحمت های ایجاد شده( در هر موردی که برای آن آز و اذیت به شمار می رود) ذکر می کند، برای مثال در اظهارنامه یاد می کند که همسایه حیوان خانگی نگهداری می کند و صدای آن موجب آزار و اذیت دیگران است، در اینصورت به همسایه آزار اخطار داده می شود که این عمل را قطع کرده و دیگر انجام ندهد.نکته ای که در این مورد باید ذکر کنیم به این صورت است که شما می تونید برای تاثیر بیشتر در شکایت از طریق اظهارنامه اگر آزار و اذیت های فرد خاطی برای مابقی ساکنین باعث آزار و اذیت آنها شود، استشهادی از همسایه ها جمع آوری کرده و آن را ضمیمه اظهارنامه کنید.
  2. شکایت از طریق پلیس: متاسفانه باید ذکر کنیم در مواردی نیز پیش آمده که همسایه آزار به شکایت از طریق اظهارنامه هیچ واکنشی نشان نداده و عمل اشتباه خود را دگربار تکرار می کند، در این صورت لازم است شما روش دیگری را امتحان کنید، شما می توانید به پلیس ۱۱۰ مراجعه کرده و اینبار شکایت خود را از این طریق مورد بررسی قرار دهید، توجه داشته باشید که عواملی چون گریه نوزاد، تردد روزانه افراد، بازسازی خانه جزو شکایت کیفری به حساب نمی آید و پلیس در آن دخالتی نمی کند اما در بسیاری از عوامل مانند مهمانی های غیر اخلاقی، صداهای ناهنجار، ورود افراد غیر موجه در ساعات غیر متعارف و به صورت پی در پی، استعمال مواد مخدر، خرید و فروش مواد مخدر و مشروبات الکلی این موارد در قانون جرم نگاری شده و می توان از آن شکایت کیفری به عمل آورد، در اینگونه از حالات شما باید به پلیس مراجعه کرده زیرا پلیس یکی از مراجع قضایی محسوب می شود و گزارش آنهابرای مراجع قضای معتبر است.
  3. شکایت از طریق مراجع قضایی: به این نکته توجه داشته باشید برای شکایت از طریق مراجعه قانونی باید دلیل محکمه پسند داشته باشید برای مثال نمی توان به دلیل گریه نوزاد و یا رفت و آمد شکایت قضایی انجام داد، ولی برای توهین همسایه خاتی به شما از آنجایی که این عمل جرم به حساب می آید باید از طریق قانونی مورد بررسی قرار بگیرد، برای شکایت از همسایه آزار شما می بایست ابتدا به یکی از دفاتر قضایی مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت نمایید شما می توانید برای این کار از وکیل کیفری در تهران کمک بگیرید، ضمن شکایت از همسایه شما مستند هایی مانند عکس یا فیلم و یا استشهاد نامه همسایگان نیز در دست داشته باشید، بعد از انجام ثبت شکایت پرونده شما به دادسرا، پرونده تان مورد بررسی قرار می گیرد و اگر دلایلتان مورد قبول واقع شود پرونده شما پیگیری و همسایه آزار به دادگاه خوانده می شود.

نکته حائز اهمیت در مورد شکایت از طریق مراجع قانونی که باید بدانید! رسیدگی به پرونده شکایت از همسایه آزار اگر به صورتی باشد که قابل حل شدن است پرونده شما به شورای حل اختلاف ارجاع داده می شود تابه آن رسیدگی شود.

چگونه با همسایه آزار برخورد کنیم؟

سخن پایانی

مقاله مجازات همسایه آزاری به پایان رسید، در موارد بالا طریقه شکایت از همسایه آزار را برایتان ذکر کردیم و همچنین حالاتی که جزوی از شکایت کیفری محسوب نمی شود را برایتان به تحریر در آوردیم، در این مقاله سعی بر این بود که تمام مواردی که لازم است برای شکایت از فرد آزار دهنده که باید به آن آگاه باشید را برای شما عزیزان ذکر کنیم، تشکر که مقاله مارا برای مطالعه کردن انتخاب کردید و وقت گرانبهای خود را در اختیار ما قرار دادید، امیدوارم مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

https://www.asianews.ir/u/dA5
اخبار مرتبط
به دنبال بهترین وکیل در تهران برای انجا امور حقوقی و کیفری خود هستید؟ در این مقاله با بررسی نکات مهم و تاثیر گزار در پیدا کردن و انتخاب وکیل مورد نظر، همراه باشید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید